mos op droogzand

Gestart door marco knipping, oktober 05, 2011, 09:59:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Mos groeit op droog zand in de zon. blad heeft een dikke nerf die doorloopt tot in de toppunt. blad is onder het midden het breedst. blad is niet getand alhoewel het er soms wel op lijkt. Blad blijft bij natmaken vrij lang stijf tegen de tak aanliggen. Mos heeft een gouden uitstraling. Het is natuurlijk een slechte foto maar misschien kunnen jullie me op weg helpen.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61101123
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2011-10-05 Braakman - camping e.o.
Foto's:


bij voorbaat dank M. Knipping

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

marco knipping

Dag Rutger. De nerf loopt heel duidelijk door tot in de bladpunt. het blad loopt spit toe met een glashaar waar de nerf donker in door loopt.
Bij Bleek dikkopmos is dat toch niet zo'?
grt marco

Rutger

Ik zal er thuis wel even beter naar gaan kijken, heb momenteel geen literatuur. Ik ging meer af op het overal beeld van die bladen die dicht tegen de stengels blijven aanliggen. Dat is iets wat bleek dikkopmos heel sterk heeft.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

marco knipping

Ja klopt. Het is wel zo'als ik een stengeltje los haal dat behalve de top bladeren de rest wel los komt. Ik heb nogmaals gekeken onder de bino en zie toch een iets getande glashaar. Het enige wat echt opvalt aan dit mos is de nerf en de gouden uitstraling.

vdvaart

Ik dacht niet direct aan bleek dikkopmos, maar aan een knikmos. Lijkt me niet moeilijk uit elkaar te houden als je het materiaal bij de hand hebt: bleek dikkopmos is een slaapmos dus dan zouden al die stengeltjes op de foto ergens onderaan moeten voortspuiten uit een liggende lange stengel.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Koos de stengeltjes staan op zich zelf.

vdvaart

Dan is het -helaas- weer zo'n verder niet te determineren knikmos. Soms kom je met de microscoop er soms nog uit maar meestal is het ontbreken van rijpe kapsels einde verhaal. Het zou overigens best gedraaid knikmos kunnen zijn, dat komt in zoveel vormen voor.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ik zou het materiaal wel eens vochtig op de foto willen zien. Ik vind het niet zo Bryum-achtig en zeker geen Gedraaid knikmos. Ik begrijp de suggestie ban Rutger, Brachythecium albicans. Die heeft ook losse rechtopstaande takken en dat lijken losse plantjes maar ze zitten via liggende stengels aan elkaar vast, kan heel verwarrend zijn. De habitus op de foto vind ik trouwens ook niet overtuigend Bleek dikkopmos dus wat wel? Voor mij ook een puzzel aan de hand van deze foto.

marco knipping

Ben als ik mos nat maak veranderd er maar heel weinig. Het lijkt net of het nog droog is. het habitat op de foto is mijn tuintafel. ik heb het mos gevonden op droogzand aan de zonkant. Bleek dikkopmos ken ik wel van de steendijken langs de westerschelde. alleen is dit mos veel kleiner? maar goed ben natuurlijk nog een beginner? Ik heb het mos dus thuis kan ik iets doen?
grt marco

vdvaart

Hallo Ben
De vraag naar de liggende stengel had ik ook gesteld en die is er volgens Marco niet. Ik heb bij het herlezen gezien dat de grootste bladbreedte onder het midden is dus gedraaid knikmos is het dan niet, maar ik vind het verder een normaal beeld voor diverse soorten knikmos, of vind je ook dat niet?
Marco als je het mos echt vochtig wilt zien kun je proberen het een tijdje onder glas te zetten. Ik spuit lastige gevallen vochtig met een parfumflesje en zet het dan in een petriglaasje met het deksel erop.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ik vind de plantjes zo lang voor een Bryum, Koos. Ik vermoed een wat vreemde Bleek dikkopmos, maar er blijft twijfel.

marco knipping

Dag Koos,  ik ga er even mee aan de slag en maak wat neiwue foto's

marco knipping

Wat foto's in natte toestand

Rutger

Ik zou het toch ook in pohlia/bryum zoeken als ik deze foto's zie.  Die middennerf klopt echt niet voor bleek dikkopmos.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

De vorm van de blaadjes doet mij aan Bryum denken en niet aan Pohlia, maar daar zou ik niet graag over overhoord worden! Als je niet toevallig broedknolletjes kunt vinden Marco zal het ondetermineerbaar op soortniveau blijven, vrees ik.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

nu ik deze foto's zie zeg ik ook Bryum species (wel opmerkelijk die lange stengels...)