Esdoornknobbelmijt

Gestart door aport, oktober 07, 2011, 13:49:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Of is het toch de Esdoornhoornmijt, begin nu toch te twijfelen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55870098
Esdoornknobbelmijt - Aceria cephalonea gezien op 2011-07-19 Berkheide
Foto's:




bij voorbaat dank Arjan Portengen

Margreet Kwh

Hallo Arjan,

In het Gallenboek, 4e editie, van Docters van Leeuwen, waarin de laatste stand van zaken voor Nederland in boekvorm staat vermeld,
worden beide soorten als volgt omschreven:

1.  de Esdoornhoornmijt, Aceria macrorhyncha
Citeer"De bovenzijde van het blad is bezaaid met hoorn- tot knobbelvormige uitwassen, die tot 4 (6) mm hoog zijn en meestal rood-, soms meer geelachtig van kleur. De opening bevindt zich aan de onderkant en is, net als de binnenwand van de gal, met eencellige haren bedekt. "

2. de Esdoornknobbelmijt, Aceria cephalonea
Citeer"Dieprode tot geelachtige knobbeltjes op de bovenzijde van het blad, 0,25-0,50 mm in doorsnede. Zij zitten dichter bij elkaar dan de vorige gal. De opening bevindt zich aan de onderzijde en is eveneens door lange witte eencellige haren bedekt maar tevens door een kortharig bruinrood vilt omgeven."

Daarbij wordt opgemerkt:
Citeer"Redfern & al. (2002) onderscheidt de beide voorgaande soorten ondermeer op de afgeronde (Aceria cephalonea) dan wel spitse top (A. macrorhyncha) van de gal. (...) Voorts suggereren zij dat beide galvormen, tenminste op Acer pseudoplatanus (de Gewone esdoorn, mk) tot een soort kunnen behoren."
(citaten van blz. 75, Gallenboek 4e druk, 2009)

Je kunt ook eens op deze site kijken:
http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen.html
Dit is de site van Jan Willem Wertwijn, zoek op esdoorn en daaronder op de beide soorten.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

aport

Hoi Margreet,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik heb dit boek sinds kort aangeschaft en dit bracht me juist weer aan het
twijfelen. Nu zie ik echter dat de Esdoornknobbelmijt 2x wordt vermeld, zowel bij punt 4 als 5.
Bij punt 4 wordt vermeld: "dicht met stijve haren bedekt", "bladschijf is ter plaatse slecht ontwikkeld en geplooid" en "onderzijde
met bruinrode haren".
Dit kon ik niet echt thuisbrengen, vandaar mijn twijfel.

Punt 5 had ik dus nog niet gelezen. Neig nu wel weer naar Knobbelmijt, maar durf het toch niet met zekerheid te zeggen.

Groet en bedankt!

Arjan


Margreet Kwh

#3
Hallo Arjan,

ook ik durf niet met zekerheid een naam toe te kennen, vandaar mijn uitgebreide antwoord.
Kijk ook nog eens op de site van Jan Willem Wertwijn, hierboven genoemd; die geeft een uitgebreide toelichting bij zijn gedetailleerde foto's.

En nog een leestip voor de sleutels in het Gallenboek:
een liggend streepje lees je als: "of"; let op, soms zijn er meer dan twee alternatieven, en er is inmiddels ook een lijst met errata en toevoegingen.
Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135306.msg900787#msg900787
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven