Ooievaar 1E135/NLA op bezoek op Ameland

Gestart door Kiewiet, oktober 23, 2011, 22:15:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Iemand die weer waar deze gering is?
En waar de vogel verbleven heeft?
Met vr groet, Theo.

Klaas van Dijk

Beste Theo,

Een leuke aflezing! Dit lijkt mij een Ooievaar die in Nederland is geringd. NLA = Nederland (Nederland - Arnhem). Deze vogel draagt een nieuw type ring, een zogenaamde ELSA-ring (als ik het goed heb).

Je kunt deze aflezing (1E135 is het complete ringnummer) gewoon melden via www.griel.nl Mocht Griel op één of andere manier vastlopen (gebeurt regelmatig), laat het dan maar hier weer even weten, want dan bedenken we wel een andere oplossing.

Zo even voldoende?

Groetjes, Klaas

Kiewiet

Dank je, Klaas!

Gegevens zijn ingevoerd in Griel.
Krijg ik dan per e-mail bericht?

Als ik ringen vind, breng ik ze altijd naar m'n overbuurman Jan de Jong, die hier vogels ringt.
Deze foto zo was iets handiger op internet.
Weer iets geleerd.

Met vr groet, Theo.

Kiewiet

Ja!
Meteen al in de mailbox.:)
Geringd in Vreeland bij Hilversum op 6 juni j.l een jong exemplaar dus, die zin had in een rondje Noord Nederland. ;)
Nogmaals dank voor de snelle hulp!
Met vr groet, Theo.

Klaas van Dijk

Beste Theo,

Mooi zo, want in principe krijg je de ringgegevens van zo'n vogel meteen in je mailbox. Maar alleen als de ringgegevens al wel bekend zijn.

En het kan best zijn dat er al meer meldingen van deze Ooievaar zijn, maar die staan dus ook niet in dit bericht (zo werkt het niet bij Griel / het Vogeltrekstation).

Jan de Jong is vast ook wel in deze melding / foto geïnteresseerd. En doe hem maar de groeten van mij.

En vraag in het vervolg gerust weer als er onduidelijkheden / vragen zijn.

Groetjes, Klaas

Kiewiet

Wat leuk Klaas, dat jij Jan kent, kleine wereld die van de vogelringers....

Ik zal Jan zeker bericht doen van deze melding, ik kom hem in 't veld of op straat wel weer tegen.
Die 1e rosse franjepoot die ik begin september gespot had op 't Oerd, moet ik 'm ook nog vertellen.

Nu je het zo aanbied, Klaas, ik heb nog 1 vraag:
Kan ik er achter komen of deze ooievaar ook elders gezien is?

Met vr groet, Theo.

Klaas van Dijk

Beste Theo,

Jan ken ik al vele jaren, nog van uit de tijd dat ik vaak op Ameland kwam in verband met het boek 'Vogels van Ameland'. Voor dat boek hadden we speciale inventarisatieweekenden op Ameland (voor broedvogels en voor roofvogels) en op die manier heb ik Jan ook leren kennen. Jan deed toen ook al volop met deze tellingen mee. Ach, het wereldje van vogelaars is erg klein. En ik kom Jan tegenwoordig ook wel eens tegen op diverse vogelbijeenkomsten.

Als het goed is staat in de e-mail van het Vogeltrekstation de naam en het e-mail adres van de ringer. Je kunt deze ringer natuurlijk altijd een mailtje sturen met de foto (of met een link naar de foto) en vragen of er ook al andere meldingen van zijn.

Jan zou wel kunnen kijken of er al eerdere meldingen van deze vogel zijn, maar dan moet Jan hem eerst op zijn naam (dus op de naam van Jan) online invoeren. Jan heeft dus, net zoals ik, een zogenaamd 'account' (dus toegang met wachtwoorden etc.).

Maar deze overzichten zijn vrij beroerd en updates zijn er ook niet. Totaal wat anders dus dan de overzichten op geese.org (ken je vast ook wel). Die overzichten zijn (1) zeer overzichtelijk (2) zeer eenvoudig te maken / bekijken voor erg veel vogels en (3) ook up to date. Ik kan dus de complete life history zien van bijvoorbeeld een gekleurringde Rotgans die ik 10 jaar ooit één maal ergens heb gezien.

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

Ted van der Knaap

Citaat van: theo kiewiet op oktober 24, 2011, 20:59:39 PM
Kan ik er achter komen of deze ooievaar ook elders gezien is?

Het antwoord op deze vraag heb ik niet maar als je naar http://www.ooievaars.eu/frame.htm gaat en links klikt op RINGEN, kijk dan eens bij ELSA-ringen en daaronder. Daar zie je info over jouw ringtype.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Kiewiet

Dank voor de antwoorden, Ted en Klaas!
Ik ga ermee aan de slag.
En Klaas, aan het boek broedvogels van Ameland heb ik indertijd (jaren 80) ook aan meegewerkt.
Inventatisatie van  zangvogegels in Kooiduinen en Buurder duinen.
De wielewaal die we toen hoorden zingt nog steeds op dezelfde plek, wellicht een nakemeling ervan.

Met vr groet, Theo.

Met vr groet, Theo.

Dutchbird

Leuke melding! Ik zie dat er al gereageerd is met een link naar STORK (www.ooievaars.eu).

Groet van de Haagse ooievaars  ;) ,
Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Kiewiet

Dankjewel Caroline,

kan je me helpen  die reactie met die link naar stork te vinden?

Het lukt me alleen niet.:(
Met vr groet, Theo.