Wat is er mis met zevenstippelige lieveheersbeestjes?

Gestart door FrankK, september 28, 2011, 17:36:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

FrankK

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Botervlieg

Hallo Frank,

Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft.

Groetjes, Marleen

FrankK

#2
Ik ben een leek die stippen telt.
Als ik het goed begrijp heb je C. magnifica = zeldzaam
en
C. septempunctata = niet zeldzaam.
Deze lijken op elkaar.
Hoe groot is de kans dat de zeldzame gezien wordt?
Moeten daarom al de waarnemingen van de zevenstippelige, die in het kader van kansberekening goed kunnen zijn, in de ijskast blijven?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

harry60

zeldzaam is uiteraard de kans klein dat die word gezien, het belangrijkste is dat hij veel op de zevenstip lijkt en moeilijk van foto te detemineren is.
Maar lees dit alles eens http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=106799.0 dan word het misschien duidelijk of juist niet  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

nielsyese

Citaat van: FrankK op september 28, 2011, 21:03:13 PM
Ik ben een leek die stippen telt.
Als ik het goed begrijp heb je C. magnifica = zeldzaam
en
C. septempunctata = niet zeldzaam.
Deze lijken op elkaar.
Hoe groot is de kans dat de zeldzame gezien wordt?
Moeten daarom al de waarnemingen van de zevenstippelige, die in het kader van kansberekening goed kunnen zijn, in de ijskast blijven?
Met alleen stippen tellen kom je er niet. Je moet naar de epimeren kijken en/of genitaal prepareren, anders is het niet zeker. Zo simpel is het.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

FrankK

Heb ik gelezen.
Maar zijn wij niet roomser dan de Paus door de zeven stippen niet te beoordelen, terwijl de kans dat het een schitterende is zo klein is.
Laat de waarnemer van de schitterende maar aantonen dat het zo is.
Nu blijven er bakken zeven stippen onbeoordeeld liggen.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

nielsyese

Citaat van: FrankK op september 28, 2011, 21:26:36 PM
Heb ik gelezen.
Maar zijn wij niet roomser dan de Paus door de zeven stippen niet te beoordelen, terwijl de kans dat het een schitterende is zo klein is.
Laat de waarnemer van de schitterende maar aantonen dat het zo is.
Nu blijven er bakken zeven stippen onbeoordeeld liggen.
Als je een beestje ook van de onderkant fotografeert, is er een extra kenmerk te zien. Misschien wordt de waarneming dan wel goedgekeurd als septempunctata? Ik weet niet goed wat het beleid is onder de admins hierover.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

FrankK

Vinden die diertjes het leuk omgekeerd te worden?
Wat ik bedoel te zeggen is:
Wat is het foutpercentage als alle zeven stippen worden goedgekeurd?
Is dat een aanvaardbaar percentage of streeft en een nul fout percentage na.
Dan kunnen we ons beter met mieren bezighouden.
Wat betreft de schitterende constateer ik dat een goede plaat noodzakelijk is.
Wat betreft de zeven stip, geen idee.
Geen beleid is ook beleid.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Corryabbink

Citaat van: nielsyese op september 28, 2011, 21:36:30 PM
Citaat van: FrankK op september 28, 2011, 21:26:36 PM
Heb ik gelezen.
Maar zijn wij niet roomser dan de Paus door de zeven stippen niet te beoordelen, terwijl de kans dat het een schitterende is zo klein is.
Laat de waarnemer van de schitterende maar aantonen dat het zo is.
Nu blijven er bakken zeven stippen onbeoordeeld liggen.
Als je een beestje ook van de onderkant fotografeert, is er een extra kenmerk te zien. Misschien wordt de waarneming dan wel goedgekeurd als septempunctata? Ik weet niet goed wat het beleid is onder de admins hierover.

Dan maar omdraaien die kevers.........als dat het bewijs is lijkt het me niet zo moeilijk te leveren. Vraag is of de kever zolang op zijn rug wil blijven liggen ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

FrankK

Citaat van: Corryabbink op september 28, 2011, 21:58:38 PM
Citaat van: nielsyese op september 28, 2011, 21:36:30 PM
Citaat van: FrankK op september 28, 2011, 21:26:36 PM
Heb ik gelezen.
Maar zijn wij niet roomser dan de Paus door de zeven stippen niet te beoordelen, terwijl de kans dat het een schitterende is zo klein is.
Laat de waarnemer van de schitterende maar aantonen dat het zo is.
Nu blijven er bakken zeven stippen onbeoordeeld liggen.
Als je een beestje ook van de onderkant fotografeert, is er een extra kenmerk te zien. Misschien wordt de waarneming dan wel goedgekeurd als septempunctata? Ik weet niet goed wat het beleid is onder de admins hierover.

Dan maar omdraaien die kevers.........als dat het bewijs is lijkt het me niet zo moeilijk te leveren. Vraag is of de kever zolang op zijn rug wil blijven liggen ;D

Vind ik respectloos naar het diertje toe.
Als ik in het veld ben, observeer/fotografeer ik van gepaste afstand.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Corryabbink

Dat doe ik ook maar je kunt de kever natuurlijk op een takje of iets dergelijks ook wel op de onderkant bekijken. Er zijn vele manieren iets te fotograferen waarbij een dier niet beschadigd of gehinderd wordt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Henk Soepenberg

Citaat van: Corryabbink op september 28, 2011, 21:58:38 PM
Dan maar omdraaien die kevers.........als dat het bewijs is lijkt het me niet zo moeilijk te leveren.

http://waarneming.nl/waarneming/view/56831037

500 lhb'tjes omdraaien ...,  nou nee, dank je. ;D   
Vriendelijke groeten,
Henk

Joris Menten

#12
Waarom moet alles perse beoordeeld worden ? De waarnemingen worden niet minder waard of gaan niet verloren door ze niet goed te keuren. Het lijkt me echter van belang dit onderscheid tussen "zeker zeker" (bevestigd door de onderkant te bekijken) en "hoogstwaarschijnlijk zeker" te behouden. Door alles maar goed te keuren gaat dat onderscheid verloren.

Joris

beetlestitch

over een glasplaatje laten lopen en je kan de onderkant fotograferen zonder het kevertje verder lastig te vallen. groeten toon.
Toon Keukelaar

FrankK

#14
Citaat van: Joris Menten op september 29, 2011, 10:33:22 AM
Waarom moet alles perse beoordeeld worden ? De waarnemingen worden niet minder waard of gaan niet verloren door ze niet goed te keuren. Het lijkt me echter van belang dit onderscheid tussen "zeker zeker" (bevestigd door de onderkant te bekijken) en "hoogstwaarschijnlijk zeker" te behouden. Door alles maar goed te keuren gaat dat onderscheid verloren.

Joris

Ik heb het over waarnemingen met foto die door de bank genomen beoordeeld worden.
Dit jaar zijn het er ongeveer 525 in negen maanden, tegen 7 fotowaarnemingen van de schitterende.
Hierbij wordt voorbij gegaan aan het foutpercentage, dat zoals gezegd laag is vanwege de zeldzaamheid van de schitterende.
Bij een foutpercentage van 1 procent, zijn dat er tot nu toe 5.
Stel dat dat juist is, dan zijn er 520 niet beoordeeld.
In mijn ogen is dit niet een beetje uit het lood, maar lijkt het op de toren van Pisa.
Maar ja als men liever bezig is met mieren...............
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Joris Menten

Citaat van: FrankK op september 29, 2011, 16:46:48 PM
Citaat van: Joris Menten op september 29, 2011, 10:33:22 AM
Waarom moet alles perse beoordeeld worden ? De waarnemingen worden niet minder waard of gaan niet verloren door ze niet goed te keuren. Het lijkt me echter van belang dit onderscheid tussen "zeker zeker" (bevestigd door de onderkant te bekijken) en "hoogstwaarschijnlijk zeker" te behouden. Door alles maar goed te keuren gaat dat onderscheid verloren.

Joris

Ik heb het over waarnemingen met foto die door de bank genomen beoordeeld worden.
Dit jaar zijn het er ongeveer 525 in negen maanden.
Hierbij wordt voorbij gegaan aan het foutpercentage, dat zoals gezegd laag is vanwege de zeldzaamheid van de schitterende.
Bij een foutpercentage van 1 procent, zijn dat er tot nu toe 5.
Stel dat dat juist is, dan zijn er 520 niet beoordeeld.
In mijn ogen is dit niet een beetje uit het lood, maar lijkt het op de toren van Pisa.
Maar ja als men liever bezig is met mieren...............

En dan ? Waarnemingen en foto's die niet goedgekeurd zijn, zijn niet verloren, ze zijn ook niet afgekeurd of wat dan ook. Ze kunnen enkel niet bevestigd worden. Als je correct insecten wil determineren is het noodzakelijk precies te zijn, hoe je dat ook moge noemen. Als je enkel foto's wil nemen zonder dieren te storen, respecteer ik dat, maar je moet dan begrijpen dat de determinatie dan niet steeds hard te maken is. Joris

nielsyese

Citaat van: Joris Menten op september 29, 2011, 17:11:25 PM
Citaat van: FrankK op september 29, 2011, 16:46:48 PM
Citaat van: Joris Menten op september 29, 2011, 10:33:22 AM
Waarom moet alles perse beoordeeld worden ? De waarnemingen worden niet minder waard of gaan niet verloren door ze niet goed te keuren. Het lijkt me echter van belang dit onderscheid tussen "zeker zeker" (bevestigd door de onderkant te bekijken) en "hoogstwaarschijnlijk zeker" te behouden. Door alles maar goed te keuren gaat dat onderscheid verloren.

Joris

Ik heb het over waarnemingen met foto die door de bank genomen beoordeeld worden.
Dit jaar zijn het er ongeveer 525 in negen maanden.
Hierbij wordt voorbij gegaan aan het foutpercentage, dat zoals gezegd laag is vanwege de zeldzaamheid van de schitterende.
Bij een foutpercentage van 1 procent, zijn dat er tot nu toe 5.
Stel dat dat juist is, dan zijn er 520 niet beoordeeld.
In mijn ogen is dit niet een beetje uit het lood, maar lijkt het op de toren van Pisa.
Maar ja als men liever bezig is met mieren...............

En dan ? Waarnemingen en foto's die niet goedgekeurd zijn, zijn niet verloren, ze zijn ook niet afgekeurd of wat dan ook. Ze kunnen enkel niet bevestigd worden. Als je correct insecten wil determineren is het noodzakelijk precies te zijn, hoe je dat ook moge noemen. Als je enkel foto's wil nemen zonder dieren te storen, respecteer ik dat, maar je moet dan begrijpen dat de determinatie dan niet steeds hard te maken is. Joris
Helemaal mee eens.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

FrankK

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze


Joris Menten

Als je het belangrijker vindt deze dieren met rust laten dan ze te determineren - dan is dat goed voor jouw en voor dat koppeltje, daar gaat het niet om. Niemand verplicht je om de dieren te verstoren. Je waarneming/foto kan dan enkel niet bevestigd worden als zijnde zeker deze soort - in de zin dat de admin niet met zekerheid kan zeggen dat je determinatie juist is - , dat is alles. Je waarneming is niet fout of afgekeurd. Misschien kan je de waarneming nog staven door de aan/afwezigheid van bosmieren te vermelden, maar ik kan me voorstellen dat de admin geen zin heeft om daar voor alle waarnemingen om te vragen. Joris

nielsyese

Citaat van: FrankK op september 29, 2011, 18:30:21 PM
http://waarneming.nl/foto/view/2240557

Sorry even determineren.
Hoe zou jij dat vinden? :rolleye:
Dat ligt er aan of het een vrouwtje is of niet die me wil determineren ;D ;D
Maar serieus: Ik dood zelf ook dieren om te determineren. Ik prepareer deze en geef ze een naam. Waarschijnlijk vind je dit een verwerpelijke bezigheid. Maar het is wel in het belang van de wetenschap. Aan aannames heeft de wetenschap niets. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, als jij plezier hebt in het fotograferen van natuur moet je dat zeker doen, maar er aan wennen dat je een naam niet met zekerheid of zelfs helemaal niet kan geven.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

FrankK

Citaat van: nielsyese op september 29, 2011, 19:26:33 PM
Citaat van: FrankK op september 29, 2011, 18:30:21 PM
http://waarneming.nl/foto/view/2240557

Sorry even determineren.
Hoe zou jij dat vinden? :rolleye:
Maar het is wel in het belang van de wetenschap. Aan aannames heeft de wetenschap niets.

Even off topic.
Is er ook een ander nut dan wetenschap. Bijvoorbeeld economisch? Deze vraag komt bij mij op na een loopbaan van 40 jaar in het bankbedrijf.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Margreet Kwh

Determineren van flora en fauna kan ook economische gevolgen hebben (ik trek het even breder dan lieveheersbeestjes),
bijvoorbeeld voor het toerisme, in het bijzonder het eco-toerisme.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Henk Soepenberg

Citaat van: nielsyese op september 28, 2011, 21:36:30 PM
Als je een beestje ook van de onderkant fotografeert, is er een extra kenmerk te zien. Misschien wordt de waarneming dan wel goedgekeurd als septempunctata? Ik weet niet goed wat het beleid is onder de admins hierover.

Grote kans dattie dan wordt goedgekeurd.    http://waarneming.nl/waarneming/view/59410862   ;)

Gisteravond ingevoerd.  Admin: :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Nu nog het kenmerk wat er moet zijn, zijn dat de twee witten vlekjes ?

Heb het al gevonden, inderdaad een groot verschil
http://stippen.nl/stippen.php?soort=COCMAG

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

FrankK

#25
Ja e.e.a. wordt duidelijk.
Behalve de buikstippen zijn er nog een aantal verschillen, waaronder verspreidingsgebied (in de buurt van koepelnest van de rode bosmier), afgerond achterlijf in plaats van min of meer in een puntje.
Wordt daar dan niet naar gekeken?
Alle respect overigens voor de admins. :duim:
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

harry60

Het probleem zal zijn dat deze kenmerken zeer moeilijk op foto zijn waar te nemen ?
Je geeft zelf al aan "min of meer" :)

M.Vr.Gr. Harry de Koning

FrankK

Dat denk ik niet. Op veel foto s is het puntje in plaats van een afgerond achterlijf aanwezig bij de zeven stip. Dit in combinatie met een plaats waar geen rode bosmieren voorkomen maakt voor mij een prima zeven stip.
Determineren is ook uitsluiten.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

nielsyese

Citaat van: FrankK op september 30, 2011, 11:47:22 AM
Dat denk ik niet. Op veel foto s is het puntje in plaats van een afgerond achterlijf aanwezig bij de zeven stip. Dit in combinatie met een plaats waar geen rode bosmieren voorkomen maakt voor mij een prima zeven stip.
Determineren is ook uitsluiten.
Het kenmerk van een afgerond versus gepunt achterlijf is natuurlijk erg relatief. Hoe meet je dit? Dat wordt moeilijk om aan te geven. Sommige Zevenstippen zou ik ook de titel 'afgerond achterlijf' meegeven. Dit geeft daarom slechts een richting aan en op basis hiervan kun je alleen geen determinatie maken. Op basis van de aan- of afwezigheid van bosmieren vind ik dat je een determinatie mag maken, mits 100% zeker is dat in een bepaalde straal (hoe groot?, wat is de afstand die een Schitterend lieveheersbeestje af kan leggen van zijn nest af?) geen rode bosmieren voorkomen. Ik ben het overigens zeker met je eens dat determineren uitsluiten is. Om maar een gebied te noemen, in West-Friesland zou ik er ook zonder problemen een zevenstip van maken. :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

FrankK

#29
Ben ik met je eens.
Op zicht is overigens best wel goed te zien of iets afgerond is dan wel puntig.
Ik denk dat er eens goed gekeken/besproken moet worden hoe om te gaan met determinatie.
Ik heb de indruk dat men helemaal niet kijkt naar het gebied van waarneming en ook niet naar de combi met duidelijk gepunt achterlijf.
In Almere bij de Oostvaardersplassen bijvoorbeeld, ben ik nog nooit een bosmieren nest, van welke soort dan ook, tegengekomen.
Als je op de waarnemingen kaarten kijkt van, zowel de rode bosmier als het Schitterende lvb zie je duidelijk overeenkomst.
Natuurlijk zijn er Zevenstippen met een afgerond achterlijf, maar die kunnen we altijd nog omdraaien. :police:

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze