Lieve hemel ik schaam me zo!

Gestart door maartenwielstra, november 23, 2006, 19:38:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

CiteerHahaha, streng hoor, Bram...

Had ik dan in 1988 die Rotskruiper (mijn eerste echte twitch!  ;)  blij dat ik was joh) ook maar moeten laten schieten, omdat ik nog geen 300+ soorten had?

Aan de andere kant snap ik het wel: je wordt ook gek van die gasten die staan te duwen bij een twitch, terwijl ze de Graspiepers en de Veldleeuwerikken in het weilandje net buiten hun dorp niet uit elkaar kunnen houden... gelukkig wordt dan vaak het kaf van het koren gescheiden als je op zoek gaat naar een Kroonboszanger en er komt een Vuurgoudhaan voorbij. Ik noem maar een zijstraat.
Ja en dan krijg je dit soort onzin.

Citeerbuidelmees lijkt er idd het meest op, alleen spookt het door mijn hoofd dat de 'piep' langer aan hield, maar dat kan aan mijn geheugen liggen want t was alweer in juni zie ik..
maar de enige 2 mogelijkheden (aan de hand van deze beschrijving) zijn dus buidelmees en roodkeelpieper? rietgors was het cker niet.. ik zal nog s wat geluiden beluisteren

Sorry hoor Frank, de andere posters helpen ook niet echt, maar wat een vergezochte suggesties (of de 'enige twee mogelijkheden' zo je wil)!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

#121
Hoezo, was het '89?

EDIT: het was '89... Dank je, Edwin.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#122
Citeer
CiteerHahaha, streng hoor, Bram...

Had ik dan in 1988 die Rotskruiper (mijn eerste echte twitch!  ;)  blij dat ik was joh) ook maar moeten laten schieten, omdat ik nog geen 300+ soorten had?

Aan de andere kant snap ik het wel: je wordt ook gek van die gasten die staan te duwen bij een twitch, terwijl ze de Graspiepers en de Veldleeuwerikken in het weilandje net buiten hun dorp niet uit elkaar kunnen houden... gelukkig wordt dan vaak het kaf van het koren gescheiden als je op zoek gaat naar een Kroonboszanger en er komt een Vuurgoudhaan voorbij. Ik noem maar een zijstraat.
Ja en dan krijg je dit soort onzin.

Citeerbuidelmees lijkt er idd het meest op, alleen spookt het door mijn hoofd dat de 'piep' langer aan hield, maar dat kan aan mijn geheugen liggen want t was alweer in juni zie ik..
maar de enige 2 mogelijkheden (aan de hand van deze beschrijving) zijn dus buidelmees en roodkeelpieper? rietgors was het cker niet.. ik zal nog s wat geluiden beluisteren

Onzin? Glad ijs, Bram, glad ijs...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Niet zo glad als genoemde redenering.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

jasper.ziedses

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel vogels ik heb gezien......... Ik geloof ook niet dat ik echte schaamsoorten heb, nog wel een aantal relatief algemene soorten die ik graag zou willen zien.

Wel valt me op dat een aantal mensen kritisch is op beginnende vogelaars die graag zeldzaamheden zien, helemaal als ze algemene soorten nog nooit (goed) hebben gezien.
Hoe vervelend het misschien ook is voor de meer ervaren vogelaars onder ons, de zeldzaamheid geeft wellicht ook precies de kick. Het bijna onbereikbare ervaren is toch erg spannend voor veel mensen. En laten we eerlijk zijn, geldt het niet voor bijna iedereen?! Denk maar eens aan auto's. Mag je pas naar een ferrari kijken als je alles over de VW's, Opels en Renaults weet?

Juist de zeldzaamheid van een soort trekt veel mensen aan. Mensen die ervaren zijn en al veel gezien hebben, maar ook 'nieuwelingen' met krap 100 soorten op hun lijst.

Maar goed, ik moet de hand ook in eigen boezem steken. Ik irriteer me mateloos aan mensen die met een dure Zeiss om hun nek en een swarovski op hun statief aan komen lopen en nog geen tureluur van een grutto kunnen onderscheiden. Dan vind ik ook dat we beter van apparatuur kunnen ruilen..........

Rinie van Reenen

CiteerMaar goed, ik moet de hand ook in eigen boezem steken. Ik irriteer me mateloos aan mensen die met een dure Zeiss om hun nek en een swarovski op hun statief aan komen lopen en nog geen tureluur van een grutto kunnen onderscheiden. Dan vind ik ook dat we beter van apparatuur kunnen ruilen..........
Ach, ruilen lijkt me dan niet nodig: jij ziet toch nog veel meer dan zij...

Over wat je verder zegt valt vanalles te zeggen, maar ik wil me tot één ding beperken: als je direct zeldzaamheden begint te kijken zonder kennis te hebben van algemene soorten, dan loop je het grote gevaar dat je verkeerd gaat determineren. Er moet eerst een solide basis zijn vooraleer je redelijk risicovrij zeldzame soorten kunt determineren (en dat geldt nu eenmaal bij die auto's wat minder, al is het maar omdat je Ferrari's meer op speciale gelegenheden dan op de snelweg ziet).
Groet, Rinie van Reenen

Hans Peterse

Ik wou ff reageren op een post van Bram Rijksen ergens hierboven ('Zo hoort het te gaan').

Alle waardering voor het redelijke geluid en de wijze lessen van Bram, maar:

Ik ben nu zo'n twee jaar intensief aan het vogelen (daarvoor 'extensief') en ik ken redelijk wat vogels redelijk goed, maar er zitten natuurlijk nog enorme lacunes in m'n kennis - al probeer ik het een beetje bij te spijkeren (voorzover de tijd het toelaat). Lacunes of niet, als er niet al te ver weg een zeldzaamheid zit, kan ik het vaak toch niet laten om eropaf te gaan - zelfs al verdient het aanbeveling om eerst nog een paar boswandelingetjes in de buurt te gaan maken. Kan niet zoveel kwaad toch, als je dat andere spoor niet verwaarloosd (en eigenlijk ook niet als je dat wel doet)? Of, hoe goed moet je de gewone vogels kennen voordat je je aan een Blonde Ruiter mag wagen, om maar een dwarsstraat te noemen? Zulke uitstapjes werken ook best motiverend, kan ik je verklappen...

Groetjes,
Hans

steenl

Mijn schaamsoort: Sneeuwgans.
Ik weiger dat ding te twitchen! Allemaal ontsnapte dingen  :D  :rolleyes:  

Hans Bossenbroek

Ik zie dat er een aanval gedaan wordt op mijn autolijst. Dat mag :duim: . Maar wat is er mis met lijstjes? Het houdt je gewoon scherp! Maandlijsten bijhouden vind ik ook nog steeds een nuttige bezigheid.  

Henk de Waard

Ik heb een treinlijst en volgens mij ben ik zeker niet de enige. Leuk hoor. Mn leukste soort erop is witbuikrotgans. Maar aan jaarlijsten, maandlijsten enzo doe ik dan weer niet. Wel een lifelist en nederlandse list.  

Vincent Hart

@Jasper: Denk dat er bij degenen die kritiek hebben op 'beginnende vogelaars die zeldzaamheden willen zien' vooral om gaat dat sommige 'beginners' wat snel vermoeden dat ze iets zeldzaams hebben gezien. Terwijl - het woord zegt het al een beetje - de meeste 'zeldzaamheden' de neiging hebben niet al te vaak te zien te zijn... Vooral als beginner zal je vaak een vogel zien waarvan je niet (direkt) weet wat het is. Het is dan verleidelijk ervan uit te gaan dat het wel iets spannends zal zijn (omdat je het beest niet herkent) maar het blijft het handigst om eerst algemene soorten uit te sluiten - zoals elders al vaker gezegd trouwens.

ps Die rotskruiper was idd niet te versmaden! Herinner me dat ik daar bij de VU nog een keer de daar gemelde witstuitbarmsijzen ben wezen zoeken maar dat is als je net een jaar aan het vogelen bent met nul kennis en een uiterst beroerd verrekijkertje toch wel lastig  ;) Tenslotte vlogen er daar toen ook nog gewoon mussen rond...

pps Kon gisteren een GGK aan m'n op-m'n-werk-uit-het-raam lijst toevoegen. Op m'n de-stoep-voor-m'n-werk lijst stond ie al ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

CiteerMijn schaamsoort: Sneeuwgans.
Ik weiger dat ding te twitchen! Allemaal ontsnapte dingen  :D  :rolleyes:
Tja Lennert,

Principes kosten soorten. Vraag dat maar aan Ben Wielstra ea die niet aan eenden doen, of aan mensen die de Spotlijster van Schier niet hebben gedaan in '88.

Ik ben zelf vroeger niet naar de Indigogors geweest van A'dam. Daar heb ik achteraf wel spijt van...

Overigens is al aangetoond dat ook wilde Sneeuwganzen Nederland aan kunnen doen. Zie de avifauna.

gr Ben
Ben Gaxiola

jasper.ziedses

@ Rinie en Vincent: ik ben het helemaal met jullie eens hoor... Ik vind dat elke vogelaar vooral ook moet proberen een solide basis te hebben en daarvoor een stukje ervaring moet opdoen met het determineren van algemene vogels.

Er is inderdaad ook het gevaar aanwezig dat er niet goed gedetermineerd wordt en te snel aan een zeldzaamheid gedacht wordt. Hierbij moet je goed uitkijken. Uiteindelijk vind ik het zelf het leukste als je iets zelf ontdekt, een spontane ontdekking terwijl je in alle rust van de natuur geniet. Eerlijk gezegd heb ik meer genoten van de visarend die ik enige tijd geleden bij de Blauwe Kamer zag, dan toen ik tussen 100 man bij de blauwstaart stond. (hoewel ik die blauwstaart toch wel graag ontdekt zou hebben).
Af en toe kan ik me echter toch niet inhouden om naar een mooie zeldzaamheid te kijken en ik denk dat dat voor veel vogelaars geldt, beginnen, intermediate of ervaren. Als we er allemaal maar van kunnen genieten is er niets mis mee....

pinky111nl

CiteerVanaf maart ga je het bos in en kom je er na een tijdje achter dat er steeds drie kleine bruine vogeltjes zijn die 's morgens vroeg als eerste beginnen te zingen: roodborst, winterkoning en heggemus. Die grote zwarte kende je natuurlijk al van de achtertuin; dat was een merel. Die heeft ook een beige neef met spikkels op de borst, namelijk de zanglijster. Wéer een nieuwe! Eind maar, begin april lukt het al aardig om deze vogels ook ongezien -dus alleen op geluid- te determineren. Vanaf half april dreigt het mis te gaan.. lukte het nog om Tjiftjaf op naam te brengen, inmiddels lijkt het bos 's morgens vergeven van kleine bruine vogeltjes en raak je de draad een beetje kwijt: fitis, zwartkop, allemaal meesjes, nee het wordt er niet makkelijker op. Tegen de tijd dat je net wat nieuwe soorten geleerd hebt, wordt het gelukkig weer wat rustiger, en kan je eens gaan kijken of er ook búiten het bos iets te beleven valt op het gebied van onze gevederde vriendjes..

Zó hoort het te gaan. Soorten als Breedbekstrandloper en Zwarte Zeekoet, daar mag je nog niet eens aan dénken..!
De zanglijster heb ik een aantal weken geleden al zelfstandig in het bos gevonden. Wat de Breedbekstrandloper en de zwarte zeekoet betreft: De breedbek struikelde ik bijna over. Puur toeval. Ik was gestopt bij een plasje water omdat daar een steltloper instond en ik twijfelde tussen tureluur en zwarte ruiter (allebei oranje poten, enz...). Er kwamen net 2 vogelspotters aan en ik vroeg hen of ze me wilden helpen met determineren. Dus die stonden ook te kijken en ineens kwam daar die breedbek uit een ongezien hoekje tevoorschijn. De 2 andere spotters waren ook nogal content met deze ontdekking. Dus dit had niks te maken met een twitch, maar was puur toeval.

Die zwarte zeekoet zwom al tijden in de omgeving Zierikzee en aangezien ik daar vlakbij woon... tja... dan moet je toch even gaan kijken, nietwaar?? Ik bedoel, hij zat bijna in mijn achtertuin.

Maar ik ben het met je eens dat mijn lijst een beetje vreemd is nog. Maar het is zeker niet zo dat ik het hele land doorvlieg om allerlei aparte vogels te zien. Ik probeer juist om de meer algemene soorten te ontdekken. En soms is dat bevredigender dan een bijzondere soort. Ik kan meer genieten van een roodborstje wat fier en open op een struik zit te zingen als van een zeer zeldzame soort die ergens verborgen in de struiken zit. Maar nogmaals... als ik dan toch over een wat apartere vogel struikel, schrijf ik hem natuurlijk wel op  :P

groetjes, Judith

ps Het winterkoninkje heb ik trouwens gisteren eindelijk fatsoenlijk in beeld gehad!
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Rinie van Reenen

#136
:duim:

Je mag er dan wel niet aan denken of over dromen, maar als je ze dan zomaar tegenkomt, dan mag je er wel naar kijken, hoor! ;)
Groet, Rinie van Reenen

Jos Welbedacht

#137
CiteerJe mag er dan wel niet aan denken of over dromen, maar als je ze dan zomaar tegenkomt, dan mag je er wel naar kijken, hoor!

Als je er maar niet aan denkt...
Dan moet je dus doen alsof je naar een Bonte Strandloper kijkt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

bless me father, for I have twitched...

Denk niet dat je je als beginnende vogelaar hoeft te 'verontschuldigen' voor een twitch hier en daar maar om 'het kunstje' onder de knie te krijgen kun je beter zoveel mogelijk zelf erop uit trekken. Daarnaast: Probeer bij een twitch ook zelf eens te kijken of je de vogel 'had kunnen determineren', probeer kenmerken voor jezelf op te sommen, te benoemen en zoek ze op in je vogelboek. Daar weer naast: Je kunt ongelovelijk veel leren van goeie vogelaars (en het grootste deel vd twitchers is een goeie vogelaar). Profiteer van hun kennis zou ik zeggen. Als je iets wil weten bij een twitch, stel je vraag. Volgens mij vinden de meesten dat alleen maar leuk!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pinky111nl

Zo probeer ik het dus ook te doen. Ik ga af en toe met mensen op pad die weten waar ze mee bezig zijn. Ze wijzen mij soorten aan die ik zelf wellicht niet zo eenvoudig had gevonden en wijzen mij op de kenmerken. En de volgende keer is het dan makkelijker om ze zelf te vinden omdat je dan beter weet waar je op moet letten. Maar vaak genoeg ga ik zelf een stuk wandelen om vogels te kijken. En dan zo divers mogelijk. De ene keer ga ik in het bos wandelen en de andere keer sta ik op de Brouwersdam. En er zijn nog vele algemene soorten die ik nog niet gezien heb, maar dat geeft niet. Ik heb nog tijd genoeg en het geluk om bij een paar prachtige vogelgebieden te wonen!

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

P1234

CiteerAls je iets wil weten bij een twitch, stel je vraag. Volgens mij vinden de meesten dat alleen maar leuk!
Helemaal mee eens. En bedenk dat de vraag (vrijwel) nooit dom is, hoogstens het antwoord.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

hiskodevries

voor de vijfde keer naar de stulpheide geweest en zoals gebruikelijk geen klapekster.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Hisko er zitten er twee  :P  hoorde ik van diverse vogelaars, misschien moeten we een keer samen gaan. Hij zit regelmatig in het achterste deel.  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

misschien moet je idd mijn hand maar eens vast houden, want dit is natuurlijk een blamage van de eerste orde.
Heb nogwel een teckel aangeschaft ivm zijn jacht capaciteiten, maar nee hoor .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

CiteerHeb nogwel een teckel aangeschaft ivm zijn jacht capaciteiten, maar nee hoor .

Ah, maar dat zou toch kunnen verklaren dat die Klapeksters er niet meer zitten. Laat ze even los en ze rennen achter alles aan wat los en vast zit :grin:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

maar deze wordt altijd 'aan het lijntje gehouden' anders zien we hem nooit meer terug
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RWester

Citeermaar deze wordt altijd 'aan het lijntje gehouden' anders zien we hem nooit meer terug
Inderdaad, je weet maar nooit met die Klapeksters :grin:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Edwin Russer

Citeer
Citeermaar deze wordt altijd 'aan het lijntje gehouden' anders zien we hem nooit meer terug
Inderdaad, je weet maar nooit met die Klapeksters :grin:
Inderdaad, dan vindt je nog een gespieste teckel op de Stulpheide :D  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Scio

Afgelopen dagen toch maar een frustrerende soort weggewerkt. 30.000 kraanvogels in het Lac du Der helpen daar wel tegen :D
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0