Hoofdmenu

Meeuw op texel 2005

Gestart door Johan op den Dries, november 20, 2006, 15:30:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Vorig jaar 8 oktober heb ik de volgende meeuw op de foto gezet in de veerboothaven van texel.
Wie kan hem op naam brengen?




en als ik het goed heb onthouden is dit zijn staart:
hij vloog toen net weg....
Johan op den Dries
Sneek

Jos Welbedacht

Ik als beginneling gooi me er maar weer even in.
Ik vind de kopvorm goed voor Pontische Meeuw, maar de vogel heeft een zware snavel, wat ik dan niet goed vind voor Pont. Tertials zijn al flink versleten...en zouden ooit Geelpoot geweest kunnen zijn? Ook vrij lange handpennen, is wel goed voor allebei. Staart vind ik weer meer voor een Geelpootmeeuw, maar weet je zeker dat het dezelfde meeuw is?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

Steven Wytema


ruud_altenburg

CiteerIk vind de kopvorm goed voor Pontische Meeuw, maar de vogel heeft een zware snavel, wat ik dan niet goed vind voor Pont. Tertials zijn al flink versleten...en zouden ooit Geelpoot geweest kunnen zijn? Ook vrij lange handpennen, is wel goed voor allebei. Staart vind ik weer meer voor een Geelpootmeeuw, maar weet je zeker dat het dezelfde meeuw is?
Sorry hoor maar begin eens overnieuw en wat gestructureerder. Bv hoe oud is deze vogel? Anders blijft het bij maar wat roepen en daar heeft volgens mij niemand wat aan.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Johan op den Dries

Citeermaar weet je zeker dat het dezelfde meeuw is?
Nee ik weet het niet zeker, maar in mijn herinnering vloog de betreffende vogel net weg toen ik de foto maakte.
Johan op den Dries
Sneek

theomuusse

Kijk Ruud, hier weer een mooi voorbeeld van het negeren van een goed advies.
Niet lezen wat Ruud heeft geschreven Skua, maar lekker doorgaan met de staart.
Succes!

Theo

Thijs Fijen

#6
CiteerKijk Ruud, hier weer een mooi voorbeeld van het negeren van een goed advies.
Niet lezen wat Ruud heeft geschreven Skua, maar lekker doorgaan met de staart.
Succes!

Theo
Dit is hopelijk een opbouwende kritiek? En toch geen persoonlijke aanval??  :rolleyes:

Het lijkt me een 2e kj zilvermeeuw. Snavel te zwaar voor pont of geelpoot, meerdere argumenten kan ik (nog) niet geven.


Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Oke, nieuwe poging (kenners verbeter me ajb):

Lijkt me 2kj Zilvermeeuw omdat:
- Snavel te kort en fors is voor Pont of Geelpoot
- Kop is te groot voor Pont of Geelpoot
- Tertials lijken gekarteld te zijn en niet helemaal donker als bij Pont of Geelpoot.

En dan nu nog een vraagje: wat was het verschil nu tussen een eerste generatie dekveren en een 2e generatie dekveren? (geloof de eerste generatie met donker met lichte rand, en 2e generatie donker ankertje en meer licht aan de zijkanten (daarom denk ik ook 2ekj))


Thijs
Thijs Fijen

Bram Rijksen

een-na bovenste foto zien we twee zwemmende vogels, maar het ging je om de voorste..
wat opvalt: lichte kop met donkere 'smeer' rond het oog, met een tweekleurige relatief korte snavel met forse gonyshoek.
Schouder- en mantel lijken voornamelijk (gesleten/gebleekte) 1ste winterkleed-veren te hebben. Binnenste grote dekveren relatief licht, naar buiten toe donkerder worden. Tertials behoorlijk versleten, maar nog steeds relatief donker.

En ook qua jizz: Geelpootmeeuw..

De achterste moet volgens mij ook te doen zijn

ruud_altenburg

#9
Theo niet zo streng zijn hoor!  :D

Ik wilde alleen maar zeggen dat het in willekeurige volgorde afraffelen van kenmerken die op een andere leeftijd van toepassing zijn geen goede start is. Stap 1: leeftijd. Stap 2: waarom is het geen Kleine Mantel/Zilver, dat zijn de gewone soorten die je het eerst uitsluit.

Nou, kom op Jos en Thijs, er zijn meer kenmerken zichtbaar dan kop, snavel en tertials.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Thijs Fijen

:wacko: Het duizelt bij mij. Volgens mij zie ik de verkeerde veren aan als dekveren. En ik weet nou nogsteeds niet wat het verschil is tussen eerste en tweede generatie veren.

Thijs
Thijs Fijen

Johan op den Dries

#11
CiteerKijk Ruud, hier weer een mooi voorbeeld van het negeren van een goed advies.
Niet lezen wat Ruud heeft geschreven Skua, maar lekker doorgaan met de staart.
Succes!

Theo
Ik zal dit zeker maar niet al te persoonlijk opvatten, goed lezen is al moeilijk genoeg :D
Ik heb zeker gelezen wat Ruud heeft geschreven maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor KJ het is. Ik ben bezig geweest veel foto´s te vergelijken en heb vanmiddag de PDF´s van Ruud´s site uitgeprint.
Ik probeer me op het moment een beetje wegwijs in meeuwen te maken en deze foto´s intrigreerden me nog steeds, net zoals het beest een jaar geleden. Je moet toch een keer beginnen.
Ik hoop met jullie hulp er achter te komen wat voor meeuw het is en daarom heb ik de foto´s hier neergezet. Mijn reactie was een antwoord op de vraag van Jos.
Johan op den Dries
Sneek

Jos Welbedacht

#12
Nou nou, je hebt wel gelijk Ruud,
maar ik geef aan dat ik beginner ben, en jij bent een meeuwenkenner.
Het is goed om zo af en toe te proberen de meeuw te herkennen, en commentaar geven is een hele goeie manier om te leren, zo zie je maar, aan de reacties. Ik had hier namelijk zelf geen Zilver of KM in herkent. Uiteindelijk zit ik redelijk in de goede richting, als ik Bram mag geloven. Ik twijfelde namelijk tussen Pont en Geelpoot. Waarschijnlijk is dit voor de kenners een domme beginners fout, want zij zien meteen dat dit 1 van de 2 niet is.
Ik probeer dus vooral meeuwen te herkennen, of dat nu lukt of niet(word toch wel gecorrigeerd).

Wat betreft op leeftijd brengen van deze meeuw, daar ben ik niet goed in.

Oja, uiteindelijk is dit commentaar een dank-berichtje aan iedereen, dit is de manier om te leren. Och, wat klinkt dit toch dramatisch.

CiteerKijk Ruud, hier weer een mooi voorbeeld van het negeren van een goed advies.
Niet lezen wat Ruud heeft geschreven Skua, maar lekker doorgaan met de staart.
Succes!

Zeker ben ik niet, maar ik denk dat ik je goed begijp...
Mogen wij niet meeuwen kenners niet op elkaar reageren?
Of bedoel je hem anders...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

Citeer
CiteerKijk Ruud, hier weer een mooi voorbeeld van het negeren van een goed advies.
Niet lezen wat Ruud heeft geschreven Skua, maar lekker doorgaan met de staart.
Succes!

Theo
Ik zal dit maar niet al te persoonlijk opvatten :D
Ik heb zeker gelezen wat Ruud heeft geschreven maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor KJ het is. Ik ben bezig geweest veel foto´s te vergelijken en heb vanmiddag de PDF´s van Ruud´s site uitgeprint.
Ik probeer me op het moment een beetje wegwijs in meeuwen te maken en deze foto´s intrigreerden me nog steeds, net zoals het beest een jaar geleden. Je moet toch een keer beginnen.
Ik hoop met jullie hulp er achter te komen wat voor meeuw het is en daarom heb ik de foto´s hier neergezet. Mijn reactie was een antwoord op de vraag van Jos.
Hier idem, wil me verdiepen in meeuwen, toch wel interessant.

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

PDF gevonden, en ga me nu echt verdiepen. Jullie zullen vast nog wel iets over me gaan horen  ^_^  
Thijs Fijen

ruud_altenburg

#15
CiteerWat betreft op leeftijd brengen van deze meeuw, daar ben ik niet goed in.
Als stap 1 niet lukt hoef je niet aan stap 2 te beginnen...

Je kunt de leeftijd afleiden uit een aantal kenmerken. De toppen van de handpennen zijn afgerond. Vergelijk dit met foto's van 1kj vogels en je zult zien dat die puntige toppen hebben. Verder hebben de dekveren een fijn kartelpatroon dat niet overeenkomt met de grof gekartelde veren van een juveniele Zilvermeeuw. Tot slot is op een foto te zien dat de iris duidelijk lichter is dan de pupil. Vrijwel alle 1kj vogels hebben nu nog een donker oog (behalve in sterk zonlicht). Het is dus in ieder geval geen juveniel maar een vogel die ouder is. Nu hebben 3kjs eigenlijk allemaal wel adultachtige veren in de mantel, dus dit is een 2kj. En aan die PDF heb je dus geen zak in dit geval  :P

Ik zal nog een hint geven: de meeste 2kj Geelpoot- en Pontische Meeuwen hebben na de eerste complete rui voornamelijk "volwassen" schouderveren. Een mooi voorbeeld is een 2kj Geelpootmeeuw die als 2kj in het voorjaar wat lastig te herkennen was maar na de complete rui eigenlijk niet. De keuze beperkt zich dus tussen Zilver of Kleine Mantel...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Albert de Jong

#16
2e kj vind ik persoonlijk nog steeds het lastigste kleedjaar. Tenminste, ik denk hierbij aan een 2e kj vanwege de afwezigheid van juveniele veren, die in oktober in 1e kj wel te zien zijn. Dit beest vertoont o.a. lichte onderdelen, vrij zware snavel, lichte iris, gesleten bovendekveren, zware karteling middendekveren, tweekleurige snavel.

Geelpoot/Pontische zouden i.i.g. veel verder qua rui (bv. bovendekveren) zijn . Dus die vallen wat dat betreft af.

Combinatie van bovenstaande benoemingen lijken mij het beste op 2e kj zilvermeeuw te passen. Overigens vind ik de bovendekveren wel donker overkomen, alsmede eigenlijk de hele vogel. Maar misschien is dat een kwestie van de belichting op de foto.




O, ik post tegelijk met Ruud. Handig B)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Thijs Fijen

Citeer
Ik zal nog een hint geven: de meeste 2kj Geelpoot- en Pontische Meeuwen hebben na de eerste complete rui voornamelijk "volwassen" schouderveren. Een mooi voorbeeld is een 2kj Geelpootmeeuw die als 2kj in het voorjaar wat lastig te herkennen was maar na de complete rui eigenlijk niet. De keuze beperkt zich dus tussen Zilver of Kleine Mantel...
Dus bij Geelpoten en Ponten zijn de 3e generatie schouderveren "volwassen"?

Dus met die hint van jou erbij blijven Zilvermeeuw en Kleine mantel over. En dan denk ik dat ik Kleine mantel kan wegstrepen door bijvoorbeeld de forse snavel met een duidelijke gonyshoek.
Welke kenmerken zijn er nog meer die doorslaggevend zijn?
Thijs Fijen

Bram Rijksen

CiteerSchouder- en mantel lijken voornamelijk (gesleten/gebleekte) 1ste winterkleed-veren te hebben.
"ik zieeeee..."
Tijd dus voor iemand met een echte gave en mijn ogen 's aan een grondig onderzoekt onderwerpt.
Ik geef het tegenlicht maar de schuld vandaag...

ruud_altenburg

Het verschil tussen eerste en tweede generatie dekveren is niet moeilijk: de juveniele veren zijn bruin met een licht randje, tweede-generatie dekveren lijken op tweede generatie schouderveren. Zie bv deze 1kj Zilvermeeuw met enkele nieuwe dekveren.

Veel van onze Zilvers hebben als 2kj wel wat grijze veren in de mantel maar dit is niet het geval bij alle vogels en zeker niet bij wat noordelijke beesten. Het is inderdaad een 2kj Zilver. Goede kenmerken zijn oa. de relatief korte vleugel (de rui is afgerond, wel een kenmerk om op te letten als je de vleugellengte gebruikt als kenmerk ;), de donkere delen (bv staartband) zijn donkerbruin ipv zwart en de tekening van de dekveren is typisch voor Zilver. Vergelijk bv met deze 2kj argentatus Zilvermeeuw.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Thijs Fijen

Oke, nou dan had ik het dus goed  :rolleyes: Maar het belangrijkste is ook, heb weer veel geleerd.

Thijs
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

Ik ben het helemaal met Thijs eens, heer leerzaam allemaal.

CiteerDe juveniele veren zijn bruin met een licht randje, tweede-generatie dekveren lijken op tweede generatie schouderveren.

Nu kijk ik even naar een van mijn foto's met een juveniele Zilvermeeuw.
Ik zie hier inderdaad bij de kleine dekveren lichte randjes om het bruine centrum. Ook de schouderveren zien er zo uit.  
Maar de middelste en grote dekveren hebben weer een kartelpatroon.
Bedoel je dat?

Wat zijn meeuwen toch moeilijk....en leuk!  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal. Ik heb er veel van opgestoken en het zet aan om meer en meer naar meeuwen te kijken. De vogel is dus een 2KJ ZIlvermeeuw.
Johan op den Dries
Sneek