is dit een voetafdruk van een das?

Gestart door Johannes Veenstra, oktober 12, 2011, 21:59:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Veenstra

Sorry voor de slechte foto, hopelijk kunnen jullie er toch wat mee uit de voeten.

Norman

Ik kan het niet 100% bevestigen, daar is de foto te onduidelijk voor, maar vergelijk het eens met deze prent.
Misschien dat je deze herkent.

Johannes Veenstra

Ik had al zelf een vergelijking gemaakt en moet zelf tot de conclusie komen dat het wel heel erg veel er op lijkt. Bij mijn weten bevinden zich daar verder geen dassenburchten in de buurt. Wel is er 1 een 5km (hemrik) verderop deze week gesignaleerd.

Johan Helmus

Hoewel de afdruk niet echt duidelijk is, meen ik er wel de lange teennagels van een das in te herkennen. In de omgeving opsterland heb ik zelf ook wel vaker dassensporen gevonden.

Als je er een waarneming bij maakt, wellicht is het dan een goed idee om die te vervagen (als je dat al niet van plan was), gezien de kans op verstoring. Dassen zijn bij sommige mensen niet zo populair, en de (hopelijk niet) aanstaande natuurwet brengt daar geen verbetering in.
Groeten, Johan Helmus

Norman

Citaat van: Johannes Veenstra op oktober 12, 2011, 22:59:21 PM
Ik had al zelf een vergelijking gemaakt en moet zelf tot de conclusie komen dat het wel heel erg veel er op lijkt. Bij mijn weten bevinden zich daar verder geen dassenburchten in de buurt. Wel is er 1 een 5km (hemrik) verderop deze week gesignaleerd.

Mail me de locatie even, dan laat ik je weten of er een dassenburcht in de buurt zit.
5 km kan wel, maar dan is het waarschijnlijk een solitair zonder eigen clan. Dassen fourageren doorgaans binnen 2 km van de burchten.