zwavelkopje of fopzwam??

Gestart door N.VERKAIK-DE HAAN, september 30, 2011, 09:33:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

N.VERKAIK-DE HAAN

Deze zwammetjes vonden we ook weer in boswachterij Ruinen. Is dit een zwavelkopje of een fopzwammetje?? Graag jullie mening. ik kom er niet uit. Dit paddenstoeltje heeft gele plaatjes. ( Kan ook door de regen komen?? )

vr.groet, Nina

IngridBelser

Hoi Nina,

Een zwavelkopje heeft zwavelkleurige plaatjes dicht op elkaar, een fopzwam heeft de plaatjes veel wijder staan en meestal met een wat roze/ oudroze kleur erin. Dus even aan de onderkant kijken en je weet het.
met vriendelijke groet.

Ingrid

N.VERKAIK-DE HAAN

Hoi Ingrid,

Helaas gaat dat niet meer. Volgende keer een spiegeltje eronder leggen. Ik zal deze ook weer in de map "onbekend" plaatsen. Volgend jaar herkansing.

Bedankt voor je reactie.
vr. groet, Nina

IngridBelser

Hoi Nina,

Even afwachten, wellicht reageert er nog iemand met meer kennis.
met vriendelijke groet.

Ingrid

P.Rijnen

Hallo Nina,
Niet dat ik er veel meer van af weet, maar is dit niet een franjehoed met die velumresten aan de hoedrand.
Groet,
Peter

grietaf

Citaat van: P.Rijnen op september 30, 2011, 11:46:12 AM
is dit niet een franjehoed met die velumresten aan de hoedrand.
Er zijn heel wat meer paddenstoelen met velumresten op de hoed en/of aan de hoedrand. Hier is naar mijn idee niets van te maken.
Grieta.

N.VERKAIK-DE HAAN

Dank je Grieta.

Deze stop ik toch maar in de map voor volgend jaar.

groetjes,
Nina

Nico Dam

Bovendien wil ik er toch even op wijzen dat de keus tussen Zwavelkop of Fopzwam toch echt met een sporee onmiddelijk en zonder verdere discussie beslecht wordt. Even afgezien van dat ik het (uiteraard) met Grieta eens ben dat van deze foto niets te maken valt.
Groet,
Nico