Lieve hemel ik schaam me zo!

Gestart door maartenwielstra, november 23, 2006, 19:38:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Die N-ers zouden toch juist tegen lijstjes zjin? Of is dat inmiddels veranderd? Maar hoe dan ook nou N! Als je het maar naar je zin hebt.

Tim de Boer

Begint wel aardig verandering in te komen, bij de NJN was twitchen een jaar of 7 nog echt not-done tegenwoordig is het (door eigenlijk alleen de vogelaars) wel gewoon aanvaard en gebeurt het ook wel regelmatig.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

RWester

Het is slechts een constatering Tjeerd. Ik vind het gewoon grappig om bij een waarneming te lezen 'nieuwer regiosoort', of nog leuker 'gewoon een waarneming voor de jaarlijst'.

Maar verder bedoelde ik er verder niets mee :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Tim de Boer

Zeg er dan niet bij van o die jeugdbonders dit en dat
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Nico Omlo

CiteerEn dan 'niks' zien, maar wel erachter komen hoe een 1e winter kolgans te herkennen is!
Albert

Heb je toch iets gezien of gehoord. :P
Of door de kou 'n ingeving gekregen. :lol:  
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Thijs Fijen

Wilde nog even zeggen dat ik het net als Tim en Tjeerd niet vind dat je de jeugdbonders over 1 kam moet scheren.

En voor de grap moet je dan maar eens even bij dutchbirdalerts en dan bij lijstjes kijken. Tuinlijst in deze plek, regiolijst, AUTOLIJST ( :unsure: ) enz.

Lijstjes hebben voor mijn idee ook stimulans, om bijvoorbeeld waarnemingen in te voeren, of om ook de gewonere soorten bewust waar te nemen.

En dan tot slot, op waarneming.nl staan ook lijstjes (eeuwige dag en maandlijst, levenslijst, CDNA-lijst en je kan zelfs op provincie selecteren)

Nou genoeg over dit onderwerp lijkt me dan...

Thijs
Thijs Fijen

Coenagrion

Schaamsoorten zouden voor mij zijn:

Huiskraai en rosse franjepoot.


Oja en Blauwstaart  ^_^  (vanwege een jaar lang geen vogels kijken)
Coen Nengerman

redmar_woudstra

#97
N-ers,

Niet zulke lange tenen! Volgens mij maken jullie je druk om niks. Remco constateerde gewoon iets, hij sprak toch geen waardeoordeel uit? Ik weet zeker dat hij ook wel een lijstje heeft (al was het alleen al de NL-lijst, maar ik gok ook op een Nijmegenlijst oid). Correct me if i'm wrong, Remco!

ps: wees gerust, ik heb zelf een NL-lijst, tuinlijst, Frieslandlijst, Europalijst en Wereldlijst....

CiteerOja en Blauwstaart happy.gif (vanwege een jaar lang geen vogels kijken)
Oei! Dat is wel erg jammer... Maar hopen dat die nog een keertje komt!
groet,
Redmar

RWester

De enige lijst die naar mijn volle tevredenheid nog steeds lekker hard groeit is m'n tv-lijst  :grin: .  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankw

ik schaam me voor geen 1 soort, waar ik me wel een beetje voor schaam is dat ik zo gruwelijk slecht ben met geluiden (wat wel beter wordt, ik heb nu een grote data-base op mn laptop dus ik blijf oefenen). Onlangs ook, komt er iets roepend over: "wat was dat?", "een vink..." dan denk ik potver! dat had ik moeten/kunnen weten..

maargoed ik heb nog wel een vraag wat geluiden betreft waar ik geen nieuwe topic voor aan wil maken:  Welke vogel maakt een soort geluid als van een opgeblazen ballon die je dan 'piepend/fluitend' leeg laat lopen? Ik heb ooit gelezen dat er een vogel is die dit geluid zou maken, maar kan t niet meer vinden..
Dit geluid heb ik namelijk in de zomer gehoord, maar ik heb er nooit achteraan gezeten zeg maar...
b.v.f.

Kaja


Bram Rijksen

buidelmees of roodkeelpieper.

frankmeer

Toen ik de beschrijving las, kwam er meteen 1 soort bij me op: Buidelmees.
Frank van der Meer

Hortulana

#103
Neerstortende en/ of kamikaze-gierzwaluw

edit: en serieus... ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een vogelgeluid dat vergeleken wordt met het geluid van een leeglopende ballon (en dat geluid is zowel qua volume als toon al heel divers, afhankelijk van hoe je hem leeg laten lopen).
Fluiten/ piepen is een geluidsbeschrijving die op heel erg veel vogelsoorten van toepassing is.

Hans Bossenbroek

Uhm, ik mis nog:
- Bona
- Vale Pijl
- Roodkeelpieper
...(rest volgt nog)

Jan2002

Ik mis nog ongeveer 300 soorten maar schaam me voor geen enkele ervan...  ^_^  
Groet,
Jan

frankmeer

CiteerIk mis nog ongeveer 300 soorten maar schaam me voor geen enkele ervan...  ^_^
Wereldwijd? Dat is toch best aardig? Valt wel mee toch?
Frank van der Meer

Richard Houtman

Geen nood Hans!

CiteerUhm, ik mis nog:
- Bona

Die vind je in het koelvak van de supermarkt, naast de Bluba...   ;)
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

frankw

buidelmees lijkt er idd het meest op, alleen spookt het door mijn hoofd dat de 'piep' langer aan hield, maar dat kan aan mijn geheugen liggen want t was alweer in juni zie ik..
maar de enige 2 mogelijkheden (aan de hand van deze beschrijving) zijn dus buidelmees en roodkeelpieper? rietgors was het cker niet.. ik zal nog s wat geluiden beluisteren

pinky111nl

Echte schaamsoorten heb ik nog niet. Ik kijk pas vogels sinds mei of juni of zo en heb intussen al 92 soorten waaronder de morinelplevier, zwarte zeekoet, grauwe franjepoot en breedbekstrandloper. Als ik toch een soort zou moeten aangeven zou ik het winterkoninkje zeggen. Ik ben al een paar keer in de bossen wezen lopen en ik hoor hem wel, maar krijg hem maar niet fatsoenlijk in beeld. Tegen de tijd dat ik zie waar hij zit en ik mijn kijker richt, is hij weer foetsie. Ook hier in het park schijnen er te zitten, maar ik zie ze maar niet. Maar goed, ik heb nog veel tijd om hem te zoeken en het zal wel ooit lukken.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Thijs Udo


henkjanvdkolk

Oei...

Ik heb nog wel een paar echte schaamsoorten

- braamsluiper [dit voorjaar niet gelukt...]
- Sijs [daar ga ik deze winter maar voor..]
- gekraagde roodstaart

voor de rest geloof ik niet dat ik nog een 'echt algemene' vogel niet gezien heb.  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

BramtK

Citeerik schaam me voor geen 1 soort, waar ik me wel een beetje voor schaam is dat ik zo gruwelijk slecht ben met geluiden (wat wel beter wordt, ik heb nu een grote data-base op mn laptop dus ik blijf oefenen). Onlangs ook, komt er iets roepend over: "wat was dat?", "een vink..." dan denk ik potver! dat had ik moeten/kunnen weten..

maargoed ik heb nog wel een vraag wat geluiden betreft waar ik geen nieuwe topic voor aan wil maken:  Welke vogel maakt een soort geluid als van een opgeblazen ballon die je dan 'piepend/fluitend' leeg laat lopen? Ik heb ooit gelezen dat er een vogel is die dit geluid zou maken, maar kan t niet meer vinden..
Dit geluid heb ik namelijk in de zomer gehoord, maar ik heb er nooit achteraan gezeten zeg maar...
b.v.f.
Iemand fluisterde mij iets in; Fazant vrouwtje...

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Sjouke Scholten

Tja... wanneer is een vogel een schaamsoort, als ie toch regelmatig in Nederland wordt  gezien neem ik aan??

Ik heb nu 313 soorten op mijn Nederlandse lijst, en hierop missen nog behoorlijk wat zeevogels, en toch ook wel een zangvogel hier en daar.

soorten die ik misschien binnen een jaar wel wil zien:
Hop, roze spreeuw, duinpieper, kleine alk en ga maar door..

Het komt allemaal nog wel, hoop ik
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Predator

CiteerUhm, ik mis nog:
- Bona
- Vale Pijl
- Roodkeelpieper
...(rest volgt nog)
Kunnen we de soorten niet gewoon even uitschrijven

heb geen idee wat een Bona zou moeten zijn...  ;)  
Groet, Maarten

Tim de Boer

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rinie van Reenen

#116
CiteerEchte schaamsoorten heb ik nog niet. Ik kijk pas vogels sinds mei of juni of zo en heb intussen al 92 soorten waaronder de morinelplevier, zwarte zeekoet, grauwe franjepoot en breedbekstrandloper. Als ik toch een soort zou moeten aangeven zou ik het winterkoninkje zeggen. Ik ben al een paar keer in de bossen wezen lopen en ik hoor hem wel, maar krijg hem maar niet fatsoenlijk in beeld. Tegen de tijd dat ik zie waar hij zit en ik mijn kijker richt, is hij weer foetsie. Ook hier in het park schijnen er te zitten, maar ik zie ze maar niet. Maar goed, ik heb nog veel tijd om hem te zoeken en het zal wel ooit lukken.

groetjes, Judith
Als je in het bovenstaande geval 92 vogelsoorten gezien hebt, dan heb je op zijn minst wel twee schaamsoorten: Zwarte Zeekoet en Breedbekstrandloper ;).
Ik bedoel een beetje dit: het staat natuurlijk wel mooi, die vier zeldzamere soorten, maar de volgorde lijkt me toch wel wat vreemd: eerst zeldzaamheden, dan pas gewone soorten. In dit geval zou ik een Winterkoning dus ook zéker een schaamsoort noemen. Normaliter geldt wel: horen is scoren. Dat geldt m.i. echter niet voor een Winterkoning: wees nooit tevreden met je lijstje als je een WK alleen nog maar gehoord hebt...

Bovenstaande klinkt misschien wat uit-de-hoogte, maar ik bedoel een beetje dit: geniet eerst van de gewone soorten! Zolang je nog niet alle 'gewone' soorten goed gezien hebt, heb je helemaal nog geen zeldzaamheden nodig om te genieten van vogels. Laat je niet gek maken door twitchers!
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

Vanaf maart ga je het bos in en kom je er na een tijdje achter dat er steeds drie kleine bruine vogeltjes zijn die 's morgens vroeg als eerste beginnen te zingen: roodborst, winterkoning en heggemus. Die grote zwarte kende je natuurlijk al van de achtertuin; dat was een merel. Die heeft ook een beige neef met spikkels op de borst, namelijk de zanglijster. Wéer een nieuwe! Eind maar, begin april lukt het al aardig om deze vogels ook ongezien -dus alleen op geluid- te determineren. Vanaf half april dreigt het mis te gaan.. lukte het nog om Tjiftjaf op naam te brengen, inmiddels lijkt het bos 's morgens vergeven van kleine bruine vogeltjes en raak je de draad een beetje kwijt: fitis, zwartkop, allemaal meesjes, nee het wordt er niet makkelijker op. Tegen de tijd dat je net wat nieuwe soorten geleerd hebt, wordt het gelukkig weer wat rustiger, en kan je eens gaan kijken of er ook búiten het bos iets te beleven valt op het gebied van onze gevederde vriendjes..

Zó hoort het te gaan. Soorten als Breedbekstrandloper en Zwarte Zeekoet, daar mag je nog niet eens aan dénken..!

Jaap Denee

#118
Hahaha, streng hoor, Bram...

Had ik dan in 1988 die Rotskruiper (mijn eerste echte twitch!  ;)  blij dat ik was joh) ook maar moeten laten schieten, omdat ik nog geen 300+ soorten had?

Aan de andere kant snap ik het wel: je wordt ook gek van die gasten die staan te duwen bij een twitch, terwijl ze de Graspiepers en de Veldleeuwerikken in het weilandje net buiten hun dorp niet uit elkaar kunnen houden... gelukkig wordt dan vaak het kaf van het koren gescheiden als je op zoek gaat naar een Kroonboszanger en er komt een Vuurgoudhaan voorbij. Ik noem maar een zijstraat.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

CiteerHad ik dan in 1988 die Rotskruiper (mijn eerste echte twitch!  blij dat ik was joh) ook maar moeten laten schieten, omdat ik nog geen 300+ soorten had?

Hey Jaap,

Weet je wel zeker dat je de bewuste vogel hebt gezien?  :twisted:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2