Krombek of steltstrandloper?

Gestart door Vincent Hart, oktober 06, 2011, 10:13:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

http://waarneming.nl/waarneming/view/59018486
Deze waarneming van 23/9 j.l. kwam (helaas pas) gisteren bovendrijven. Meest 'logische' optie is uiteraard krombek, maar de vogel lijkt lichte (groene?) poten te hebben, en vooral op de tweede foto, een nogal lange nek. Ook lijken snavelvorm en -lengte eng ...
Benieuwd wat anderen ervan vinden. Hieronder de foto's bij de waarneming.




Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jameslidster

Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 06, 2011, 10:33:28 AM
Dit is duidelijk een zwarte ruiter gezien de lange poten, zei het een individu dat ietwat in de groei is achter gebleven. De snavelvorm lijkt me een optische illussie, die behoord immers recht te zijn.

Het zou ook nog een steltstrandloper kunnen zijn, maar die zijn doorgaans een stuk zeldzamer dan afwijkende zwarte ruiters.... 8)

zeker geen Zwarte ruiter, check formaat met die Kemphanen....lijkt me een enge beest...Stilt Sandpiper anyone? (maar ik heb vaker fouten gemaakt!)
Groet
James

Certhia

#2
Citaat van: jameslidster op oktober 06, 2011, 10:37:06 AM
Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 06, 2011, 10:33:28 AM
Dit is duidelijk een zwarte ruiter gezien de lange poten, zei het een individu dat ietwat in de groei is achter gebleven. De snavelvorm lijkt me een optische illussie, die behoord immers recht te zijn.

Het zou ook nog een steltstrandloper kunnen zijn, maar die zijn doorgaans een stuk zeldzamer dan afwijkende zwarte ruiters.... 8)

zeker geen Zwarte ruiter, check formaat met die Kemphanen....lijkt me een enge beest...Stilt Sandpiper anyone? (maar ik heb vaker fouten gemaakt!)
Groet
James


Zit hier net ook zelf aan te denken maar zit op mn werk en heb niks paraat in mn hoofd. Effe googlen. Zeker geen zwarte ruiter!


Edit: Denk toch dat t een krombek is. Donkere poten en toch wel kromme snavel spreken voor. Tevens de ongetekende onderdelen en flanken.

BramtK

#3
1kj Steltstrandloper lijkt mij ook een goede optie (zeg ik zonder ervaring, zonder boek, en nauwelijkse parate kennis). Edit: Ik zie trouwens toch echt een afhangende snavelpunt.
Groeten,

Bram ter Keurs

peterlindenburg

#4
de grootte van kemphanen is nogal variabel, dus deze foto zegt niet alles: http://www.flickr.com/photos/madbirder/6101577940/ maar ik vind hem wat te klein.. . Daarnaast vind ik hem te laag op de poten staan voor een steltstrandloper, het lijkt wel alsof de tibia niet lang genoeg zijn. ook zijn de poten wel erg donker lijkt me

Jos Welbedacht

#5
Ik vind de koptekening toch wel erg pro Steltstrandloper: zo'n geaccentueerde wenkbrauwstreep en oogstreep. Krombekstrandloper heeft m.i. een minder duidelijke oogstreep, met name achter het oog ontbreekt die wat.
Pootkleur lijkt echter inderdaad wat te donker op foto's 1 en 4, maar op foto 3 vind ik dat wel meevallen. Ik vraag me echter af of we daar wat zinnigs over kunnen zeggen vanwege de afstand tot de vogel en de kwaliteit van de foto. Tevens ben ik slecht in het onderscheiden van de kleinere kleurdetails. Bovendelen zijn misschien meer pro Krombek, want op foto 4 lijken er toch wat ankertjes aanwezig. De afwezigheid van flankstreping kan een resultaat zijn van de fotokwaliteit, maar ik vermoed dat het wel zichtbaar zou moeten zijn. Kortom, een eng beestje, maar op het moment houd ik het toch op een 1e kj Krombekstrandloper.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bas vd Burg

zelf houd ik het op 1e kj Krombekstrandloper: pootkleur lijkt me erg donker, op de flanken/onderstaart kan ik geen streping ontdekken (volgens ANWB heeft Steltstrandloper dit namelijk wel),  snavelvorm lastig te bepalen ene foto lijkt ie rechter dan op de andere.

tricky beest!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Ik maak er toch een Krombek van. De wenkbrauwstreep voor een Stilt Sandpiper zou ik een stuk opvallender en lichter verwachten.
De poten kloppen ook niet voor Stilt Sandpiper, veel te donker en gelig genoeg. Ook zijn de flanken voor mijn gevoel te ongetekend. Bij een Stilt Sandpiper zou het wat meer gevlekt/gestreept moeten zijn, al is dit wel wat variabel.

Bram Rijksen

Los van snavelvorm, kopvorm (langerekte 'snuit' tussen oog en snavelbasis), vorm van wenkbrauw- en oogstreep en tekening op de dekveren, vind ik vooral de houding van de vogel typisch Steltstrandloperig: hoekig profiel en krampachtig 'ingetrokken nek' (als een paard waarbij de teugels steeds iets te strak worden gehouden).

En de aanwezigheid van streping op flank en onderstaart is bij Steltstrandlopers geen absolute must:
http://www.dancadphotography.com/07-09-2007%20(2).html
http://1.bp.blogspot.com/_uyVIsoPhmnE/TIKpj06RRSI/AAAAAAAADiU/cMuPGtbX_c0/s1600/128064240_Gbi2HeFS_StiltSandpiper0471b.jpg

laatvlieger

Is er eigenlijk uberhaupt nog door iemand gezocht naar dit beest?
Is het ook niet handiger om het woord steltstrandloper in de titel van dit onderwerp te gebruiken? Nu kijken er natuurlijk veel minder mensen naar.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

theomuusse

Poten zijn op 1 foto iig donker, zwart, zeker niet helder geel/ groengeel.
Ik stem op Krombek.

Theo

gerdwichers8

Klein beetje Ruff om zo te reageren, maar ik geef toch nog altijd de voorkeur aan Steltstrandloper. Goede kans dat de lichte plekken op de poten werkelijk daar zijn en niet slechts een abberatie betreffen (zie ook basis snavel); in dat geval is het prut aan de poten wat de ware kleur verbergt.
De snavelpunt en vorm nodigen beide uit voor Stelt denk ik. Die blijft hardnekkig dezelfde dikte hebben aan het uiteinde en diens buiging vind ik ook minder a la Krombek: rechter en meer aan een ruiter herinneren; dat laatste ook wat lichaamsstructuur betreft. Wat ik ook vind pleiten is de zwanehals van de vogel en wel in afscheiding met zijn dikke lijf. Ik herken dit minder bij bij Krombek. Het patroon van het verenkleed aan de kop heeft bij mij ook de voorkeur op die soort. Even verder zoeken op mogelijk zijn verenkleed maar bezien de tijd van ontdekking hier op de site zijn anderen al veel verder gevorderd.

garryb

#12
CiteerPoten zijn op 1 foto iig donker, zwart, zeker niet helder geel/ groengeel.
Ik stem op Krombek.

Merkwaardige redenatie hoor Theo, ik zou het eerder omdraaien:
Poten zijn op 3 foto's iig licht, geel, zeker niet donker/zwart en voor zover zwart aanwezig lijkt dat prut te zijn. Tibia lijken wat lang voor een Krombek. En ik moet me wel heel erg vergissen, of zie ik daar nu een mooie rij vlekjes op de onderdelen achter de poten op foto 4? (de enige waar die veerpartij scherp en/of niet overbelicht is). Maar verder lijken de knik in de wenkbrauw achter het oog, snavelvorm (bovenrand kromt al ruim voor punt, te dun, mist de hoge basis van Steltstrandloper, waarbij het lijkt alsof de snavel op de kop gelijmd zit), vorm van zwarte ankerpatroon op dekveren en de wel erg spaarzaam gevlekte borst me toch beter op een Krombek passen. Lastig beest, zeker.

gerdwichers8

ik geloof niet dat de lichte kleur op de poten stand kan houden sinds ook de snavel die lichte kleur laat zien. Abberatie door lichtreflectie wint dan van de vermeende prut op de poten..en ik kan dan net zo goed weer prut aan de snavelpunt voor mogelijk gaan houden. Wordt lastig zo.

theomuusse

Inderdaad Garry, niet alleen de gemeende kleur poten houdt geen stand.
ook de rest is toch echt pro krombek, zoals oa de snavel(basis).

De poten lijken op 1 foto donker, dus niet licht, dus geen stelt.
We zijn het eens.

Theo


gerdwichers8


Bram Rijksen

En zoals zovaak: beesten determineren obv alleen op foto's zichtbare kenmerken is tricky, want wat wel of niet gezien wordt is allemaal behoorlijk subjectief. In het veld zou dit waarschijnlijk binnen vier seconden als Krombek afgetikt zijn..

jameslidster

wilde even een '2de opinie' vragen en net een mailtje van Killian Mullarney gekregen.
Groet
James


Hi James!

Just noticed this a minute ago, and I'm going out the door...

I can see why there are divergent opinions on this wader, but my immediate impression is that it is definitely a juv Stilt Sandpiper! Initially this is based on the peculiarly angular shape of the body, the almost straight bill, and the head pattern (shape of super etc). Looking for diagnostic and unambiguous clues I think I can see some fine streaking of sorts (clearest in photo 4 at the bottom of the page). I believe that, in combination with all the other (admittedly subtle, and somewhat subjective) pro-Stilt features, these markings clinch the ID. Go for it is my advice!

Will have another look at these interesting pics as soon as I get a chance.

Cheers,

Killian

theomuusse

Dat verbaast me!
Met name de poten vind ikzelf toch echt te donker.

Theo

theomuusse

Nu met Nils ernaast, steltstrandloper-kenmerken:
1. poten erg lang en geel tot geelgroen; vul zelf maar in, wat is erg lang en wat is het verschil met een krombek en geel zijn ze zeker niet
2. snavelbasis hoog; mwah, valt mij mee
3. snavel recht en aan de top licht gekromd; klopt inderdaad goed, maar kan dat ook bij krombek?
4. wenkbrauw opvallend; ja, hebben ze beide
5. dekveren met grijze centra en smal ankerpatroon; ankers met brede shaft-streak als krombek
6. contrast tussen warme mantel en koudere schouder en vleugel; vind ik niet
7. vroege rui naar winterkleed; ik zie geen verse veren
8. flank met v-patronen; ik zie met veel moeite wel iets van tekening maar dat kan ook doorschijnenede tekening door de flankveren heen zijn
9. juv dekveren en schouderveren patroon lijkt veel op krombek; duidelijk

De jizz wordt niet meegenomen.

Opgeteld; ik blijf in het krombek kamp ondanks de zware oppositie

Theo

Bram Rijksen

Dat is volgens mij ook het grote probleem met dit beest: het is van alles steeds 'beetje meer/beetje minder', het ene kenmerk in het voordeel van krombek, het andere kenmerk in het voordeel van stelt.

Als een vogel op jizz doorslaggevend gedetermineerd zou kunnen worden ga ik direct voor Steltstrandloper. Het wordt wel als 'zacht kenmerk' genoemd in de Collins (en toevallig niet door Killian maar door Dan Zetterstrom zo typerend getekend): hoekig profiel met hangend buikje, dikke ingetrokken nek.. Maar ja, omdat determineren obv jizz pas echt subjectief is..

gerdwichers8


Aangaande enige abberatie in de lichtreflectie zou dit toch niet mogen optreden in het spiegelbeeld van de poten die in het water te zien is: Symmetrisch optreden van die lichte kleur in het wateroppervlak.
foto 3
Dat is dus werkelijk aanwezig, kan het dan nòg louter reflectie zijn op een donkere poot?

jameslidster

en nog een mailtje omdat hij eerder haast had: Zal hem later terug mailen maar als er fotos met hoge resolutie kunnen we die ook doorsturen?
Groet
James

Hi again James. I've just realised that, in my haste to complete the earlier email, I omitted a vital part of the sentence I had in my head! I meant to write:

Looking for diagnostic and unambiguous clues I think I can see some fine streaking of sorts (clearest in photo 4 at the bottom of the page) on the rear flank/side of vent, where juv Curlew Sandpiper is almost invariably pristine white.

I think the shape of the bird, rather angular with a distinct change in contour between the forneck/breast and the body, as well as the posture of the bird is much more typical of Stilt Sandpiper than Curlew Sandpiper, and the pattern of the upperparts and wing coverts seems to lend support to this idea. If higher resolution images were available I'd expect to be able to determine some more critical detail.

Having had time to read the Dutch text I think I understand that this bird was photographed over a week ago, so perhaps it is too late now for anyone to have high expectations of relocating it.


Bram Rijksen

over de laatste zin zijn we het volgens mij wél met z'n allen eens..

Norman

Misschien toch een gevalletje voor de geleerden van het CDNA.



Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

Ik geloof dat het daar niet duidelijker mee wordt. Jullie hebben de originelen nodig. De kwaliteit vervalt waarschijnlijk bij het uploaden, dus enige verbetering is enkel van het origineel te verwachten.
Wat ik ervan zeg, is dat foto 4 de enige is waarop, voorbij gaande aan licht randen aan grote dekveren en schaduwrandjes  tussen louter witte veren,  een rij donkere vlekken  te zien is over de flank.

Wouter Puyk

Met de kennis van nu zou een piep met 'Steltstrandloper, mogelijk deze soort, determinatie lastig, onvoldoende details waargenomen, meer dan een week geleden gezien' o.i.d niet misstaan op RBA.

Ben benieuwd of er na het verschijnen van de foto's nog gekeken is op de plek of omgeving van de waarneming.

Albert de Jong

Punt 5, 6 en 7 van Theo vind ik erg sterk voor Krombek pleiten! Bij een juveniele Stelt verwacht je minstens zoveel contrast in de dekveren als bij de Kemphanen en veel bredere donkere centra in plaats van een smal ankertje. Tenminste, dat laat het grootste deel van de foto's uit september op internet zien. Op dat punt verbaast de reactie van Kilian me.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.