Griekse Sprinkhanen I

Gestart door jack_windig, oktober 10, 2011, 22:37:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Eind September op het Griekse eiland Kefalonia, heb ik een hele serie sprinkhanen gefotografeerd. Bij deze twee soorten viel op dat het mannetje een stuk kleiner was dan het vrouwtje.

florisbrekelmans

Hoi Jack,
Bij Calliptamus soorten is de sexuele dimorphie erg sterk: vrouwtjes zijn over het algemeen veel groter dan mannetjes. 
Ik weet niet welke Calliptamus soorten in Griekenland voorkomen. De bovenste kan C. italicus zijn, op basis van vorm en lengte van de vleugels van het mannetje en de onderste kan een C. barbarus zijn op basis van de kleur. Maar een zekere determinatie op basis van deze foto's is m.i. niet mogelijk, dus voer ze maar in als Calliptamus spec.
Groet,
Floris

jaapbouwman

Als we af gaan op FaunaEuropea kijken komen er maar twee soorten (C. italicus & C. coelesyriensis) voor in Griekenland maar misschien moeten we de veldgids afwachten die in de maak is.

Wim Bakker

Citaat van: Jaapmisschien moeten we de veldgids afwachten die in de maak is.

Vertel, vertel, vertel!   B)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jaapbouwman

Weet niet alle details behalve dat men al ver is, Roy weet vast meer.

jack_windig

Ik zal de bovenste dan maar voorlopig op Calliptamus cf. italicus en de tweede op C. spec. houden. Heel erg bedankt voor het meedenken.


Ha, een veldgids, waar ook Griekse dieren instaan? Klinkt goed.