Welke paddestoel ?

Gestart door ducheineWim, oktober 03, 2011, 22:27:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

ducheineWim

Afgelopen zondag gewandeld op het provinciaal domein Puyenbroeck net over de Belgische grens. Daar o.a. deze paddestoelen gezien en gefotografeerd. Niemand vann het gezelschap kende ze. Ik heb geprobeerd te weten te komen welke paddestoelen het zijn, maar ik kom er niet uit. Waarschijnlijk niks bijzonders, maar we weten het niet. Aan de onderzijde waren allemaal plaatjes te zien. Wie weet het?

Bvd

Wim Ducheine

De foto opnieuw toegevoegd, maar nu zou hij groter moeten zijn.
Wim Ducheine

Melchior van Tweel

Kan je het plaatje wat grote plaatsen? Blijft wel erg klein
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ducheineWim

Dat zal ik doen. Duurt even omdat ik nu te weinig tijd heb om het origineel te bewerken. Ik zal dat over enkele dagen doen. Alvast bedankt.

Wim
Wim Ducheine

ducheineWim

Plaatje vernieuwd. Nu beter te determineren?

Bvd

Wim
Wim Ducheine

Melchior van Tweel

Hallo Wim,
Je hebt nu alleen een groter plaatje toegevoegd, maar de groep paddenstoelen is even groot geworden. De uitsnede van de eerste was prima, maar dan graag wat breder toevoegenh (800 pixels breed).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ducheineWim

Nu met een ander programma de foto bewerkt. Geen flauw idee of dit het gewenste formaat of vorm is en of hiermee wordt gereikt wat nodig is om er een naam aan te plakken. Ik doe mijn best.

Nogmaals bij voorbaat dank.

Wim Ducheine
Wim Ducheine

Melchior van Tweel

Dit is inderdaad beter. Helaas kan ik er nog steeds niet veel van maken. Het kunnen mycena's zijn, maar ook bijvoorbeeld franjehoeden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grietaf

Het lijken mij oude Zwavelkopjes.
Grieta.

Melchior van Tweel

Zijn wat bleekjes, maar ook die zouden inderdaad kunnen
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ducheineWim

Dank voor de suggesties tot nu toe. Ik begrijp dat het moeilijk is paddestoelen te determineren. Ik heb van de genoemde soorten alle foto's bekeken die ik kon vinden, maar ik heb er zo mijn twijfels over. Bundelfranjehoeden zijn veel minder verschillend van kleur en hebben langere stelen volgens mij. En "oude" zwavelkopjes? Volgens mij waren ze zeker niet oud. Ze zagen er erg fris uit en er was (en is ook op de foto) geen vuile/vieze randen of plekjes te zien. Ook aan de onderzijde (we hebben er eentje van onder bekeken) zagen ze er "vers" uit. Nog andere suggesties? De bodem is zanderig, bomen overal en ze stonden onder een eik.
In het gezelschap waren enkele personen die de gangbare paddestoelen herkenden, maar deze niet.

Vr gr.
Wim

Wim Ducheine

grietaf

Wim, hebben jullie nog kleur gezien op de steel toen jullie aan de onderkant keken?
Overigens hoeven paddenstoelen als ze oud zijn niet persé een onfris uiterlijk te krijgen. De hoed verkleurt soms, maar bovenal komen er sporen vrij die dan een laagje kunnen vormen op omliggende bladeren en hoedjes van zo'n hele bundel. Als je nog eens een groep Zwavelkopjes tegenkomt zou het interessant zijn om die een poosje te volgen en de diverse stadia te fotograferen.
Hiermee wil ik niet beweren dat ik gelijk heb, hoor, het kan best nog iets anders zijn, maar vanaf een foto is het nu eenmaal moeilijker om een uitspraak te doen dan wanneer je er zelf bij staat.
Grieta.

jantine6

Misschien helpt dit, dus hierbij een afbeelding van Gewone zwavelkopjes vol met sporen. (de naam heb ik toch goed, hopelijk?)  Hier is nog wel het geel terug te zien.
Ik vind net als Melchior dat de paddenstoelen van Wim bleker lijken dan je bij Gewone zwavelkop zou verwachten. Zitten ze wel vol met sporen of is het een bruine verkleuring (van ouder worden)? 
Gr, Jantine

IngridBelser

Jantine, de sporen zitten toch aan de onderkant tussen de lamellen. Zouden de zwavelkop donker gekleurd zijn van de losgelaten sporen van de "buurman" dan kan je ze er gemakkelijk afvegen of wegblazen. Deze bruinverkleuring komt volgens mij door ouderdom.
met vriendelijke groet.

Ingrid

ducheineWim

Even op twee reacties tegelijkertijd reageren: Nee; op de onderzijde hebben we geen echte kleur gezien. Plaatjes en steel allemaal lichte kleur; niet echt wit maar gebroken wit zeg maar. Wat betreft die laatste foto; "mijn" paddestoelen hadden volgens mij rondere hoeden (ik gebruik vast echte amateur termen, maar ik ben dus ook echt een amateur wat betreft paddestoelen). De hoedjes van de toegevoegde foto zijn voor zover ik kan zien veel platter. En.. voorlopig kan ik niet terug voor een nieuwe foto (ik weet nog precies waar ze stonden), want ik vertrek vannacht op vakantie voor twee weken. Ik blijf benieuwd of er duidelijkheid komt. Bedankt voor alle bijdragen. Ik leer en vind het leuk.

Wim Ducheine
Wim Ducheine

Marian Jagers

Hoi Wim,

Amateurtermen zijn prima hoor :duim:, zeker beter dan foto's zonder commentaar.
Groeten Marian

jantine6

#15
Ingrid, volgens mij zitten "mijn' paddenstoelen wel degelijk vol sporen. Het hout zit óók vol zoals je kunt zien op de twee bijgevoegde foto's. (14 en 15 okt) En zwammetje rechtsonder heeft duidelijk van overhangend gedeelte van het hoedje meegekregen van die daarboven. Ik heb er niet aan gedacht om even te blazen maar ik dacht direct aan sporen. Afhankelijk van een zacht briesje wáár ze terechtkomen? Ik kan het mis hebben want ik kom ook nog maar net kijken en ik weet niet precies hoé Gewone zwavelkopjes verkleuren.
Er schijnt in elk geval verschil te zitten in beide soorten zodat misschien de Gewone zwavelkop uit te sluiten is? :blink:
Gr, Jantine