Opgezette krakeend, groenling, waterral grote bonte specht en alk te koop.

Gestart door JandJ, oktober 10, 2011, 22:52:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Voor de belangstellenden ook hier een topic:
Ik heb zojuist mijn verzameling op marktplaats gezet. Alles is nog puntgaaf en niet langer dan 2 jaar geleden opgezet!
http://verkopers.marktplaats.nl/15986952
Dus, als iemand nog iets zoekt... Contact me!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Have

Het kopen en verkopen van preparaten van beschermde vogels is niet toegestaan.
Groet,
Helena

JandJ

waar staat dat? en waarom staan er dan diverse opgezette vogels op marktplaats?
velduil, steenuil zijn de meest recente voorbeelden. Die zijn volgens mij 'beschermder'/kwetsbaarder dan een waterral ofzo.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Have

Flora- en faunawet.

"De Flora- en faunawet verbiedt het om inheemse
beschermde planten en dieren in alle levensstadia,
levend of dood, producten van die planten en
dieren en ook eieren en nesten in de natuur te
verzamelen, te verhandelen, te vervoeren en in
bezit te hebben."


Het laten prepareren van beschermde vogels mag onder de onderstaande voorwaarden. Het verhandelen van geprepareerde beschermde vogels is verboden.


"Beschermde vogels:
In principe is het verboden om dode vogels in uw bezit te hebben. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor opgezette dieren, op voorwaarde dat ze voorzien zijn van het officiële merkteken: NL LNV + een uniek nummer. Om de door u gevonden vogel te laten prepareren kunt u een beroep doen op iemand die hiervoor een vergunning heeft. Zo iemand beschikt over een erkend preparateursdiploma.
Strikt genomen verbiedt artikel 13 dat u een vogel naar de preparateur brengt, u mag immers geen dode vogel in uw bezit hebben. U moet daarom aan de korpschef van politie een verklaring vragen dat de vogel kennelijk een natuurlijke dood is gestorven of kennelijk buiten schuld of medeweten van u de dood heeft gevonden. In zo'n verklaring staat ook dat u het betrokken dier in uw bezit heeft met het oog op preparatie. Het is belangrijk dat de juiste soortnaam van de vogel is aangegeven. "


Groet,
Helena

JandJ

In de eerste alinea staat niets over opgezette vogels. Of moet ik dat zien als een product van een dier? een dierproduct is volgens mij bijvoorbeeld een tas van krokodillenleer of een ivoren kam.
Als ik ga verhuizen, vervoer ik de vogel = verboden??
Trouwens, als de vogel opgezet is (en de mijne hebben zo'n label!) mag je hem gewoon zonder vergunning ofzo bij de preparateur ophalen en naar huis vervoeren. Dat zie ik als bewijs dat opgezette vogels niet in de categorie 'producten van dieren' vallen.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Have

Beste Jan,
Interessant die eigen interpretatie van jou; ik heb de essentiele onderdelen van mijn vorige post even vet gemaakt.

"De Flora- en faunawet verbiedt het om inheemse
beschermde planten en dieren in alle levensstadia
,
levend of dood, producten van die planten en
dieren en ook eieren en nesten in de natuur te
verzamelen, te verhandelen, te vervoeren en in
bezit te hebben."

Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/03/11/handel-bezit-en-prepareren.html

Uitzondering op bezit en vervoer staat ook duidelijk beschreven op de site van Vogelbescherming: "Wanneer u ergens een dode vogel vindt, dan kunt u deze laten opzetten door een erkende preparateur. Bedenk wel dat het verboden is om een dode vogel in bezit te hebben. Met de dode vogel moet u zo snel mogelijk naar de politie gaan. Deze kunnen u een verklaring meegeven dat de door u gevonden vogel niet door uw schuld is gestorven en dat u deze wilt laten opzetten. Met dit bewijs mag u de vogel in uw bezit hebben om naar de preparateur te brengen. Nadat de vogel geprepareerd is, valt deze niet langer onder het verbod om dode vogels te houden. Een geprepareerde vogel moet voorzien zijn van een speciaal merkteken."

Het verhandelen van deze opgezette vogels is vervolgens verboden.

Groet,
Helena

JandJ

Ik had 'dood' geïnterpreteerd als levenloze vogel bestaande uit velletje en de inhoud die tijdens de levende periode ook erin zat.
Als iemand vraagt: is dat een dode vogel? zeg ik altijd: nee, een opgezette.
Dan snap ik eigenlijk niet dat marktplaats illegale verhandeling toelaat. Zoiets moeten ze toch wel weten?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)


gko

Marktplaats weet het en jij zou het eigenlijk ook moeten weten.

Jeweet het nu en zul je deze vogels nu niet meer verkopen, wees maar blij
dat men je voor een overtreding (of misdrijf) heeft behoed >:D

ik begrijp dat je gelukkig te goeder trouw bent
met vr gr gkoopman

Timo Roeke


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)


JandJ

En hoe krijg ik mijn vogels vanuit Hendrik-Ido-Ambacht in Groningen?
Ik wil wel van de beesten af, maar tegen een vergoeding. :) Prepareren was ook voor mij niet gratis...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

vuurvlinder

Waar ligt HI Ambacht? Over een vergoeding wil ik wel overleggen met de andere bestuursleden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

vuurvlinder

Had ik net opgezocht. De komende 7 zondagen moet ik in Almere zijn en vanaf daar is het 1 uur en 12 minuten rijden. Ophalen is dus geen probleem...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JandJ

'geen probleem' ;D  ff 2,5 uur in de auto zitten en dan nog naar groningen! jij liever dan ik.
Kom dan wel voor half 9 óf tussen 13u en 14u óf na 19u, daartussen ben naar de kerk.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Sander Haak

#19
We moeten niet roomser worden dan de paus. Deze wetgeving is bedoeld om de activiteiten van stropers strafbaar te maken, niet om natuurliefhebbers lastig te vallen. Ik heb regelmatig berichten gelezen van mensen die werden uitgelachen op het politiebureau omdat ze om een vergunning kwamen vragen. In de toelichting van de rijksoverheid vogelbescherming die Helena hier citeerd, staat bovendien de volgende regel:

"Nadat de vogel geprepareerd is, valt deze niet langer onder het verbod om dode vogels te houden. Een geprepareerde vogel moet voorzien zijn van een speciaal merkteken."

Daarmee staat het volgens mij ook vrij om een gewaarmerkte vogel te verhandelen. In de brochure van het ministerie staat duidelijk het doel van de wetgeving:

"Het prepareren van beschermde inheemse dieren mag geen commerciële activiteit zijn."

Aangezien Jan alleen een vergoeding voor het prepareren verlangt, kan daar volgens mij geen sprake van zijn.
Groet, Sander Haak (Woerden)

gko

de wetgever heeft natuurlijk boter op zijn hoofd, maar men wordt gelukkig wel wat precieser (in sommige gevallen)
met vr gr gkoopman

JandJ

Citaat van: Sander Haak op oktober 14, 2011, 13:50:38 PM
Ik heb regelmatig berichten gelezen van mensen die werden uitgelachen op het politiebureau omdat ze om een vergunning kwamen vragen.
Ik ben niet uitgelachen, maar wel wat anders. Dat mens ging bekant van d'r kassie. Helemaal verbaast, in shock, zonder soortenkennis of kennis van de procedure
'En wat moet ík dan met deze dode vogels?' zei ze 'Nou, u moet kijken of er geen kogel in zit' 'hm...'
Ik heb haar in mijn vuistje uigelachen.
Sander, verder bedankt voor jouw reactie.
@vuurvlinder, zie pm
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robert

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)