Wat is dit toch voor een wonderlijke "vlieg"?

Gestart door Loeky, oktober 03, 2011, 20:39:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Loeky

  Het insectenseizoen is bijna over en ik heb nog een paar zaken waar ik niet uitkom. Deze vlieg kan ik niet vinden. Ik zou zeggen , dat het een zweefvlieg moet zijn.(die doet alsof hij/zij een wesp is).Maar ik vind niets dat er op lijkt. En dan die vreemde rode knots aan het achterlijf...
Kunnen jullie me verder helpen?
M.vr.groet Loeky

Botervlieg

Hallo Loeky,

Een Panorpa, een schorpioenvlieg.
Daar zijn meerdere soorten van, misschien kan iemand anders helpen met de exacte soort.

Groetjes, Marleen

thijsdegraaf

#2
Panorpa vulgaris mannetje. Ondanks de naam geen vlieg.
Het is een aparte groep nl. de Mecoptera  Ze hebben vier vleugels i.p.v. de twee vleugels, die vliegen hebben..

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Loeky

 Deze is nu voor mij in het veld herkenbaar dank zij jullie!
Ik zal hem gaan invoeren.Met vr.groet Loeky
( overigens kijk ik vaak op de site van Thijs de Graaff en vind daar ook vaak wat ik zoek.)

Botervlieg

Citaat van: Loeky op oktober 04, 2011, 18:09:17 PM
Deze is nu voor mij in het veld herkenbaar dank zij jullie!

Blijven opletten hoor! Er zijn meerdere soorten van die best wel op elkaar lijken!

thijsdegraaf

#6
Citeeroverigens kijk ik vaak op de site van Thijs de Graaf en vind daar ook vaak wat ik zoek.)
Leuk om te horen.  :)  Deze heb ik op http://www.tuin-thijs.com/dieren.htm staan. Daar zet ik alles wat ik niet ergens anders kan plaatsen. Er staat ook iets over sommige familieleden. (goed gekeurd door Arp.  ;) ) Want Marleen heeft gelijk. Ze zijn niet zo makkelijk.

CiteerZie, ze zijn best te doen  ;D
Deze durf ik nu wel Arp  ::)

Loeky

#7
Ik ben weer gaan kijken en lezen op de site van Thijs.  En ik ben wat overmoedig geweest met "herkenbaar in het veld".Maar een schorpioenvlieg  herkennen zonder meer, dat zal nu toch wel lukken! Met dank voor al jullie commentaar. Groet Loeky
( overigens : er bleek bij het invoeren geen mogenlijkheid anders dan spec.Ik heb toen de volledige naam maar bij de opmerkingen gezet)

Botervlieg

Citaat van: Loeky op oktober 06, 2011, 12:09:17 PM
( overigens : er bleek bij het invoeren geen mogenlijkheid anders dan spec.Ik heb toen de volledige naam maar bij de opmerkingen gezet)

Dat klopt niet hoor, vulgaris staat er wel in. http://waarneming.nl/soort/view/80522.
Let op dat je de soortgroep op "insecten (overig)" zet.

Loeky

Dat heb ik ook gedaan. Ik heb nu nogmaals  geprobeerd om het in te voeren, maar het wordt teruggezet op spec.
Dus wat doe ik nu niet goed?
m.vr.gr.Loeky

Iolaire

Vreemd.
Heb je het geprobeerd met "wijzig waarneming"? (rechts in je waarnemingsscherm, onder "opties").
In principe moet je dan gewoon de soortnaam kunnen wijzigen en opslaan...
Moet lukken!
Succes.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Loeky

#11
Helaas, het lukt niet! Groeten Loeky

Na veel proberen is het nu als enige mogenlijkheid Panorpa communis. Is dit misschien een synoniem?
Eigenlijk dacht ik van niet.

thijsdegraaf

#12
Ik heb het net even geprobeerd. Maar het gaat prima. Als je "Panorpa vulgaris" in het ventster kopieert, doet hij het niet. Als je "panorpa" intikt, verschijnen vanzelf verschillende mogelijkheden, waaruit je Panorpa vulgaris kunt kiezen. De sooortgroep is natuurlijk ïnsecten (overig)
De manier van Willem (Iolaire) is inderdaad het makkelijkst.  Ik zou het toch nog eens proberen.

Groeten, Thijs

thijsdegraaf

Wat zie ik nu Arp! Ben je Administrator geworden!!! Gefeliciteerd!!

Botervlieg

Citaat van: thijsdegraaf op oktober 06, 2011, 20:45:52 PM
Wat zie ik nu Arp! Ben je Administrator geworden!!! Gefeliciteerd!!

Hey Arp, wat leuk! Gefeliciteerd!  :duim:

Arp

#15
Hoi Loeky,

Toch vreemd. Ik heb net een kopie van jouw waarneming gemaakt en kan die zonder problemen aanpassen. Heb je na het wijzigen wel op [OK] geklikt? Of heb je de beveiligingsinstellingen van je browser zo ingesteld dat allerlei scripts/modules op waarneming.nl (of google?) niet werken? Zie je bijvoorbeeld het kaartje van google maps bij de waarneming in jouw browservenster wel?

Probeer het nog eens:
- Ga naar je waarneming
- Verifieer dat je alles ziet (google kaartje etc)
- Klik in het menu rechts op "Wijzig soort"
- begin in het invoerveld voor de soort te tikken met "vulg" en klik in de gevormde keuzelijst "Panorpa vulgaris" aan
- verifieer dat die naam correct in het invoerveld blijft staan als je ergens in het lege vlak op de pagina klikt
- klik dan op [OK]

als dit niet werkt probeer dan aan te geven waar het mis gaat.

P.S. Ah ik tik weer eens te langzaam  ;D
Bedankt Thijs & Marleen - ben nog even aan het rondsnuffelen hoe of wat ... ;)

P.P.S. @Loeky: communis is naar huidige inzichten inderdaad een andere soort (vroeger synoniem)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik zie het ook ineens Arp gefeliciteerd...... ik vind slagroom wel lekker :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#17
Dank Harry  :blink:
Citaat van: harry60 op oktober 07, 2011, 09:11:28 AM
ik vind slagroom wel lekker :)
Je hebt helemaal gelijk, maar ik moest nog even boodschappen doen ;) Ik zet hier voor elk wat wils neer, kan iedereen downloaden waar hij/zij trek in heeft  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Pudding4brains op oktober 07, 2011, 14:20:03 PM
Dank Harry  :blink:
Citaat van: harry60 op oktober 07, 2011, 09:11:28 AM
ik vind slagroom wel lekker :)
Je hebt helemaal gelijk, maar ik moest nog even boodschappen doen ;) Ik zet hier voor elk watr wils neer, kan iedereen downloaden waar hij/zij trek in heeft  ;D

;D  ;D  ;D  :duim:

Loeky

 Hoera,Hoera Hoera!
Het is gelukt. Ik heb het gedaan met "wijzig waarneming".  En toen Panorpa met kleine letter ingetikt  en ja daar kwam het! Om aan te geven wat ik eerder deed: eerst "schorpioenvlieg "intikken en dan de rest.
Mijn instellingen op de computer zijn wel goed, want ik zie het kaartje wel enz.

Dank voor alle moeite om mij iets goed te laten doen.
m.vr.gr. Loeky

henkvanwoerden

Hoi Arp,

Ik zie ineens Administrator achter je naam staan. Hartstikke goed en proficiat.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Jorgen

Loeky, Panorpa vulgaris heeft geen nederlandse naam in de database. Daarom lukte jouw manier dus niet.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Loeky

Dat is fijn, dat je me dat laat weten.Het verwonderde me ,dat met andere waarnemingen wel eerst de nederlandse naam ingevoerd kon worden.Maar ik was al blij, dat het lukte!
  Jorgen, dank voor je hulp hierbij.
M.vr.gr. Loeky