Wat is er mis met zevenstippelige lieveheersbeestjes?

Gestart door FrankK, september 28, 2011, 17:36:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

FrankK

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Botervlieg

Hallo Frank,

Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft.

Groetjes, Marleen

FrankK

#2
Ik ben een leek die stippen telt.
Als ik het goed begrijp heb je C. magnifica = zeldzaam
en
C. septempunctata = niet zeldzaam.
Deze lijken op elkaar.
Hoe groot is de kans dat de zeldzame gezien wordt?
Moeten daarom al de waarnemingen van de zevenstippelige, die in het kader van kansberekening goed kunnen zijn, in de ijskast blijven?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

harry60

zeldzaam is uiteraard de kans klein dat die word gezien, het belangrijkste is dat hij veel op de zevenstip lijkt en moeilijk van foto te detemineren is.
Maar lees dit alles eens http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=106799.0 dan word het misschien duidelijk of juist niet  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

nielsyese

Citaat van: FrankK op september 28, 2011, 21:03:13 PM
Ik ben een leek die stippen telt.
Als ik het goed begrijp heb je C. magnifica = zeldzaam
en
C. septempunctata = niet zeldzaam.
Deze lijken op elkaar.
Hoe groot is de kans dat de zeldzame gezien wordt?
Moeten daarom al de waarnemingen van de zevenstippelige, die in het kader van kansberekening goed kunnen zijn, in de ijskast blijven?
Met alleen stippen tellen kom je er niet. Je moet naar de epimeren kijken en/of genitaal prepareren, anders is het niet zeker. Zo simpel is het.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

FrankK

Heb ik gelezen.
Maar zijn wij niet roomser dan de Paus door de zeven stippen niet te beoordelen, terwijl de kans dat het een schitterende is zo klein is.
Laat de waarnemer van de schitterende maar aantonen dat het zo is.
Nu blijven er bakken zeven stippen onbeoordeeld liggen.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

nielsyese

Citaat van: FrankK op september 28, 2011, 21:26:36 PM
Heb ik gelezen.