een mos, spinnenweb, of iets anders?

Gestart door IngridBelser, oktober 09, 2011, 21:52:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

IngridBelser

Beste mensen,

Op het paddenstoelenforum geprobeerd duidelijkheid te krijgen, maar helaas.....
Zou dit het werk van een spin kunnen zijn?
in een plakkaat mos
zilverwit
lijkt op ineen gesponnen suikerspin
30 cm breed

met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Ik zie er meer een slijmzwam in en dan wordt het een ingewikkeld verhaal!
Dat betekend dat je regelmatig moet terugkeren totdat ze rijp zijn en een monster moet opsturen naar Hans van Hooff...
Daar heb je een expert voor nodig met het juiste glaswerk en kennis...! ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

Hoi Lodewijk Jan,

Dank voor je reactie.
Volgens Marian Jagers is het geen slijmzwam.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hallo Ingrid,

Ze heeft niet uitgelegd waarom en ik zou vandaag (indien mogelijk...) nog een keertje kijken!
Slijmzwammen kunnen er heel raar uitzien en deze (uit eigen doos en super zeldzaam!) vertoont vergelijkbare kenmerken, maar dan net iets anders...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Weia

Mocht het van spinnen zijn, dan misschien een nest heel jonge spinnetjes die heel dunne draadjes maken waar dauw op kan blijven zitten. Ik zag het vorige week van een nest oeverspinnen. Alle dauw was al weg behalve in de bol draadjes van jonkies. Dus er zat een op afstand al zichtbare witte vlek van 15 x20 cm in de waterplanten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Zonnekoning

Ik kan er helaas niet niets spinnigs van maken, maar dat had ik al in het andere draadje uitgelegd...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvogels

Ik vind het ook niet echt spinnewebachtig.

sommige mysteries verdienen het om onopgelost te blijven...

Zonnekoning

Citaat van: jvogels op oktober 13, 2011, 00:41:12 AM
Sommige mysteries verdienen het om onopgelost te blijven...
En daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Het kan soms lang duren om iets op naam te brengen, en de Badhamia lilacina is voor mij een mooi voorbeeld.
Dat het precies een jaar heeft gekost om de soort op naam te brengen, zegt alleen maar dat je vaker naar dit soort rare dingen moet kijken!
Helaas ben ik de soort dit jaar niet tegengekomen, maar dat kan aan het weer liggen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

Hoi Weia, Lodewijk Jan en Joost,


dank voor jullie reacties. het mysterie is nog niet opgelost. eerst ga ik naar de afdeling mossen, als daar iets uitkomt zal ik het ook hier melden.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hoi Ingrid,

Het kon toch wel iets spinachtigs zijn als je de onderstaande foto's bekijkt! :D
Ze zijn vandaag gemaakt op de Koegelwieck op Terschelling en het waren er zeker een miljoen!!!
Ik ben nog nooit zo iets dergelijks tegen gekomen en het zijn dwergspinnetjes...
Er komen daarvan ruim 150 soorten in de Benelux voor, en dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg! ::)
Die van mij zijn ongeveer 1,2 mm. groot en zijn aan het uitzwermen.
Ik werd er een beetje gek van, omdat ik constant de "vliegdraden" uit mijn gezicht moest vegen en de vele spinnetjes die op mijn pet zaten!!! :D
Het zou kunnen dat in jouw geval de spinnetjes al gevlogen waren...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

Hoi Lodewijk Jan,
Dank voor je reactie. Het zou kunnen maar dan moet het een spinnetje zijn die heel laag bij de grond leeft. Het had bij mij een hoogte van  5 a 6 cm en het was compacter dan de bijgezonden foto.
Van 'mossen' heb ik nog geen reactie.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hoi Ingrid,

Het is heel goed mogelijk dat het om een soort gaat, die dicht bij de grond leeft.
Er zijn per slot van rekening meer dan 150 soorten!
Als het dicht in de buurt is het de moeite waard om nog eens te gaan kijken.
Gebruik dan een stokje o.i.d. om te kijken of het om inderdaad om spinrag gaat!
Ik ben trouwens wel benieuwd in wel gebied het was... 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvogels

Leuk, je hebt het massaal balloonen van Erigone sp. (waarschijnlijk atra of dentipalpis) waargenomen.

Dat op die mosbult is echter niet toe te schrijven aan dit fenomeen, daarvoor heb je een groot akker/weideveld voor nodig, om die aantallen erigone's bij elkaar te kunnen krijgen.

IngridBelser

Hoi Lodewijk Jan,

Prattenburg, tussen Rhenen en Veenendaal
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Citaat van: jvogels op oktober 13, 2011, 23:43:14 PM
Leuk, je hebt het massaal balloonen van Erigone sp. (waarschijnlijk atra of dentipalpis) waargenomen.
Ja, dat was heel erg leuk!
Dat het een Erigone sp. was, had ik al wel door...
Helaas had ik geen materiaal bij mij om, een monster te nemen en ik vond het heel bizar!
Weer wat geleerd en zal een standaardpakket maken om dat wel te kunnen doen...
Het is zo wie zo een raar jaar en de invasie van de Grote Tweestreep in mei op de Noordvaarder, was minstens zo bizar!!!
Ik heb destijds met een paar toeristen erover gesproken, en die vonden het gewoon eng...
Vandaag ga ik terug naar de vaste wal en zal dan de waarneming invoeren.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvogels

Citaat van: Zonnekoning op oktober 14, 2011, 00:27:29 AM
Citaat van: jvogels op oktober 13, 2011, 23:43:14 PM
Leuk, je hebt het massaal balloonen van Erigone sp. (waarschijnlijk atra of dentipalpis) waargenomen.
Ja, dat was heel erg leuk!
Dat het een Erigone sp. was, had ik al wel door...
Helaas had ik geen materiaal bij mij om, een monster te nemen en ik vond het heel bizar!
Weer wat geleerd en zal een standaardpakket maken om dat wel te kunnen doen...
Het is zo wie zo een raar jaar en de invasie van de Grote Tweestreep in mei op de Noordvaarder, was minstens zo bizar!!!
Ik heb destijds met een paar toeristen erover gesproken, en die vonden het gewoon eng...
Vandaag ga ik terug naar de vaste wal en zal dan de waarneming invoeren.

Het geslacht Erigone is al een stuk verder afgebakend, met slechts een handvol soorten in Nederland. de 150 soorten zijn alle linyphiidae bij elkaar.

Zonnekoning

Precies Joost,
Dat had dat dat uit de Tirion Spinnengids gehaald en die groep wordt in dat boek niet verder behandeld.
Mijn gedacht was dus dat het rare fenomeen van Ingrid misschien uit die groep komt.
De foto's van haar zijn helaas te klein om goed detail te kunnen zien en een uitsnede van zo'n foto kan misschien ook wel helpen om dit mysterie op te lossen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

Hoi Lodewijk Jan,

Bij deze een uitvergroting van het mystrieuze verschijnsel.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hoi Ingrid,

Ik zie er toch een myxomyceet in...
De substantie lijkt mij toch één geheel te zijn en die wittere "strengen" lijken mij een soort aders, alleen zijn ze hier vrijwel recht.
Van de paar slijmzwammen die ik ken zijn kronkelig, en dat kan ik dus niet plaatsen...
Ik heb nog even aan webben van spinnen gedacht dat door regen in elkaar is gezakt, maar dan zou de spinsels tot in de top van het mos moeten reiken, maar dat is dus hier niet het geval!
Op foto 2 is goed te zien dat zowel links- als rechtsboven kleinere "kolonies" te zien zijn en dat is typisch wat ik tegenkom bij het Lilaroze Kalknetje in het veld.
Dit jaar heb de soort helaas niet gevonden en bekijk foto 4 even goed!
Daar zijn de kronkelige aders goed te zien...
Ik ben geen expert op dat gebied (dus wel met de B. lilacina  :D ), maar adviseer je ten sterkste dit weekend nog een keer te gaan kijken!!!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

hmmm, een spin had wel erg lange poten! ik was tot eergisteren niet bang voor spinnen maar na al die enorme spinnen met grote ogen die ik op dit forum tegen ben gekomen..........ik ben benieuwd hoe ik reageer wanneer ik er een tegen kom. waarschijnlijk spring ik dan voor het eerst in mijn leven op de tafel en roep om hulp.  ;)
Ik probeer vanmiddag terug te gaan naar het mos. hoop dat er nog iets van over is en ik niet teveel spinnen tegenkom.
met vriendelijke groet.

Ingrid

spinnenvrouw

Ik zie er ook niks spinnigs in. Maar er zijn meer beestjes die spinsel maken, stofluizen verstoppen zich bijvoorbeeld ook onder een beschermend tentdoek.  Heb je onder het weefsel gekeken?  Ik gok op schimmel maar ik ben geen mycoloog.
Spinnendraden lossen op in loog.
Schimmeldraden bestaan uit een snoer langwerpige cellen, met voldoende vergroting en doorvallend licht zou je dus celwanden moeten zien.
Jacomijn Prinsen

IngridBelser

Beste mensen,

Ik ben vanmiddag terug gegaan naar de plaats waar ik dit fenomeen op 1 okt. gevonden heb. Helaas is er h e l e m a a l  niets van terug te vinden. Ik heb gegraven in de pol mos, maar niets meer. Het zag er uit zoals het mos dat er omheen staat. Voor mij onbegrijpelijk.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hoi Ingrid,

Ikke wel!!! :D ;)
Dus toch een myxomyceet en sommige kunnen zich zeer snel (enkele uren of dagen!) ontwikkelen.
In het geval van de B. lilacina is dat een kleine week en aan het einde vindt je slechts nog een vieze zwarte vlek, die bij een regenbui in zijn geheel wegspoelt.

http://waarneming.nl/fotonew/6/239526.jpg

Je hebt dus mazzel gehad dat je ze überhaupt hebt gezien en mocht je ze ooit weer tegenkomen (zelfde tijd volgend jaar) wat vaker gaan kijken!
Mijn slijmzwam heb ik in oktober 2006 ontdekt en had alleen foto's gemaakt.
Dat was niet voldoende om de soort op naam te brengen en in 2007 ben ik toen bijna elke dag (1 week) wezen kijken om rijp materiaal te verzamelen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

Hoi Lodewijk Jan,

Als ik het ooit nog een keer tegenkom weet ik waar ik zoeken moet. Het staat al in de agenda  van volgend jaar. Nu was er niets meer van terug te vinden, zelfs geen zwarte smurrie. Het mos zag eruit zoals alle mos in de omgeving: fris groen.
Hartelijk dank voor de aandacht en de hulp. Maar bovenal voor je enthousiate en volhardende inspiratie.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Graag gedaan Ingrid,

Je moet ook een beetje (boel) prettig gestoord zijn, maar daar spoken er wel meer van rond op waarneming.nl! 8)
Het werk wil ook niet helpen als je mede verantwoordelijk bent voor een tuintje (park Engelse stijl) van 5,5 ha.!
Ik kan hele boekwerken schrijven over wat ik daar allemaal tegenkom en meemaak... :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

Hoi Lodewijk Jan,

Is het je eigen tuin of zijn we collega's?
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

Hoi Ingrid,

Klik eens op de onderste link in mijn onderschrift... ;)
Ik werk daar als "algemeen plaatsvervangend tuinman", parkwachter, entomoloog, bioloog, botanicus, dierenverzorger, enz...
De eerste titel is officieel, de rest doe ik er en passant bij! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

IngridBelser

in dat geval zijn we min of meer collega's
met vriendelijke groet.

Ingrid

Zonnekoning

De gebieden lijken ook wel een héél klein beetje op elkaar...
Daarnaast krijgen wij De Oude Mars er ook bij, maar dat is officieus.
Wanneer de handtekeningen worden gezet is nog onbekend, maar is voor mij ook erg interessant wat werk betreft!

http://waarneming.nl/gebied/info/6528
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marian Jagers

Hoi Ingrid en Lodewijk Jan,

Een heel verhaal om door te lezen.
Met mijn collega, de  :micro: zou het vraagstuk "schimmel of slijmzwam" zeer snel zijn opgelost. 

Maar eh... ook zonder mic. blijf ik volhouden dat het niet om een slijmzwam gaat. Je zou er een mailtje aan Hans van Hooff aan kunnen wagen.
Groeten Marian