3 jagers bijelkaar

Gestart door Marcel van kammen, oktober 07, 2011, 11:56:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Vanochtend vroeg met het onstuimige weer bij Holwerd gestaan. Plots kwamen deze 3 over de waddenzee vliegen. Aangezien ik me nog nooit met zeetrek heb bezig gehouden en nog geen enkele jagersoort heb gezien,vroeg ik me af welke 3 dit nou zijn. Ik dacht zelf aan 3 kleinste jagers,kan dat kloppen?
1 minuut later zag ik een ietwat plompere,volledig bruine die in mijn optiek een middelste jager was. In ieder geval was die iets groter dan dezen.

frankneijts

#1
Ik zou er 2 Middelste (de rechtse 2) en 'n Kleine van maken ..... In elk geval de rechtse lijkt me een vrij duidelijke adulte Middelste (de merkwaardig gevormde verlengde staartpennen..), die ernaast wijkt er qua bouw en postuur weinig van af (hoewel het me niet echt zou verbazen als dat ook nog 'n Kleine is..) maar de linker vogel oogt (in mijn ogen) duidelijk wat kleiner en minder 'bulky'. Kleinste Jagers zie ik niet op deze foto eerlijk gezegd......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marcel van kammen

Oeps, ik had 2 maal dezelfde foto gedaan, heb er nog een nieuwe bijgevoegd waar ze wat closer in beeld staan.

BramtK

Ga mee voor twee Middelste en een Kleine. De 1kj Middelste heeft een dubbele witte polsvlek en bouw komt overeen met de (toch wel duidelijke) 2kj vogel.
Groeten,

Bram ter Keurs

Marcel van kammen

Dag mannen,dank voor de naamgeving en uitleg erbij,daar kan ik weer wat mee voor de volgende keer.

:duim:

frankneijts

Citaat van: BramtK op oktober 07, 2011, 14:20:26 PM
Ga mee voor twee Middelste en een Kleine. De 1kj Middelste heeft een dubbele witte polsvlek en bouw komt overeen met de (toch wel duidelijke) 2kj vogel.

Nou ik die 2e foto zie (wat is dat toch de laatste tijd om de betere platen pas in 2e instantie te plaatsen......? 8) ) vraag ik me af of die onv. Middelste geen 2e kj vogel is gezien de vrij ver uitstekende middelste staartpennen....... Qua kleed wijken die immers niet zo heel veel af van 1e kj vogels, tenminste op dit soort foto's zal dat lastig te zien zijn.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Het zou me niet eens verbazen als het drie Middelste zijn (twee 1kj en een 3e zomertype of adult op weg naar winter). Het twijfelgeval, de rechter op de onderste foto, is een beetje moeilijk te beoordelen maar die kleuren passen denk ik beter op Middelste. Gaaf hoor.

Marcel van kammen

#7
Gelukkig,het blijkt wel echt lastig te zijn, ik voelde me al wat een sufkut dat ik er met het boekje niet uit kwam (alhoewel ik had kunnen zien dat het geen Kleinste waren).

Ik ben vanmiddag meteen maar weer heen geweest en heb nou zowiezo kleine,middelste en grote jager gezien, dus dat zijn vandaag toch weer 3 nieuwe soorten. Komt de Vorkstaartmeeuw daar ook nog bij,plus het Stormvogeltje. Ik dacht dat ik inmiddels al aardig wat soortjes had,maar zo'n dagje zeevogels kijken vult dan toch lekker aan :-)

Ik twijfelde nog over een kleinste....zal kijken of ik de plaatjes nog heb.

Maar bovenstaande zijn dus alle 3 middelste en dan in verschillende kleedjes als ik het goed begrepen heb.

Edit: twijfelgevalletje kleinste heb ik niet meer kunnen terugvinden. Oveirge jagers heb ik alleen genoteerd als ze in de makkelijke kleedjes waren, ik heb dr 1 kunnen fotograferen in een lastiger jasje voor een beginner als ik: is onderstaande een Kleine Jager?

Ben Wielstra

Weer een Middelste! Dat Stormvogeltje ben ik eerlijk gezegd niet overtuigd van, kan je die in hogere resolutie uploaden?



JohanvantBosch

Dat stormvogeltje zag ik ook al langskomen. Lijkt mij een prima vaaltje.

Ben Wielstra

(Die derde vogel op je eerste foto's kan ook best wel een Kleine zijn hoor, het zou me niet verbazen als het een Middelste is maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.)

Marcel van kammen

#11
Dag mannen,

ik heb em aangepast naar Vaal Stormvogeltje. Kunnen jullie me vertellen waar ik precies het verschil tussen die 2 kan zien?

Die jagers vind ik maar lastig hoor, gelukkig herkende ik de grote jagers zowiezo meteen  en had ik voor de overige soorten vaak wat hulp bij de hand.

Edit: ik zie het al,stormvogeltje heeft geen lichtere baan op de bovenvleugels. Excuses!

Bas vd Burg

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 07, 2011, 17:03:35 PM
Het zou me niet eens verbazen als het drie Middelste zijn (twee 1kj en een 3e zomertype of adult op weg naar winter). Het twijfelgeval, de rechter op de onderste foto, is een beetje moeilijk te beoordelen maar die kleuren passen denk ik beter op Middelste. Gaaf hoor.

@Ben, die rechter is toch "gewoon" een Kleine Jager of heb ik het nu helemaal mis? Ik ga het boek Skuas and Jaegers maar weer eens lezen pfff
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 07, 2011, 21:16:12 PM
(Die derde vogel op je eerste foto's kan ook best wel een Kleine zijn hoor, het zou me niet verbazen als het een Middelste is maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.)

Vooral op de 1e plaat toont die vogel toch echt wel wat kleiner met een slankere snavel en kleinere kop dan die 2 (duidelijke) Middelste; de kleur/tekening lijkt mij (ook) prima te passen op Kleine; de ondervleugel heeft maar 1 duidelijke 'komma': al met al eigenlijk weinig mis voor Kleine lijkt me......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Ja kleur kan wellicht ook bij Kleine (die gaan de hele regenboog af zo lijkt het) en dat is dus eigenlijk het enige wat ik Middelste achtig vind aan dat beest. Kleedkenmerken kan ik niet goed inschatten maar dat koppie is wel erg Kleine Jager. Wat zijn het eigenlijk een gezellige vogels dat de verschillende soorten zo door elkaar vliegen.

adriaens

Hoi,
de enige Middelste Jager in al deze foto's lijkt mij die adulte, toch ?
De twee juveniele vogels erbij zijn volgens mij Kleine Jagers. Beide hebben een te klein kopje voor Middelste, de snavel is niet stevig genoeg, staartbasis ziet er te dun uit, het staarteinde te lang (met wel erg duidelijk langere middelste staartpennen) en de buik hangt niet zwaar genoeg door (vergelijk met de adulte erbij).
Ik zou ook sterker gebandeerde ondervleugeldekveren verwachten (niet enkel een deeltje van de oksel).

Ben Wielstra

Hmm volgens mij is die donkere juveniel toch wel een Middelste (en die losse in een latere post zeker, maar die reken je niet onder 'al deze foto's' neem ik aan?). Moeilijk zo alleen op foto's. Nou sluit de vorm van de middelste staartpennen niet 100% Kleine uit (zie foto van eerst als Kleinste ingevoerde Kleine hier en op DB site) maar ik kan me niet voorstellen dat de stompuntige Kleine jager frequentie boven de procent uitkomt, ik denk dat-ie veel lager ligt eigenlijk. Anyway, de pennen lijken stomp bij deze vogel. Tekening en bouw vind ik niet verkeerd, zeker als je die adult er zo bij hebt vliegen. Vind juis wel dat er verschil is met die lichte Kleine, het kopje is hoger en ronder.

adriaens

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 08, 2011, 14:34:35 PM
Hmm volgens mij is die donkere juveniel toch wel een Middelste (en die losse in een latere post zeker, maar die reken je niet onder 'al deze foto's' neem ik aan?).

Die "losse" die volgens jou zeker een Middelste is, daarmee bedoel je deze ?


Dat is een juv. Kleinste Jager...
Kort snaveltje dat voor 50% zwart is, is op zich al sluitend voor die soort. Ook typisch is dat het lichaam het dikst is tegen de borst aan,
om dan sterk te versmallen tot een slank en lang achtereind. Het donkere petje is ook weer typisch (zie bv. tekening van intermediaire juv. Kleinste in de ANWB-gids); juv. Middelste heeft geen donker petje (en bij immature vogels is de pet uitgebreider donker; ze reikt over de teugel tot ruim rond de snavelbasis en vaak zelfs tot in de baardstreek).

Wat die donkere juveniel betreft (in die foto van 3 exemplaren): bij juv. Middelste heb je normaal gezien een opvallend kleurverschil tussen de bleke, sterk gebandeerde ondervleugel en de effen donkere flank en dat mis ik compleet bij die vogel. Het koppatroon (eerst bleek direct achter het oog, dan donker en dan - op achterhals- weer bleek) doet me ook veel meer denken aan Kleine Jager.

Ben Wielstra

O wacht, ja, die bestaat ook nog! Mijn excuses. Je zal wat betreft die andere ook wel gelijk hebben. Ik heb al zo lang geen Middelste meer gezien dat ik het me niet eens kan herinneren.

Marcel van kammen

Ow,dat is leuk...Kleinste Jager had ik nog nooit gezien :-)

Corstiaan Beeke

Ik ben het vooralsnog met Frank eens. Over de adulte vogel geen discussie, duidelijk Middelste. Als ik puur naar de bouw kijk, lijkt me de vogel links dezelfde bouw te hebben (ook een Middelste) en die rechts een Kleine. De linker vogel heeft een vrij zware borst en wat bredere vleugelbasis dan de rechter vogel (vleugels lijken bij de linker vogel meer naar voren te zitten, minder nek). Ik vind bovendien de staart van de linkervogel best fors (met inderdaad beginnende verlengde middelste staartpennen), maar de daar lijken de staartpennen toch beduidend minder puntig dan bij de rechter vogel. Pro Middelste pleit volgens mij ook de de dubbele lichte 'flash' op de onderhand van de linkervogel.

BramtK

Wonderlijk hoe er een paar posts lang over die Kleinste wordt heengekeken.  :angel: Osdv en oksel zijn opvallend getekend, wijst ook op Kleinste toch. 
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op oktober 09, 2011, 17:46:20 PM
Wonderlijk hoe er een paar posts lang over die Kleinste wordt heengekeken.  :angel: Osdv en oksel zijn opvallend getekend, wijst ook op Kleinste toch.

Volgens mij is dat, in zijn algemeenheid,  ook bij Kleine en Middelste normaal...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thomas Luiten

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 07, 2011, 19:47:12 PM
Gelukkig,het blijkt wel echt lastig te zijn, ik voelde me al wat een sufkut dat ik er met het boekje niet uit kwam (alhoewel ik had kunnen zien dat het geen Kleinste waren).

Ik ben vanmiddag meteen maar weer heen geweest en heb nou zowiezo kleine,middelste en grote jager gezien, dus dat zijn vandaag toch weer 3 nieuwe soorten. Komt de Vorkstaartmeeuw daar ook nog bij,plus het Stormvogeltje. Ik dacht dat ik inmiddels al aardig wat soortjes had,maar zo'n dagje zeevogels kijken vult dan toch lekker aan :-)

Ik twijfelde nog over een kleinste....zal kijken of ik de plaatjes nog heb.

Maar bovenstaande zijn dus alle 3 middelste en dan in verschillende kleedjes als ik het goed begrepen heb.

Edit: twijfelgevalletje kleinste heb ik niet meer kunnen terugvinden. Oveirge jagers heb ik alleen genoteerd als ze in de makkelijke kleedjes waren, ik heb dr 1 kunnen fotograferen in een lastiger jasje voor een beginner als ik: is onderstaande een Kleine Jager?
Hoi Marcel,
kun je meer foto's uploaden van deze vogel?
Thomas Luiten

adriaens

#24
Citaat van: Corstiaan op oktober 09, 2011, 15:56:41 PM
Ik ben het vooralsnog met Frank eens. Over de adulte vogel geen discussie, duidelijk Middelste. Als ik puur naar de bouw kijk, lijkt me de vogel links dezelfde bouw te hebben (ook een Middelste) en die rechts een Kleine. De linker vogel heeft een vrij zware borst en wat bredere vleugelbasis dan de rechter vogel (vleugels lijken bij de linker vogel meer naar voren te zitten, minder nek). Ik vind bovendien de staart van de linkervogel best fors (met inderdaad beginnende verlengde middelste staartpennen), maar de daar lijken de staartpennen toch beduidend minder puntig dan bij de rechter vogel. Pro Middelste pleit volgens mij ook de de dubbele lichte 'flash' op de onderhand van de linkervogel.

Die kenmerken zijn wat overroepen misschien. Wat je op de onderhand ziet bij die linkervogel is meer een 'aanzet tot lichte flash' - niet zo contrasterend zwart-wit als dat vaak het geval is bij juv. Middelste Jager. Een dergelijke lichte 'aanzet' zie je wel vaker bij juv. Kleine Jagers, ook in combinatie met stompe middelste staartpennen trouwens. Enkele voorbeeldjes:
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=3576
http://waarneming.nl/foto/view/1676107
http://waarneming.nl/foto/view/1615037
http://waarneming.nl/foto/view/2675235
http://waarnemingen.be/foto/view/2677114

Grootte en bouw verschillen ook bij individuen van dezelfde jagersoort. Zo zijn vrouwtjes iets groter en zwaarder dan mannetjes en wegen pas uitgevlogen juvenielen meer dan adulten. Bovendien zie je op de tweede foto met de drie jagers (die van dichterbij) de linkerjuveniel in een iets andere houding dan de rechter (nl. iets meer langs van onderen), wat het moeilijker maakt om bouw te vergelijken tussen beide vogels.
Sorry voor mijn koppigheid maar ik blijf erbij dat het koppatroon er eigenaardig uitziet voor juv. Middelste; kop lijkt me niet effen genoeg en ook het donkere gezicht ontbreekt. Nog iets dat ik nu opmerkte: de anaalstreek van die linkervogel is behoorlijk effen (nauwelijks gebandeerd), wat ook weer eigenaardig is voor Middelste.

Ben Wielstra

Dus we zijn het eens over die adult?  ;)

Marcel van kammen

Dag Thomas,

ik had nog een onscherp shot liggen,zie onderstaand.


adriaens

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 10, 2011, 09:03:29 AM
Dus we zijn het eens over die adult?  ;)

Nou, vooruit dan. Het is maar dat ik in een goede bui ben vandaag omdat de Goudlijster zich PRACHTIG liet zien!  ;D

Thomas Luiten

#28
Citaat van: Marcel van kammen op oktober 10, 2011, 12:19:08 PM
Dag Thomas,

ik had nog een onscherp shot liggen,zie onderstaand.
Dank Marcel, een tweede foto voegt duidelijk iets toe: daarop staat een naar mijn mening overtuigende juveniele Kleinste. Smalle armvleugel, lang lichaam met veel staartprojectie, volle borst, 'vriendelijke kop' met korte snavel (niet zo robuust als Middelste), donkere handvleugel met slechts twee lichte buitenste handpenschachten, strakke bandering op onderstaart en achterflank, 'nette' en contrastrijke ondervleugeltekening, aanzet van een donker borstbandje, tamelijk koud gekleurd lichaam.
Thomas Luiten

frankneijts

Citaat van: Thomas Luiten op oktober 10, 2011, 21:33:41 PM
Citaat van: Marcel van kammen op oktober 10, 2011, 12:19:08 PM
Dag Thomas,

ik had nog een onscherp shot liggen,zie onderstaand.
Dank Marcel, een tweede foto voegt duidelijk iets toe: daarop staat een naar mijn mening overtuigende juveniele Kleinste. Smalle armvleugel, lang lichaam met veel staartprojectie, volle borst, 'vriendelijke kop' met korte snavel (niet zo robuust als Middelste), donkere handvleugel met slechts twee lichte buitenste handpenschachten, strakke bandering op onderstaart en achterflank, 'nette' en contrastrijke ondervleugeltekening, aanzet van een donker borstbandje, tamelijk koud gekleurd lichaam.

Met alle respect voor je commentaar hier Thomas maar wat was er niet overtuigend genoeg aan de eerste foto + het commentaar van Peter Adriaens?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'