Mooiste twitchervaring

Gestart door Rinie van Reenen, november 22, 2006, 10:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

CiteerDe andere mooie ervaring is de eerste zelfontdekte zeldzaamheid de Siberische Boompieper van Schier, maar het verhaal daarvan komt waarschijnlijk binnenkort wel in de topofholland nieuwsbrief.

Hierbij:

http://81.207.105.204/doc/nieuwsbrief200701.pdf
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HJDT

Op 3 juli 2001 zat ik met een vriend van mij bij een gebruiker van dit forum in de tuin lekker te BBQ-en. De pieper gaat en we leidden daaruit af dat er meerdere Vale Gieren gezien werden ergens ten noorden van Den Haag. De volgende dag was ik vrij dus ik kondigde direct aan dat ik daar heen zou gaan. Altijd leuk om weer eens een Vale Gier te zien, zeker als dat er twee waren.

We aten lekker door en ik besloot een tijd later even de vogellijn te bellen om te horen waar de vogels precies zaten. Mijn kunstgebit heeft aardig gestuiterd toen ik hoorde dat het niet om twee, maar om 18 (!!!) vogels ging !!!
De volgende dag stond er best veel volk natuurlijk en alleen al een kudde gieren tussen de koeien (?) te zien zitten was erg leuk maar het werd alleen maar spectaculairder toen de vogels 1 voor 1 een onhandige aanloop namen en na heel wat rondcirkelen uiteindelijk uit zicht verdwenen.

Wat voldoening betreft waren de Rotszwaluwen van afgelopen november het leukste. Op woensdag stond ik vanaf half acht op de plek bij de school in de hoop dat de vogels in de loop van de dag op zouden duiken. Ik ben weet ik hoe vaak door het centrum van Hoorn gereden en ook langs de later zo bekende flats maar geen zwaluwen. Toen Maarten de volgende dag toch weer een vogel langs zag komen besloot ik mijn geluk die vrijdag wederom te beproeven.

Wederom stond ik er bij het eerste licht en op enkele momenten na stond ik de hele dag bij de school te wachten. Ongeveer tien minuten voor half drie grapte ik nog dat ik mijn camera ging pakken omdat de vogels zo zouden komen. Inderdaad vlogen er tien minuten later TWEE Rotszwaluwen boven ons hoofd !!!Spontaan werd er door sommigen een kratje bier gehaald om te vieren dat er op dat moment 4 personen de nummer 1 positie bekleedden o de Nederlandse ranglijst. Die dag zal vele aanwezigen nog lang heugen !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Edwin Russer

Ook een memorabele twitchervaring voor mij waren de Brilstern(s) die juli 1989 in Nederland op drie verschillende plaatsen werden gezien. Begin die maand werden twee vogels in een kolonie Visdieven bij Terneuzen ontdekt. Ik besloot om de gok te nemen om de eerste zaterdag te gaan ondanks dat de vogels al een paar dagen daarvoor waren gezien. Het was die dag broeierig en er werd onweer voorspeld. Het was nog een eind lopen naar de plek en daar net aangekomen waren er geen vogels meer te bekennen. Even later begon het dus te onweren en dan op een hoge open plek besloot ik toch maar om snel naar mijn auto te lopen en een illusie armer reed ik dus later die dag weer naar huis. Ongeveer drie weken later kom ik thuis van mijn werk en besluit om de Vogellijn te bellen. Een aantal seconden later vliegt mijn hartslag meteen naar recordhoogte.. Een Brilstern! de gehele dag onregelmatig bij de Zuidpier van IJmuiden gezien. Meteen mijn broer gebeld en als een speer naar de Zuidpier. Eenmaal op de plek aangekomen hoorden we dat de vogel al een tijdje niet meer was gezien omdat de vogel dus bij en tijd wijle op zee fourageerde en dus langere tijd weg was. De zenuwen werden weer eens danig op de proef gesteld. Een half uur, een uur en uiteindelijk na anderhalf uur zie ik opeens een stern aankomen. Ik kijk en een schokgolf ging er door mijn lichaam. Daar kwam de vogel aangevlogen en na een rondje besloot de vogel op het strand te gaan zitten. Ik hoef niet nader toe te lichten wat voor een euforie er toen losbarste. Later die maand werd de vogel ook nog bij de Philipsdam in Zeeland gezien en heb toen toch maar besloten om de vogel nog een keertje te gaan bekijken,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rutger

In mei 2004 was ik met 2 vrienden in het lauwersmeer. In groningen hadden we al de iberische tjif gescoord en op 6 mei fietsten we vlakbij het plaatsje paesens. Een vrij grote bruine vogel met tamelijk snelle vleugelslag vloog van ons af. "he, dat was toch geen wulp". De gedachte aan griel kwam al in ons op en we besloten de vogel te zoeken.
We reden een stukje om en kwamen op het landweggetje waar de vogel was heengevlogen. Opeens vloog de griel ongeveer 6 meter voor ons langs. GEWELDIG! Hij is door een te summiere beschrijving helaas niet aangenomen, maar ja. Dit is waarschijnlijk mijn gaafste vogelervaring.
Een andere was toen ik in 2001 op het 25-jarig huwelijksjubileum van mijn ouders met een fluisterboot door de nieuwkoopse plassen voer. Plotseling zat er 3 meter naast ons op een omgevallen boom een prachtig mannetje woudaap!
Gave twitches zijn de blauwstaart gisteren :P, kuifkoekoek, groene reiger en steppevorkstaartplevier vorig jaar en de bastaardarend en alpengierzwaluw in 2002.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

redmar_woudstra

de dankbaarste voor mij was de blauwstaart van zaterdag.... Ik ben daarin niet de enige denk ik.... De voldoening was wel het grootst omdat ik hem vorige week gedipt had!  
groet,
Redmar

Edwin Russer

Citeerde dankbaarste voor mij was de blauwstaart van zaterdag.... Ik ben daarin niet de enige denk ik.... De voldoening was wel het grootst omdat ik hem vorige week gedipt had!
Ja Redmar,

Ik ken dat gevoel en meerdere twitchers met mij, denk ik zo. Zie o.a. mijn voorgaande verhaaltjes over de Renvogel en de Brilstern,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

#96
Dames en heren,

Dit topic ligt al weer een tijdje stil. En dat terwijl we het Blauwstaart, Mongoolsie Pieper, Bruine Boszanger en Steppekievitgeweld net achter de rug hebben.

Wie biedt? :)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rutger

Ik was erg blij toen ik ruim een maand geleden opeens pallas' boszanger in Amersfoort op waarneming.nl zag staan. Nog geen kwartier van mn huis af! Geweldig beest, mijn eerste.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

teunvankessel

Mijn gaafste twitchervaring is waarschijnlijk de Kuifkoekoek vorig jaar 2 april
toen we aankwamen op de plaats was het gerucht dat de vogel weg was. Na een uurtje zoeken, begon er iemand te op zn vingers te fluiten, te dansen en springen. Iedereen rende uit het heide gebied en sprong op zn witte fiets !
de vogel zat helemaal achterin.. toen we daar aankwamen stonden er al zon 50 man en er kwamen er no zon 100 aan. prachtig was toen de vogel wegvloog en 15M voor mijn voeten ging zitten, even later gingen we heel blij ons witte fietsje terugbrengen wat een gave ervaring  B)

Ook een andere ervaring zal me mijn hele leve bijblijven,
die van de Zwartkopgors op Brouwersdam, prachtig als zn
beest word ondekt door een vogelvriend die 2m van je afstaat!
mijn hart ging toen stukken sneller kloppen  :D

Ook de Steppekievit, Blauwstaart, Bruine Boszanger, Mongoolse Pieper, Rotszwaluw, Woestijntapuit, Roze Pelikaan, en Withalsvliegenvanger
waren allemaal heel tof  :D  B)

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Tom

voor die kuifkoekoek heb ik zeker 3 uur moeten fietsen, omdat het volgens de ov site niet met ov te doen zou zijn. het eerste wat ik zag toen ik aan kwam was een bushalte :angry:

maarja het was wel een fraaie vogel, dat maakte het weer helemaal goed.

Jos Welbedacht

Ja, mijn drukste twitch-ervaring was de Roze Pelikaan op Hemelvaartsdag(?), iedereen vrij.
De leukste was gisteren de Steppekievit, omdat het even spannend was of hij er nog zat, en of hij zich nog liet zien.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Edwin Russer

Mijn laatste leukste twitch was de Mongoolse pieper bij Woerden. Die ochtend, de 23e januari, had ik eerst wederom de Blauwstaart prachtig kunnen aanschouwen. Vol goede moed en met het zalige idee om twee van zulke dwaalgasten op één dag te kunnen aanschouwen reed ik in het begin van de middag naar Woerden. Na enig zoeken dacht ik dus op de goede plek te zijn aangekomen. Ik liep een soort van doodlopende verharde weg op en na enige kilometers begon ik ernstig te twijfelen. Een bruggetje aan je rechterhand en dan een onverhard pad inlopen...oei, ik zat helemaal verkeerd. In een soort van snelwandelwedstrijd naar mijn auto getogen en daarbij ook nog de scoop van het statief afkletterend. Balend en behoorlijk vloekend uiteindelijk weer bij de auto aangekomen en naar de andere plek gaan zoeken. Eenmaal de plek gevonden begon dus de modderwandelwedstrijd en met de nodige acrobatische capriolen over het modderpaadje kwam ik uiteindelijk op de goede plek aan.
Op dat moment taaide iedereen af en hoorde dat de vogel een behoorlijk stuk was weggevlogen. Daar stond ik dan, vertwijfeld en wederom stevig balend dat ik door die slimme actie van mij de Mongoolse Pieper was misgelopen.
Gelukkig zag ik verderop nog drie vogelaars wat rondstruinen en sloot mij snel aan. Het bleek dat de vogel in het bewuste perceel was neergestreken en na enig voorzichtig opdrijven vloog de vogel op en besloot precies in het aangrenzende weiland te gaan zitten. Voorzichtig daar heengelopen en werkelijk fenomenaal de vogel kunnen bekijken, overigens door mijn gelukkig niet beschadigde telescoop. De vogel besloot enkele minuten rustig op een soort verhoogd polletje de omgeving wat te gaan verkennen. Mijn dag was helemaal goed....
Oh ja, op de terugweg lukte het mij ook nog om op het modderpaadje mij staande te houden.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Christian

#102
Leukste twitch tot nu toe was die van de Grote geelpootruiter in de Bovenmeent in 2004, (hoewel die Steppevorkstaartplevier ook zo zijn kwaliteiten had).

Op de 25e Mei kreeg ik midden in een les een sms'je: Heb je je mail al gelezen? Paniek!
M'n 1e gedachte was dat er iets verschrikkelijks was gebeurd.
Rustig de les uitgezeten en met nog 1 lesuur en 1 pauze in het verschiet naar de dichtsbijzijnde computer gelopen.
GVN....: Grote Geelpootruiter!!
Is (dacht ik) de titel van het mailtje van Hans.
Dat kan niet, denk ik. Waar dan? Bovenmeent, lees ik. Dat is nog geen kwartier fietsen!
Wat te doen, wat te doen? Als ik ga fietsen mis ik een deel van m'n les en met de kans dat het beest er niet meer zit zou dat mijn 'brave jongentjes imago' (jaja) een onnodige deuk oplopen, maar zou Hans mij dat sms'je hebben gestuurd als het beest er niet meer zou zitten? Tuurlijk niet!
Het 1e wat ik zag toen ik de Meent in reed waren auto's, rijen en rijen met auto's, allemaal zo geparkeerd zodat de boeren met hun brede tractoren er gemakkelijk tussendoor konden.
Het 2e wat mij opviel was een lange, zwarte sliert iets verder de Bovenmeent in, in deze sliert zag ik bij benadering zo nu en dan schitteringen van de nodige optiek.
Ergens middenin 'de sliert' tref ik Hans die mij een blik door zijn telescoop aanbied, een juweeltje van een vogel onthullend.
Christian Brinkman

JohanvantBosch

mijn leukste twitches hadden allemaal te maken met lang wachten,  extra moeite doen of lang reizen:

- ralreiger Nieuwkoopse plassen 1990(?). Nieuwkoop was voor ons (stelletje jochies van middelbare schoolleeftijd) onze thuis basis en we dachten geen  moment na en huurden een bootje. Terwijl iedereen in drommen op de wal stond voeren wij rustig in ons bootje rond en konden de vogel van erg dichtbij bekijken.

- stormvogeltjes ijmuiden 1990 (?). Het ging behoorlijk stormen en wij wilden wel eens naar de kust om zeevogels te zien. 's ochtends naar Katwijk getogen, waar het voor ons doen erg leuk was, met mijn eerste vaal stormvogeltjes ooit.... dat was gaaf! Rond de middag weer thuis gekomen (al zeer voldaan), bleken er meerdere stormvogeltjes rond te vliegen tussen de pieren van IJmuiden. We zijn direct in de trein gesprongen en 's middags hebben op die unieke dag zo'n 5 stormvogeltjes tussen de pieren rond zien vliegen. Beide stormvogeltjes nieuw op een dag. Schandalig.... maar super tof.

- koningseider Kornwerderzand 1989. Koningseider is natuurlijk een droomsoort en toen er eindelijk weer eens een gemeld werd gingen wij met vele anderen op druilerige dat in oktober naar het kornwerderzand, waar de vogel (een mannetje) vanaf de pieren was gezien. 's ochtends vroeg stond iedereen de zee af te turen, maar van de vogel geen spoor.  Wonderbaarlijk genoeg gaf bijna niemand op en er bleven zeer veel vogelaars aanwezig, die wel ook alle pekken in de nabije omgeving bezochten. Dit resulteerde in de ontdekking van een pallas boszanger, een kleine vliegenvanger en een rosse franjepoot (ik miste de pallas helaas). 't was een leuke maar zeer vermoeiende dag waarop we verkleumd over de afsluitdijk rondliepen. En eindelijk, na zo'n 8 uur wachten en kleumen, werd de vogel terug gevonden... weliswaarop zeeeeeer grote afstand, maar herkenbaar. Het wachten werd beloond.

- witte giervalk Schier 1998. Naar de kwelders van schier was al een hele tocht - daar nog de hele dag wachten op een vogel die je niet wilt missen. Televisieploeg aanwezig om dit schouwspel met de gewone wereld te delen. Halverwege de dag in slaap vallen (en zo ook op tv komen 's avonds) en ergens in de middag komt dan eindelijk die vogel aanvliegen eerst ver, toen op een paaltje zittend, en later, nadat we een stukje het toegankelijke (?) deel van de kwelder waren opgelopen kwam op eens de vogel op ons (een klein deel van de groep) afvliegen en vloog gedurende enige tijd vlak bij ons rond. Een van de videografen (weet niet meer wie) was ook bij ons in de buurt en kon erg mooie opnamen maken. Na dit schouwspel weer allemaal in ganzenpas terug naar de boot waar iedereen samendromde om de video opnamen te bekijken op het kleine schermpje van de camera. 's Avonds thuis konden we op televisie nog heerlijk nagenieten toen het item, inclusief de videobeelden  op tv verschenen....

Guus Peterse

CiteerLeukste twitch tot nu toe was die van de Grote geelpootruiter in de Bovenmeent in 2004
Ja die grote geelpootruiter! Ik was zondag naar de kleine geelpoot van de Scherpenissepolder geweest, lees ik maandag: grote geelpootruiter in de Bovenmeent!! Dinsdagochtend maar even gespijbeld en dus binnen drie dagen grote en kleine geelpootruiter kunnen toevoegen aan mijn lijst.
En zaterdag daarop een slangenarend overvliegend te Tienhoven: wat een week! (Maar die was niet getwitched).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

P1234

#105
OK, ik ben dit topic opnieuw begonnen; ikzelf ook nog maar één ;)

Het was 31 augustus 2002. Dusan Brinkhuizen en ik hadden net samen een adulte Roze Spreeuw opgerold bij Kornwerderzand, en eerder die dag had ik op Eemshaven mijn eerste Sperwergrasmus. We zaten bij de plasjes langs de N31 naar een Poelruiter te kijken. Dusan kreeg telefoon. Ik geloof dat het Huub Lanters was (dank, dank, eeuwige dank). De dialoog moet ongeveer als volgt zijn gegaan.

"Hoi, waar ben je nu?" "Bij de plasjes langs de N31" "Waarom zit je daar?" "Omdat er een Poelruiter loopt" "Oooh....hmmmm, voor de hut bij Piaam loopt anders nu een Klein Waterhoen."

De blik van Dusan was legendarisch, evenals de snelheid waarmee we de dijk verlieten. Mijn oude aftandse autootje werd verleid tot optrekken met gierende banden, en na een rit waarbij ik niet uitsluit dat ik de maximum snelheid wel eens overtreden zou kunnen hebben (150 toch?), arriveerden we bij Piaam.

Een kilometer volle sprint met een telescoop op je nek valt niet mee, maar in de hut gekomen stond het Klein Waterhoen al sympatiek in beeld te staan, en toen mijn brilleglazen weer doorzichtig waren, was het drie kwartier genieten geblazen, van een vogel die samen met 2 Porseleinhoentjes en ik geloof 4 Waterrallen op het slik liep rond te stappen.

Zo'n dag waarop je tevreden huiswaarts keert.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jos Welbedacht

Dat kan ik me nog vaag herinneren, alleen was ik toen 11 en had ik de vogel gemist. Tenminste, twee (of drie) mannen vertelden over het vogeltje, ze hadden hem net gezien maar hij zat nu weer in het riet.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bas vd Burg

Citeerkoningseider Kornwerderzand 1989. Koningseider is natuurlijk een droomsoort en toen er eindelijk weer eens een gemeld werd gingen wij met vele anderen op druilerige dat in oktober naar het kornwerderzand, waar de vogel (een mannetje) vanaf de pieren was gezien. 's ochtends vroeg stond iedereen de zee af te turen, maar van de vogel geen spoor. Wonderbaarlijk genoeg gaf bijna niemand op en er bleven zeer veel vogelaars aanwezig, die wel ook alle pekken in de nabije omgeving bezochten. Dit resulteerde in de ontdekking van een pallas boszanger, een kleine vliegenvanger en een rosse franjepoot (ik miste de pallas helaas). 't was een leuke maar zeer vermoeiende dag waarop we verkleumd over de afsluitdijk rondliepen. En eindelijk, na zo'n 8 uur wachten en kleumen, werd de vogel terug gevonden... weliswaarop zeeeeeer grote afstand, maar herkenbaar. Het wachten werd beloond.

Hier heb ik juist slechte herinneringen aan............. hoort eigenlijk bij mijn beste dip-ervaring. Had me toen behoorlijk verslapen terwijl Arnold Meijer op me stond te wachten bij het postkantoor in Rijnsburg. Arnold is toen toch maar weggereden. Dezelfde Koningseider later wel in de herkansing in Harlingen waargenomen.

Detail is wel dat ik later die dag, met een "stevige kater" van alle gemiste soorten, een telefoontje kreeg van de moeder van Arnold met de vraag wat er die ochtend was gebeurd. Wat bleek nu? Arnold was weggereden zonder even zijn lichten aan te doen. Blijkt dat er even daarvoor was ingebroken in een winkel nabij het postkantoor. En jullie raden het al: een getuige had een auto zonder lichten aan zien wegrijden en vervolgens het kenteken doorgegeven aan de politie die vervolgens de moeder van Arnold opbelde. Dan voel je je toch wel "dubbel" lullig op dat moment!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Edwin Russer

CiteerEn jullie raden het al: een getuige had een auto zonder lichten aan zien wegrijden en vervolgens het kenteken doorgegeven aan de politie die vervolgens de moeder van Arnold opbelde. Dan voel je je toch wel "dubbel" lullig op dat moment

Mag toch wel hopen dat hij de Koningseider alsnog heeft gezien of kreeg hij een heel cordon politiewagens achter zich aan en heeft wellicht een nachtje in de cel moeten doorbrengen :lol:

Afijn, het wordt toch eens tijd om al deze verhalen te gaan bundelen in een boekvorm, ze worden met de dag leuker,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jos Welbedacht

Man, waarom bestond ik toen nog niet?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Edwin Russer

Ja, die Sperweruil was ook memorabel. Ik was die dag net weer begonnen met voorzichtig reintegreren op mijn werk na een langdurige ziekteperiode. Zodoende had mijn baas al een tijdje een interim ingehuurd, mijn voorganger, die net zo maf is van zijn werk als ik van mijn hobby. Ik zal hem nooit aan het verstand kunnen brengen wat mij ertoe beweegt om soms in alle stress en paniek naar een zeldzame vogel te gaan kijken. Het scheelt wel dat mijn andere collega's uiteraard wel op de hoogte zijn en dus niet meer opkijken als ik aan mijn senior zenuwachtig vertel dat ik weer naar een zeldzame vogel ga kijken. Trouwens, wel ideaal met zo'n baas waarbij ik dus altijd de vrijheid heb om meteen weg te kunnen gaan, behalve die vrijdagmiddag in oktober toen ik een accountant op bezoek had en dus de Goudlijster bij IJmuiden op een haar na miste  :huh:

Zo dus ook die bewuste maandagochtend in oktober. De telefoon gaat en kijk en vol ongeloof nog een keer kijken en nog een keer. Ik mankeer iets aan mijn ogen, toch? Nee, een SPERWERUIL! in Drenthe. Ik wist werkelijk niet waar ik het zoeken moest en zal nooit meer het totaal verbouwereerde gezicht van die interim vergeten. De volgende dag toch nog even geinformeerd bij mijn collega's en zeiden dat die interim het gewoonweg niet kon geloven om meteen in de auto te springen en in volle vaart naar Drenthe te scheuren om voor een uil te gaan kijken.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#111
Nu we toch nog even bezig zijn. Over de eerste twitchbare Grijze Wouw in Nederland heb ik ook nog wel een aardig verhaaltje. Het was eind maart 1998 en zo'n saaie zondag waarbij je dan echt denkt, ik blijf lekker in mijn huispakkie thuis en ga een beetje surfen of t.v. kijken.
Afijn, de semafoon gaat en kijk en zie een paar onbekende beginnende cijfertjes, 155? ehh.. wat is dat? Een roofvogel? Ik pak mijn lijstje en zie tot mijn stomme verbazing: een Grijze Wouw! op Texel. Nog een keer kijken voordat ik in alle paniek mijn vogelkameraden ga bellen. Ja echt, het is er één!
Bellen en de eerste lag nog in zijn bed en kreeg zijn moeder aan de telefoon. Een harde roep naar boven en na wat gestommel op de trap krijg ik 'm half slaapwandelend aan de telefoon. Het was nog die periode dat de ene groep eerder een melding kreeg dan de andere groep. Wat zijn de tijden inmiddels verandert. Ik schreeuw, een Grijze Wouw op Texel! Ik hoor niets en nog een keer schreeuwen. Hallo, ben je daar....Wat er toen door de telefoon kwam is alles wat God verboden heeft. De tweede bellen en hetzelfde verhaal, ook deze lag nog in zijn bed en was meteen geknipt en geschoren. Ik geloof dat we toen het record hardrijden ook op Texel hebben verbroken. De volgende dag gingen die twee kameraden ook nog naar Schier om een witte fase Giervalk te gaan bekijken. Het kan je slechter vergaan zo eind maart.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

CiteerMan, waarom bestond ik toen nog niet?
omdat het maar een Koningseider is. Die komt nog wel.
Steven Wytema


Jaap Denee

Citeer
Citeer(jw90_online @ Mar 19 2007, 08:44 AM)
Man, waarom bestond ik toen nog niet?

omdat het maar een Koningseider is.

Precies, JW. Daar heb je ooievaars voor nodig.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

P1234

CiteerJa, die Sperweruil was ook memorabel. Ik was die dag net weer begonnen met voorzichtig reintegreren op mijn werk na een langdurige ziekteperiode. Zodoende had mijn baas al een tijdje een interim ingehuurd, mijn voorganger, die net zo maf is van zijn werk als ik van mijn hobby. Ik zal hem nooit aan het verstand kunnen brengen wat mij ertoe beweegt om soms in alle stress en paniek naar een zeldzame vogel te gaan kijken. Het scheelt wel dat mijn andere collega's uiteraard wel op de hoogte zijn en dus niet meer opkijken als ik aan mijn senior zenuwachtig vertel dat ik weer naar een zeldzame vogel ga kijken. Trouwens, wel ideaal met zo'n baas waarbij ik dus altijd de vrijheid heb om meteen weg te kunnen gaan, behalve die vrijdagmiddag in oktober toen ik een accountant op bezoek had en dus de Goudlijster bij IJmuiden op een haar na miste  :huh:

Zo dus ook die bewuste maandagochtend in oktober. De telefoon gaat en kijk en vol ongeloof nog een keer kijken en nog een keer. Ik mankeer iets aan mijn ogen, toch? Nee, een SPERWERUIL! in Drenthe. Ik wist werkelijk niet waar ik het zoeken moest en zal nooit meer het totaal verbouwereerde gezicht van die interim vergeten. De volgende dag toch nog even geinformeerd bij mijn collega's en zeiden dat die interim het gewoonweg niet kon geloven om meteen in de auto te springen en in volle vaart naar Drenthe te scheuren om voor een uil te gaan kijken.
Dat rechtvaardigt weer bijna een eigen topic.

Toen deze piep werd verzonden, beschikte ik over enige voorkennis - samen met Eric Jan Alblas stond ik onder de vogel -. Ik kan me nog herinneren dat wij hem op de pieper kregen, en dat wij tegen elkaar zeiden dat NU in vogelkijkend Nederland de pleuris wel zou uitbreken :lol:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Wouter

Ik ben niet echt een twitcher, maar af en toe zoek ik de leuke soorten wel op.

Voor mij was de mooiste twitch de orpheusspotvogel in zoetermeer. Het was een mooie zomerdag en na 15 km fietsen kwam ik aan op de plek. Na een halfuurtje wachten begon de vogel op 10 meter afstand prachtig in beeld te zingen. Samen met de nodige gewone spotvogels heb ik hem prachtig kunnen zien.

Ook was de humes bladkoning op schier erg mooi. We hadden die dag al meerdere bladkoningkjes gezien en een pallas boszanger, en we zaten voldaan een patatje te eten, toen we werden gebeld: humes bladkoning in de kobbeduinen!
We hebben prachtig de vogel kunnen zien (na een vermoeiende fietstocht).

Wouter

cursorius

CiteerIk kan me nog herinneren dat wij hem op de pieper kregen, en dat wij tegen elkaar zeiden dat NU in vogelkijkend Nederland de pleuris wel zou uitbreken

Dat gevoel ken ik! Ik had graag de gezichten gezien bij een melding op 3 januari van een Blauwstaart! Overigens had ik mijn eigen gezicht ook wel willen zien toen ik hem vond!

Leo

Thijs Fijen

Citeer
CiteerIk kan me nog herinneren dat wij hem op de pieper kregen, en dat wij tegen elkaar zeiden dat NU in vogelkijkend Nederland de pleuris wel zou uitbreken

Dat gevoel ken ik! Ik had graag de gezichten gezien bij een melding op 3 januari van een Blauwstaart! Overigens had ik mijn eigen gezicht ook wel willen zien toen ik hem vond!

Leo
Ja hoort misschien niet helemaal hier thuis.. Maar beschrijf dat eens? Hoe ontdekte je hem (of heb je dat al ergens in het blauwstaart topic gedaan??)

Thijs

PS Leuke verhalen allemaal!!
Thijs Fijen

Guus Peterse

In november 1992 stond ik op de Zuidpier van IJmuiden toen iemand me vertelde dat hij zojuist een ross meeuw ontdekt meende te hebben. Geen eigen ontdekking dus, wel uit de eerste hand. Met vier man meen ik, stonden we toen het beest te volgen op zijn rondjes over het water tussen de pieren. Een uurtje later stonden er zeker 200.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

CiteerIn november 1992 stond ik op de Zuidpier van IJmuiden toen iemand me vertelde dat hij zojuist een ross meeuw ontdekt meende te hebben. Geen eigen ontdekking dus, wel uit de eerste hand. Met vier man meen ik, stonden we toen het beest te volgen op zijn rondjes over het water tussen de pieren. Een uurtje later stonden er zeker 200.
Ik vond vorige week een boekje in de Groningse bieb met vogelaarsverhalen, waaronder enkele verhalen van jou, Guus. Volgens mij ook over deze Ross meeuw.
groet,
Redmar