Hoe heet die look-a-like ook al weer?

Gestart door Botervlieg, oktober 09, 2011, 13:18:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Er was dacht ik een wants die erg leek op de bessenwants, maar een viezig-rood kleurtje had ipv de mooie rode kleur van de bessenwants.

Maar hoe heet 'ie ook al weer?

Had volgens mij (ben er niet 100% zeker van) alleen een wetenschappelijke naam. Ik weet niet meer of die zeldzaam was.

Groetjes, Marleen

Arp

Even uit m'n hoofd, worden de volgende er wel eens mee door de war gehaald:

Rhaphigaster nebulosa (Grauwe Veldwants)
Carpocoris spp
....

Bij de nimfjes is er veel meer dat misgaat, o.a. ook Peribalus/Holcostethus en soms zelfs Neotiglossa heb ik gezien ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Viezig rood is natuurlijk erg subjectief, maar Piezodorus lituratus is rood en heeft een soortgelijke bouw als een bessenwants. En hij heeft geen Nederlandse naam.

http://waarneming.nl/foto/view/2564115
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

harry60

P. lituratus heet Bremschildwants in het Nederlands.  ;D

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Bedankt voor jullie hulp, Arp, Menko en Harry.

De soort die ik bedoel zit er niet tussen, en hoe het heet ik weet het gewoon echt niet meer.

Je hebt de duidelijk bordeaux rode bessenwants en je had een beetje zoals deze op de foto... Die toch wat meer gelig/bruinig rood is dan het bordeaux rood.

http://waarneming.nl/waarneming/view/61153414


Er was wel echt een kenmerk wat het verschil was, maar wat dat was weet ik niet meer. Het had wel die witte vlekjes langs de vleugels, zoals de bessenwants ook heeft.

Die op de bijgevoegde foto is denk ik wel gewoon de bessenwants, maar ik wilde als het lukte die andere soort voor mezelf even boven water halen zodat ik weer weet wat het verschil is en ik dat even in mijn determinatie-schrift kan zetten.

Maar als we het niet kunnen vinden, houdt het gewoon op hoor, geen slapeloze nachten...

Groetjes, Marleen







thijsdegraaf

#5
Peribalus strictus misschien. Toen ik hem voor het eerst zag, moest ik even aan de bessenwants denken. (Jouw foto is inderdaad een bessenwants)
De antennes lijken wel iets op elkaar. Maar ze zijn toch duidelijk verschillend.

Menko Vlaardingerbroek

CiteerP. lituratus heet Bremschildwants in het Nederlands.

Dat was nieuw voor mij. De eerste keer dat ik hem zag had hij nog geen Nederlandse naam. Ze verzinnen Nederlandse namen waar je bij staat.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

thijsdegraaf

Hans Arentsen en Hania van Garden Safari hebben hem onder die naam al enkele jaren op de site staan.
Daar staat: "Deze soort, die we gemakshalve maar hebben genoemd naar de plant waar hij meestal op zit, .." Volgens mij hebben zij de naam bedacht en omdat het een druk bezochte site is, wordt die naam steeds meer gebruikt. Toen ik die wants voor het eerst zag, kwam ik die naam verder ook nog niet tegen.

thijsdegraaf

Maar....heb ik nu gelijk met mijn wants? Peribalus strictus  ;) Daar moeten we ook nog een naam voor bedenken.  :P

Botervlieg

Citaat van: thijsdegraaf op oktober 09, 2011, 20:39:16 PM
Maar....heb ik nu gelijk met mijn wants? Peribalus strictus  ;)

Helemaal zeker weet ik niet niet, maar hij lijkt er inderdaad wel erg op. Toen ik de foto zag dacht ik gelijk "dat is um!"
maar het is niet echt die vreemde rode kleur zegmaar. Het is wel duidelijk een ander beest.
In mijn beleving (maar dat kan anders zijn geweest natuurlijk), was de soort die ik bedoelde toch meer met een rood-achtige kleur.

Maar dit komt wel in de richting van wat ik bedoel ja!

Groetjes, Marleen


thijsdegraaf

De kleur kan wat verschillen. Zie http://waarneming.nl/soort/photos/8766 ( De Grauwe veldwants (Rhaphigaster nebulosa) die er ook in staat, heb ik al doorgegeven.)

Botervlieg

Bedankt voor je hulp, Thijs! (en de anderen!).

Ik hou het voorlopig op deze.

Groetjes, Marleen

Arp

#12
Als je vindt dat P. strictus lijkt, dan moet je Holcostethus sphacelatus er nog eens naasthouden - die heeft ook een veel gelijkendere antenne en is meer roodachtig. Misschien dat je die ivm een buitenlands topic in herinnering had?

Ik heb nu alleen even deze foto bij de hand - die is erg donker, ze zijn er ook roodbruiner ;)

Edit: +foto
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Hallo Arp,

Nee het was volgens mij wel een soort in Nederland.

Er staat me ook iets van bij van wie die heeft gezien en waar die is gezien.
Maar kan het niet terugvinden.  :-\

Groetjes, Marleen

marijke_kanters

Groetjes, Marijke

Botervlieg

Citaat van: marijke_kanters op oktober 10, 2011, 14:06:04 PM
Misschien Pentatoma rufipes?

http://www.flevopix.nl/exflevo/hemiptera/index.html

Groetjes, Marijke

Nee, die zeker niet. Heeft een nederlandse naam en is duidelijk anders dan de bessenwants.