Reclame op Waarneming.nl

Gestart door Dylan, september 27, 2011, 11:57:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: FrankR op oktober 03, 2011, 19:25:10 PM
Oh? Ik kijk redelijk vaak op de homepage, maar dat was me nog niet eens opgevallen. Wat een dynamiek. Loop ik weer achter de feiten aan. :rolleye:

Citaat van: M. Baltus op oktober 03, 2011, 19:20:33 PM
Die poll was er al, maar is er door Hisko af gemieterd
De poll stond niet op de homepage, maar op het forum.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Oh? Ik kijk redelijk vaak op de homepage, maar dat was me nog niet eens opgevallen. Wat een dynamiek. Loop ik weer achter de feiten aan. :rolleye:

Het gaat kennelijk om een poll op het forum en niet op Waarnming. Ik eerste wat ik ervan merkte was de mededeling dat hij was weggehaald.

Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op oktober 03, 2011, 19:27:46 PM

De poll stond niet op de homepage, maar op het forum.

Dat is waar.

Botervlieg

Citaat van: FrankR op oktober 03, 2011, 19:33:57 PM
Citaat van: HPM op oktober 03, 2011, 19:28:06 PM

Het gaat kennelijk om een poll op het forum en niet op Waarnming. Ik eerste wat ik ervan merkte was de mededeling dat hij was weggehaald.

Ja ik heb dit inmiddels begrepen. Ik probeer veel rubrieken bij te benen, maar zelfs de rubrieken, waar ik interesse in heb halen me rechts in. Ik ben nu wel benieuwd waarom Hisko c.s. een poll geen goed idee blijken te vinden.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164808.msg1061427#msg1061427

jvogels

CiteerIk ga het verleden niet voor mijzelf reconstrueren. De "poll" is weg. Maar een poll op het forum heeft geen zin. Op het forum geeft men zijn mening in posts. Ik dacht aan een poll op de homepage dus, waarbij je ook veel niet forum-leden bereikt. Het verschil lijkt subtiel, maar is zeer groot.

Mij lijkt het lood om oud ijzer. Een testweek reclame op de site, samen met de mededeling op de site, dat dit dus een test is, en dat mensen op het forum (link) hun mening kunnen geven en daar ook meteen een polletje kunnen invullen lijkt mij geen levensgroot verschil met een poll op de site. Maar goed, als het niet al te moeilijk blijkt (op een forum kun je maar 1 keer op een poll stemmen) mag het wat mij betreft ook op de site zelf.

De meeste mensen die op dit topic hebben gereageerd staan positief voor zo'n test, dus dat kan volgens mij dus in gang gezet worden. Wel belangrijk is dus dat dit meteen vergezeld is van bovengenoemd bericht op de site, wellicht in een nieuw topic waar de redenen hiervoor duidelijker verwoord worden door de makers (Dylan/Hisko) dan in dit topic.

hiskodevries

ik denk een test maand en daarna of in de laatste week een poll of een andere manier van reageren opzetten.
als je dat gelijk gaat doen gaan mensen primair reageren, het is beter om 'ze' eerst te laten nadenken.
ik kan mij nog een layout wijziging herinneren van Waarneming.nl waar de primaire reacties ook erg negatief waren maar na verloop van enige tijd zag men de verbeteringen en werden de reacties ook genuanceerder.
De door Marleen opgezette poll heb ik verwijderd omdat daar dan een man of 20 hun stem uitbrengen en het dan lijkt of de meerderheid voor/tegen is terwijl je met een laag aantal stemmers natuurlijk geen uitslag krijgt die de mening van de doorsnee gebruiker vertegenwoordigd.
Een poll krijgt ook snel iets dwingends, 'kijk maar 65% is tegen reclame' of 'kijk 65% is voor reclame' terwijl je soms toch een andere beslissing moet nemen dan de uitslag.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 08:00:57 AM
ik denk een test maand en daarna of in de laatste week een poll of een andere manier van reageren opzetten.
als je dat gelijk gaat doen gaan mensen primair reageren, het is beter om 'ze' eerst te laten nadenken.
ik kan mij nog een layout wijziging herinneren van Waarneming.nl waar de primaire reacties ook erg negatief waren maar na verloop van enige tijd zag men de verbeteringen en werden de reacties ook genuanceerder.
Dus de week wordt nu alweer een maand. Moeten we niet een jaar doen om te zien of de 5 nullen ook komen?!   :rolleyes:

De poll op het forum daar kon je trouwens je stem verwijderen en opnieuw stemmen. Misschien handig om dat voor de website ook zo te maken. Dan kunnen mensen nav de discussie evt hun stem nog wijzigen.

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 08:00:57 AM
De door Marleen opgezette poll heb ik verwijderd omdat daar dan een man of 20 hun stem uitbrengen en het dan lijkt of de meerderheid voor/tegen is terwijl je met een laag aantal stemmers natuurlijk geen uitslag krijgt die de mening van de doorsnee gebruiker vertegenwoordigd.
Een poll krijgt ook snel iets dwingends, 'kijk maar 65% is tegen reclame' of 'kijk 65% is voor reclame' terwijl je soms toch een andere beslissing moet nemen dan de uitslag.

Ik weet best dat 20 van de 105.000 leden niet een goed beeld is van alle gebruikers, maar hoeveel mensen reageren weet je niet van te voren, zeker niet als het al bij 3 stemmen wordt verwijdert. Een poll leek me beter dan de antwoorden in het topic omdat het een duidelijker overzicht geeft. Dat was alles. En natuurlijk moet je soms iets anders doen dan een poll zegt, maar je moet je gebruiker wel serieus nemen.

Groetjes, Marleen

jvogels

Citeerk denk een test maand en daarna of in de laatste week een poll of een andere manier van reageren opzetten.

Ik denk dat je dit sowieso krijgt, want iedereen staat vrij om een topic op het forum te openen. Slimmer is het dan om meteen de redenen goed te verwoorden in een begeleidend topic. En laat die reacties dan maar komen, je ziet dan vanzelf wel of de reacties afzwakken of niet.

Een maand proeftijd geeft bovendien de ruimte om de hoeveelheid "primaire reacties" op het totaalgemiddelde minder sterk aanwezig te laten zijn.

CiteerDe door Marleen opgezette poll heb ik verwijderd omdat daar dan een man of 20 hun stem uitbrengen en het dan lijkt of de meerderheid voor/tegen is terwijl je met een laag aantal stemmers natuurlijk geen uitslag krijgt die de mening van de doorsnee gebruiker vertegenwoordigd.

Kan zo zijn, maar ik denk dat je er bij deze niet onderuit komt. En als mensen daar op tegen zijn, dan sta je nog vrij om hun mening naast je neer te leggen. Dat is democratie, het andere (wat vaak als democratie wordt versleten) is in feite dictatuur van de meerderheid. Belangrijkste is volgens mij dat mensen goed wordt uitgelegd waarom je deze proef doet.

hiskodevries

Dat zal ook zeker gebeuren. Staat meen ik ook in 1 van de eerste posts

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Wat mij betreft doen, met wat beperkingen zoals door anderen aangegeven: niet te opzichtig/bewegend, enigszins verwant aan de onderwerpen van de site, etc. Ook vind ik de optie om gebruikers de keuze 'betaling voor geen reclame' te geven een goede. Ik zou daar overigens geen gebruik van maken. Ik erger me wel eens aan opzichtige reclame, maar ik heb er nog nooit een site om gemeden.

Vincent Hart

Citaat van: xenion op oktober 03, 2011, 18:57:18 PM
Wat ik me al een tijdje afvraag, waarneming.nl levert ook gegevens toch, wordt daar dan ook wat aan verdiend?
Ik vroeg me hetzelfde af. Los van de noodzaak om advertenties te gaan toestaan, lijkt het me helemaal niet erg om ook te kijken naar inkomstenmaximalisatie (wat betaalt bv de overheid voor de door ons grotendeels onbezoldigd verzamelde data?)
Daarnaast: Donaties en merchandise zullen nooit de/een hoofdbron van inkomsten worden, maar het iets beter verkopen dan nu gebeurt zou best een leuke aanvulling kunnen zijn op de inkomsten ... En hoe goed Marleens bedoelingen ook zijn, het zou me verbazen als er op wrn.nl/forum niet iemand rondloopt die al een fijne boterham verdient aan (internet)marketing die ons daarbij zou kunnen adviseren.

@Betalen voor geen reclame: Dan zul je inderdaad premium content voor de betalende bezoeker moeten verzinnen, en dan nog krijg je verwachtingen bij zowel betalende als niet betalende bezoekers die je niet/nauwelijks kunt managen. Lijkt mij dus geen goed plan.

Overigens ben ik ook nog benieuwd naar de al een paar keer gestelde (maar volgens mij nog niet beantwoorde?) vraag waar op de site precies de reclames wel/niet gaan verschijnen.
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Bedenk wel, de data is van de waarnemers. Dan zou WRN.nl ook de waarnemers moeten gaan betalen en gaat dit de kwaliteit zeker niet ten goede komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op oktober 04, 2011, 21:36:32 PM
Ik vroeg me hetzelfde af. Los van de noodzaak om advertenties te gaan toestaan, lijkt het me helemaal niet erg om ook te kijken naar inkomstenmaximalisatie (wat betaalt bv de overheid voor de door ons grotendeels onbezoldigd verzamelde data?)

Hoe schat jij Bleker in? Zou die daar 225 K per jaar voor betalen?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2011, 21:39:03 PM
Bedenk wel, de data is van de waarnemers. Dan zou WRN.nl ook de waarnemers moeten gaan betalen en gaat dit de kwaliteit zeker niet ten goede komen.
Dat zou zo kunnen zijn, maar dat is dan wel een nogal wrange constructie: Een non-profit organisatie maakt op jaarbasis 325k aan kosten om data te verzamelen die de overheid nodig heeft, maar gratis krijgt (in tegenstelling tot data van andere organisaties) omdat anders de invoerders niet zouden 'delen in de winst' - die ook weer ergens uit betaald moet worden??

Ben wel benieuwd naar het antwoord van Hisko/Dylan op mijn vraag.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 04, 2011, 21:41:56 PM
Hoe schat jij Bleker in?
Evolutionair gezien als een flinke stap terug vanaf de eencelligen ...

Overigens (misschien raar uit de mond van een admin) lijkt het ergens in dit topic geopperde idee om admins een vergoeding te geven me niet handig. Twee voorbeeldjes: Verschillende admins doen meer of minder op site/forum. Moet je die dan verschillend belonen? En krijgen 'deskundiger' admins meer dan admins die op een andere manier bijdragen? Moet je dat weer gaan kwantificeren en administreren ... Ik denk (en hoop) dat admins de verschillende doelen van waarneming.nl een warm hart toedragen, en het leuk/zinvol vinden om - als onderdeel van een team vrijwilligers - daaraan bij te dragen. Ik in elk geval wel.
Groet, Vincent

JohanvantBosch

Ik snap de reactie over premium content voor de betalende bezoeker niet helemaal. En ook niet de andere verwachtingen die dat zou opleveren. Je betaalt omdat je geen reclame wilt zien. Dat is het enige waarvoor je betaalt en dus ook het enige dat je krijgt. Vind je dat niet genoeg waar voor dat geld? Dan betaal je gewoon niet. En zie je dus wel reclame..... Helderder kan het volgens mij niet zijn.

hiskodevries

waarneming.nl verkoopt geen data en gaat dat ook niet doen.
het verhaal is simpel het geld wat nu binnenkomt is te weinig om innovatief te zijn, kortom we zoeken een manier om meer binnen te krijgen.

Vincent Hart

@Johan: Ik zeg ook niet dat het een logische reactie is, maar ik verwacht hem wel (net als degene die eerder met dat argument kwam)
@Hisko: Ok, duidelijk. Alleen niet waarom. Wel is duidelijk dat de overheid in haar handjes mag knijpen met zulke gratis datasets. Nu wij nog met wat ermee gedaan wordt ...
Groet, Vincent

Willemien Troelstra

Ik zie nu net dat ik onderstaande reactie heb gepost in deze reclame discussie terwijl er parallel een discussie over donaties loopt. Misschien hebben jullie er toch nog wat aan.

Ik kom normaal nooit op dit stuk van het forum maar via de crowdfunding in het menu (die me nogal stoorde) belandde ik uiteindelijk hier. In aanvulling op opmerkingen van Peter Lindenburg en Taka wil ik opmerken dat ik er helemaal niets van snap waarom Hisko (en anderen?) reclame wel willen uitproberen maar niet willen testen wat een mailtje naar gebruikers met een verzoek om een bijdrage doet. (Ik heb trouwens liever een mailtje dan dat crowdfunding item in het menu, maar dat is een beetje terzijde)

Ik denk dat heel veel gebruikers, net als ik, grote delen van het forum nooit lezen en dus geen idee hebben over de werkwijze en kosten van waarneming.nl en dit soort discussies. Ik denk ook dat er een heleboel mensen zijn, die het net als ik heel normaal zouden vinden om iets te betalen voor het gebruik van waarneming.nl. Waarom ze nu dan niet doneren? 1. Omdat ze nooit wordt verteld dat waarneming.nl geld kost, laat staan hoeveel. 2. Omdat ze nooit wordt gevraagd om een bijdrage. 3. Omdat je zelfs moet zoeken hoe je kan doneren. 4. Omdat je zelfs nu met de crowdfundingactie wel wordt opgeroepen geld te geven voor de stand, maar niet voor de rest van waarneming.nl, wat toch veel meer kost.

Ik zou er zelf bijvoorbeeld (op dit moment, nu ik de website intensief gebruik) geen probleem mee hebben om €50 per jaar te doneren. Sponsor ik toch al weer 4 waarnemers die geen bijdrage kunnen of willen doen, toch?

Trouwens wat betreft die crowdfunding voor de stand valt me op dat er erg geschreven is vanuit het idee dat iedereen weet waarom je een stand zou moeten hebben. Welk doel er met de stand bereikt wordt (behalve dat de kosten nog meer oplopen omdat er nog meer waarnemingen komen ;-) ) wordt niet gespecificeerd. Ik ben daardoor minder geneigd om hier geld voor te geven.

Citaat van: peterlindenburg op oktober 03, 2011, 18:14:33 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2011, 08:20:30 AM
Emails sturen proberen we tot een minimum te beperken, alleen in uiterste nood.
Natuurlijk het kan altijd beter, maar dan krijgt het al snel iets schooierigs.
Citaat van: Taka op oktober 01, 2011, 15:17:50 PMwil het graag zo houden: ik ben de klant en ik heb totnutoe gratis en voor niets van het product genoten. Maar nu dat financieel niet meer mogelijk lijkt, wil ik best een redelijk bedrag betalen voor dat product.
Bovenstaande citaten hebben mij getriggerd nog een keer te reageren. Hisko en co, je hebt natuurminnend NL een gigantische dienst bewezen door waarneming te bedenken en op te zetten. Het is een gigantisch succes geworden en daardoor zijn de kosten uit de pan gerezen. Ik heb al jaren kunnen genieten van waarneming.nl, er is helemaal niets schooierigs aan om mij/alle gebruikers om een bijdrage te vragen. Goede dingen kosten nu eenmaal geld. Ben ik naief als ik denk dat velen anderen er ook zo over denken? Waarom betalen vele vogelaars elk jaar 36 euro aan dutchbirding om alerts te ontvangen?

groet Peter
groet, Willemien Troelstra

hiskodevries

dit is een goede opmerking "Trouwens wat betreft die crowdfunding voor de stand valt me op dat er erg geschreven is vanuit het idee dat iedereen weet waarom je een stand zou moeten hebben. Welk doel er met de stand bereikt wordt (behalve dat de kosten nog meer oplopen omdat er nog meer waarnemingen komen ;-) ) wordt niet gespecificeerd. Ik ben daardoor minder geneigd om hier geld voor te geven. "

Zoals al eerder aangegeven hebben we geen enkele ervaring met 'schooien'
Ik hoop de het helder genoeg beschreven is dat dit project een test is om te zien in hoeverre de gemeenschap bereid is om geld voor een specifiek doel te doneren.
Tot nu toe hebben 48 mensen voor dit doel geld gestort.
De pr voor deze aktie is, voor onze begrippen, fors. Via twitter (1800 volgers), de voorpagina van waarneming.nl (148.000 individuele kijkers per maand) en het forum(>8000 leden) is de aktie onder de aandacht gebracht.
Dan is de huidige stand toch wel wat teleurstellend, wat mij  sterkt om ze snel mogelijk de reclame op waarneming.nl aan te zetten.

Botervlieg

Maar Hisko,

Wat is/was precies je verwachting? Even serieus?

Ik zou het overigens bijzonder vinden (ik weet niet of waarneming dat wel kan) als je in 2-3 dagen 1000 euro verdient met google ads. (overigens moet je dan nog 2 maanden wachten voor je het krijgt) En ja, nu is het even investeren omdat alles nog gemaakt moet worden. Maar als je straks een pakket aan materialen hebt...

Hoelang had het zonder deze acties geduurd voor je 1000 euro binnen zou hebben, én gratis gemaakt materiaal door vrijwilligers voor de stands én merchandising dingen die zo uitgevoerd kunnen worden?

Hoeveel mensen van twitter, vinden het slechts grappig om te weten wat er in Nederland qua planten/dieren gebeurt, meer niet. Waarom zou zo iemand voor een stand geld geven? Geld inzamelen voor een stand die 4x per jaar gebruikt wordt, ligt zéér van een gebruiker af. Geef jij geld aan iets waar je niets mee te maken hebt en ook nooit iets van ziet? Ondanks dat je veel volgers hebt, schijnt maar een zeer klein deel van de mensen actief te zijn op twitter. Twitter gaat ook best snel, waardoor je in no-time weer buiten beeld bent met je tekst.

Vergelijk het eens met de merchandising, daar worden al dingen verkocht nog voor ze bestaan/ingekocht zijn. Maar daar kunnen mensen wat mee. Iedereen gebruikt in het dagelijks leven pen en papier en "iedereen" wil van de winter een warme muts op. Dat ligt veel dichter bij de mensen dan zo'n stand. En inderdaad, als mensen niet eens weten wat het is of waar het voor gebruikt wordt...

Eerder werd door iemand (weet niet meer wie) al gezegd: Waarom geld inzamelen voor de stand en niet het hele bedrag dat waarneming nodig heeft. Misschien als je daar merchandising en andere dingen neerzet waar de mensen meer bij betrokken zijn en meer van zien... Ik weet niet of het helpt, misschien?

En de teller is leuk, maar als die niet klopt met de werkelijkheid... Ik snap dat dat technisch wat ingewikkelder is, maar het mist nu wel z'n doel. Je zag dat in het begin iedereen enthousiast was van o bijna 600 euro, bijna 800 euro, bijna 1000 euro, bijna op de helft, mensen volgden het op de voet. Maar nu niet meer, want het getal zegt "niets" meer.

Overigens is 1000 euro delen door 48 donaties wel gemiddeld ongeveer 20 euro per donatie (de een 5 euro de ander 50, maar toch).

En de 1000 euro in 3 dagen, tegenover 5000 in 1,5 jaar?

Misschien is niet iedereen het met me eens, maar ik vind het evengoed wél een prestatie!
Bedankt aan iedereen die een donatie heeft gedaan!

Ik wil niet onbeleefd zijn, maar het lijkt mij beter dankbaar te zijn voor wat we wel hebben bereikt ipv ondankbaar te zijn over wat we (nog) niet hebben bereikt.

Edit: Kijk ook naar hoe andere organisaties zoals de vogelbescherming het doen, die hebben volgens mij ook geen reclame, of google naar donateurs werven ofzo. Er zijn allerlei sites te vinden met bruikbare tips.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Marleen,
ik geloof dat ik het al eerder uitgelegd heb.
Deze akties kosten een enorme tijdsinvestering (maken software, vragen op het forum en via email beantwoorden etc)
en na de eerste dag ebt de drang tot doneren weg, dat zie je aan het aantal stortingen per dag.
Het voordeel van reclame is dat dit een constante, wel variabele, stroom geld wordt die na het activeren geen enkele inspanning meer kost.
Ik zie 1 voordeel aan de crowdfunding : De betrokkenheid van mensen bij waarneming.nl

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 07, 2011, 09:07:13 AM
Marleen,
ik geloof dat ik het al eerder uitgelegd heb.
Deze akties kosten een enorme tijdsinvestering (maken software, vragen op het forum en via email beantwoorden etc)
en na de eerste dag ebt de drang tot doneren weg, dat zie je aan het aantal stortingen per dag.
Het voordeel van reclame is dat dit een constante, wel variabele, stroom geld wordt die na het activeren geen enkele inspanning meer kost.
Ik zie 1 voordeel aan de crowdfunding : De betrokkenheid van mensen bij waarneming.nl

Dan zet je die reclame er lekker op Hisko, veel succes er verder mee.

Ik vind je reactie ondankbaar. En hoe kun je oordelen over de donaties terwijl we pas 3 dagen bezig zijn? Terwijl dit het eerste project is dat nog ver van de mensen af staat ook? En ja het kost tijd, gek he, iedereen werkt in 2011 voor z'n geld. Maar nogmaals, we hebben nu in 3 dagen een stuk meer bereikt dan je met de reclame had gehaald, bovendien heb je nu ook nog mensen die gratis voor jou dingen aan het organiseren en maken zijn. En ja dat kost de eerste keer even veel tijd, mensen moeten er ook hun draai in vinden en weten wat wel/niet kan/mag/gewenst is.

Hou je er rekening mee dat mensen mogelijk door je opmerking over dat je "teleurgesteld bent" over 1000 euro in 3 dagen ook gedemotiveerd raken om te doneren?

Ik vraag me echt serieus af wat jou verwachting is van donaties en hoe realistisch dat is...

Besef wel dat jij in november met een mooie stand staat, DANKZIJ deze donaties en de inzet van waarnemers om van alles voor je te organiseren, te helpen en in elkaar te zetten.

Datura

Google-ads prima!

Niet te veel forumpaginas over volschrijven of 'Maurice de Hondt' Polls houden.

Ik zeg doen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jeroen Nagtegaal

Simpel rekensommentje. Uitgaande van 100.000 op jaarbasis door reclame. Dan kom je gemiddeld op zo'n €275 euro per dag. Hiervoor is eenmalig een inzet nodig van betaalde krachten.

Reclame loopt nu ook 3 dagen en heeft gemiddeld zo'n 300-350 euro per dag opgebracht, echter is de stand gister nauwelijks veranderd. Hierin zitten echter vele uren voor het bouwen van software etc. etc.

Economisch gezien is het dus veel beter (en reëler) om te zoeken naar een lange termijns-oplossing. Netto zal het resultaat van reclame ook hoger zijn dan van projecten. De gebruikers gaan ook niet dagelijks voor een project betalen, ik niet in elk geval. Daarbij komt ook dat je dan alleen (kleine) projecten kunt laten draaien terwijl de kosten van Hisko ea. en het data verkeer niet binnen een project te verantwoorden zijn.

Ik zeg overigens niet dat ik tegen zulke projecten ben, zeker niet, zelfs voor omdat het de binding tussen WRN.nl en gebruiker vergroot, maar een reële blik erover moet je altijd kunnen behouden. Het gaat nu erom hoe WRN.nl draaiende gehouden kan worden. Voor jou is dat (hopelijk) ook duidelijk dat het niet kan met alleen kleine projecten en bijdragen van gebruikers. Reclame is dus zeker een goede inkomstenbron. En als het storend is, gebruik je Adblock. Zie je het niet, en heeft WRN.nl toch inkomsten.

Overigens ken ik maar weinig websites zonder reclame...

Even iets om rekening mee te houden: Hisko kan soms erg bot/ondankbaar overkomen, zo zal hij het vaak niet bedoelen is mijn ervaring.

Wat mij betreft: begin maar met reclame, en een proef met 1 week lijkt me veel te kort. Gewoon invoeren voor een flinke tijd!

Groet, Jeroen Nagtegaal

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 07, 2011, 09:39:00 AM
Simpel rekensommentje. Uitgaande van 100.000 op jaarbasis door reclame. Dan kom je gemiddeld op zo'n €275 euro per dag. Hiervoor is eenmalig een inzet nodig van betaalde krachten.

Reclame loopt nu ook 3 dagen en heeft gemiddeld zo'n 300-350 euro per dag opgebracht, echter is de stand gister nauwelijks veranderd. Hierin zitten echter vele uren voor het bouwen van software etc. etc.

(...)

Wat mij betreft: begin maar met reclame, en een proef met 1 week lijkt me veel te kort. Gewoon invoeren voor een flinke tijd!

Ten eerste ga je uit van een bedrag voor reclame op jaarbasis waarvan je niet weet of je dat wel haalt.

Ten tweede mag reclame voor lange tijd ingevoerd worden en mogen de meningen (van Hisko) pas na een maand komen want dan zullen mensen niet meer zo klagen en zijn ze eraan gewend. Maar... Doneren daar oordelen we binnen 3 dagen over en kappen we dan gelijk af.

En dat iedereen het doet is zo'n lomp en slap excuus. Hoe zat het ook al weer. Als iedereen in de sloot springt doe jij het ook?

En dat hisko z'n houding "nou eenmaal zo is", dat weet ik inmiddels wel, maar het werkt nog steeds niet motiverend en het gaat hier niet alleen om mij, maar om al die mensen die best willen doneren, maar niet als ze zo gedemotiveerd worden... lijkt me...

Succes er verder mee

HPM

Citaat van: M. Baltus op oktober 07, 2011, 09:24:39 AM

[...]

Marleen, wil je alsjeblieft ophouden met dit soort verongelijkte opmerkingen en verhalen? Ik stoor me daar erg aan en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Als je kritiek hebt en die absoluut wilt uiten kan dat ook op een normale toon.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op oktober 07, 2011, 09:49:36 AM
Citaat van: M. Baltus op oktober 07, 2011, 09:24:39 AM

[...]

Marleen, wil je alsjeblieft ophouden met dit soort verongelijkte opmerkingen en verhalen? Ik stoor me daar erg aan en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Als je kritiek hebt en die absoluut wilt uiten kan dat ook op een normale toon.

Tuurlijk Herman.  :duim:

Toch wel bijzonder dat ik hier niet mag juichen als ik blij ben met de inkomsten, geen feedback mag leveren want dan praat ik teveel en jullie geen succes mag wensen met de reclame want dan doe ik het ook niet goed. Ik kan me vergissen maar had zelfs de indruk dat er zonder overleg posts van mij verwijderd waren.

Niet geheel verbazingwekkend waarom veel mensen hier hun mond houden.

Maar ik zal me vanaf nu aan me woord houden en daadwerkelijk stoppen met helpen en reacties plaatsen.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: M. Baltus op oktober 07, 2011, 09:48:23 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 07, 2011, 09:39:00 AM

(...)

Ten eerste ga je uit van een bedrag voor reclame op jaarbasis waarvan je niet weet of je dat wel haalt.

Ten tweede mag reclame voor lange tijd ingevoerd worden en mogen de meningen (van Hisko) pas na een maand komen want dan zullen mensen niet meer zo klagen en zijn ze eraan gewend. Maar... Doneren daar oordelen we binnen 3 dagen over en kappen we dan gelijk af.

En dat iedereen het doet is zo'n lomp en slap excuus. Hoe zat het ook al weer. Als iedereen in de sloot springt doe jij het ook?

En dat hisko z'n houding "nou eenmaal zo is", dat weet ik inmiddels wel, maar het werkt nog steeds niet motiverend en het gaat hier niet alleen om mij, maar om al die mensen die best willen doneren, maar niet als ze zo gedemotiveerd worden... lijkt me...

Succes er verder mee
Bedrag is inderdaad een aanname. Maar wel zoals eerder vermeld in dit topic. Is een bedrag genoemd/gesuggerreerd door Google.

Verder schrijf ik de projecten niet af, ik geef alleen aan dat Wrn.nl daar niet op kan draaien. Overigens neem het bedrag zeer sterk af. De vaste gebruikers die willen hebben al wel betaald. Ook na 3 of 6 of 20 dagen zal de mening niet gaan veranderen van personen.

Ik neem aan dat je doelt met iedereen, op andere websites? Daarmee wilde ik aangeven dat ook andere websites kosten hebben die gedekt moeten worden. En het dus gebruikelijk is om dat via reclame te doen. Waarom zou je een andere manier verzinnen als er een goedwerkend concept is?

En als je weet dat Hisko zo is kun je dat toch ook luchtiger lezen? Leeft veel prettiger!
Groet, Jeroen Nagtegaal

peterlindenburg

Ik vind de bijdrage van Willemien Troelstra heel wezenlijk (ze quote mij ook ;D ).
Dat er een zekere vorm van reclame nodig zal zijn is mij intussen, gezien het grote bedrag dat nodig is, wel duidelijk. Maar, zoals Willemien nogmaals aanhaalt, het 'grote publiek' is onvoldoende op de hoogte van alle kosten. Natuurliefhebbers zijn over het algemeen behoorlijke idealisten, het lijkt me sterk dat als je die op hun idealisme aanspreekt er niet een behoorlijke, constante geldstroom op gang komt. Ik herhaal: goede dingen kosten geld. Het woord 'schooien' dat Hisko gebruikt vind ik bijna getuigen van een soort minderwaardigheidscomplex, waarneming.nl is fokking goed!!!
Het experiment met de donaties voor een stand vind ik niet erg handig opgezet. Ik denk dan meteen: waarom willen we op een stand staan? leen een laptop, leen een beamer. Het belang is niet duidelijk. Daarnaast, en daarin geef ik Marleen gelijk, vind ik het niet handig om na 3 dagen al geringschattend te gaan doen over de opbrengt op een openbaar forum.

groeten Peter

Citaat van: Willemien Troelstra op oktober 07, 2011, 01:18:31 AM
Ik zie nu net dat ik onderstaande reactie heb gepost in deze reclame discussie terwijl er parallel een discussie over donaties loopt. Misschien hebben jullie er toch nog wat aan.

Ik kom normaal nooit op dit stuk van het forum maar via de crowdfunding in het menu (die me nogal stoorde) belandde ik uiteindelijk hier. In aanvulling op opmerkingen van Peter Lindenburg en Taka wil ik opmerken dat ik er helemaal niets van snap waarom Hisko (en anderen?) reclame wel willen uitproberen maar niet willen testen wat een mailtje naar gebruikers met een verzoek om een bijdrage doet. (Ik heb trouwens liever een mailtje dan dat crowdfunding item in het menu, maar dat is een beetje terzijde)

Ik denk dat heel veel gebruikers, net als ik, grote delen van het forum nooit lezen en dus geen idee hebben over de werkwijze en kosten van waarneming.nl en dit soort discussies. Ik denk ook dat er een heleboel mensen zijn, die het net als ik heel normaal zouden vinden om iets te betalen voor het gebruik van waarneming.nl. Waarom ze nu dan niet doneren? 1. Omdat ze nooit wordt verteld dat waarneming.nl geld kost, laat staan hoeveel. 2. Omdat ze nooit wordt gevraagd om een bijdrage. 3. Omdat je zelfs moet zoeken hoe je kan doneren. 4. Omdat je zelfs nu met de crowdfundingactie wel wordt opgeroepen geld te geven voor de stand, maar niet voor de rest van waarneming.nl, wat toch veel meer kost.

Ik zou er zelf bijvoorbeeld (op dit moment, nu ik de website intensief gebruik) geen probleem mee hebben om €50 per jaar te doneren. Sponsor ik toch al weer 4 waarnemers die geen bijdrage kunnen of willen doen, toch?

Trouwens wat betreft die crowdfunding voor de stand valt me op dat er erg geschreven is vanuit het idee dat iedereen weet waarom je een stand zou moeten hebben. Welk doel er met de stand bereikt wordt (behalve dat de kosten nog meer oplopen omdat er nog meer waarnemingen komen ;-) ) wordt niet gespecificeerd. Ik ben daardoor minder geneigd om hier geld voor te geven.

Citaat van: peterlindenburg op oktober 03, 2011, 18:14:33 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2011, 08:20:30 AM
Emails sturen proberen we tot een minimum te beperken, alleen in uiterste nood.
Natuurlijk het kan altijd beter, maar dan krijgt het al snel iets schooierigs.
Citaat van: Taka op oktober 01, 2011, 15:17:50 PMwil het graag zo houden: ik ben de klant en ik heb totnutoe gratis en voor niets van het product genoten. Maar nu dat financieel niet meer mogelijk lijkt, wil ik best een redelijk bedrag betalen voor dat product.
Bovenstaande citaten hebben mij getriggerd nog een keer te reageren. Hisko en co, je hebt natuurminnend NL een gigantische dienst bewezen door waarneming te bedenken en op te zetten. Het is een gigantisch succes geworden en daardoor zijn de kosten uit de pan gerezen. Ik heb al jaren kunnen genieten van waarneming.nl, er is helemaal niets schooierigs aan om mij/alle gebruikers om een bijdrage te vragen. Goede dingen kosten nu eenmaal geld. Ben ik naief als ik denk dat velen anderen er ook zo over denken? Waarom betalen vele vogelaars elk jaar 36 euro aan dutchbirding om alerts te ontvangen?

groet Peter

hiskodevries

mensen ik doe niet geringschattend over de opbrengst, en wie weet krijgen we dit weekend weer een boost.
Maar de ervaring met de vorige donatie actie ( volgens mij net verkeerd gepland na de kerst) zie je de eerste dagen een mooie opbrengst die de dagen daarna sterk afvlakt, ook logisch want je kunt niet mensen blijven bestoken met hetzelfde onderwerp.
Het enige wat nog rest is een email aktie, maar dan willen we ook wat meer te vertellen hebben dan alleen een 'schooi' stukje tekst.