Portugal (4): Onbekende wantsen --> Eurydema ventralis?

Gestart door Auratus, september 04, 2011, 21:04:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Deze wantsen leken in twee kleuren voor te komen. In de omgeving van Porto op koolplanten,

Wie weet de soort?

Alvast bedankt.
Groet,

Jan


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Arp,

Jouw inzet is puur gebaseerd op locatie? Want volgens mij is op basis van deze foto's, in combinatie met de aangegeven tabellen de soort niet te bepalen?
Groet,

Jan

Arp

Hoi Jan,

Mijn "standaardprocedure" :rolleyes: bij beesten uit verwegskistan is meestal idd om eerst te kijken welke soorten er voorkomen en vervolgens uit te zoeken hoe die uit elkaar te houden zijn. Als ik een fanatieke dag heb trek ik ook de beesten uit aangrenzende gebieden/landen erbij, maar ik had een luie dag en heb dus alleen even bij FE gekeken welke Eurydema ze voor Portugal geven (de Wantsen op FE zijn onlangs door Berend & Co bijgewerkt dus dit zou behoorlijk betrouwbaar moeten zijn - bij andere diergroepen erg oppassen!). Van die soorten heb ik vervolgens alleen even in m'n plaatjesverzameling vergeleken en dan is ventralis volgens mij de enige die echt lekker past. Ik heb de sleutels er verder niet meer naast gehouden (luie dag enzo), maar wilde vooral snel even een alternatief bieden om verwarring te voorkomen omdat Thijs naar een topic gelinkt had waar een (onzekere) ornata te zien is - en jouw beesten lijken me geen ornata. Thijs zei overigens niet specifiek dat het die soort (ornata) zou zijn, dus ik neem aan dat hij je er vooral op wilde wijzen dat het een Eurydema is en (dus) niet makkelijk (zie onzekere det. door Berend), maar je zou misschien in de verleiding komen om toch te denken dat ornata bedoeld werd. Vandaar dat ik ook ventralis even in de groep wilde gooien ... ;)

Maar van mij zeker geen waardevaste "identificatie" - alleen vrolijk meeraden en 2centjes inzetten  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Hoi Arp,

Had ik jouw bericht toch juist op waarde geschat. Volgewnde keer toch maar duidelijke foto's van de onderkant maken en dit maar op Eurydema sp. laten.
Groet,

Jan

Arp

#6
Ha Jan,

Persoonlijk had ik hier dus een onzekere ventralis van gemaakt - in de hoop dat Berend hem nog op zeker kan zetten.

Van de voor Portugal bekende soorten komen mijns inziens alleen ornata en ventralis plusminus in aanmerking en de vlekken op de vleugelrand duiden voor zover ik weet volstrekt op ventralis en volstrekt niet op ornata (zwarte vlek langer en hoekiger en géén grijze veeg achter de zwarte vlek). Je zou geloof ik ook nog naar de kopvorm kunnen kijken, maar dat heb ik niet precies uitgezocht. Die grijze veeg wordt overal waar ik het tegenkom meestal als afdoende beschouwd, maar ik ben geen wantsenweter dus misschien heeft iedereen het wel fout, vandaar dat ik een slag om de arm houd.

Aangezien je het over foto's van de onderkant hebt vermoed ik dat je het probleem met het onderscheiden van spectabilis bedoelt wat hier een keer aan de orde is geweest? Het lijkt me een beetje gezocht om vanwege het voorkomen van spectabils aan de andere kant van het Middellandse Zeegebied (vanaf Griekenland/Turkije oostelijk ofzo - zie kaartje FE) in Portugal om die reden dan voor spec. te gaan.

Of zie ik iets over het hoofd en had je nog andere soorten in gedachten?

P.S. Voor alle duidelijkheid: Als jij je lekkerder voelt bij "spec." dan moet je dat vooral zo laten - ik probeer alleen duidelijker te maken hoe "(on)zeker" dat ventralis van mij is ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

 
Citeerik neem aan dat hij je er vooral op wilde wijzen dat het een Eurydema is en (dus) niet makkelijk (zie onzekere det. door Berend)
Inderdaad Arp. Misschien was het wat onduidelijk  :-\

Auratus

@Thijs, je was niet onduidelijk hoor. Je had me juist in de goede richting gewezen.

@Arp, ik was onzeker doordat E. ornata in dit document ontbrak en ik die dus niet in mijn overweging mee kon nemen. Je hebt me inmiddels overtuigd dat E. ventralis een "verantwoord" risico is. Ik zal de beesten invoeren als onzekere E. ventralis (Hoewel ik onzekere beesten meestal niet invoer omdat ik daar weinig toegevoegde waarde voor zie, maar dat is een andere discussie  ;) ).
Groet,

Jan