Mooiste twitchervaring

Gestart door Rinie van Reenen, november 22, 2006, 10:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

CiteerEdwin
je hebt zo'n kijker met zo weinig lichtopbrengst zeker gelijk weer teruggestuurd?  :D
:rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

zoveel twitch-ervaringen heb ik nog niet, maar één van de mooiste was toch wel mijn enige "zelf-ontdek-beoordeelsoort".
Op 13 augustus 2003 besloot ik een dag rond het Lauwersmeergebied te gaan fietsen. Mijn vader wilde een dag naar Schiermonnikoog, dus ik kon met hem meerijden. Rond 7 uur was ik de Ezumakeeg met fiets en al en ik besloot naar het noordelijke deel van de keeg te gaan, omdat daar eerder een mogelijke Grijze Strandloper was gemeld. Onderweg ontdekte ik nog mijn eerste Porseleinhoen, eenmaal aangekomen bij het dijkje zette ik de telescoop gereed en ging rustig de vele steltlopertjes afspeuren op zoek naar die ene verdachte strandloper. Na een kwartiertje kreeg ik de bewuste vogel in beeld, niet al te ver van mij vandaan. De eerste andere vogelaars arriveerden en gezamelijk begonnen we alle kenmerken langs te lopen. Alles op de vogel leek te kloppen, al konden we de webjes tussen de tenen niet zien. Uiteindelijk bleek dit toch een afwijkende Kleine Strandloper te zijn. Het was inmiddels een uur of 11 en ik had de vogel inmiddels wel gezien en besloot de rest van de het noordelijke deel af te speuren naar een Temminck's of Gestreepte Strandloper, ook vogels die recentelijk gemeld waren en die nieuw voor mij zouden zijn. Na even zoeken vond ik een afwijkende Kemphaan. Althans, daar leek de vogel het meest op. Maar ik wist meteen dat dit geen kemphaan was, maar een Blonde Ruiter! Met een schreeuw waarschuwde ik de andere vogelaars, maar de vogel leek er wel van geschrokken en vloog een stukje naar ons toe. Meteen konden we enkele belangrijke kenmerken zien, zoals het halve maantje op de ondervleugel en het ontbreken van een duidelijke vleugelstreep. Gelukkig landde de vogel snel weer en konden we de vogel zo'n drie kwartier bekijken.
Uiteindelijk heb ik de vogel ingedient (vreemd genoeg niet gedaan door een andere vogelaar, terwijl er toch zeker 10 andere DB-ers aanwezig waren) en hij is ook geaccepteerd door de CDNA.

Verder vond ik de Killdeer-twitch wel erg leuk, al valt daar weinig spectaculairs over te vertellen. De vogel werd gemeld, ik ging er heen en hij zat er gewoon. Helaas gaat het dus niet altijd zo.....
groet,
Redmar

Edwin Russer

#32
Aan de Roodkeelstrandloper bewaar ik minder goede en tot vorig jaar hele goede herinneringen. In mei 1987 gingen we naar Petten/NH waar een prachtige adulte Kleine Klapekster zat. Na enige uren fotograferen/observeren en nagenietend in het palviljoen Minkema besloot ik toch maar om Klaas Eigenhuis te bellen of er nog iets leuks was doorgekomen, nee, het was rustig aan het front, zei hij.
In de loop van de middag reden we weer naar huis en niet wetende dat er vlak na dat telefoontje van Klaas een Roodkeelstrandloper in de Lauwersmeer was ontdekt. Pas in de loop van de avond hoorden we het nieuws en natuurlijk de volgende dag met het krieken van de dag op de plek aanwezig. Maar helaas, de vogel was al gevlogen.
Wel o.a. een prachtige nieuwe Breedbekstrandloper en een Kraanvogel overvliegend.

Vorig jaar juli gaat de pieper af en een vrij zekere Roodkeelstrandloper komt van Texel. Na wat zenuwachtig heen en weer gebel en de zekere piep met een vriend naar Texel getogen. Afijn, we zaten zo druk te ouwehoeren dat ik helemaal vergat om door te gassen want we wisten al dat het in de loop van de middag laag water zou worden en dat de kans groot was dat de vogel zou wegvliegen. Met gierende banden reden we letterlijk de boot op en zagen achter ons nog de slagbomen neervallen op het moment dat we in de rij moesten aansluiten. Om iets over tweeen waren we bij de plek en de vogel soms tot op enkele tientallen meters schitterend kunnen bekijken. Uiteindelijk vloog iets voor drieeen de vogel op en de twitchers die de boot van half drie hadden misten de vogel op een haar na,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HansJWG

Inderdaad De Renvogel, gezien op 4 oktober 1986.
Waren aan het vogelen op de dijk bij de Putten, komen andere vogelaars langs. Die vragen of we nog wat gezien hebben.
Ja natuurlijk, diverse roodkeelduikers enz.
Goh hebben jullie de Renvogel al gezien?   ???PLOP!!!
Nog nooit zo hard gefietst. Super, nog dagen kunnen bewonderen.
Groet, Hans

henkjanvdkolk

echt bijzondere soorten heb ik nog niet gezien,
maar wel 2 zeearenden die ineens in het beeld van mijn verrekijker opvlogen[vanuit de hut de zeearend in de oostvaardersplassen].
Op dezelfde dag aan de ander kant van de oostvaardersplassen [oostvaardersdijk] vroegen 2 mensen zich af om wat voor roofvogel daar zat. ik dacht zelf al gelijk dat we hier met nog een zeearend te maken hadden, en ja hoor, toen die opvloog bleek het er inderdaad 1 te zijn.

Een ander:
mijn eerste ijsvogel.
Mijn vader en ik hadden gehoord dat er in het renkums beekdal, aan de andere kant van de hartenseweg dan de steenfabriek een ijsvogel zat. Toen we daar waren zat er alleen een blauwe reiger. wij richten onze verrekijker daarom, omdat er voor de rest toch niks te zien was, op die blauwe reiger. En toen als een flits vloog die ijsvogel door het beeld van de verrekijker heen  :blink:  naar het water en gelijk de boom weer in.
5 minuten later vloog die prachtig langs en liet hij zich tijdens zijn lange vlucht van onder[oranje] en van boven [blauw] heel goed bekijken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

JaapHennevanger

in 2002 de bijeneters die daar aan het broeden waren, we kregen een belletje van een boswachter dat er 3 paren bijeneters broeden dit was op vrijdag avond en snel geregelt dat we een dagje lauwers konden doen en toen heel mooi kunnen bekijken!!

Dit jaar op texel in mei op 5 mei door laurens stijn al een steppekiek gemeld volgende dag zou er ook nog een gunstige wind staan en een dagje op een duin gaan zitten en ja hoor na een tijdje komt er een hele mooie juv steppekiek langsvliegen 20 a 30 meter van ons vandaan langsvliegend :rolleyes:  maar dit is niet echt een twich maar toch
Jaap Hennevanger



BWoets

Als eigen ontdekkingen meetellen ga ik toch voor de Dunbekmeeuwen (3 exx) van de Kreupel die ik samen met Eelke Schoppers ontdekte afgelopen voorjaar. Tevens met Eelke dit voorjaar een Noordse Nachtegaal ontdekt..! Zelf ontdekken blijft toch het mooiste!

Die Rotszwaluwen van afgelopen weekend vond ik toch wel een enerverende twitch.... alles eromheen maakte het wel tot een gekkenhuis, maar ook de Roodkeel- en Grijze Strandloper van 2005 op Texel waren geweldig! En die Haakbekken.. tja, kan nog wel even doorgaan volgens mij!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

P1234

#37
Op deze manier wordt zowel dit topic, als het topic "ergste dip"wel heel erg leuk. Er is al verschillende malen door diverse vogelaars geopperd dat dit soort ervaringen eens in boekvorm zouden moeten worden vastgelegd, en ziehier, zonder al te veel moeite ontstaat het boek vanzelf!!

Ik ben het met Bob eens dat de Haakbekkentwitch wel een heel uniek moment in onze ornithologische geschiedenis was. Die hele maand november 2004 was trouwens legendarisch. Vier dagen voor de Haakbekkentwitch zagen Edwin de Weerd, Dusan Brinkhuizen en ik, onderweg naar Ameland, bij de pier van Holwerd een grote valk over de auto vliegen. Het werd even erg stil in de auto; totdat Edwin nogal onderkoeld zei: "zet de auto maar even aan de kant." Wij hebben de vogel 20 minuten gezien maar moesten toen met de boot. Op de boot, na het raaplegen van de beschikbare literatuur, werd het op de plek al bestaande vermoeden dat het om een Giervalk ging steeds sterker. Gelukkig bleek Martijn Bot bereid om zijn stekkie in de haven van Lauwersoog te verlaten. Het is dankzij zijn foto's geweest dat de vogel het bij de CDNA heeft gehaald, en daarmee kon een hele leuke zelf ontdektsoort aan de lijst worden toegevoegd.

Little did we know dat we precies 8 dagen na de Giervalk, met twee Haakbekken op zak, zouden staan te kijken naar een schitterende Ross Meeuw op de pier van Scheveningen!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

thijs

Er komt steeds meer naar boven door alle verhalen.
Vorig jaar was er een excursie (tweedaagse) van de VWG Alkmaar, naar Breskens.
Op de heenweg een van mijn grootste schaamsoorten weggewerkt, Kleine Strandloper :wub: , maar tegelijkertijd ook een piepje bij Harm: Dunbekmeeuwen op Breskens, precies waar we naar op weg waren. Daar aangekomen was het best wel gekkenhuis (we dachten dat het een nieuwe soortv oor Nederland was, maar Bob en Eelke hebben die eer), en de rest van de Camarque was er ook: Stelkluten (stuk of 8), in een beeld met twee Dunbekmeeuwen, paar geoorde futen, en een Flamingo. Ook mooi waren de Dunbekmeeuw-piepjse die maar bleven doorkomen uit de rest van Nederland. Op de terugweg nog de Groene Reiger "gedaan", en ik geloof in twee dagen 13 nieuwe soorten :gap: .
Ohja, net zo mooi was een dijk met een stuk of 5 velduilen, die een prachtige show gaven, bij de Flauwers inlaag.
En dan de andere herrinering: met 7 man in een polo, van IJmuiden naar Eemnes, en dan naar buiten vechten omdat ie boven de auto vliegt (ik zat achter de bestuurdersstoel, en hij vergat hem naar voren te klappen dus ik kon er niet uit :angry: )
Mooi mooi mooi allemaal
Scharrelaar op Texel was mijn eerste twich, ook supersoort, supermooi, superlicht, gezellig, noem het maar op.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bas vd Burg

Mijn mooiste twitch zijn toch wel de Vale Gieren van Voorhout in 2001.

Op de dag dat de vogels werden ontdekt, liet mijn lieftallige echtenote (toen wat minder) mijn semafoon van 2 meter stuiteren op de grond. Zodoende waren slechts de laatste paar cijfers af te lezen (code tijd&gedrag, aantal en waarnemer), de rest was een wat vage brij cijfers waar geen touw aan vast te knopen was. Nu bleef de pieper gaan, maar de telefoon rinkelde niet. Ondertussen had ik een afspraak en vroeg mij af, waarom die pieper nu af bleef gaan. Later op de avond toen het al donker was, toch maar de vogellijn gebeld waarna ik te horen kreeg dat het om 18 vale gieren ging op ongeveer 5 km van mijn huis. Tering, wat was ik daar ziek van. Dan maar de volgende dag zou je denken, jaaaa maar dan na 11.00u want ik moest met m'n vader naar het ziekenhuis. Terwijl hij een dikke darm-onderzoek kreeg, zat ik maar te wachten en te wachten en te wachten, steeds meer gefrustreerd vanwege de vele onleesbare maar wel te begrijpen pieperberichten. Goed, na 2 uur was dat onderzoek eindelijk afgelopen. Mijn vader toen met opgeblazen onderbuik en al in de auto gezet (niet helemaal zachtzinnig geloof ik), naar zijn huis gereden, hem de auto uitgezet, met 120 km/u over de N206 gereden naar Noordwijk/Voorhout om vervolgens de Vale Gieren errug gaaf te zien, ongeveer 20 minuten voordat ze opvlogen en vertrokken naar Schouwen. Maar ja, je wilt die soort toch ook wel in je eigen woonplaats zien en het liefts ook nog over je eigen huis. Dus weer met 120 km/u achter de vogels aanrijden. TIK! een nieuwe Katwijksoort, maar zouden ze misschien............. over mijn huis vliegen?? Door naar de straat Ankerplaats, auto neerzetten onder het balkon staan en ja hoor daar kwamen ze!! Daarna met een gerust hart naar m'n werk.

De door Jaap Dijkhuizen genoemde Perzische Roodborst was ook een memorabele twitch. Ik reed in het duin op weg naar mijn stageplek in Scheveningen, toen mijn fiets niet helemaal deed wat ik wou (iets met schakelen ofzo). Terwijl ik dat ding in elkaar aan het trappen was, komt Rene van Rossum aan fietsen: "Jaap had een Vale Lijster of Perziche Roodborst, vermoedelijk Perzische Roodborst, daar-en-daar er hangt een briefje in de duindoornstruiken op de plek van ontdekking, ik heb geen tijd meer moet weg". Goed, de fiets weer een beetje gefatsoeneerd en vervolgens als een idioot gereden naar de plek. Het briefje uit de stuiken gehaald (heb het nog steeds ergens haha), om na een paar minuten een beetje grauwig beest te zien met een zwarte staart die heeel snel weer wegdook. Shiiiit dat lijkt toch wel heel erg veel op.......... geen boekje bij me en niet alle kenmerken in mijn hoofd zitten. Waar blijven die ander vogelaars??? Arjan had 'em al gepiept. Goed, terug naar het fietspad, maar op weg daarheen gleed ik uit over wat ingewanden van een dood konijn. Lekker boeiuh. Gelukkig zie ik Arjan van Egmond aan komen. Na een paar stressvolle minuten de vogel weer in beeld en nu goed en mooi! PERZISCHE ROODBORST!!!!! Wat een mega-soort en wat een ontdekking van Jaap Dijkhuizen!!. De Roodmus die in de verte aan het zingen was kon ons toen niet echt boeien. Eigenlijk toen niet meer op mijn stageplek gekomen en de hele dag gebleven. Volgens mij het ik toen Jan Wierda met enkel in het gips opgehaald bij zijn auto, fungeerde ik als een soort van "mobiele koek-en-zopie-tent" waarbij ik bij een 2 km ten zuiden gelegen snacktent eten & drinken ging halen voor de dorstige vogelaars. Al met al een onwijze dag! 's Avonds was het wat minder..................... toen moest ik werken en ontdekte Peter Meininger de laatst twitchbare Bruinkopgors van Nederland.

De door Wietze genoemde Roodoogvireo van Vlieland was ook zo'n heftige twitch, lekker aan de broodjes bal terug op die afgehuurde boot. Ik verdenk trouwens de kapitein er nog steeds van dat hij wel heeeeel erg lang deed over de terugreis............ maar ja wat wil je met 40 feestvierende vogelaars aan boord

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Edwin Russer

#40
CiteerZelf ontdekken blijft toch het mooiste!

Absoluut! Juli 1985 stopten we bij de Lepelaarsplassen in de Flevo en ik zie een Franjepoot tussen de Grutto's tollen. We kijken alledrie tegelijk en roepen in koor: Grote Franjepoot, :een ad. vrouwtje liet zich prachtig bewonderen.

Een bijna-ontdekking was de Bonte Tapuit van Texel oktober 1999 tijdens de DBA-week. De dag ervoor hadden we daar nog gezocht en kwamen de gebroeders van de Linden bij de tuintjes tegen. Ze zeiden, we hebben net bij Zeeburg een Tapuit met een donker keeltje gezien. De hartslag vloog meteen naar 180 en wij als een speer naar de plek.
Al snel vonden we de vogel en kwamen al heel snel tot de conclusie dat het een Bonte Tapuit moest zijn. Veiligheidshalve piepten we 'm als vrij zekere Bonte Tapuit door om Blonde Tapuit nog niet geheel uit te sluiten. Binnen no-time een kleine 100 man bij de plek en die konden vrij snel de determinatie bevestigen.

Maar ik kan niet tippen aan mijn oudere broer Hans: Een Kleinste Jager en Breedbekstrandloper t.p. in mei begin jaren tachtig op Texel, een Grote Pieper in december op een braakliggend terrein in Maarssenbroek waarbij zelfs de top van het DBA nog kwam kijken om een Mongoolse uit te sluiten, Iberische Tjiftjaf bij Lage Vuursche, een Hop in het binnenland vlakbij onze woonplaats Maarssenbroek, Groenlandse Kolgans bij Tienhoven, twee Amerikaanse Wintertalingen bij Tienhoven, een Krekelzanger bij Vleuten (Utrecht), twee binnenlandse Bladkoningen in 1985 bij de Maarsseveense Plassen (Maarssen),
Zucht, ik heb nog een hoop in te halen....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

CiteerEen hele gave twitch was de Ralreiger van Lentevreugd.
Met een paar mensen hebben we een uur gezocht, en er liep zelfs iemand het riet in, maar nee hoor. Geen Ralreiger. En net als we besluiten om weg te gaan, vliegt hij op uit een rietpol vlak naast het pad... Vervolgens geweldig gezien!

Flor

Ik vermoed dat ik die persoon was, Flor, lopend door het riet. Maar ja als vaste inventarisant van Lentevreugd doe ik dat wel vaker  :P

De Papegaaiduiker van 1 maart 1990 levend opgeraapt van het strand van Katwijk was ook een coole actie (al vonden andere vogelaars dat van niet...........). Zoals gebruikelijk liepen Arjan van Egmond en ik weer eens te banjeren over het strand. Opeens zien we een A/Z-tje zitten op het strand in een klein zwinnetje. Er naar toe lopend blijkt het toch wel een erg kleine alkachtige te zijn. Dichterbij komend begin ik opeens trillend te wijzen, kon geen woord uitbrengen want daar zat toch een papduiker?? Arjan loopt om de vogel heen, strekt zijn arm uit en jawel, een levende 1e winter papegaaiduiker!!!!!!!!!!!! Wij al joelend als een stelletje pubers, wat we toen ook waren, met de vogel naar het huis van Gijs vd Bent, die pal achter de boulevard van Katwijk woonde. Wij bellen aan bij Gijs, met de vogel achter onze rug, en zeggen lachend: "weet je wat wij op het strand gevonden hebben?". Ik geloof dat Gijs het destijds niet helemaal wist te waarderen alsmede wat andere vogelaars. Het idiote was dat Gijs net een paar minuten daarover ook over datzelfde stuk strand was gelopen en de vogel toen niet aan had getroffen. De Papegaaiduiker is destijds afgegeven bij het vogelasiel in Noordwijk maar overleed 3 dagen later. Overigens exact 24 uur later op vrijwel exact dezelfde plek een levende Kleine Alk opgeraapt.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bram Rijksen

CiteerArjan loopt om de vogel heen, strekt zijn arm uit en jawel, een levende 1e winter papegaaiduiker!!!!!!!!!!!! Wij al joelend als een stelletje pubers, wat we toen ook waren, met de vogel naar het huis van Gijs vd Bent, die pal achter de boulevard van Katwijk woonde. Wij bellen aan bij Gijs, met de vogel achter onze rug, en zeggen lachend: "weet je wat wij op het strand gevonden hebben?". Ik geloof dat Gijs het destijds niet helemaal wist te waarderen alsmede wat andere vogelaars.
tuurlijk niet; nu was hij niet meer telbaar..!  

Guus Peterse

Oké dan, nog een oudje: 22 september 1990. Een dag waarop ik, beetje grieperig, overwoog maar thuis bij de verwarming te blijven, met de zaterdagkrant op schoot. Maar noordwest 6, en dat na de voorbije herfststorm: het was te mooi om waar te zijn. Dus toch maar naar IJmuiden. En daar zou ik geen spijt van krijgen.
Even, toen op de pier de regenvlagen tegen me aan woeien, vreesde ik nog het ergste. Maar toen ik even later mijn eerste rosse franjepoot ooit zag, kon mijn dag al niet meer stuk. En toen kwam met haastige passen een vogelaar met telescoop me achterop. Die franjepoot, die had-ie niet eens gezien. Daar had-ie ook helemaal geen tijd voor, hij moest naar de punt van de pier. Want daar, vertelde hij, ...
Het was een tijd dat je nog ongehinderd naar de punt van de Zuidpier kon, ook bij noordwest 6. Hoe veilig dat nou eigenlijk was, weet ik achteraf ook niet zo goed maar feit is dat we daar even later met tientallen stonden te kijken naar meerdere stormvogeltjes die soms tot op niet meer dan een paar meter afstand rond de pier foerageerden. Ze scharrelden boven de golven, tastten tussen het zeeschuim en af en toe liet er een zich zelfs betrappen bij het watertrappelen. Het was adembenemend!
Intussen passeerde ook nog eens een middelste jager, toe maar. Hij merkte de stormvogeltjes op en viel plotseling fel uit. Een middelste jager stootduikend op een stormvogeltje: we konden het nauwelijks geloven. Hij miste.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citeertwee Amerikaanse Wintertalingen bij Tienhoven
Ahum, nou ja, niet om mezelf op een sokkel te zetten, maar die tweede, die was dacht ik van mij. 1 april 2001, polder Achteraf. Ik weet nog goed hoe hij aan kwam rijden en ik hem de amerikaan wees. Ik heb die toen door Hans laten indienen, want ik ben nooit zo'n indiener geweest. Ook een van mijn betere vondsten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Tim de Boer

Mijn beste waren toch wel de haakbekken. Ze waren dinsdag ontdekt als ik mij niet vergist maar had woensdag echt geen tijd. Donderdag was ik vrij dus ik die kant op en vanaf station groningen naar beijum gefietst. Aangekomen in de wijk kon ik gewoon de plek niet vinden :o. Ik een half uur tot een uur rondgedwaalt tot ik een vogelaar tegenkwam die de plek wel wist. Ik meegelopen en aangekomen op de plek pakte ik als eerste mijn fototoestel uit mijn tas, een verrekijker was toch niet nodig :D. Hier ook nog 3 pestvogels gezien.
Nou wil het toeval dat er op dat moment een westelijke blonde tapuit in de eemshaven zat. Dus ik wat rondgevraagt of er nog mensen heengingen en dat bleek het geval, ik kon meerijden en dat was een kwestie van inkoppen aangezien er al andere vogelaars waren. Vervolgens toch weer terug naar de haakbekken. Hier aangekomen bleken ze gevlogen te zijn, maar er waren nog een hoop mensen ik kon het niet laten om ze maar wat foto's te laten zien en kon gelukkig mijn lachen inhouden. Na even wat gekletst te hebben kwamen ze weer aanvliegen iedereen in rep en roer en vooral erg veel afstand houden. Toen ik wat dichterbij liep voor nog wat fototjes, het licht was beter. Werd ik er meteen op gewezen dat ik op afstand moest blijven maar al snel kreeg de rest ook door dat je er erg dichtbij kon komen :D  
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Thijs Fijen

Zwartkopgors dit jaar :) Zelf ontdekt :) Soms kan ik het nog niet geloven. :rolleyes:

Thijs
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

CiteerZwartkopgors dit jaar :) Zelf ontdekt :) Soms kan ik het nog niet geloven. :rolleyes:

Thijs
Mijn herineringen van de laatste dag zawrtkopgors zijn neit al te best hoor,

Maar afgelopen zomer had ik een vrije dag en ging me maar naar de Noordse nachtegaal, in thorn, daar aangekomen een 2 tal vogelaars die terug kwamen en beide een andere plek wezen, en van elkaar zeiden dat ze niet te vertroouwen waren, maar ik ging maar 2 uurtjes posten bij het hek, niks, toen maar het gebied ingegaan, en was het daar na wer 2 uurtje beu, ik denk ik ga maar, en kom wer terug bij het hek, en ja hoor daar zat ie dan, mooi zingedn op een paar meter van me, een 5 min goed gehoord, komt er even later een belg, die dat beest ook wou zien, hij moets eigenlijk naar een klant maar zei, die wacht maar lekker, hij was weer weg en na 2 sec zong hij weer, best grappig,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Zo heb ik nog een verhaal wat onder beste twitch en dip thuis kan horen.
Waren 's ochtends naar de Maasvlakte gegaan en aldaar op de vlakte een mooie Waterrietzanger ontdekt. Op de pieper gezet en veel mensen kwamen kijken.
Na enige tijd besloten we weer verder te gaan vogelen en gingen we kijken in de verzinking. Bij 1e phylo die ik hoorde was ik eigenlijk overtuigd dat het om een Bergfluiter ging. Ik waarschuwde Arnout Linckens die het beestje kortstondig zag. Erg grijs beestje was zijn indruk, ofwel moest wel een Bergfluiter zijn. De vogel was echter verdwenen en in het volgende half uur zoeken zagen we alleen maar tjiftjaffen en fitissen. Toch verkeerd gekeken? Teleurgesteld gingen we verder.
Kwartiertje later worden we gebeld door Dick Groenendijk met de vraag: weet je wat we in de Verzinking hebben? Mijn antwoord was snel: Ja, een Bergfluiter.
Verbaasd vroeg Dick hoe ik dit wist en ik deed hem mijn verhaal. Ook kon ik hem dus melden dat het om de Westelijke ging, geluid had ik dus goed gehoord.
Even later schoven we weer aan en liet de vogel zich schitterend bekijken. :(  
Wietze Janse

Luuk Punt

Beste medevogelaars,

Mijn eerste berichtje op dit forum.

Eén van mijn mooiste vogelervaring is niet een twitch, maar het veroorzaken van een twitch. Dit gebeurde toen ik op 3 juni 2004 samen met Adri de Groot een kleine klapekster ontdekte in het zgn. Bentwoud. Een "natuurontwikkelingsgebied" in de polders tussen Benthuizen en Boskoop. Hieronder hetgeen ik destijds in mijn vogeldagboek heb geschreven.

Hartelijke groet,

Luuk

Excursieverslag
Plaats: Bentwoud   Datum: 3 juni 2004
Starttijd: 18.50 uur   Eindtijd: 21.45 uur

Verslag:

Om even uit het nakijken van de examens te breken, besloot ik om nog even naar het Bentwoud te gaan om daar naar de gemelde kwartels te luisteren. In het eerste bosperceel zat een "fitjaf" of een "tjiftis" te zingen. Het liedje begon met wat tjif-klanken en ging dan over in het einde van melancholieke deuntje van de fitis. Al gauw liep ik Adri de Groot tegen het lijf. Samen liepen we tussen de bosaanplant wat dieper het gebied in. Adri wilde een gele kwikstaart fotograferen, toen ik opeens een klauwier in een struikje zag zitten. Mijn eerste gedachte was grauwe klauwier, maar die viel snel af. Klapekster dan, eigenlijk niet mogelijk in deze tijd van het jaar. Maarten-Pieter Lantsheer had in reactie op mijn waarneming van een klapekster op 3 mei jl. in de OVP geschreven dat ik in deze tijd van jaar toch bedacht zou moeten zijn op kleine klapekster. Mijn hartslag ging omhoog toen ik snel kenmerken ging noteren:
•   zwarte teugel doorlopend in een zwart voorhoofd,
•   grote ronde kop,
•   dikke snavel,
•   lichte zalmroze zweem op borst, buik en flanken,
•   witte keel
•   witte buitenste staartpennen,
•   witte vlek op de grote handpen,
•   grijze kruin, achterhoofd en mantel
•   in de vlucht brede, witte vleugelstreep.

Ondertussen was Adri druk aan het fotograferen (resultaten, zie www.vogeldagboek.nl) . Nu werd het tijd om wat navraag te gaan doen. Ik belde met mijn zoon Willem en gaf hem de beschrijving door. Hij bevestigde ons vermoeden: kleine klapekster! Adri belde met Marcel van der Tol en ook hier volgde de bevestiging.
Nu werd het tijd om nog wat vogelvrienden te bellen en om de DBA in te schakelen. Eerst een telefoontje aan Klaas Haas en even later een telefoontje aan Menno van Duijn. De laatste was zo vriendelijk om atlasblok e.d. op te zoeken en de vogel door te piepen.
Ondertussen had ik stevig de pest in dat ik mijn telescoop niet had meegenomen, ik zou, alvorens ik me op een nieuwe stapel examens zou storten, immers alleen even naar kwartels gaan luisteren,

In afwachting van wat komen zou, hebben Adri en ik de kleine klapekster prachtig kunnen bekijken. De vogel was heel actief aan het jagen op insecten. Hij deed dit door af en aan vanaf de struikjes naar het betonnen pad te vliegen, waar hij dan even zat om vervolgens weer naar het struikje terug te vliegen. De vogel was ook enkele malen biddend te zien. Echt schitterend!!
Wat later arriveerden ook Marcel en Marga van der Tol. Ook Marcel heeft foto's gemaakt (zie: http://www.vwgzoetermeer.nl/ ). Hierna kwamen steeds meer vogelaars die de allemaal heel enthousiast reageerden en me zelfs met de waarnemingen feliciteerden. Uiteindelijk leek de vogel een slaapplaats te zoeken, dus waarschijnlijk zijn er nog kansen om dit werkelijk prachtige, zeldzame vogeltje te gaan bekijken. (Atlasblok 315112/22). Overigens nog wel een kwartel gehoord.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Edwin Russer

#50
Ook memorabel waren voor mij de eerste Koningseider in 1982 aan de Zuidpier en de Harlekijneend en Grote Burgemeester in 1983 in de haven van IJmuiden.
Ik was net begonnen met vogels kijken en van het woord twitchen had ik nog nooit gehoord.
In beide gevallen liep ik dus de Zuidpier op en niets vermoedend een vogelaar vragend of er nog iets zat....
Ik heb nog nooit zo hard gerend en vooral die Harlekijneend was nog een aardig stukje want die zat in de haven en dan zonder ***SPAM*** en uiteraard zonder auto kon ik zo aan een hardloopwedstrijd mee doen. En op een gegeven moment komt, al kijkend naar de Harlekijneend, mijn eerste Grote Burgemeester het beeld in zwemmen,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Ook een hele leuke waren de Bruine Boszangers van een paar jaar geleden toen er een aantal in het najaar werden ontdekt. Ik was met een vogelkameraad naar de Maasvlakte getogen omdat de dag ervoor een Bruine Boszanger zeer fraai was waargenomen. We stonden daar al met donker en regenen... Dat zag er niet goed uit en toen het opklaarde konden we de vogel dus niet meer terugvinden.
Dat was goed balen, vooral voor die kameraad van mij, omdat het voor hem nog een nieuwe soort was. Met gezichten die niet echt vrolijk stemden reden we uiteindelijk weer naar huis. Diezelfde dag had die kameraad van mij een afspraak in Arnhem omdat zijn broer jarig was. Hij zou daar in de middag heen gaan.
Afijn, rond een uur of twee komt er een Bruine Boszanger op de semafoon en wel bij Driel.
Raden waar dat ligt, jawel, vlakbij Arnhem! Ik bel 'm en hij was al vlakbij bij zijn broer en achter het kopje koffie vroeg hij zenuwachtig waar de plek was. Oh, zegt zijn broer, dat is even links en dan rechts en dan rechtdoor. Bleek hij een paar kilometer van de plek af te zitten. Het gebakje heeft hij later opgegeten.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Nou, bijvoorbeeld deze http://home.planet.nl/~hend0845/Brunnich&#...0Guillemot.html of deze http://home.planet.nl/~hend0845/Iceland%20Gull.html en dit http://home.planet.nl/~hend0845/Leach'...tormpetrel.html was ook geweldig!

De Goudlijster en Ross' Meeuw van 2004 moeten wel enkele van m'n vetste twitches geweest zijn. Wat een geweldige soorten. Mooier nog dan Haakbekken? Misschien wel!


Edwin Russer

In 2002 was ik nog met twee vrienden tijdens de jaarlijkse DBA-week op Texel. De eerste dagen waren nog een beetje slap verlopen en zo ook de maandag. Rond half zeven zaten we al in het huisje en hadden net gegeten. De ene vriend was een stukje gaan lopen, de ander zat in een Birding World zich te vergapen aan een.. en ik zat op de pot. De pieper gaat af en wat ik toen hoorde is niet voor herhaling vatbaar. Een partijlid van de Christenunie was linea recta weer naar huis gegaan. EEN GEELSNAVELKOEKOEK!!! en de rest dus....

Ik hoef niet te beschrijven wat voor een paniek eruit brak en ik maar afknijpen. We bleken vlakbij de plek te zitten en waren dus ook als eersten aanwezig.
Binnen enkele minuten volledig over de rooie en gestresste twitchers die allemaal het bungalowpark, tegen de Slufter aan, oprenden. De vogel was net weer weggevlogen en het rennen, paniek en de rooie hoofden zal ik niet meer snel vergeten.
De vogel werd helaas kortstondig nog door een paar vogelaars gezien maar zelfs met de ontdekkers was de vogel helaas niet overtuigend genoeg voor het CDNA.
Later hoorden we dat een paar vogelaars bij de chinees in de Koog zaten.
Ze hadden besteld en het eten werd net opgediend. Op dat moment gaat de semafoon af, afrekenen en de Chinezen totaal verbouwereerd achterlatend.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

Ja, over die Geelsnavelkoekoek heb ik ook nog wel een leuk verhaal.

Ik had een lange wandeling gemaakt over de Slufter en de Muy en keerde aan het eind van de middag weer terug bij de auto. Zou ik nog even de camping oplopen of zou ik naar huis gaan? Had al zoveel gelopen dat ik besloot naar ons huisje terug te keren.
Daar aangekomen zat een medehuisgenoot al in bad, dus daar kwam ik niet aan toe.
Toen kwam de piep van juist 'die' camping en dan baal je van dat besluit.

Degene die in bad zat sprong er direct uit en trok, zonder af te drogen, zijn kleren aan over zijn natte en bezeepte lichaam. Op de camping bleek dat het jeukende gevoel in zijn bilnaad niet kwam van de stress, maar van de ritssluiting van zijn broek die hij binnenstebuiten en achterstevoren aan had. Mocht niet deren.
Helaas de vogel niet gezien.
Wietze Janse

Sander Bot

#55
Vorig najaar de sperweruil van Drenthe gemist.....
Daar baalde ik goed van, de winter was saai, maar ze zaten ook in Denemarken.
Dus met een autootje mallooten naar een niet te missen al-twee-weken-in-de-zelfde-boom-sperweruil gegaan in Denemarken. Op de fraai besneeuwde plek aangekomen konden we hem zo snel niet vinden..... De gehele dag van zonsopgang tot zonsondergang door de sneeuw gebaggerd op zoek naar de uil. 10 uur onafgebroken zoeken in de kou. Af en toe kwamen wat Denen langs die niet snapten hoe wij deze uil kunnen missen, hij moest er zitten. In de schemer werd duidelijk dat het hem niet meer ging worden en reden we slecht gehumeurd weer weg. Mis je hem in Nederland, hoe ga thuis uitleggen dat je hem ook in Denemarken gemist hebt. Al weg van de plek discusieren we hoe we dat ding konden missen, zegt Henk de Waard ineens: he wat zit daar in de boom? We rijden langs de boom en beginnen alle vier te gillen en schreeuwen, er zit namelijk een sperweruil in de top. We keren om en genieten in het laatste kwartiertje licht ultiem van de sperweruil.

Check die grijnzen en het uiltje rechtboven.

RWester

CiteerCheck die grijnzen en het uiltje rechtboven.

Dit had je nou juist niet moeten zeggen :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


maartenwielstra

CiteerZo heb ik nog een verhaal wat onder beste twitch en dip thuis kan horen.
Waren 's ochtends naar de Maasvlakte gegaan en aldaar op de vlakte een mooie Waterrietzanger ontdekt. Op de pieper gezet en veel mensen kwamen kijken.
Na enige tijd besloten we weer verder te gaan vogelen en gingen we kijken in de verzinking. Bij 1e phylo die ik hoorde was ik eigenlijk overtuigd dat het om een Bergfluiter ging. Ik waarschuwde Arnout Linckens die het beestje kortstondig zag. Erg grijs beestje was zijn indruk, ofwel moest wel een Bergfluiter zijn. De vogel was echter verdwenen en in het volgende half uur zoeken zagen we alleen maar tjiftjaffen en fitissen. Toch verkeerd gekeken? Teleurgesteld gingen we verder.
Kwartiertje later worden we gebeld door Dick Groenendijk met de vraag: weet je wat we in de Verzinking hebben? Mijn antwoord was snel: Ja, een Bergfluiter.
Verbaasd vroeg Dick hoe ik dit wist en ik deed hem mijn verhaal. Ook kon ik hem dus melden dat het om de Westelijke ging, geluid had ik dus goed gehoord.
Even later schoven we weer aan en liet de vogel zich schitterend bekijken. :(
En dan piep je niet eens met mogelijk?

maartenwielstra

CiteerJa, over die Geelsnavelkoekoek heb ik ook nog wel een leuk verhaal.

Ik had een lange wandeling gemaakt over de Slufter en de Muy en keerde aan het eind van de middag weer terug bij de auto. Zou ik nog even de camping oplopen of zou ik naar huis gaan? Had al zoveel gelopen dat ik besloot naar ons huisje terug te keren.
Daar aangekomen zat een medehuisgenoot al in bad, dus daar kwam ik niet aan toe.
Toen kwam de piep van juist 'die' camping en dan baal je van dat besluit.

Degene die in bad zat sprong er direct uit en trok, zonder af te drogen, zijn kleren aan over zijn natte en bezeepte lichaam. Op de camping bleek dat het jeukende gevoel in zijn bilnaad niet kwam van de stress, maar van de ritssluiting van zijn broek die hij binnenstebuiten en achterstevoren aan had. Mocht niet deren.
Helaas de vogel niet gezien.
Die plek had ik samen met vrienden helemaal uitgekamd de dag ervoor. DE dag erna met dat piepje dus ook vol verbazing!

maartenwielstra

CiteerNou, bijvoorbeeld deze http://home.planet.nl/~hend0845/Brunnich&#...0Guillemot.html of deze http://home.planet.nl/~hend0845/Iceland%20Gull.html en dit http://home.planet.nl/~hend0845/Leach'...tormpetrel.html was ook geweldig!

De Goudlijster en Ross' Meeuw van 2004 moeten wel enkele van m'n vetste twitches geweest zijn. Wat een geweldige soorten. Mooier nog dan Haakbekken? Misschien wel!
Het grappige met die Kleine Bur die mijn broer vond was dat hij tijdens het oppikken van de vogel gebeld werd door een vogelaar die vroeg waar de Kleine Burgemeester was gepiept (5 min. ervoor door mij in Rotterdam!). Die gast moet verbaasd zijn geweest toen Ben hem zei dat hij er op dat moment ook één zag.

Nog zoiets mafs: ik belde Jan Wierda bij Langevelderslag laatst om te zeggen dat er vanuit Katwijk een adult Nelsons Gull aan kwam vliegen. Op de achtergrond hoorde ik iemand roepen 'Papduiker'!