een mos, spinnenweb, of iets anders?

Gestart door IngridBelser, oktober 09, 2011, 21:52:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

IngridBelser

Er is geen materiaal meer te vinden dus al had ik een hele batterij micro's dan nog krijgt dit mysterie gaan antwoord.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hoi Marjan,

Aan een schimmel heb ik ook wel aan gedacht, maar dan zouden de schimmeldraden beter op de foto's te zien moeten zijn en had ik dan zeker wel vruchtlichamen verwacht vanuit het centrum...
Daarnaast zijn die over het algemeen hardnekkiger en dan zou je iets terug moeten vinden, alhoewel een tijdspanne van twee weken wel erg lang is!
Mijn ervaring is is dat slijmzwammen in een vloek en een zucht zijn verdwenen, en bij schimmels en paddenstoelen is dat over het algemeen niet het geval.
Daarnaast groeit een schimmel niet zo snel en een plakkaat met een diameter van 30 cm. is bij ook niet bekend.
Bij slijmzwammen is dat wel mogelijk, ook omdat ze zich kunnen verplaatsen en ze leven OP het substraat.
Dat doen schimmels niet (ze leven IN het substraat) en dat zou sporen moeten achterlaten!

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de resolutie van de foto's zijn.
Op het forum zijn maar foto's van een beperkt formaat (800 x 800) en dan raak je bij het exporteren veel detail kwijt!
Het bewerken ervan is ook een vak apart en een leek kan daarbij al snel een fout maken...

@ Admins,

Kan dit draadje niet naar het Myxomyceten-forum verplaatst worden???
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

LodewijkJan,
schimmels als Meeldauw leven wel op het substraat, en maar heel gedeeltelijk er in. Saprofagen in mijn GTF-bak zitten ook op de buitenkant, maar als ze gaan liggen door nattigheid of ouderdom ziet het er ongeveer net zo uit als op dat mos.
Jammer dat er geen materiaal onder de  :micro: is geweest, en succes met de puzzel!

Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

Het is in ieder geval één van die twee, en hopelijk zal de tijd leren.
Ik vind het wel raar dat, als het een schimmel was, en niets in de bodem te vinden was...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marian Jagers

Citaat van: Zonnekoning op oktober 16, 2011, 00:51:29 AM
@ Admins,

Kan dit draadje niet naar het Myxomyceten-forum verplaatst worden???

Hoi Lodewijk Jan,

Dan zou je van mij hetzelfde antwoord krijgen.
Groeten Marian

Melchior van Tweel

Ik vrees dat we hier niet uit gaan komen. Volgend jaar dezelfde plek goed in de gaten houden en hopen dat er dan wat meer te zien is.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl