Hoofdmenu

Strandloper spec.

Gestart door Marwin, oktober 10, 2011, 10:35:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marwin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://zwolle.waarneming.nl/waarneming/view/61159046
Strandloper spec. - Calidris spec. gezien op 2011-10-09 IJssel - Vreugderijkerwaard
Foto's:


bij voorbaat dank Marwin Baljé

Was groter als bonte strandloper en had een paar witte strepen over de rug lopen.
Ik zat een beetje te denken aan gestreepte strandloper, maar heb de vogel niet lang kunnen bekijken, want vloog vrij snel weer weg.
Heb deze foto nog kunnen maken, maar waarschijnlijk is de foto veel te onscherp om er echt iets van te maken.

Max Berlijn

Lijkt me een Gestreepte! zat er ten tijde van de Taigastrandloper ook. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

steenl

Idd goeie kandidaat voor Gestreepte. Paar witte strepen over de rug klinkt ook goed.
Heb je nog meer foto's, Marwin?

colossus

Bram de Vries en ik hebben het beest ook gezien. Wij hebben beiden geen foto's.
Misschien heeft Marwin nog wel andere.
Beest viel ons op doordat hij riep bij het aanvliegen. Geluid was onbekend voor ons.

Spannend!

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

wumizusume

Kun je het geluid misschien omschrijven?
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Marwin

Maakte volgens mij geen geluid hoor, want het geluid dat Kees bedoelt was een zwarte ruiter.

Ook bij deze strandloper was duidelijk te zien dat de borsttekening abrupt stopte.


Gr,
Marwin Baljé

colossus

Marwin heeft gelijk. Ik ben mis met een aanvliegende Zwarte Ruiter.
De onbekende strandloper heb ik niet goed bekeken.
Marwin en Bram hadden beiden een scoop.
Ik kon toch geen verschil maken met mijn 8x42 kijker.
Zij hebben het beest dus veel beter gezien dan ik.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

steenl

Ik heb jullie foto wat bewerkt.
Denk nu aan een bosruiter.
Maar waarschijnlijk gevalletje jammer de bammer.

colossus

Bosruiter was het niet. Die hadden we alle drie meteen herkend, ook al was het versleten exemplaar.
Wat ik door mijn kijker een paar keer goed zag is een snavel die te lang is voor Kemphaan.

Lastig beest. Zou mooi zijn als ie nog terecht komt!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Corstiaan Beeke

Lijkt me voor Bosruiter veel te dik. Bosruiters zijn juist ranke, fijne beestjes. Lichte strepen over de rug en de duidelijk begrensde borstband passen ook niet op Bosruiter. Hoewel ik graag ook de snavel zou willen zien, wijst vooralsnog alles op Gestreepte Strandloper.

wumizusume

Ik ben het helemaal met Corstiaan eens! Gestreepte.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Marwin

#11
De vogel had ook duidelijk geen lichte spikkeltjes op de vleugels en/of rug wat bosruiter wel heeft.
En kijk anders nog ff op zwolle.waarneming.nl, want ik heb de waarneming op onzekere gestreepte gezet en nog 2 foto's erbij geplaatst.
Op de 3e foto kun je de snavel het beste zien van de 3 foto's.

BramtK

Citaat van: colossus op oktober 10, 2011, 21:19:58 PM
Bosruiter was het niet. Die hadden we alle drie meteen herkend, ook al was het versleten exemplaar.

Dit zijn natuurlijk geen argumenten voor welke soort dan ook.  :angel: 

Lijkt mij (voor zover van belang) ook goed mogelijk dat dit een Gestreepte strandloper is. De vraag is meer wie hem nu eigenlijk goed heeft waargenomen, maar misschien kan ik me beter buiten dat soort kwesties houden. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Marwin

De vogel bleef nou eenmaal niet lang zitten, want werd ook steeds een beetje verjaagt door een kievit en vloog toen ook weer weg.
Als de vogel 5 minuten langer was gebleven hadden we betere foto's gehad en beter kunnen bekijken, maarja dat is niet zo helaas :P

BramtK

Jammer Marwin, heb ik ooit ook eens gehad met mijn eerste Gestreepte strandloper. Althans, dat denk ik want hij is nooit als zeker de boeken ingegaan. Ik had echter geen foto.
Groeten,

Bram ter Keurs

colossus

Citaat van: BramtK op oktober 11, 2011, 10:22:04 AM
Citaat van: colossus op oktober 10, 2011, 21:19:58 PM
Bosruiter was het niet. Die hadden we alle drie meteen herkend, ook al was het versleten exemplaar.

Dit zijn natuurlijk geen argumenten voor welke soort dan ook.  :angel: 


Soms moet je iemand gewoon geloven, Bram. ;D
Het bruin/witte patroon was bij deze vogel meer geschubd dan gespikkeld, zoals bij Bosruiter.
Ik dacht misschien daarom wel meteen aan Kemphaan. Alleen was voor Kemphaan de snavel echt te lang.
Vogel had sympathiek gezicht, geen "boos" gezicht (oei wat een foute omschrijving).
Beest deed me op die grote afstand wel wat denken aan een mini-Groenpootruiter.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Marwin

De snavel was niet echt lang en sowieso rechter als bij bonte strandloper.
Lijkt mij wel een gestreepte, want wat zal et anders moeten zijn.
Bosruiter en bonte strandloper waren het zeker niet!

Guus Peterse

Hoewel ik best geloof dat het een gestreepte is geweest, wordt er hier af en toe wel wat 'slordig' gedetermineerd. 'want wat zal het anders moeten zijn' is natuurlijk geen sterk determinatiekenmerk. En wat betreft 'Die hadden we alle drie meteen herkend' ben ik het helemaal met Bram eens. De praktijk wijst uit dat je (daarbij doel ik niet speciaal op dit geval en deze specifieke waarnemers) soms mensen juist niet zomaar moet geloven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

CiteerBosruiter en bonte strandloper waren het zeker niet!
Dit betekend natuurlijk geenszins dat het dan wél een streep is..

colossus

Citaat van: guusp op oktober 11, 2011, 11:22:09 AM
Hoewel ik best geloof dat het een gestreepte is geweest, wordt er hier af en toe wel wat 'slordig' gedetermineerd. 'want wat zal het anders moeten zijn' is natuurlijk geen sterk determinatiekenmerk. En wat betreft 'Die hadden we alle drie meteen herkend' ben ik het helemaal met Bram eens. De praktijk wijst uit dat je (daarbij doel ik niet speciaal op dit geval en deze specifieke waarnemers) soms mensen juist niet zomaar moet geloven.

Guus, helemaal waar. Ik heb geprobeerd dat te herstellen door te zeggen waarom het volgens mij geen Bosruiter was. Helaas heb ik, zoals eerder gezegd, het beest zelf niet zo goed gezien als Bram en Marwin.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

colossus

Citaat van: frankw op oktober 11, 2011, 11:32:13 AM
CiteerBosruiter en bonte strandloper waren het zeker niet!
Dit betekend natuurlijk geenszins dat het dan wél een streep is..

Frank, klopt.
Maar Marwin vraagt zich in de zin daarvóór ook af wat het anders zou moeten zijn.
Ideeën daarover zijn meer dan welkom!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Marwin

Ja brand maar los!
Ik blijf erbij dat het geen bosruiter of bonte strandloper was, omdat bosruiter geen witte dunne lijnen over de rug heeft lopen (witte V's) en bonte strandloper te klein was.
Daarom vraag ik me af wat het anders moet zijn als het geen bosruiter en bonte strandloper is.


Bram de Vries

In principe kan ik ook niks anders bedenken dan gestreepte.
De vogel had een rechtere snavel dan bonte strandloper.
Verder had hij lichte strepen op de rug, wat ik mij herinnerde aan kleine strandloper maar hij was daar natuurlijk onder andere te groot voor.
Kemphaan lijkt mij geen optie aangezien deze iets groter is, meer tureluurachtig overkomt en bovendien een vage scheiding heeft tussen borst- en buikkleur in tegenstelling tot wat er op Marwin's foto te zien is.
Bosruiter lijkt mij ook onwaarschijnlijk deze heeft een witte stuit, wat dan wel op zou vallen bij het wegvliegen (van ons af), ook de rug is vlekkerig en ik vind meestal bosruiters slank overkomen in tegenstelling tot deze vogel.

Bram

BramtK

Haha, ja maar... Nee. Het gaat er niet om dat wij kunnen bewijzen dat het geen Gestreepte strandloper is, maar dat jullie voor jezelf kunnen onderbouwen dat het dat wel is. Zie ook hetgeen Guus hierboven (in het algemeen) zegt over slordig determineren.

Het wat preciezer benoemen van zaken zoals die "witte dunne lijnen" kan een stap in die richting zijn.

Grootte vergelijken met Kemphanen en kenmerken beoordelen die je niet hebt gezien, m.i. niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

colossus

Meeste mensen in de beginposts gaven aan voor Gestreepte te gaan.
Lennaert suggereerde toen Bosruiter als optie. Die moest dus wel worden uitgesloten.
Gestreepte moet absoluut wel worden hardgemaakt, Bram. Natuurlijk is dat zo!

Ik weet niet of Bram en Marwin nog zaken niet hebben genoemd.
Zelf heb ik niet veel meer gezien dan wat ik heb beschreven.
Ik had als enige, zoals gezegd, geen scoop.
Daarnaast heb ik weinig ervaring met de gekkere steltjes.

Bram, mag ik dat hardmaken - waar jij het terecht over hebt - daarom iets anders aanpakken:
Blijkbaar kunnen we nog geen zekere Gestreepte maken met wat we nu hebben.
Dus de foto en ons commentaar samen.
Welke dingen geven die onzekerheid nog?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

BramtK

Hierboven worden terloops al enkele kenmerken genoemd, ik zou gewoon nog eens op een rijtje zetten wat jullie nou eigenlijk gezien hebben. Gewoon een beschrijving van de vogel geven dus.

Citaat van: BramtK op oktober 11, 2011, 12:56:08 PM
Het wat preciezer benoemen van zaken zoals die "witte dunne lijnen" kan een stap in die richting zijn.

Succes!  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

Marwin

Het enige wat ik nog kan zeggen en wat ik eerst ook vergeten was erbij te zeggen is waar Bram de Vries het over had.
En dat is dat de vogel bij het weg vliegen geen witte stuit had.
En toen de vogel nog ter plaatse was wipte het niet met zijn staart.
Ook handpenprojectie  viel wel wat op, wat je ook een beetje kunt zien op de foto.


colossus

Ok Bram. Ik zet alles wat we hebben genoemd op een rij. Ik heb daarop geen aanvullingen meer. Zie het als extra bij de foto:
- witte strepen over de rug ("v");
- scherpe afscheiding tussen tekening en wit tussen borst en buik;
- had wat van Kemphaan, maar snavel was te lang en vogel leek te klein. kwam niet "tureluurachtig" genoeg over voor Kemphaan en had scherpe ipv vage borstscheiding;
- geen witte spikkels zoals bij Bosruiter, maar ook niet helemaal egaal donkerbruine vleugels (vlekkerig);
- dikker dan Bosruiter;
- "sympathiek gezicht", niet "boos";
- had in mijn beleving op afstand wat van mini-Groenpootruiter, misschien door sterk gestreepte hals;
- snavel rechter dan die van Bonte Strandloper;
- in vlucht géén witte stuit gezien;
- wipte niet staart;
- opvallende hpp.

Dat blijft het denk ik wel. Zoals gezegd weet ik weinig van strandlopers. Daarom kan ik op basis van bovenstaande gegevens zelf volgens mij niet beoordelen of het gaat om een Gestreepte Strandloper. Er wel of niet vrede mee hebben is dus voor mij ook niet aan de orde.
Voor mij blijft het een onzekere Gestreepte Strandloper, tot een voldoende gewicht aan mensen (inclusief Bram en Marwin) zegt dat een zekere redelijk is met deze gegevens. Dan geloof ik dat gewoon tot ik er nog een paar honderd heb gezien ... ;)

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Marwin

Hey Kees,

Ik durf niet te zeggen of de snavel van de gestreepte langer is dan die van de kemphaan, als dat zo is, is het minimaal.

Voor mij lijkt alles op gestreepte te wijzen.

colossus

Marwin,

De gemeten snavel misschien niet, maar snavel in verhouding tot kop vond ik heel duidelijk wel wat langer.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper