Zijn dit gezoneerde elfenbankjes?

Gestart door n.f.leenheer, september 30, 2011, 13:35:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

n.f.leenheer

In de Bilderbergerbossen in Wolfheze.
Op een dode stam.
Zit ik goed of fout?
Groeten, Nico

Marian Jagers

Met de zonering wel maar het is de vraag of dit Elfenbankjes zijn.
Heb je een foto van de onderzijde? of heb je die bekeken. Is die wit met gaatjes of geel en glad?
Groeten Marian

n.f.leenheer

De onderste foto geeft de onderzijde aan Marian.
Volgens mij hele kleine buisjes, niet echt glad.Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten, Nico

n.f.leenheer

Ik heb nog twee foto's bijgesloten Marian.
o.a. de onderzijde sterk uitvergrott.
groeten, Nico

Marian Jagers

Hoi Nico,

wit met gaatjes --> Gewoon elfenbankje of geel en glad --> Gele korstzwam.
Mijn voorkeur, de laatste maar jij hebt het spul gezien! zie ook Gerhardt, welke zal het worden :-\

Groeten Marian

n.f.leenheer

Gedaan wat jij geschreven hebt Marian.
ik kies dan voor Gewone Elfenbankjes.
Bedankt en groeten, Nico

han.endt

Ik heb niet zo'n goed gevoel bij Gewone elfenbankjes. Ik denk niet dat Marian bedoelt dat je aan de hand van deze foto's je keuze moeten maken.

n.f.leenheer

Ik begreep of/of Han.
Niet dus!
Meer smaken?
Groeten, Nico

han.endt

Misschien vergis ik me, maar volgens mij moet je of de kenmerken ter plaatse checken of foto's hebben waarop de kenmerken goed te zien zijn.

n.f.leenheer

Ter plaatse zou misschien nog kunnen.
Wat foto's betreft heb ik alles "gegeven".
Groeten, Nico

HansAdema

HoiNico,

lijkt me waaierbuisjeszwam, kijk daar ook eens bij (die lijkt op de gele, heeft grote afstaande hoedjes)

grietaf

Citaat van: HansAdema op september 30, 2011, 16:37:28 PM


lijkt me waaierbuisjeszwam, kijk daar ook eens bij (die lijkt op de gele, heeft grote afstaande hoedjes)
Je bedoelt waarschijnlijk de Waaierkorstzwam, Hans?
Grieta.

Marian Jagers

Hoi Nico,

Oeps paddenstoelen determineren wordt zo snel minder leuk :rolleye:
Volgende keer toch ook een duidelijke foto van de onderzijde toevoegen? Maar ik doelde er wel op dat je deze vondst zelf zou kunnen benoemen en om wat te helpen, dat mijn voorkeur uitging naar Gele korstzwam. Waaierkorstzwam is inderdaad een soort waarmee je de Gele korstzwam gemakkelijk kunt verwarren maar gezien veel vruchtlichamen breed zijn aangehecht en vrij harig zijn aan de bovenzijde heeft die hier niet mijn voorkeur. Maar ja, determineren van foto's?? ........
Ook de Waaierkorstzwam staat in Gehardt. Aardig klusje om uit te zoeken en anders kun je altijd nog de suggestie van Han opvolgen. Goed kijken in het veld, vondsten vergelijken met de beschrijvingen en met elkaar.
Groeten Marian

grietaf

Goed met je nagel krassen op de onderkant. Verkleurt hij chromaatgeel dan is het de Waaierkorstzwam en als hij meer okergeel wordt is het de Gele korstzwam.
Grieta.

n.f.leenheer

Bedankt voor alle aanwijzingen.
Als mosterd na de maaltijd misschien:
Ik herinner mij vannacht dat ik vorig jaar op die stam Ruige elfenbankjes gezien heb.
Reden te meer om volgende week nog een keer te gaan kijken en beter op te letten :)
Groeten, Nico