Hoofdmenu

Grote J. ?

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 10, 2011, 20:57:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vandaag voor de eerste keer een Jager gezien.

Foto's uit mijn Thieme Vogelatlas kijkend is het volgens mij een Grote Jager (met tekst o.a.: grote sneeuwwitte vleugelvlekken)

Heb ik het goed dat dit een Grote jager is of is Middelste ook nog een kandidaat?


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61178025
onzeker Grote Jager - Stercorarius skua gezien op 2011-10-10 Hoek van Holland - Noorderdam
Foto's:














bij voorbaat dank Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Mark Zevenbergen

En de leek sprak: Middelste..
groet Mark

Vincent Hart

Je moet toch echt es aan de ANWB, Ted, 'grote witte vleugelvlekken' is geen onderscheidend kenmerk voor een jager spec.

Mag de 'leek' ondertussen uitleggen waarom  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ted van der Knaap

Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2011, 21:00:58 PM
Je moet toch echt es aan de ANWB, Ted, 'grote witte vleugelvlekken' is geen onderscheidend kenmerk voor een jager spec.

Mag de 'leek' ondertussen uitleggen waarom  :angel:

Die heb ik al 3 jaar...  ...maar die is na een keer grondig m'n huis opruimen ergens terecht gekomen waar ik 'm niet meer kan vinden!

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Vincent Hart

#4
Onder je kussen?  ;)

Je hebt 'm wel erg mooi gedocumenteerd, Ted  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Mark Zevenbergen

Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2011, 21:00:58 PM
Je moet toch echt es aan de ANWB, Ted, 'grote witte vleugelvlekken' is geen onderscheidend kenmerk voor een jager spec.

Mag de 'leek' ondertussen uitleggen waarom  :angel:
Die dacht dat de bandering op het achterlijf, in combinatie met grote (bijna dubbele) witte vleugelvlekken, alleen kon passen op Middelste. Tevens zware borst en geen puntige maar brede verlengde staartpennen.
Heb ik het goed??
grts "de Leek"

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Mark Zevenbergen

Citaat van: frankneijts op oktober 10, 2011, 23:48:08 PM
Waarom geen Kleinste?
Omdat de snavel dan voor ongeveer de helft donker zou moeten zijn. (als ik de afgelopen dagen op de forums geod heb opgelet) En ik zou ook een kleinere snavel verwachten bij Kleinste.
groet Mark (alias "de Leek")

frankneijts

Citaat van: Mark Zevenbergen op oktober 10, 2011, 23:56:30 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 10, 2011, 23:48:08 PM
Waarom geen Kleinste?
Omdat de snavel dan voor ongeveer de helft donker zou moeten zijn. (als ik de afgelopen dagen op de forums geod heb opgelet) En ik zou ook een kleinere snavel verwachten bij Kleinste.
groet Mark (alias "de Leek")

Misschien niet precies 50% (maar dat is ook niet bij alle Kleinste precies zo het geval...) en echt "MidJager-groot/fors" zou ik dit ook niet willen noemen
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

Citaat van: frankneijts op oktober 11, 2011, 00:04:20 AM
Citaat van: Mark Zevenbergen op oktober 10, 2011, 23:56:30 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 10, 2011, 23:48:08 PM
Waarom geen Kleinste?
Omdat de snavel dan voor ongeveer de helft donker zou moeten zijn. (als ik de afgelopen dagen op de forums geod heb opgelet) En ik zou ook een kleinere snavel verwachten bij Kleinste.
groet Mark (alias "de Leek")

Misschien niet precies 50% (maar dat is ook niet bij alle Kleinste precies zo het geval...) en echt "MidJager-groot/fors" zou ik dit ook niet willen noemen

ben je (ter lering) aan het stoken Frank of alleen selectief uit de foto's aan het shoppen? Als je naar de hele serie foto's kijkt is de snavel echt duidelijk te lang en de verhouding zwart/licht echt niet goed voor Kleinste. Overigens, er zitten wel meer kenmerken op een Kleinste, die ontbreken allemaal op deze vogel.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Guus Peterse

Teveel witte schachten bovenop de vleugel toch ook?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ted van der Knaap

Zijn de heren experts er al uit welke van de 4 het is?

Hij staat nu op Middelste maar is nog niet goedgekeurd.


Misschien voor een beter beeld heb ik de (onbewerkte) foto's op Picasa gezet, klik op Diavoorstelling:
https://picasaweb.google.com/tvdknaap/Jager101011?authuser=0&feat=directlink
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ben Wielstra

#12
Nou zeg ik moet hoognodig weer eens een jager in het echt zien want ik snap er helemaal niks meer van (dit weekend eindelijk aan de kust is het ZO4 *&#^$). Die eerste foto doet me erg aan Middelste denken en hij lijkt enorm vergeleken met die meeuw, maar op de andere foto's oogt-ie Kleine Jager achtig qua snavel/kopvorm.

Edit: wacht, hij vliegt zeker voor die meeuw. Ik ga voor Kleine, kleed past eigenlijk ook beter daar voor denk ik.

Albert de Jong

#13
Pro kleine:
1. De vogel heeft geen duidelijke witte 2e handpenvlek. Er is iets te zien, maar dat heeft niet de goede vorm, lijkt me.
2. Verlengde middelste staartpennen zijn toch best opvallend. (Mwa, niet op alle foto's trouwens...)
3. Snavel.

Pro middelste:
1. Bovenstaartdekveren zijn het lichtste deel van de bovendelen (dit noemt de Nils, maar hoe bruikbaar is dit kenmerk nu echt?).
2. Best wel een goede buik op foto 37.
3. Kleur van de bandering op de onder- en bovenstaartdekveren (richting zwart-wit). Maar kleur is een wel erg relatief begrip.

Lastig.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ben Wielstra

#14
CiteerOk, ik hap toe... De jager in dat topic heeft lichte toppen van de handpennen, een fijn snaveltje, lichte randen aan de grote dekveren, een eerder gevlekte dan gebandeerde stuit, wat rossige lengestreping op achterhoofd en vrij veel wit op de bovenhand. Een prima Kleine Jager volgens mij - en daarmee ben ik het dus eens met Ben!
zei Peter Adriaens

Die lichte randjes aan de handpentoppen zijn volgens mij diagnostisch voor Kleine (als we het over juveniele jagers hebben dan), alhoewel ik ook dacht dat vorm van de middelste staartpennen keihard was...

Albert de Jong

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 11, 2011, 20:13:02 PM
CiteerOk, ik hap toe... De jager in dat topic heeft lichte toppen van de handpennen, een fijn snaveltje, lichte randen aan de grote dekveren, een eerder gevlekte dan gebandeerde stuit, wat rossige lengestreping op achterhoofd en vrij veel wit op de bovenhand. Een prima Kleine Jager volgens mij - en daarmee ben ik het dus eens met Ben!
zei Peter Adriaens

Die lichte randjes aan de handpentoppen zijn volgens mij diagnostisch voor Kleine (als we het over juveniele jagers hebben dan), alhoewel ik ook dacht dat vorm van de middelste staartpennen keihard was...

Lichte toppen van de handpennen... Naar welk deel van de handpennen moet ik kijken? Bij toppen denk ik nml. aan de punten van de handpennen. Je zou inderdaad meer 'buffy' toppen van de dekveren verwachten bij middelste. Voor de rossige lengtestreping moeten mijn ogen enorm hun best doen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.