Drie vragen

Gestart door HJ Eygenraam, juni 25, 2005, 21:34:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJ Eygenraam

Kan iemand mij hiermee helpen?


Is deze spikkelspanner nog op naam te brengen? Zat de eerste week van mei in een campinggebouwtje in Luttenberg(ov).


Deze micro zat gisteren in mijn tuin en ik weet nog niet welke het is.


Van dit diertje, ook gisteren in de tuin (Purmerend), dacht ik eerst dat het de slakrups was, maar nu twijfel ik toch.

Groeten, Henk

han.endt

Henk,

De spanner is een Gewone spikkelspanner, Ectropis crepuscularia en het bladrollertje is Archips xylosteana, hoewel ik nog niet eerder een ex. met een dergelijke tekening in het achterste deel van de vleugel heb giezien. Ze zijn echter behoorlijk variabel. Van rupsen heb ik geen verstand, daar blijf ik af.

Groetjes, Han

HJ Eygenraam

Bedankt Han.

Ik zag dat ik voor beide op je site terechtkon. Daar had ik trouwens al gekeken voor die spikkelspanner. Maar het lukte me niet de juiste eruit te halen. Nu jij zegt dat het de gewone is zeg ik ja natuurlijk. Ik zie nu ook dat het variabele van de bladroller terugkomt in de Engelse naam.
Moest ik voor dat groene diertje misschien maar naar een forum waar Hans nog actief is als expert, die weet het vast wel. Het zou wel eens een slak kunnen zijn.

Groeten, Henk

han.endt

CiteerHet zou wel eens een slak kunnen zijn.
Ik vind hem ook wel een beetje op een zeekomkommer lijken :unsure: Maar zonder gekheid hij doet me ook wel denken aan de larve van een zweefvlieg...
Ik zou hem op het algemen insectenforum zetten. Hans of Mark weten misschien wel raad.
Aan die spikkelspanner is ook niet veel te zien.

Groetjes, Han

HJ Eygenraam

CiteerIk vind hem ook wel een beetje op een zeekomkommer lijken :unsure: Maar zonder gekheid hij doet me ook wel denken aan de larve van een zweefvlieg...
Ik zou hem op het algemen insectenforum zetten. Hans of Mark weten misschien wel raad.

Ik zit hier wel in een diepe polder, Han, maar heb nog steeds droge voeten. Hoe lang nog? Een zweefvlieglarve, wie weet, ik ga op zoek en als het niet lukt gaat ie op het insectenforum.

Groet, Henk

Elachista

Dat ding achteraan, wat kan dat zijn? Zoenlippen, uitlaat, trekhaak?  :lol:  :P  
Groet,
Tymo

HJ Eygenraam

Inmiddels heb ik bovenstaande bladroller nog een aantal malen waargenomen. Na het zien van deze waarneming met foto :
waarneming Gea van Veen
ben ik nu toch gaan twijfelen. Zou het bij "mijn" bladroller toch ook niet om Ditula angustiorana kunnen gaan ?

Groet, Henk

gardensafari

De larve is in ieder geval niet de echte slakrups, want die heeft geen duidelijke streep over het midden. Die vooruitstekende pootjes of wat het ook wezen mogen heb ik niet eerder zo gezien. Doe in Google eens een search op Lycaena phlaeas, de Kleine Vuurvlinder, dan komen een aantal plaatjes voorbij die veel op jouw rupsje lijken. Geheel volgroeid zijn de randen donkerroze, net als de rugstreep, maar mogelijk is deze net verveld en zijn ze nog groen. In ieder geval kom ik er op het web een paar tegen met groenige ipv roze strepen en die lijken veel op jouw rupsje. Maar zekerheid kan ik je niet geven! Er zijn meer blauwtjes met dergelijke rupsen ben ik bang en de rups van de Kleine Vuurvlinder heb ik nooit in het echt gezien.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gea

Nu begin ik ook aan die van mij te twijfelen Henk.
Ik heb inmiddels nog een foto geupload.......misschien dat iemand daar iets mee kan.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=9486
Groeten,

Gea van Veen

gea

Hier staat een foto waar ik ze op vond lijken

http://ukmoths.org.uk/show.php?id=550
Groeten,

Gea van Veen

HJ Eygenraam

CiteerDe larve is in ieder geval niet de echte slakrups, want die heeft geen duidelijke streep over het midden. Die vooruitstekende pootjes of wat het ook wezen mogen heb ik niet eerder zo gezien. Doe in Google eens een search op Lycaena phlaeas, de Kleine Vuurvlinder, dan komen een aantal plaatjes voorbij die veel op jouw rupsje lijken. Geheel volgroeid zijn de randen donkerroze, net als de rugstreep, maar mogelijk is deze net verveld en zijn ze nog groen. In ieder geval kom ik er op het web een paar tegen met groenige ipv roze strepen en die lijken veel op jouw rupsje. Maar zekerheid kan ik je niet geven! Er zijn meer blauwtjes met dergelijke rupsen ben ik bang en de rups van de Kleine Vuurvlinder heb ik nooit in het echt gezien.
Dag Hans,

Dank voor je reactie. Ik heb de Google-search gedaan en kom inderdaad foto's tegen van rupsen van de Kleine Vuurvlinder die er veel van weg hebben maar geen één waarvan je zegt, dat is hem helemaal. Dit weekend had ik hier 2 adulte Boomblauwtjes in de tuin en dat gaf me de hoop dat het daar misschien de rups van was, zodat ik nog wat meer gericht kon zoeken, maar nee, ook niet. De suggestie van Han dat het om de larve van een zweefvlieg zou gaan heb ik ook zeker nog niet verworpen. Daar zijn echter nauwelijks plaatjes van te vinden op het web. Op 26 juni kwam ik in het Purmerbos een soortgelijk diertje tegen en deze als anony-sect ingevoerd. Hierbij de foto.



Groeten, Henk


CiteerNu begin ik ook aan die van mij te twijfelen

Dag Gea,

Het spijt me dat ik jou nu ook aan het twijfelen heb gebracht. Volgens mij niet nodig. De bladroller zit de laatste dagen elke dag wel ergens in mijn tuin en ik heb nu ook iets duidelijker foto's kunnen maken. Ook inmiddels flink wat foto's van Archips xylosteana en Ditula angustiorana op het web bekeken en ben er nu heilig van overtuigd dat het zowel bij jouw bladroller als die van mij om een Ditula gaat. Hoewel de twee soorten heel veel van elkaar weg hebben, verschillen ze juist in het achterste deel van de vleugel. Dat strookt dan helemaal met de opmerking van Han (zie boven).

Groeten, Henk

han.endt

CiteerHoewel de twee soorten heel veel van elkaar weg hebben, verschillen ze juist in het achterste deel van de vleugel. Dat strookt dan helemaal met de opmerking van Han.
Ik ben er nu ook van overtuigd dat het om Ditula angustiorana gaat. De larve uit het Purmerbos is zeker een zweefvlieglarve. Volgens mij Syrphus spec.

Han.

gardensafari

Citeer

De larve uit het Purmerbos is zeker een zweefvlieglarve. Volgens mij Syrphus spec.
Ja, dat moet haast wel. In ieder geval hebben de rupsen van slakrupsen en blauwtjes volgens mij nooit zulke vooruitstekende pootjes. En die staan op allebei de foto's van Henk. Dus rupsen zijn het hoogstwaarschijnlijk niet. Maar larven zijn een heel moeilijk terrein. Na elke vervelling kunnen ze er anders uitzien en bovendien is er weinig (betrouwbaar) vergelijkingsmateriaal. Van rupsen en een aantal keverlarven gaat dat nog wel, omdat sommige verzamelaars die opkweken, maar ja, wie gaat er nou vliegen opkweken...? En larven kunnen er raar uitzien, zoals bijvoorbeeld de larven van de spektorren.

Groetjes,

Hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

Hartelijk dank voor alle hulp en informatie. Ik voer beide in als larve Syrphus spec. met foto en vraagteken. Als ik nog zo'n larve tegenkom is het eenmalig opkweken ervan misschien toch wel een aardig experiment. Aangenomen dat bladluizen het menu vormen is voedsel geen probleem, een takje vol uit de tuin volstaat dan.

Groeten, Henk