Mooie spinnetje op plafond in huisje Terschelling.

Gestart door Zonnekoning, oktober 10, 2011, 00:46:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Dit spinnetje zit dus op het plafond van het vakantiehuisje op Terschelling.
Het gaat om een voormalige officiersbunker uit de tweede wereldoorlog, half ingegraven in het duingebied...
Gisteren was het ...-weer en heb me maar eens gefocust op de fauna in het huisje. :D
De spin lijkt mij een stekelpoot of een trechterspin, maar dan snap ik niet waarom die op het plafond zit!
Vorig jaar ben ik dezelfde ook tegen gekomen, maar heb er toen verder geen aandacht aan besteedt...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.


Zonnekoning

Hallo Joost,

Dat is erg grappig en was er zelf nooit achter gekomen!!!
Ik kom dan uit op een vrouwtje Holenwielwebspin - M. merianae (biotoop, gestreepte poten) en die staat niet eens in het Nederlands soortenregister en in de soortenlijst van waarneming.nl! :D
Moet het beestje nog onder de  :micro: of zijn de foto's en de omschrijving voldoende?
Vooral de vele bunkers in de regio en de gestreepte poten gaf voor mij de doorslag!
Het lijkt mij wel handig om de soorten M. mengei, M. segmentata, M merianae en Meta- of Metalina spec. aan te maken.
Op dit moment kan ik dus de waarneming niet invoeren... 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Frank van de Putte

#3
Citaat van: Zonnekoning op oktober 10, 2011, 23:26:33 PM
Het lijkt mij wel handig om de soorten M. mengei, M. segmentata, M merianae en Meta- of Metalina spec. aan te maken.

Da's niet nodig hoor, Meta is een verouderde geslachtsnaam, 't is Metellina spec.;  http://waarneming.nl/soort/photos/27153
En dit is geen merianae, de stemvorkachtige figuur op het carapax is kenmerkend voor segmentata en mengei.
't is dus één van die 2 soorten, zie ook http://waarneming.nl/familie/view/10591?genus=Metellina&s%5B%5D=S)

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Zonnekoning

Bedankt Frank!

Dan zou ik zeggen M. mengei als ik naar het x-formige patroon kijk bij de tweede link.
Of dat een doorslaggevend detail is, weet ik dus niet...

Er is nog een tweede  spinnetje op het plafond, waarvan ik vermoed dat het ook een Metellina spec. is, maar deze is kleiner (subadult, ongeveer 3 mm.) en anders van tekening...
Ik heb die een horizontaal web zien spinnen en maak er niet een wielweb van. Die is trouwens niet met het blote oog te zien.
Daarnaast leek de spin ook verticale vangdraden te maken en onderaan zo'n draad maakte die een schuddende beweging.
Het is een kreng om te fotograferen en kom er dus ook niet uit!
Ik heb buisjes, de juiste enveloppen en 70% alcohol bij mij, dus ik kan ze eventueel opsturen voor nader onderzoek.
Als er een liefhebber is, dan hoor ik het graag!
De buisjes zijn mij toegestuurd door André van Loon van Naturalis/EIS-Nederland en heeft met mieren te maken, maar dat wordt dit jaar helaas niets meer...
Ik kan aan hem ook wel vragen of hij iemand weet om er naar te kijken, want ik heb niet het juiste "glaswerk" in mijn bezit. ::)

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Frank van de Putte

Citaat van: Zonnekoning op oktober 12, 2011, 01:06:13 AM
Dan zou ik zeggen M. mengei als ik naar het x-formige patroon kijk bij de tweede link.
Of dat een doorslaggevend detail is, weet ik dus niet...

Hallo Lodewijk,

Nee helaas, de rugtekening is bij die 2 soorten variabel. Als het op Terschelling net zulk @#$-weer is als hier in Zeeland heb je misschien wel de gelegenheid om een goede foto van de buikzijde maken...
Daar zit bij vrouwtjes wel een verschil, zie o.a. dit topic; http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=165289.0.

Dat tweede spinnetje lijkt overigens wèl op een Holenwielwebspin (qua tekening op het carapax) maar wacht even op de kenners voor bevestiging.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Zonnekoning

Hallo Frank,

Het @#$-weer viel hier wel mee, maar omdat ze op het plafond zitten is wel een beetje lastig om foto's te maken van de buikzijde...
Het eerste spinnetje kon ik eergisteren niet meer terug vinden, maar vond het gisteravond weer terug helemaal in de hoek van de keuken. Vandaag is ie weer helemaal zoek...
De andere zwerft op ruim 2 vierkante meter op het plafond rond de lamp in de keuken. :)
Als ik het eerste spinnetje terug vind, doe ik die in eerste instantie een buisje zonder alcohol, en zie wel hoe ik foto's kan maken van de buikzijde.
Het zelfde geldt voor het tweede spinnetje, als ik geen uitsluitsel krijg over de soort.
Als dat niet lukt en er is geen expert bij waarneming.nl die er naar wil kijken, kan ik nog altijd André van Loon van Naturalis/EIS-Nederland vragen, of hij iemand weet om er naar te kijken...
Dan gaan ze gewoon in 70% alcohol per post naar Leiden!  ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvogels

De bovenste is waarschijnlijk (gezien de tijd van het jaar) Metellina segmentata. Een vrij algemene verschijning in de herfst. 100% zeker ben je echter niet, M. mengei kan ook nog (al zou het dan een laat exemplaar zijn, die is namenlijk wat eerder volwassen).

de tweede zou inderdaad een M. merianae kunnen zijn, maar een gekke segmentata/mengei zou ook zomaar kunnen.

Zonnekoning

Bedankt Joost,

Vrijdag ga ik weer terug naar de vaste wal en neem ze levend mee naar huis, als ik beiden te pakken kan krijgen...
Daarna zie ik wel wat ik er mee doe!
In mijn serre heb ik broeikasspinnen zitten, en op het plafond van mijn woonkamer is eventueel wel een mooi plekje voor ze te vinden.
Ik vind het wel leuke huisdieren, maar daar zal wel niet iedereen het mee eens zijn... 8) :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

 :police: Ahum ....

De tweede soort is een jonge Tetragnatha spec.

De Juf.
Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

#10
Hoi Juf, ;)

Het blijven lastige krengen die spinnetjes!
Hij/zij zit nu in een buisje dat normaal wordt gebruikt voor het versturen van urinemonsters en heb foto's van de onderkant kunnen maken.
Die zijn een beetje vaag geworden, maar dat komt door het plastic...
Ik kom uit op T. obtusa door de donkere driehoekige vlek op de kop, donker sternum en de donkere buikstreep (foto 12 in link).
De naam Droogtestrekspin vind ik een beetje vaag omdat ze op bomen in vochtig bos en op dennen bij heide.
Dat laatste klopt wel omdat ons huisje in duin/heidegebied staat met hier en daar wat zeedennen...

http://www.eurospiders.com/Tetragnatha_obtusa.htm
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

jonge strekspinnen zijn erg moeilijk, ik heb ze in kweek gehad en daarbij gezien hoe kleur en tekening van een individu kunnen veranderen. Zonder genitaal zeg ik dus niks.
Je kunt ze proberen op te kweken tot ze volwassen zijn (zie draadje tips en trucs), of nog eens kijken in het voorjaar.
De droogte in de naam van de Droogtestrekspin is relatief, de meeste soorten zitten bij water.
Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

Hoi Jacomijn,

T. extensa en T. pinacola sluit ik uit doordat het sternum geheel donker is.
T. striata en T. reimoseri sluit ik uit omdat die veel meer gebonden zijn aan water en het dichts bijzijnde oppervlaktewater is hemelsbreed een kleine kilometer van de vindplaats.
Dan blijven er dus  4 kandidaten over.
De T. montana sluit ik ook uit omdat in de Tirion Spinnengids staat, dat deze gewoonlijk groter is dan de T. obtusa en geen donkerder kopdeel heeft van de carapax. Hij is lichter dan de T. nigrita, maar lijkt erg op T. dearmata.
Dat is voor mij de reden om de 2 anderen ook uit te sluiten.
Bij de T. obtusa staat in de gids: "Kopgedeelte is donkerder dan de rest van de carapax, en vormt donkere driehoek met ongeveer bij fovea eindigende punt. Dit is duidelijk in het veld, maar verdwijnt een beetje bij alcohol-materiaal.".
Van die 4 soorten heb ik meer foto's bekeken (die van T. dearmata zijn schaars), en alleen bij T. obtusa is die donkere driehoek goed te zien! Bij de andere soorten zijn die min of meer egaal in een scala van bruin...
Ik durf je absoluut niet tegen te spreken en zal ongetwijfeld ergens een denkfout maken, maar ik kan er niets anders dan een obtusa van maken. :angel:

Morgen ga ik weer naar huis en zal mijn uiterste best doen om het spinnetje volwassen te krijgen.
Ik zal ook de tips en trucs doorlezen en als ik in mei op Terschelling ben, zal ik zeker kijken...

Gisteren had ik een levende steekmug in het buisje gedaan, dat bliefde ie kennelijk niet.
Zal wel te groot zijn geweest en ligt nu dood onder in het buisje.
Wat ik wel grappig vind, is dat het spinnetje de voorkeur geeft aan de bovenkant van het buisje, ook als ik die omdraai...
Nu gaat ie op en neer in het buisje terwijl ik de schrijf! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Weia

Volgens mij is het moeilijker dan dat je het hier maakt. Die beschrijvingen in de gids zijn veel te vaag om knopen door te kunnen hakken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Zonnekoning

Bedankt Weija,

Ik probeer het beestje wel volwassen te krijgen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

Succes met kweken!  En niet zo draaien met die pot, daar wordt het arme dier maar stressig van.
Kleur is helaas geen doorslaggevend kenmerk, zeker niet voor een jonkie. En omdat je exemplaar een jonkie is (het korte achterlijf duidt daar op, evenals de tijd van het jaar) is de afmeting geen doorslaggevend kenmerk, hij/zij zal nog groeien.
Verder is Roberts vaak lastig te interpreteren, soms noemt hij bij een soort een kenmerk zonder dat duidelijk is of die soort de enige is met dat kenmerk.
Jacomijn Prinsen


spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

Citaat van: spinnenvrouw op oktober 18, 2011, 08:10:20 AM
Dit draadje is gelinkt vanuit het gepinde draadje tips en trucs.
Hoi Jacomijn,

Ik heb bewust die reactie in dat draadje geplaatst, omdat ik daar min of meer mee bezig ben...
Het gaat dan wel om (op)kweken, maar het kasje is wel een ****hotel!
Het is misschien een idee om dat draadje te pinnen, zodat het makkelijk te vinden is.
Nu nog er een *****hotel van maken, en voor kleine vliegjes vangen heb helaas nog geen tijd gehad...
Morgen heb ik een vrije dag, dus dat wordt anders!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Frank van de Putte

Geweldig, dat lijkt me een goed onderkomen! Misschien nog wat natuurlijke elementen toevoegen (takjes, rietstengels o.i.d), als schuilplaats? Ik weet niet of dat nodig is, ik heb nog nooit een spin "gekweekt".

En qua voedsel biedt een GFT-bak misschien wat aanbod, fruitvliegjes e.d.?

Succes in elk geval, ik ben benieuwd naar het verdere verloop!

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

Spinnen doen het ook prima in kleinere hokjes volgens mij.

Zonnekoning

Citaat van: jvogels op oktober 19, 2011, 17:37:04 PM
Spinnen doen het ook prima in kleinere hokjes volgens mij.
Dat kan kloppen, en heb dit hokje in elkaar geflanst met spullen die ik bij de hand had!
En dat het goed uitpakt, is mooi meegenomen...
Het spinnetje heeft de steekmug opgegeten die in het buisje zat, en aanbod van vliegjes is geen probleem.
Daarvoor gebruik ik het zelfde type buisje, maar met een ander deksel!
Hiermee kan ik kleine vliegjes mee opzuigen, en in het kasje plaatsen.
De eerste foto is van slechte kwaliteit, maar het gaat om het idee...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Hoi Frank,

Het buisje is de schuilplaats van de spin, en ik hoef wat dat betreft niets te doen...

Groetjes,
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Ik ben eigenlijk wel benieuwd bij welke temperatuur het beste is, om het spinnetje te laten overwinteren!
Hij/zij zit, als die een prooi heeft, onderin het buisje en komt er niet uit totdat de prooi op is.
Vandaag is het spinnetje geschrokken, omdat ik per ongelijk met een zaklamp tegen het ****hotel tikte...
Die was dus in een vloek en een zucht achter het buisje verdwenen, en heb hem/haar nog niet weder gezien!
Ik heb meerdere mogelijkheden wat temperaturen betreft...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.