[Inmiddels in het bezit van de Eden XP 10x42] Verrekijkers <300E

Gestart door Stefan van Ettinger, oktober 09, 2011, 10:46:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Dat is helemaal waar, Norman.
Het marktaandeel van topkijkers van Nikon is miniem vergeleken met hun fotoprodukten, en zelfs vergeleken met de goedkope kijkers. Ze richten zich meer op de Amerikaanse markt, ook. Ik kom nog wel eens in winkels waar de Swaro's, Leica's en Zeissen gewoon in de vitrine staan. Nog nooit een Nikon L XL of Nikon EDG tegengekomen. Je kunt ze wel krijgen, maar 't is wel een beetje zoeken. De L XL serie is een stuk goedkoper dan de Europese top drie, maar de EDG is gewoon veel te duur.
Ook vind ik het vreemd, dat er al zo snel een tweede serie van de EDG kwam en de eerste serie - met open brug -  nu al uit de handel is genomen. De wegen van Nikon zijn ondoorgrondelijk.

Vriendelijke groet,

Ronald

jeanette

Met veel interesse en plezier heb ik hier de beoordeling en ervaringen met Eden XP 8x42  gelezen.
Zelf overweeg ik ook een nieuwe verrekijker aan te schaffen dus dat komt goed uit.
Er kwam er een paar in aanmerking:
-de Ahrend 8 x 42 van de Vogelbescherming; nu speciale prijs € 576,75 voor leden.
-de Bushnell legend ultra HD 8 x 42  voor ca. € 400.--

Maar nu ik zulke lovende recensies en ervaringen lees over de Eden XCP 8x42 voor € 279.-- begin ik sterk te twijfelen of die het niet moet worden.

Vraag aan Ronald: hoe verhouden de  drie genoemde kijkers zich ten opzichte van elkaar? Wat zou dan de beste koop zijn?
Ben reuze benieuwd en alvast dank voor de reactie.
groet, jeanette

Norman

De vogelbeschermingkijkers zijn zowieso 20-25% te duur. Tenzij je filantropisch hart hebt, zou ik ze laten liggen.
De Legend Ultra HD is een wonderschone kijker. Te klein voor mijn handen, maar anders was dit mijn kijker op dit moment.


jeanette

En dan zijn ze bij de  Vogelbescherming momenteel nog in  de aanbieding! Ik had door een 10x42 Ahrend van iemand  gekeken  en die vond ik heel helder, maar inderdaad vrij duur.
Ik zie nu dat ik mijn opmerking/vraag eigenlijk in een andere blokje had  moeten plaatsen.
Fijn te horen dat de Bushnell ook een toppertje is.
Bedankt voor je reactie Norman. Ik denk dat ik  mijn vraag ook maar even copieer naar  het andere blokje over de Eden-kijker.

KorHaan

Hallo Jeanette,

Norman heeft gelijk, Vogelbescherming verkoopt zijn kijkers (en telescopen) te duur, elders zijn dezelfde modellen voor veel minder te koop. Ik had ooit een Canon IS 18x50 op het oog; bij Vogelbescherming kostte die ruim € 1500 maar bij cameraland in Alkmaar kocht ik hem voor € 969. Zelfde kijker! Een deel van de opbrengst van de verkoop besteedt Vogelbescherming aan vogelprojecten, in ons land en elders, dus dat bedoelde Norman met "filantropisch hart"  ;D .

Om te voorkomen dat we hier over hetzelfde onderwerp op twee topics gaan, zal ik op het andere topic verder gaan met je vraag.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op oktober 27, 2011, 18:14:10 PM
Een deel van de opbrengst van de verkoop besteedt Vogelbescherming aan vogelprojecten

Of ze drukken er het waarneming natuurjaarverslag van...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Ik heb bij Vogelbescherming ook wel kijkers ingeleverd die ik niet meer gebruikte, helemaal tip-top in orde natuurlijk en voor niks, die gingen dan via Birdlife naar parkwachters en rangers in de Derde Wereld; vaak zitten die te springen om een behoorlijke kijker om hun werk goed te kunnen doen. Er lopen nu parkwachters rond met mijn oude Eschenbach 9x63, Minolta 8x40, een waterdichte 7x42 waarvan ik het merk vergeten ben, een Swarovski SLC 8x30, een Russische Tento 7x50, en nog een paar anderen die ik vergeten ben.

Ik begrijp ook niet, dat er in het rijke westen mensen zijn die een kijkerverzameling van soms meer dan 200 kijkers aanleggen alleen voor de heb. Je kunt maar door één kijker tegelijk kijken. Maar ik begrijp sowieso de drive van verzamelaars niet...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Helena,

Geen stemmingmakerij. Het gaat in dit topic om betaalbare kijkers. De door jou genoemde merken vallen daar voor veel liefhebbers niet onder. De prijsverschillen die genoemd worden slaan op de eigen merk kijkers.

Die betaalbaardere kijkers komen voor 90% uit de Kamakura fabrieken. Een optisch vergelijkbaar product is een stuk voordeliger (20-25%) wanneer er geen VBN op staat. Een Bynolyt kijker kost ongeveer het zelfde bij VBN als bruto elders. Met alle kortingen en extra's is HoO flink voordeliger.

Betreft de prijzen van VBN voor de topkijkers.

Als ik een kijker koop bij House of Outdoor krijg ik er een waardebon bij ter waarde van 20% van de aanschafprijs. Te besteden aan alles uit de winkel behalve optiek. Artikelen die door elke natuurliefhebber gebruikt worden. Daarnaast krijg je bij HoO standaard een Swarovski/ander merk schoonmaaksetje t.w.v. € 39,95 / € 7,95  en het door de eigenaar geschreven Verrekijkerhandboek t.w.v. 19,95.

Alles bij elkaar een paar honderd euro voordeliger dan welke aanbieder ook met een onvergelijkbare service.

Én!! Mocht de kijker toch niet bevallen dan kun je deze terugbrengen of omruilen voor goedkoper/duurder. Het geld of het verschil krijg je gewoon terug. Zelfs als de kijker in de tussentijd beschadigd is. Bij VBN is dat beslist niet mogelijk.

Aanspraak nodig op garantie? Bij HoO krijg je direct eenzelfde kijker als leenkijker of als deze niet beschikbaar is een duurder/beter model. En niet een gebruikt exemplaar, maar gewoon een splinternieuwe. Doen ze dat ook bij VBN?

Ook kun je je oude kijker inruilen, bij VBN niet.

En het allergrootste assortiment kijkers in elke prijsklasse. Bij VBN hebben ze vrijwel alle modellen van de topmerken, maar in de betaalbare prijsklasse vind ik het assortiment bedroevend.

En goed geholpen? Nee, kan ik niet zeggen. Ik heb meerdere malen, om het goede doel te steunen, een poging gedaan om een kijker daar aan te schaffen. Iedere keer krijg ik eerst een topkijker in de handen en als ik dan aangeef iets betaalbaarders te willen krijg ik de goedkoopste VBN kijker in handen die optisch gewoon ronduit slecht is. Als ik aangeef dat ik best wat meer wil uit geven dan dat krijg ik nog één kijker in handen van VBN en een ander merk, maar daarna is de aandacht op bij de verkoper van VBN.

Sterker ik wilde een bepaalde Bynolyt kijker kopen en die wilde ze niet eens bestellen voor me, want die zat niet in het standaard assortiment. Terwijl ze gewoon zaken doen met Technolyt!! Commercieel gezien erg zwak.

De winkel van de VBN vind ik gewoon op zijn Hollands gezegt; een ballentent. Klein assortiment kijkers, weinig boeken (vergeleken o.a. met Naturalis). Ongeïntressseerd personeel (uitgezonderd blonde jonge dame met bril).

Een enorm contrast met House of Outdoor, Rooijmans, Cameraland.

Dus beschuldig mij absoluut niet van stemmingmakerij als je de werkelijke feiten per 28-10-11 niet kent.



Norman

Helena,

voor de prijzen kun je het beste House of Outdoor bezoeken.
Maar vaak zit dit dicht bij de adviesprijzen, maar door alle beschreven extra's tot nog toe altijd de voordeligste.

Het defecte oculair? Toevallig Swarovski? Deze worden door alle Swarovksi dealers omgeruild. Dit is namelijk onderdeel van de service van dit merk.

Kite is ook een Kamakura OEM product. OEM (Original Equipment Manufacturer) leveranciers kunnen verschillende verpakkingen van een verschillende inhoud voorzien. Dat wil zeggen de kijkerbehuizingen kunnen er identiek uitzien, maar met een verschillende optiek, maar ook dezelfde specificaties. het uiterlijk zegt niets, net zoals de specificaties. Een praktijk vergelijk zal de daadwerkelijke betere van de test moeten uitwijzen.

V.w.b. de TEST, lees deze nog eens. De betrokkenheid van VBN ligt er voor mij iets te dik op. Hiermee verliest de test zijn objectiviteit voor mij in ieder geval volledig. Een leuke indicatie, maar niet echt een onafhankelijk verhaal.

KorHaan

#39


Wat een stemmingmakerij.
Bij Vogelbescherming hebben ze vakkundig personeel, veel kijkers op voorraad en zijn deze voor de aankoop uitgebreid te proberen.

....



Met andere woorden: geen significante prijsverschillen voor de populaire kijkers van Leica en Swarovski.
Boeiend dat een obscure Canon Image Stabilizer kijkert in de aanbieding goedkoper is bij Cameraland in Alkmaar...


Groet,

Helena




Hallo Helena,

Ik hoop dat "kijkert" een typefoutje is, en dat je "kijker"  bedoelt, en dat dat " obscure" slaat op : weinig bekend, en niet op de optische kwaliteit. De Canon IS kijkers zijn optisch erg goed. De 10x42 L IS is op dit moment één van de beste 10x vergrotende kijkers, zie ook het review van Jan Meijerink van deze kijker.
Ik wacht met smart tot er een minder zware upgrade van de 10x42 L IS uitkomt, want het gewicht is het enige nadeel. Daarom heb ik ook mijn 18x50 IS verkocht.

Over de vakkundigheid van het personeel in de winkel van Vogelbescherming heb ik dit voorjaar een mooi staaltje mogen horen:

Tijdens een excursie van onze vogelherkenningscursus voor beginners, naar de Lepelaarsplassen, vroeg een mevrouw op leeftijd mij om eens naar haar recent aangeschafte verrekijker te kijken, omdat ze die maar niet scherp kreeg gesteld.
Ik fungeer niet alleen als één van de excursieleiders, maar verzorg ook op de theorieavonden van de cursus een inleiding, waarbij ik ook aanschaf en gebruik van verrekijkers bespreek. Het is dan ook niet ongewoon, dat de cursisten dingen aan mij vragen over hun kijker, of welke kijker ze het best kunnen aanschaffen, en waar ze dan op moeten letten. 

Zo dus ook deze dame. Ze klaagde dat ze hem maar niet scherpgesteld kreeg in de verte.
Ze overhandigde mij de kijker. Het was een mooie, kleine dakkant met open brug, in groene rubber mantel. Een Bushnell Excursion EX 7x36, om precies te zijn.
Deze kijker heeft een eigenaardigheid: er zit een "focus lock" op de scherpstelknop. Wanneer je deze induwt, blokkeert het focuswieltje. Trek je het focuswiel omhoog, dan hef je de blokkade op en draait het focuswiel soepel en prettig. Voor jagers is dit handig, om de kijker op een bepaalde afstand in de verte scherp te stellen, dan het focus lock in te klikken, en in het donker is de kijkafstand gefixeerd zodat je niet per ongeluk de scherpstelling verdraait en het onmogelijk wordt om opnieuw de goede scherpte te vinden in het donker.

Er staat ook "focus lock" onder op de kijker.
De dame had haar Bushnell bij Vogelbescherming gekocht, vertelde ze mij ongevraagd, en de meneer achter de balie had haar verteld dat ze de focusknop altijd ingedrukt moest laten zitten. Dat de dioptrie-instelling op het rechteroculair zat, als een draairing, was hem totaal ontgaan. Hij dacht dat het "focus lock" de dioptrie-instelling was, en adviseerde dus geheel onterecht deze ingedrukt te laten zitten. Het was geen wonder dat de dame niet kon scherp stellen sinds ze haar kijker had gekocht, want het focuswiel was al die tijd permanent geblokkeerd geweest. Ik legde haar uit waar de dioptrie-instelling zat, liet haar het "focus lock" zien, hielp haar met instellen, en de rest van de excursie heeft ze opgetogen van haar kijker genoten.

Ik vind dat als je achter een verkoopbalie gaat staan, je wel verstand van je koopwaar moet hebben. Je moet wel weten waar dioptrieknoppen zitten, en als je dat niet weet, moet je je daar in verdiepen zodat je het wel weet. Of je moet het je laten uitleggen, want bij Vogelbescherming werken ook mensen die wel verstand van kijkers hebben, dat heb ik zelf mogen ervaren; je weet binnen een minuut of een verkoper verstand heeft van kijkers, of maar wat aankletst.

In ieder geval was ik blij dat ik deze dame met haar nieuwe Bushnell heb kunnen helpen, het is een fijn kijkertje trouwens, klein en licht, helder en scherp. Ze was er maar wat blij mee.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Have op oktober 28, 2011, 23:45:54 PM
Citaat van: Norman op oktober 28, 2011, 20:50:32 PM
Helena,

Het gaat in dit topic om betaalbare kijkers. De door jou genoemde merken vallen daar voor veel liefhebbers niet onder.

Terug on topic.
Interessante phase coated, waterproof, stikstof gevulde 9x42 kijker van Pentax voor $ 279,95 = € 198 excl. verzendkosten.
http://www.adorama.com/PX942BR.html
http://www.optics4birding.com/pentax-dcf-br-9x42-binocular-review.aspx

Prijs in Nederland € 445 http://www.vergelijk.nl/verrekijker/pentax/dcf_br_9x42/

Groet,
Helena


Er staat toch $ 349 bij die Pentax van Adorama?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#41
Helena,

Je hebt helemaal gelijk, had ik niet gezien.
Interessante kijker, ik heb een tijdje terug het optics4birding review al gelezen. Hoe de scherptediepte beter kan zijn dan van andere (9x?) kijkers, is me een raadsel, maar misschien wordt die illusie gewekt door andere optische facetten van deze kijker. Ik dacht altijd dat scherptediepte wordt bepaald door de vergrotingsfactor van een kijker.

EDIT: er staat "pretty good depth of field" zonder vergelijking met andere kijkers. Mijn geheugen liet me in de steek.
Overigens staat er tevens "excellent flat field performance in general" wat weer strijdig is met wat de Porters vaststellen als "pretty good depth of field".
Flat field heeft altijd een verminderde scherptediepte tot gevolg. Maar de Porters zitten er wel vaker naast, in hun review noemden ze de Pentax Papilio's  "fully multi coated (FMC)" terwijl die maar single coated zijn.

Maar goed.
Ik had al een adres opgezocht om de Pentax 9x42 te gaan bekijken, in Almere geloof ik, toen de Eden XP langs kwam fietsen. Sindsdien ben ik de Pentax vergeten. Het gezichtsveld is wat aan de krappe kant volgens de specs, sweet spot is wel goed, resolutie  beter dan wat de Porters in andere kijkers in dezelfde prijsklasse zagen. De ergonomie ziet er wel goed uit, je krijgt er zin in om de kijker in je handen te houden, door alleen maar het plaatje te zien. Misschien dat ik toch maar eens ga kijken waar dat adres ook weer was...

Vriendelijke groet,

Ronald


KorHaan

ZO hee! Absurd, waar doen ze het van?
Of zou die refurbed zijn?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Nee hoor geen refurbished, maar splinternieuw. Overigens niet alleen bij Amazon;

Cabela's

En nog veel meer.....KLIK


Norman

Citaat van: Have op oktober 30, 2011, 08:51:43 AM
Beste Pieter, ik weet wat JIS Class is. Mijn vraag heeft betrekking op de Bushnell waar Norman de prijslinks van vermeldde. Ik ben benieuwd naar de JIS Class van de Bushnell Legend in vergelijking met de Pentax 9x42 DCF BR, waarvan de JIS Class 6 is http://www.adorama.com/PX942BR.html
Groet,
Helena

Citaat van: PieterH op oktober 30, 2011, 08:35:44 AM
Citaat van: Have op oktober 30, 2011, 08:15:28 AM
Citaat van: Norman op oktober 29, 2011, 07:33:25 AM
Wat is de JIS Class voor waterdichtheid?

Groet,
Helena
http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_Industri%C3%ABle_Standaard
"Looks" zijn erg persoonlijk, ik vind de Bushnells buitengewoon aardig er uit zien, niet zo mooi als mijn Habicht overigens wat voor mij toch wel mooist ogende kijker is.  ;D

De Bushnell Legend Ultra HD heeft een fasecoating. HD = ED. Uiteraard is de Bushnell stikstof gevuld.

JIS-6 is de japanse equivalent van de Europese IP graad. IP66 is gelijk aan JIS-6.
Overigens is JIS-6/IP66 regenwaterdicht. Ik zou zeggen dat zowel de Pentax als de Bushnell IP67/JIS-7 zijn.
Dat betekend dat deze onderdompelbaar zijn. Iets wat heel gewoon is bij de hedendaagse dakkantkijkers.

KorHaan

Dat gaat een keer komen, Helena, maar voorlopig niet. Ik zal wel het adres achterhalen dan kan ik een keer met de fiets op en neer, als het in Almere is.

De Bushnell Legend Ultra HD 8x42 is een vat vol tegenstellingen, nu ik wat hap-snap gebruikersindrukken heb gelezen. De één kan het volledige gezichtsveld overzien met een zonnebril op, terwijl een ander met bril niet het volledige gezichtsveld ziet. De één heeft het over een grote sweet spot, terwijl een ander de scherpte snel ziet afnemen naar de randen.
Het eyerelief is door iemand gemeten als zijnde 15mm, maar wordt door anderen effectief maar 12 of 13 mm bevonden. De Eden XP heeft volgens de stats 18 mm, maar ik had al opgemerkt dat ik vermoed dat het nog groter is en mogelijk de 20 mm overschrijdt. Ruim voldoende voor iedereen met zelfs jampotglazen in de bril, om het hele gezichtsveld te zien.
De Bushnell Legend Ultra HD heeft overigens phase-coating, Wide Band coating en Prime ED glas. JIS-klasse staat nergens vermeld, jammer genoeg. Pentax doet dat wel. De Bushnell lijkt me een kijker om vooral zelf voor de eventuele koop te bekijken, voor zover mogelijk. Jammer dat er geen test staat op Allbinos, maar wel van de gewone Bushnell Legend.


Overigens wist ik niet dat de Arend van Vogelbescherming een omgelabelde Kite is.
Vanavond toevallig bij een vriend door diens Kite 10x42 gekeken, maar heel kort en alleen binnen; scherpte is heel goed, zeker vergelijkbaar met de Eden XP die ik meehad vanavond, helderheid ook. Randscherpte lijkt een tikje minder, maar zoals gezegd, het was binnen. Misschien dat ik die Kite nog wel een keer buiten ga uitproberen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo