misschien een slijmzwam?????

Gestart door sjani, november 20, 2006, 21:59:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjani

Deze zwarte (soort van zwam) zag op een boomstam er liep een slijmerige substantie uit?Misschien herkennen jullie het als een soort zwam?? groetjes sjani

sjani


mcbud

#2
Sjani

Hij lijkt erg op de grote slijmzwam die ik in Zuidkennemerland regelmatig op dode loof- en naaldbomen vindt. Volgens plaatjes op internet zou het heel goed om Brefeldia maxima kunnen gaan. Die staat op de meest recente lijst van Slijmzwammen. In het Engels heet hij  heel toepasselijk Tapioca Slime. Ik kwam ook de Nederlandse naam "Zwart reuzenkussen" tegen.
zie: Brefeldia
Sommige plaatjes van het (verwante?) genus Stemonitis lijken er ook op.
Zie de plaatjes bij het item hierboven.

vr gr, marc

Arno van Stipdonk

Hallo Sjani,

Voor deze geld hetzelfde als voor McBud. Even het oordeel van Hans van Hooff afwachten.


Arno van Stipdonk

Mail van Hans van Hooff ontvangen:

Dit zou Brefeldia maxima kunnen zijn maar evenzogoed een andere soort.
Microscopisch onderzoek is altijd noodzakelijk om tot de soort te komen.
Meestal zo gebeurd. Brefeldia maxima heeft een soort lantaarntjes in het capillitium
dat geen enkele andere soort heeft. Een klein stukje opsturen in een lucifersdoosje
om de juiste naam te weten is toch zo gebeurd zou ik zeggen. Andersblijft het bij een leuke foto.

Hans heeft me al meerder malen aangegeven dat iedereen myxo's naar hem kan opsturen voor determinatie. Hans is hier erg deskundig in en heeft de soorten snel nagekeken. Hij ziet ze graag tegemoet komen, zowel zeldzame als algemene soorten.

Als je materiaal opstuurt, zorg dan wel dat het rijp materiaal is, anders kan de soort niet onderzocht worden.

Het adres van Hans staat in dit topic:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=5634

sjani

Bedoelen jullie een stukje van dat zwarte , dat heb ik,. Het is helemaal zwart en droog . Ik heb ook een stukje van dat slijmerige. Moet het allebei opgestuurd worden. Er waren geen witte steeltjes te bekennen. gr. Sjani

Arno van Stipdonk

Hallo Sjani,

Je moet een stukje van het zwarte spul opsturen. Je kunt het beste een stukje in een luciferdoosje doen (vastzetten met een beetje lijm) en dan opsturen.
Laat je ons ook weten als je wat meer weet?

Raver

Hoi Arno,

Is er een manier om te bepalen of een slijmzwam rijp is ?

Met vriendelijke groet,
Ron

Arno van Stipdonk

#8
Hoi Ron,

Die vraag had ik vroeg of laat kunnen verwachten. Het is niet zo simpel om dat uit te leggen. Het verschilt namelijk nogal per soort/familie hoe ze er rijp uitzien.
Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de slijmzwammen op deze pagina:

http://marken.hef.kun.nl/paddos/extra.html

En op deze pagina staan vrijwel alleen maar rijpe exemplaren afgebeeld:

http://www.nivicol.de/

In ieder geval zijn ze altijd hard, niet meer slijmerig. Aan de binnenkant zit normaal gesproken poeder wat je goed ziet als je een vruchtlichaam open maakt en er tegen blaast. Als de vruchtlichamen helemaal nat zijn van de regen is het weer lastiger te controleren. Dan is het een kwestie van meenemen en thuis drogen en later een preparaat maken.
Hopelijk is het nu een beetje duidelijk. ;)

sjani

Beste Sjani,

De toegestuurde myxomyceet is in goede staat aangekomen, is goed rijp en bevat goed ontwikkelde sporen
met een capillitium welke" lantaarntjes" bevat. Dit is een uniek verschijnsel dat maar bij een soort van de
myxomyceten voorkomt en wel bij het Zwart reuzenkussen (Brefeldia maxima) een niet algemene soort in
Nederland. Fijn dat u de moeite hebt genomen om deze op te sturen zodat we nu zeker weten welke soort het is
en dat we ook meer te weten komen over de verspreiding van de soort binnen Nederland.
Als u de myxo terug wil onvangen moet u dat even laten weten, anders wordt deze opgeborgen in mijn
herbarium onder nummer Hooff 8031.
De myxomyceet van mcbud op waarneming.nl betreft dezelfde soort en hem heb ik ook dit bericht verstuurd.
Hij zal dit op waarneming.nl zettten. De bijgevoegde foto is zo'n lantaarntje.
Alle myxomyceten zijn welkom, ik kijk er graag naar. Hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten, Hans van Hooff