Griekse sprinkhanen II

Gestart door jack_windig, oktober 10, 2011, 22:42:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

De eerste twee met blauwe vleugels als ik me goed herinner, de derde met rode.

jaapbouwman

Dit zijn drie Oedipoda's, in Griekenland lijken er drie voor te komen volgens FaunaEuropea, ook nog een extra in Griekenland. Misschien is het voor dit eiland nog wel minder. Een is blauwvleugelig, dat is gewoon onze Blauwvleugelsprinkhaan (Oedipoda caerulescens), er komen twee roodvleugeligen voor; de Roodvleugelsprinkhaan (O. germanica) en O. miniata. Ik heb geen ervaring met deze soort dus wat betreft kom ik niet verder. Aanvullingen voor wie durft.

jack_windig

Ik vermoedde al dat het Oedipoda's waren. Die blauwvleugels waren echt byzonder algemeen daar.

florisbrekelmans

Hoi,
De eerste heeft wel een erg hoge kiel over het halsschild, dat ken ik niet van onze Oedipoda caerulescens. Vergelijkbare exemplaren die ik ving in Zuid-Frankrijk (ook met de lichte achterrand van het halsschild) deden me aanvankelijk aan O. charpentieri denken. Valt kennelijk binnen de variatie van O. caurulescens?
Groet,
Floris

florisbrekelmans

Volgens de foto's op ortheur heeft O. miniata blauwe vleugels. Wellicht kan Roy hier wat opheldering geven, het is zijn foto:
http://www.ortheur.org/get?site=orthoptera&id=i000248&cid=000OE0016268
Groet,
Floris

RoyKleukers

De beesten op Rhodos hebben inderdaad blauwe vleugels, maar dat is afwijkend. Normaal gesproken heeft miniata rode achtervleugels. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen