ben het ff kwijt

Gestart door ratje, oktober 09, 2011, 16:44:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Afgelopen week vonden we een paddstoeltje op een tak. Bruin hoedje, witte steel. Meegenomen naar huis en onder de mic. gedaan. Het paddestoeltje is hygrophaan, gezien de lichtere kleur van het hoedje de volgende dag. Ver weg dacht ik aan een kaalkopje, maar kan het toch niet echt vinden. De maat van de sporen in water en 1000x  vergroot met imeersie-olie zijn 8-10(11)x5-6,6µm.
Misschien iemand een suggestie waar ik verder mee kan zoeken?

xenion

Dit soort onbekende vondsten zijn goed om nog eens een geslachtsleutel door te nemen, erg leerzaam! (doe ik ook heel af en toe nog)
Groeten,
Martin

ratje

Met het basisboek van de paddestoelen kom ik er niet uit, kom bij iets mariasmusachtigs uit. Ik denk dan toch aan een psathyrella. Bij de PDs-breitenbach blz 262 Psathyrella bipellis. Alleen ik heb kleiner sporen gemeten.  Helpie, helpie  :-[

Dieter

Sleutel eens tot op genera met Funga nordica.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op oktober 10, 2011, 19:21:55 PM
Sleutel eens tot op genera met Funga nordica.
zal eens kijken of dat lukt. Ik heb wel bij inocybe gezien en dat zou op blz 904 de inocybe leptocystis zijn, beschrijving en sporen klopt ook aardig. Maar is niet in de lijst of NMV

xenion

Inocybe groeit niet op hout, heeft niet zulke donkere lamellen, heeft (meestal) andere cystiden, heeft (meestal) een andere sporenvorm.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 10, 2011, 20:48:31 PM
Inocybe groeit niet op hout, heeft niet zulke donkere lamellen, heeft (meestal) andere cystiden, heeft (meestal) een andere sporenvorm.
Dan houd dit dus op. Zet hem wel apart, kom er niet verder mee.

xenion

Je gedachte van Psathyrella klopte hoor, maar was leuk geweest als je er zelf met de sleutel op uit had kunnen komen :)
Donkerbruine lamellen, spaprotroof en die cystiden zijn ook vrij typisch voor Psathyrella. Soortnaam kan ik geen suggestie voor doen.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 11, 2011, 18:19:39 PM
Je gedachte van Psathyrella klopte hoor, maar was leuk geweest als je er zelf met de sleutel op uit had kunnen komen :)
Donkerbruine lamellen, spaprotroof en die cystiden zijn ook vrij typisch voor Psathyrella. Soortnaam kan ik geen suggestie voor doen.
Martin dank voor de suggestie. Zooals ik onlangs al aangaf is sleutelen voor mij erg lastig. Hoe meer ik voor de soort moet sleutelen en overzicht op de benamingen houden, werkt het niet meer en raak ik het spoor helemal bijster. Ik ga een dezer dagen bij de psathyrella's kijken of ik er iets wijs uit kan worden.

ratje

In de Fungi Nordica met de Psathyrellens-leutel geknutseld. Was lastig, daar ze de maat van de sporen in groepen hadden die niet bij de maat van mijn gemeten sporen kwam. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Psathyrella lutensis. De maat van de sporen komt ook aardig overeen.

Dieter

Hoi Hannie,

Ik veronderstel dat je funga nordica al eens geprobeerd had? Kijk eens bij welke stap het is fout gegaan en waarom het is fout gegaan. De beste manier om bij te leren.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: ratje op oktober 12, 2011, 18:00:08 PM
In de Fungi Nordica met de Psathyrellens-leutel geknutseld. Was lastig, daar ze de maat van de sporen in groepen hadden die niet bij de maat van mijn gemeten sporen kwam. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Psathyrella lutensis. De maat van de sporen komt ook aardig overeen.
De sporenmaat komt erg nauw bij Psathyrella, je moet zeker rijpe sporen meten (sporee) anders ga je nooit goed uitkomen zoals je wel hebt gemerkt. Ik neem af en toe ook een Psathyrella mee, maar ik gooi ze op het moment vaker weg dan dat ik er wel uit kom.
Ik vind jouw exemplaar niet op Psathyrella lutensis lijken; die groeit op de grond of dunne takjes, heeft duidelijk velum op zowel hoed als steel en is naar mijn ervaring minder robuust.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 12, 2011, 19:23:24 PM
Citaat van: ratje op oktober 12, 2011, 18:00:08 PM
In de Fungi Nordica met de Psathyrellens-leutel geknutseld. Was lastig, daar ze de maat van de sporen in groepen hadden die niet bij de maat van mijn gemeten sporen kwam. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Psathyrella lutensis. De maat van de sporen komt ook aardig overeen.
De sporenmaat komt erg nauw bij Psathyrella, je moet zeker rijpe sporen meten (sporee) anders ga je nooit goed uitkomen zoals je wel hebt gemerkt. Ik neem af en toe ook een Psathyrella mee, maar ik gooi ze op het moment vaker weg dan dat ik er wel uit kom.
Ik vind jouw exemplaar niet op Psathyrella lutensis lijken; die groeit op de grond of dunne takjes, heeft duidelijk velum op zowel hoed als steel en is naar mijn ervaring minder robuust.
deze groeide wel degelijk op een takje. Volgens de Fungi kwam er nog een soort die ook de korrels bevatten, maar daar waren de sporen veel groter. Ik heb de sporen 2x gewmeten, daar twijfel ik dus niet aan. Ander komen niet in aanmerking. 

xenion

Een tak of kleine takjes (of houtsnippers zoals op de verspreidingsatlas) zoals FN noemt zijn wel verschillende dingen. Ik vind het wel een behoorlijke tak op de 1e foto, niet echt het substraat zoals ik dat interpreteer.
Wat bedoel je met korrels?
Groeten,
Martin