Hoofdmenu

Een woelmuis.

Gestart door henkvanwoerden, oktober 03, 2011, 14:07:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Is hier aan de hand van de foto een naam aan te geven. Foto vorige week in Thüringen.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Rickgel1

#1
Ik denk niet dat het een woelmuis is maar een veldmuis. Hij heeft een gelige vacht met een relatief kort staartje en kleine bijna niet zichtbare oortjes
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Theo Linders

Citaat van: Rickgel1 op oktober 03, 2011, 16:45:12 PM
Ik denk niet dat het een woelmuis is maar een veldmuis. Hij heeft een gelige vacht met een relatief kort staartje en kleine bijna niet zichtbare oortjes

waarbij een veldmuis natuurlijk wel gewoon een woelmuis is, hij behoort immers tot de familie der woelmuizen (Microtidae).....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rene Janssen

Beste allemaal,

Maurice en ik overwegen het volgende:

- Te donkere vacht, te donkere poten en een te onduidelijk zichtbaar oor voor veldmuis
- Staart te kort voor rosse voelmuis
- Te korte staart en te weinig borstelig ingeplante haren voor aardmuis

Conclusie:
We kunnen er geen chocola van maken :). Zit daar geen andere woelmuissoort (helaas hier de veldgids niet aanwezig)? Of misschien ondergrondse woelmuis (maar helaas geen zoolkussentjes op de voet te tellen op de foto).


Maurice en René
René Janssen

Douwe van der Ploeg

Zoals ik er tegenaan kijk, zit de rest van de staart verstopt onder een steentje en valt dus niet te zien hoe lang die precies is...
Douwe van der Ploeg

whmvb

Mijn eerste reactie was Aardmuis en ook na het lezen van de andere commentaren ben ik nog niet op andere gedachten gebracht. Maar het verschil tussen Veld- en Aardmuis is lang niet altijd erg duidelijk. Zal wel een vraagteken blijven.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Dit dier doet mij sterk denken aan een ondergrondse woelmuis. Ondergrondse woelmuizen lijken qua algemene indruk op aardmuizen, maar zijn o.a. een stuk kleiner en verder hebben ondergrondse woelmuizen een relatief klein oog, en dat lijkt bij dit dier ook zo te zijn.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Citaat van: Rob KoelmanDit dier doet mij sterk denken aan een ondergrondse woelmuis.
En zie jij ergens een rond oor, dat toch duidelijk te zien zou moeten zijn?




René
René Janssen

henkvanwoerden

Bedankt voor alle reacties. De vraag gaat niet echt beantwoord worden, vrees ik. Een les voor de volgende keer, meer foto's en ook de details fotograferen. Het beestje had overigens een kort staartje, dus nauwelijks meer dan op de foto te zien is. Voorlopig houd ik het maar op Aardmuis of Ondergrondse woelmuis met een vraagteken.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Rob Koelman

En zie jij ergens een rond oor, dat toch duidelijk te zien zou moeten zijn?

René
[/quote]


Dag Rene,

Ik zie vooral een erg klein oog, en dat is in principe een hard determinatiekenmerk...

Ik heb de afgelopen maanden plm. 10 ondergrondse woelmuizen gezien en het dier op de foto lijkt er sterk op. EEN AARDMUIS IS HET M.I. ZEKER NIET!

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

henkvanwoerden

Rob bedankt voor je laatste reactie, Ik heb ook nog eens rondgesnuffeld en ik houd het dan toch op een Ondergrondse woelmuis.
Met vriendelijke groet,

Henk.