pesola en andere unsters: verloop in nauwkeurigheid?

Gestart door whmvb, oktober 01, 2011, 15:26:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Beste mensen,

nav een reactie op het item over de Waterspitsmuis komt bij de vraag op of er iets bekend is over het verlopen van de nauwkeurigheid/betrouwbaarheid van de gewichtsmetingen mbv unsters?

Kan het zijn dat een unster van goede kwaliteit (Pesola bijv.) bij gewoon gebruik na verloop van tijd  ontregeld raakt, dwz de verkeerde gewichten meet? En zo ja, hoe lang gaat de gemiddelde unster dan mee? En valt er dan nog iets aan te doen, anders dan een nieuwe kopen?

Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, of dat iedereen zo'n unster maar gewoon blijft gebruiken tot het ding er bij neervalt.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

rudi

Hoi Wim,
ik weet niet wat unsers zijn maar ik ken het merk pesola wel , pesola is top kwaliteit en ik had een weger die na 15 jaar nog steeds loep zuiver was. stukje precisie gereedschap.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

whmvb

Hoi Rudi,

een (veer)unster is een soort weegschaal waar je wat aan kunt hangen als je het wilt wegen (zie plaatje).
Je schrijft dat jouw weger na 15 jaar nog steeds loepzuiver was. Hoe weet je dat? Heb je hem geijkt?

Wim
Wim van Boekel

rudi

Hoi wim,
ik gebruikte om te testen altijd een muntje, een 5 duitse markmunt woog exact 10 gram, ook met temperatuur verschillen was de weger zuiver. Ze werden veel gebruikt in laboratoria, ze waren niet goedkoop, 100 gulden per stuk ofzo, de lange uitvoeringen.Het is een Zwitsers precisie instrument. En ik heb geen aandelen!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

whmvb

Hoi Rudi,

goed dat je hem inderdaad getest hebt. Ook ik heb de ervaring dat Pesola een zeer betrouwbaar meetinstrument is, maar omdat ik bij een ander item de vraag kreeg of de unster misschien niet meer goed werkte leek het me een goed idee om eens te kijken wat ieders ervaring hiermee is.

Ik ben benieuwd of er nog meer ervaringsdeskundigen zijn die hier iets over kunnen en willen zeggen.

Wim
Wim van Boekel

Rene Janssen

Mijn unster (Pesola) blijft af en toe steken. Dan moet je hem weer even "heen en weer schudden" en dan doet die het weer. Mogelijk moet ik toch eens aan een nieuwe, na >3000 vleermuizen te hebben gewogen mag dat mss. ook wel... Maar meer weer-en wind en gewoon in een bakje met allerlei andere zooi zou hem wel eens geen goed kunnen hebben gedaan...


René
René Janssen

whmvb

Hoi René,

bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat zo'n precisie-instrument ook een respectvolle behandeling verdient. Heb je hem ooit eens geijkt? Misschien is het een leuk experiment om dat na >3000 wegingen eens te doen.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel