Hoofdmenu

mooi spinnetje

Gestart door e.walstra, oktober 02, 2011, 10:13:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/60264642
Spin onbekend - Araneae indet. gezien op 2011-10-01 Leeuwarden - Aldlân-Oost
Foto's:




bij voorbaat dank Erwin Walstra

harry60

Een getijgerde lijmspuiter - (Scytodes thoracica)
ben ik dit jaar ook voor het eerst tegen gekomen mooi spinnetje.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Hallo Erwin,

Heb je deze buiten gevonden of in huis?

Volgens mij is het Scytodes thoracica, ik vind het zelf een van de mooiste spinnen die ik ken.

Edit, harry was me net voor.

Groetjes, Marleen

e.walstra

Heb ik in huis gevonden. Maar buiten bij het hok gezet.

e.walstra

Hij was niet zo groot, maar viel me op door die vreemde dunne pootjes. Toen ik beter keek zag ik pas die mooie strepen.

Botervlieg

Citaat van: e.walstra op oktober 02, 2011, 10:23:21 AM
Heb ik in huis gevonden. Maar buiten bij het hok gezet.

Volgens mij is het wel een spin die in huis "hoort".
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

Iolaire

Ze komt bij ons idd alleen binnenshuis voor. Ze komen vaak pas diep in de nacht te voorschijn, ik kom ze bij mij in huis ook wel 's ochtends heel vroeg tegen. Mooie beestjes! En makkelijk te observeren: ze lopen bijzonder traag.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

harry60

Ik vond ze in het toilet (van mijn zus) waarschijnlijk via de luchtkokers binnen gekomen of daar een onderkomen hebben.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

e.walstra

Wat vangen ze dan als ze zo traag zijn?

Harm058

Hoi Erwin, Leuke waarneming!
Kijk maar eens bij soortinfo ;)
http://waarneming.nl/soort/info/7705
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Botervlieg

Citaat van: Iolaire op oktober 02, 2011, 12:03:44 PM
Ze komt bij ons idd alleen binnenshuis voor. Ze komen vaak pas diep in de nacht te voorschijn, ik kom ze bij mij in huis ook wel 's ochtends heel vroeg tegen. Mooie beestjes! En makkelijk te observeren: ze lopen bijzonder traag.

Hier in huis zitten ze ook. Wat een feest als ik er weer een zie. Echt prachtige spin.
Ik heb ze één keer 's avonds laat en één keer 's morgens vroeg gezien.

Groetjes, Marleen

e.walstra

Ik heb net die soorten info even gelezen en het valt op hoe weinig waarnemingen er op die kaart staan. Wel een puntje in Leeuwarden nu  ;D. Maar ik begin langzaam een beetje spijt te krijgen dat ik hem in de schuur het vrij gelaten. Al vond mijn vrouw dit een prima idee.
Erg grappig trouwens ook om te lezen hoe hij zijn prooi vangt.

Botervlieg

Citaat van: e.walstra op oktober 04, 2011, 11:38:41 AM
Ik heb net die soorten info even gelezen en het valt op hoe weinig waarnemingen er op die kaart staan. Wel een puntje in Leeuwarden nu  ;D. Maar ik begin langzaam een beetje spijt te krijgen dat ik hem in de schuur het vrij gelaten. Al vond mijn vrouw dit een prima idee.
Erg grappig trouwens ook om te lezen hoe hij zijn prooi vangt.

Herkenbaar. Ik had mijn eerste per ongeluk geliquideerd. Ik had ook erg spijt. Gelukkig vond ik er later nog eentje in huis.

Ben toch stiekem wel erg benieuwd waar ze overdag zitten... (vast een donker plekje, maar toch...)

jvogels

Je ziet ze dan ook niet veel binnenshuis, maar dat heeft volgens mij niets met zeldzaamheid te maken.

- ze zijn vrij klein, dus ze vallen niet zo op
- ze zijn hoofdzakelijk 's nachts actief

Ik heb ze zelf tot nu toe twee keer thuis gevonden, terwijl ik er meer op let dan de gemiddelde mens. Een keer eentje in het bad (dan kom je ze dus wel tegen overdag), en een keer eentje over mijn ochtendkrant (die was blijkbaar aan het doorzakken).


Botervlieg

Citaat van: jvogels op oktober 05, 2011, 10:54:44 AM
Je ziet ze dan ook niet veel binnenshuis, maar dat heeft volgens mij niets met zeldzaamheid te maken.

- ze zijn vrij klein, dus ze vallen niet zo op
- ze zijn hoofdzakelijk 's nachts actief

Dat lijkt mij ook, dat ze daarom niet vaak worden gezien, maar toch niet zeldzaam zijn...

Weia

Citaat van: Iolaire op oktober 02, 2011, 12:03:44 PM
En makkelijk te observeren: ze lopen bijzonder traag.
Zolang ze geen prooi in het zicht hebben. Maar als ze er eentje zien dan racen ze! Althans dat meen ik me te herinneren van veertig jaar geleden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jvogels

Klopt, dat is bij veel spinnen zo. Zuurstofvoorziening is een probleem bij deze beesten, ze zijn snel door hun zuurstof heen en gaan dan over op anaerobe verbranding --> melkzuurproductie. Als dat teveel ophoopt, gaan ze er dood aan, dus dat wordt tot het minimum beperkt. Gewoon van a naar b verplaatsen doen ze dus traag, maar een prooi vangen is een tweede.

Om dezelfde reden zie je andere soorten vaak slechts korte sprintjes trekken, korte pauze houden, sprintje trekken, etc. Als de zuurstof verbruikt is, rusten ze even.

e.walstra

Zo leer ik nog eens wat over spinnen. :duim:

spinnenvrouw

Dat lijmspuiten kun je gewoon bekijken als je een spin en een prooi samen in een buisje doet.  Het spuiten zelf gaat razendsnel, een keer met je ogen knipperen en je hebt het gemist. Maar de lijmdraadjes zijn met de binoc wel te zien.
Jacomijn Prinsen