Hartelijk dank.

Gestart door J.L. Brummmer, oktober 11, 2011, 19:54:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Bij deze wil ik degene hartelijk danken die mij geholpen hebben op het forum.

Ik had tot een jaar geleden totaal geen verstand van paddenstoelen.  Binnen een jaar had ik meer dan 400 soorten en stond ik in Brabant op de 1e en van alle op de 20e plaats. Ik dacht dat er in Brabant weinig waarnemers op paddenstoelengebied waren maar ik denk dat Brabant de meeste soorten telt. Gezien de database die ik bij verschillende personen gezien heb. Is het eigenlijk maar een topje van de ijsberg wat op waarneming staat.   

Vermelding  uitslagenonderzoek:   Onderstaande zijn eerst op het oog gedetermineerd en later na aanleiding van de envelopjes microscopisch.
Betreffende de saffraanamaniet: ik zeg met een zekerheid van 100% dat hij het wel is (hij is door twee andere personen microscopisch onderzocht). Betreffende de grondsoort , de Leem dagzoomd daar en tot ongeveer dat gedeelte zijn de oude uitlopers van rivier de Maas met klei aanwezig.

Betreffende de Scharlaken wasplaat, ik zeg met 100% zekerheid dat hij het wel is. Ook deze door twee personen microscopisch onderzocht. Hoed was niet geschubd maar wel nat van de regen.

De potlood russula, ik zeg 100% zekerheid dat hij het wel is. Door twee personen onderzocht geen twijfel mogelijk.
Betreffende de Duivelsbroodrussula. Daar had Martin gelijk in. Microscopisch onderzocht door twee personen.

Voor de heer Dieter. Heb ik bij de fam. Spijkers Den Bosch kunnen regelen dat je een dag veldwerk mag doen. Leren determineren zowel jonge als verouderde exemplaren en een groot gedeelte van de inktzwammen als deze gevonden worden leren determineren met een loepje van 10x vergroot. Na afloop mag hij een keuze maken van 50 zeldzame soorten  die hij per dia kan aanschouwen uit een selectie van meer dan 2400 soorten waargenomen in Nederland, België en Duitsland. Allen gedetermineerd. 

@Ingrid Belser. Mijn compliment voor je leuke schoonmaakactie.

Ik wens u allen nog veel waarneming plezier. Ik ga het persoonlijk hoger opzoeken.

Hannes Brummer     
Groet Hannes

Marian Jagers

Hannes,

Ik ben het helemaal met je eens, je bent dit forum (en Waarneming.nl) in rap tempo totaal ontgroeit :duim:.
Zonde van de tijd voor je om daar nog een woord aan te verspillen.
Ik wens je heel, heel veel succes in je verdere mycologische carriere, lijkt me toch dat je dat kunt gebruiken.


Groeten Marian

jantine6

Hannes, ik mis helaas nog de uitslag betreffende jouw topic: Stekelkopamaniet. (26 sept gestart) Ik hoop dat we daar nog antwoord op krijgen.
Gr, Jantine

grietaf

Hannes, ook ik wens je veel succes bij je verdere carrière als amateurmycoloog. Het is jammer dat we de resultaten daarvan niet meer te zien en te horen krijgen, want ik ben best benieuwd hoe het je zal vergaan als je zelf met de microscoop en de literatuur aan de slag gaat. De paddenstoelen houden zich ook dan namelijk lang niet altijd aan de sleutels die mensen bedacht hebben. Het blijft levend materiaal!
Grieta.

J.L. Brummmer

Hallo Marian.

Hartstikke leuk dat je reageert, u lijkt mij ook een zeer aardig persoon. Dit kon ik al aan de eerste reactie aflezen die u op het forum aan mij gaf. U bent een type waar men uitstekend mee samen kan vertoeven.
Ik blijf gewoon een amateur in de paddenstoelen met weinig kennis van zaken zoals de meeste mensen in de wereld. Ik wens u ook nog veel mycologisch plezier samen met u man, die af en toe met u mee mag.
Ik zal me ook bezig blijven houden met paddenstoelen maar vind insecten en bijen ook heel interessante. Dit zou misschien ook wel iets voor u kunnen zijn. Ze kunnen alleen wel venijnig steken.   
Ps. Ik zit zelf in een internationale keuringscommissie en als ik twijfel (dit houdt in ik kan geen 100% zekerheid geven) dan oordeel ik niet.

Groet Hannes


Beste Jantine,

Helaas moet ik u het antwoord op de stekelkopamaniet schuldig blijven. Ik heb in die periode bloedvergiftiging gehad en heb zelf niets kunnen ondernemen. Maar ik moet u eerlijkheidshalve wel vermelden dat de foto die ik geplaatst had alle kanten op kon, zoals vliegenzwam dan wel stekelkopamaniet. Ik heb er wel andere personen (met veel meer kennis dan mij) naar toe gestuurd maar deze konden  de door mij gefotografeerde zwam niet vinden. Wel hebben zij in hetzelfde gebied enkele exemplaren gevonden en gedetermineerd als zijnde stekelkopamaniet. Deze soort was  hier overigens al vaker waargenomen alleen niet door mij. Het gebied is zeer interessant wat overgaat van moeras naar veen naar zandgrond rivierafzetting dan weer verlopend naar zand met Brabantse leemafzetting overgaand naar zware klei. Hoogte verschil bedraagt daar binnen een straal van 50 m bijna 4 meter. Ik heb in 1990 daar een opgraving gedaan en een bewoningsplaats aangetroffen uit het pre-boriaal/mesolithicum (steentijd). Dit is ook de oudste bewoning tot nu toe van Den Bosch (± 9800 jaar). Deze opgraving is uitgebreid gepubliceerd in een boek over de Moerputten.

Het leuke is dat de vindplaats ook nog op eigengrond is met een totaal oppervlakte van 30 ha. Eigenlijk groot genoeg om bij te houden voor het zoeken naar paddenstoelen.


Beste Grieta,

Je hebt helemaal gelijk. Ik blijf lekker ontspannen zoeken en ga de waarnemingen op een andere manier verwerken. Ik heb inmiddels een groepje zeer deskundige mensen om me heen waar ik veel van leren kan. Deze zijn laatst nog in een gebied geweest waar in een voormiddag  meer dan 140 soorten zijn waargenomen. Dit is bij mij vlak in de buurt. De soorten die gevonden worden, worden allemaal onder de mic. gecontroleerd. Ik hoop dat je in mijn beslissing vinden kan, ik ben wel eens drie keer terug gemoeten naar een zwam om foto's te maken en ook dan word er niets mee gedaan. Ik deel ook u mening dat paddenstoelen zich niet altijd aan de door de mens verzonnen regels houden. Niets is vast in het leven. In de natuur zijn veranderingen zoals kleur, vormgeving etc. de normaalste zaak van de wereld. Zo zit er bij ons een bonte merel. Grieta ik zou het wel hartstikke leuk vinden dat als ik er een keer niet uit kan komen dat ik dan persoonlijk een beroep op je mag doen.

Bedankt heel veel groeten Hannes   
Groet Hannes

Dieter

Citaat van: J.L. Brummmer op oktober 11, 2011, 19:54:43 PM
Voor de heer Dieter. Heb ik bij de fam. Spijkers Den Bosch kunnen regelen dat je een dag veldwerk mag doen. Leren determineren zowel jonge als verouderde exemplaren en een groot gedeelte van de inktzwammen als deze gevonden worden leren determineren met een loepje van 10x vergroot. Na afloop mag hij een keuze maken van 50 zeldzame soorten  die hij per dia kan aanschouwen uit een selectie van meer dan 2400 soorten waargenomen in Nederland, België en Duitsland. Allen gedetermineerd. 



Hannes Brummer   

Hannes,

Bedankt voor het aanbod,  maar ik heb genoeg mensen rondom mij waar ik met men vragen terecht kan (ook niet aan dit forum verbonden).
Veel plezier nog gewenst met de paddenstoelen.

Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

jantine6

30 Ha lijkt me inderdaad een behoorlijke oppervlakte om paddenstoelen te (blijven) zoeken. Ik heb al meer dan 80 soorten op een (eigen grondgebied) stuk van 0,3 ha gevonden. Om dat bij te houden is al behoorlijk tijdrovend, alhoewel de grootte van de oppervlakte niet alles zegt over het aantal soorten dat er te vinden is.
Jammer dat u niet meer in staat was om de zwam in een later stadium nog eens op foto te zetten, ik was er wel benieuwd naar.  :blink: In elk geval bedankt voor het antwoord.
Gr, Jantine

gko

en ik maar denken dat er op dit forum zeer deskundige admins zijn  :micro:
met vr gr gkoopman

JW_2all

De kennismaking was kort en krachtig, en nu ben je alweer weg.

Wat je meldt, klinkt positief en herkenbaar. Een groep met daadkracht, gedeelde interesse, en veel kennis.
Een plek waarin je je thuis voelt, en veel kunt leren.

Het doet me denken aan Winterswijk 2000 (waarop op een ochtend ruim 300 soorten in 2 uur tijd op naam werden gebracht), en wat anderen vertelden over de Flevopolder.

Zelf doe ik het al jaren op een stukje van 3 hectare. Wat kleiner, maar 200 soorten zijn er door de jaren heen  toch zeker wel gevonden. En dan zo af en toe eens met zo'n groepje naar die 37 hectare natuur waar het echt gebeurt, en waar de overige 4000 soorten te vinden zouden moeten zijn.

Het is waar, mensen die microscoperen zijn altijd nodig. Het reductionisme heeft veel mensen in de greep.
Maak iets stuk, bestudeer de losse onderdelen, dan weet je wat het was, en hoe het functioneerde.
Hoe het functioneerde als geheel zie je dan niet. Ik vergelijk het met de eerste wekker die ik sloopte. Leerde me dat wat over een wekker: ja, dat ik hem daarna nooit meer aan de praat kreeg, en dat losse onderdelen geen wekker zijn.

Ik ben een verstokte macroscopist. Ik ervaar nu dat jij zo diep in het microscopisch deel gaat, dat je het van anderen kunt leren, en dan niet meer hoeft uit te besteden aan een ander.  Je gaat zelfs het debat daarover al aan. Je hoeft je dan ook niet meer te beperken tot soorten die anders niet kenbaar zijn. Maar dat stadium was je kennelijk toch al gepasseerd. Begrijp ik.

Zoek leermeesters die kritiek als positief leersignaal ervaren, want die zijn er genoeg.
Veel  plezier, wijsheid en ervaring toegewenst. Het ga je goed.
Groet,
Jan

ratje

Ik vraag me af waarom iemand zo nodig op zoek moet naar oude en reeds vergeten topics. Humor? :huh: :huh: :huh:

Corryabbink

Citaat van: ratje op februari 02, 2014, 15:03:15 PM
Ik vraag me af waarom iemand zo nodig op zoek moet naar oude en reeds vergeten topics. Humor? :huh: :huh: :huh:
en ik begrijp niet dat je een forum en site kunt ontgroeien.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marnakroese

Jammer dat dit naar boven is gehaald door iemand. Lijkt op natrappen.


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

wimperzwam

Beste Hannes, ik ben het er niet mee eens dat het topic verwijderd is, iedereen moet een keer zijn hart kunnen luchten, bovendien er stonden de nodige leerzame dingen in. Zou echter wel graag vernemen hoe je nu tegen jouw A. michaudi aan kijkt want ik ben van mening dat die door jou verfoeide admin er in dit geval niet naast zat. Ook zou ik het aardig vinden als je die andere afgekeurde soorten nog eens op het forum wilt plaatsen, kan ik mij misschien ook een oordeel vormen of jou frustraties terecht zijn. Volgens mij roep je ook wat erg vroeg dat je dit forum ontgroeid bent en dat je het hogerop wilt zoeken. Vertel je me waar? Dan ga ik met je mee, want zelf zou ik niet weten waar dat is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

J.L. Brummmer

Beste Henk,

Ik berust mij in het geheel. Recht is recht en krom is krom. Ga me ook niet meer verdedigen op advies van mijn kennis die zo vriendelijk is om voor mij microscopisch onderzoek te doen. Het is voor mij hobby en moet gewoon leuk blijven.

Wel leuk trouwens dat Hannie hem zelf heeft opgekweekt. Die van mijn zijn inmiddels weg, ga op zoek naar nieuwe dan stuur ik ze je wel op Henk. 



Groet Hannes

wimperzwam

Ik zie jouw zending graag komen. Ik durf het bijna niet op te merken maar wat Hannie laat zien is denk ook geen A. michaudii.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Corryabbink

Citaat van: wimperzwam op februari 04, 2014, 23:36:59 PM
Ik zie jouw zending graag komen. Ik durf het bijna niet op te merken maar wat Hannie laat zien is denk ook geen A. michaudii.

Mvgr.,
Henk Huijser.
:huh: :huh:
Gelukkig heb ik die soort nog nooit gevonden. Ik geloof dat ik die mestsoorten voortaan maar voorbij loop :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

Henk, heb je toevallig microfoto's of tekeningen van de intercellulaire pigmentatie bij A. roseopureus? Ik kon weer niets vinden.
Groeten van Christiane

wimperzwam

Kan ik je niet aan helpen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ratje

Citaat van: wimperzwam op februari 04, 2014, 23:36:59 PM
Ik durf het bijna niet op te merken maar wat Hannie laat zien is denk ook geen A. michaudii.
Mvgr.,
Henk Huijser.
;D zo gevaarlijk ben ik toch ook weer niet  ;D Als je de vondst van 2 februari bedoelt heb je gelijk. Daar ben ik nog mee aan het worstelen.  :rolleyes: