Reclame op Waarneming.nl

Gestart door Dylan, september 27, 2011, 11:57:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Ik zou zeggen: altijd doen! Ook als de begroting al rondkomt. Kun je een buffer mee opbouwen of andere leuke dingen doen.

Vraag die in mij opkomt is wel op welke pagina's de reclame allemaal komt. Op alle pagina's, of op alleen de meeste gebruikte? (80/20)

Inhoud van de reclameboodschappen vind ik irrelevant. Wat is precies het probleem als het niet over natuur gaat? (bovendien zal dat, als Google z'n werk goed doet, waarschijnlijk doorgaans wel zo zijn).
Hendrik Jan van Dijk

Botervlieg

Ik heb even een poll gemaakt voor overzicht van de meningen

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=165441.0

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op oktober 03, 2011, 07:20:23 AM
Ik heb even een poll gemaakt voor overzicht van de meningen

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=165441.0

De poll is (nav een bug?) door Hisko verwijderd.

Reden: Hisko vind dat geld ophalen veel geld kost dus dat gaat kennelijk sowieso niet gebeuren. Bovendien zullen volgens hem hooguit 100 mensen van de 105.000 maandelijkse waarneming bezoekers stemmen.

Conclusie: Hele gesprek over reclame/donaties heeft geen nut, keuze is kennelijk al gemaakt want donaties/fondsen gaat het niet worden. Blijft er nog maar 1 optie over: reclame.

Wie zei ook al weer in het begin van het topic dat Hisko en Dylan toch niet geïnteresseerd waren in hulp en tips?

hiskodevries

Voor het juiste perspectief mijn volledige tekst
CiteerMarleen, ik heb de poll verwijderd.
Ter zijde.
Ik waardeer je inzet om ons van ideeen te voorzien om geld bij elkaar te sprokkelen.
Maar geld ophalen kost veel geld.
Bekijk om dit te onderbouwen maar eens op http://www.vlindernet.nl/doc/dvs/pdf/2010_financieel_jaarverslag_2010.pdf
dan zie je dat om 185.000 euro op te halen 91.000 euro kosten gemaakt moeten worden.
Dan praten we ook nog over een organisatie die een ambi kenmerk heeft, die kunnen wij nog niet krijgen omdat we niet aan de voorwaarden voldoen.

Het plaatsen van een poll op het forum is niet zo heel zinvol want ik gok dat je maximaal 100 reacties krijgt van de 105.000 maandelijkse waarneming.nl bezoekers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Daaraan toevoegend. Mensen voeren hun waarnemingen in op Waarneming.nl waardoor Waarneming.nl een 'waardevolle' internet site wordt om deze mensen dan ook nog geld te gaan vragen dat stuit mij tegen de borst.
Mocht iemand het briljante idee hebben om juist de 'lurkers' op een simpele ( lees niet arbeidsintensieve) manier geld uit de zak te kloppen dan hoor ik dat graag.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2011, 08:52:40 AM
Daaraan toevoegend. Mensen voeren hun waarnemingen in op Waarneming.nl waardoor Waarneming.nl een 'waardevolle' internet site wordt om deze mensen dan ook nog geld te gaan vragen dat stuit mij tegen de borst.
Mocht iemand het briljante idee hebben om juist de 'lurkers' op een simpele ( lees niet arbeidsintensieve) manier geld uit de zak te kloppen dan hoor ik dat graag.

Sinds wanneer mogen donateurs alleen uit waarneming leden bestaan?
Volgens mij had ik verschillende tips gegeven om mensen buiten waarneming te vragen.  :huh: :huh:

hiskodevries

Ik stel voor dat we inderdaad gedurende een afgesproken periode daadwerkeliijk de google ads tonen.
Op de startpagina komt dan een verwijzing naar het forum onderdeel om je mening te geven/
Dan krijgen we zeker meer meningen los.

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2011, 08:55:42 AM
Op de startpagina komt dan een verwijzing naar het forum onderdeel om je mening te geven/

Meer dan de 100 met de poll?
En hoe ga je het overzicht bewaren zodat echt helder is wat de meningen zijn?

Taka

Mensen doen dat toch voor hun hobby? Ze geven ook honderden euro's uit aan camera's, lenzen, verrekijkers en wat dies meer zij. Het invoeren van waarnemingen kan om diverse redenen "leuk" of zelfs een kostenbesparing zijn. Jezelf terug zien bovenaan diverse lijstjes, je eigen lijstjes completeren, zelf geen software hoeven aan te schaffen om je waarnemingen bij te houden (en er altijd bij kunnen). Het valideren van waarnemingen: ik ben altijd weer blij als een admin mijn determinaties bevestigt of, als ik er niet uitkom, dat er dan meestal wel iemand te vinden is die (afhangend van de soortgroep) binnen enkele minuten mij helpt.
Of simpelweg een idee dat je met z'n allen wat interessants opbouwt. Interessant voor wie? Voor onszelf vooral.

Jullie zijn toch ook druk bezig om allerlei wensen van gebruikers in te willigen? Leuke overzichtjes uit de database trekken. Ik vind het prachtig. Mij hoor je niet klagen. Als de opbrengst van de ingevoerde waarnemingen daar niet tegenop kan, dan geef je dus eigenlijk te veel terug.

Ik weet niet wie of wat je precies met 'lurkers' bedoelt (wel ongeveer,  maar het is onduidelijk hoe breed je definitie is). Maar misschien kan je net als de NDFF geld vragen voor zakelijk gebruik van gegevens. Of mag dat niet volgens de overeenkomst met de NDFF? Je wordt natuurlijk wel een concurrent.
(Sybe)

hiskodevries

Sybe, 'lurkers' zijn de kijkers.

Melchior van Tweel

Hallo Sybe,
Ik ben het hier helemaal mee eens, maar blijkbaar zijn de kosten voor het vragen en administreren van geld bijna net zo hoog zijn als de opbrengsten heeft het inderdaad geen zin en moet er gezocht worden naar andere geldbronnen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 03, 2011, 09:40:39 AM
Hallo Sybe,
Ik ben het hier helemaal mee eens, maar blijkbaar zijn de kosten voor het vragen en administreren van geld bijna net zo hoog zijn als de opbrengsten heeft het inderdaad geen zin en moet er gezocht worden naar andere geldbronnen.

Ik wil niet onbeleefd zijn maar "kosten voor het vragen van geld", die ene link onderaan de pagina waar niemand kijkt?!

Ik heb nog niet gezien dat er werkelijk moeite is gedaan om uit te zoeken hoe je op een voordelige manier voor donaties/fondsen kunt zorgen.

Wat Hisko zegt over vlinderstichting. Je weet niet waar zij de 91.000 aan uit hebben gegeven. Als zij kleuren folders laten drukken en met verzendkosten naar iedereen toesturen zonder er geld voor te vragen. Kost veel meer dan wanneer mensen de gelegenheid hebben zelf een a4 uit te printen en dat als poster of folder te verspreiden. (even als voorbeeld).

Want weer ik eerder een keer aan Dylan vroeg wat er tot nu toe is gedaan om via donateurs/fondsen aan geld te komen, daar zei hij alleen op dat er te weinig binnenkwam en ze daar geen heil meer in zien. Maar voorbeelden zijn er niet genoemd, dus ga ik er vanuit dat het die ene link is + wat Bart & André hebben opgehaald.

Groetjes, Marleen

Taka

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2011, 09:38:23 AM
Sybe, 'lurkers' zijn de kijkers.

Tja, sinds ik twee jaar geleden vader ben geworden van een tweeling, heb ik echt niet veel tijd om het veld in te gaan. Maar ik vind het wel leuk om nog te zien wat er op mijn favoriete plekjes wordt waargenomen. Kennelijk ben ik nu ook zo'n foute 'lurker' geworden. Of bedoel je dat niet?

(Sybe)

hiskodevries

lurkers zijn helemaal niet fout.
alleen dragen ze niet bij aan de inhoud ( of zie ik wat over het hoofd)
Het grootste aantal bezoekers zijn lurkers , deze maand 105.804 unieke bezoekers, ik denk zo`n 1000 individuele invoerders.

hdijk

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2011, 10:14:59 AM
lurkers zijn helemaal niet fout.
alleen dragen ze niet bij aan de inhoud ( of zie ik wat over het hoofd)
Het grootste aantal bezoekers zijn lurkers , deze maand 105.804 unieke bezoekers, ik denk zo`n 1000 individuele invoerders.
Dus ik mag rekenen op 106 fans  O0 .

Ik neem aan dat deze aantallen gelden voor september?
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Citaat van: M. Baltus op oktober 03, 2011, 09:46:44 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 03, 2011, 09:40:39 AM
Hallo Sybe,

Ik wil niet onbeleefd zijn maar "kosten voor het vragen van geld", die ene link onderaan de pagina waar niemand kijkt?!

Ik heb nog niet gezien dat er werkelijk moeite is gedaan om uit te zoeken hoe je op een voordelige manier voor donaties/fondsen kunt zorgen.

Wat Hisko zegt over vlinderstichting. Je weet niet waar zij de 91.000 aan uit hebben gegeven. Als zij kleuren folders laten drukken en met verzendkosten naar iedereen toesturen zonder er geld voor te vragen. Kost veel meer dan wanneer mensen de gelegenheid hebben zelf een a4 uit te printen en dat als poster of folder te verspreiden. (even als voorbeeld).

Want weer ik eerder een keer aan Dylan vroeg wat er tot nu toe is gedaan om via donateurs/fondsen aan geld te komen, daar zei hij alleen op dat er te weinig binnenkwam en ze daar geen heil meer in zien. Maar voorbeelden zijn er niet genoemd, dus ga ik er vanuit dat het die ene link is + wat Bart & André hebben opgehaald.

Groetjes, Marleen
Ik ben met je eens dat de inspanningen om donateurs etc te krijgen niet indrukwekkend zijn. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik zou zeggen eerst reclame erop en en dan kijken wat er verder nodig is.
Hendrik Jan van Dijk

Bart van Hoogstraten

Volgens mij kan dat alleen door ze op reclame te tracteren...  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

CiteerIk neem aan dat deze aantallen gelden voor september?
ja inderdaad voor 09-2011

HPM

Ik stel voor dat we inderdaad gedurende een afgesproken periode daadwerkeliijk de google ads tonen.

Ik ben bang dat de respons maar heel beperkt zal zijn omdat veel mensen dan eerst lid moeten worden van het forum.
Ze moeten dan wel heel graag hun mening willen geven.

Herman van der Meer

hiskodevries

herman het forum telt 7800 leden, dat moet toch best een aardige doorsnede zijn van wrn.nl bevolking

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2011, 11:54:29 AM
herman het forum telt 7800 leden, dat moet toch best een aardige doorsnede zijn van wrn.nl bevolking

Ja, als dat recente/actieve forumleden zijn is dat best veel, maar ik bedoelde respons vanuit Waarneming. Niet iedere waarnemer is lid van het forum en op een enkeling na de lurkers al helemaal niet.

Herman van der Meer

gko

Citaat van: JRoosma op oktober 02, 2011, 13:04:23 PM
Citaat van: Dylan op september 30, 2011, 18:12:13 PM
Begrijp ik nu goed dat de meeste mensen een weekje reclame proberen (mits van tevoren aangekondigd) een acceptabel plan vinden?

ik vind dat ook een goed plan
met vr gr gkoopman

Taka

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2011, 10:14:59 AM

Google weet natuurlijk niet dat de gemiddelde gebruiker vanaf 3 of 4 verschillende plekken naar waarneming.nl gaat. Thuis op de computer, op je werkplek, bij je partner thuis, met je mobieltje en dan nog eens met die browser en dan weer met die. Voor Google zijn het allemaal unieke bezoekers.

Overigens mist Google Analytics tot wel 50% van de hits. Nou ja. Dat wil zeggen: ik heb ergens een weblog met interne stats en daar staat ook GA op. De interne stats geven ongeveer 2 keer zoeveel bezoeken. Het is denk ik heel interessant om ook eens naar de logs van de webserver te kijken. Ik weet niet of bandbreedte een issue is, maar als het zo is, dan zijn de logs van de webserver de plek om informatie op te halen.

Verder zie ik in de statistieken iets van 10k "actieve gebruikers". Wanneer is iemand een "actieve gebruiker"? Bij een keertje inloggen? Bij invoering waarneming? (daar ging ik van uit - anders is iemand een "passieve gebruiker").
(Sybe)

hiskodevries

aktief= minimaal 1 waarneming ingevoerd.
in hoeverre google analytics alles analyseerd is niet zo boeiend zolang die altijd maar op dezelfde manier analyseerd zodat je trends kan aflezen.
en hoe dat op jouw site is opgezet kan ik verder niet beoordelen.

lennartv

Ik heb de hele discussie vandaag eens doorgelezen. Ik heb ook niets tegen reclame vooral niet omdat die Google Ads nou niet erg storend of opvallend zijn. Verder is het misschien handig om op de startpagina een linkje naar een enquete te zetten zodat leden kunnen stemmen over wat zij vinden van reclame op waarneming.nl. Hier de reactie's gaan turven is denk ik niet zo'n geweldig idee omdat al wordt aangegeven dat er sowieso niet zoveel leden ook actief zijn op het forum (en weer een klein deel daarvan leest dit topic uiteindelijk en nog minder mensen reageren uiteindelijk)  Zo'n proefweekje zal verder ook erg handig zijn om te testen hoe het in de praktijk werkt. Dat steun-onderdeel in de startpagina kan wel wat opvallender, als dat bovenin staat ziet iedereen het meteen een stuk sneller. Als er bijvoorbeeld naast de knop invoeren een rood steun-waarneming.nl wordt gemaakt(die printscreen van Bart ziet er goed uit :duim: ) zijn er denk ik weinig mensen die daar nog overheen kijken. Om de zeldzaamheden van de startpagina te verwijderen vind ik geen goed idee. Het enige wat je er mee bereikt is dat de startpagina minder bezocht wordt en dat de doorkliklink naar zeldzaamheden in Nederland veel drukker bezocht gaat worden. Persoonlijk kijk ik ook veel vaker op waarneming.nl of er wat gezien is dan om iets in te voeren.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Marijn_Verbeek

Ook wat mij betreft, gewoon proberen die google ads.

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

peterlindenburg

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2011, 08:20:30 AM
Emails sturen proberen we tot een minimum te beperken, alleen in uiterste nood.
Natuurlijk het kan altijd beter, maar dan krijgt het al snel iets schooierigs.

Citaat van: Taka op oktober 01, 2011, 15:17:50 PM

Ik wil het graag zo houden: ik ben de klant en ik heb totnutoe gratis en voor niets van het product genoten. Maar nu dat financieel niet meer mogelijk lijkt, wil ik best een redelijk bedrag betalen voor dat product.

Bovenstaande citaten hebben mij getriggerd nog een keer te reageren. Hisko en co, je hebt natuurminnend NL een gigantische dienst bewezen door waarneming te bedenken en op te zetten. Het is een gigantisch succes geworden en daardoor zijn de kosten uit de pan gerezen. Ik heb al jaren kunnen genieten van waarneming.nl, er is helemaal niets schooierigs aan om mij/alle gebruikers om een bijdrage te vragen. Goede dingen kosten nu eenmaal geld. Ben ik naief als ik denk dat velen anderen er ook zo over denken? Waarom betalen vele vogelaars elk jaar 36 euro aan dutchbirding om alerts te ontvangen?

groet Peter

hdijk

Citaat van: peterlindenburg op oktober 03, 2011, 18:14:33 PM
Bovenstaande citaten hebben mij getriggerd nog een keer te reageren. Hisko en co, je hebt natuurminnend NL een gigantische dienst bewezen door waarneming te bedenken en op te zetten. Het is een gigantisch succes geworden en daardoor zijn de kosten uit de pan gerezen. Ik heb al jaren kunnen genieten van waarneming.nl, er is helemaal niets schooierigs aan om mij/alle gebruikers om een bijdrage te vragen. Goede dingen kosten nu eenmaal geld. Ben ik naief als ik denk dat velen anderen er ook zo over denken? Waarom betalen vele vogelaars elk jaar 36 euro aan dutchbirding om alerts te ontvangen?

groet Peter
Op zich een goed idee, maar dan moet je wel een "premium" product verzinnen. Bij DBA is dat het pushen van berichten.
Hendrik Jan van Dijk

xenion

Volgens mij krijg je de meeste meningen los door een poll op waarneming.nl te maken, naast het topic op het forum voor de discussies. Daarmee bereik je namelijk ook de gebruikers die geen forumaccount hebben (een aanzienlijk deel), en het is veel laagdrempeliger. Hoeveel gebruikers hebben nou eigenlijk in dit topic hun mening gegeven? Erg weinig gezien het totale aantal waarnemers.
Simpele pagina maken, tijdelijk tabelletje, heb je ook nog wel een keer gemaakt.

Citaat van: peterlindenburg op oktober 03, 2011, 18:14:33 PM
Waarom betalen vele vogelaars elk jaar 36 euro aan dutchbirding om alerts te ontvangen?
Wat ik me al een tijdje afvraag, waarneming.nl levert ook gegevens toch, wordt daar dan ook wat aan verdiend?
Groeten,
Martin

Botervlieg

Citaat van: FrankR op oktober 03, 2011, 19:18:34 PM
Lijkt mij ook.  D.m.v. buttons en de mogelijkheid om slechts één keer te stemmen. Een week openzetten. (Misschien zijn polls over andere onderwerpen ook wel leuk? Of is dit iets voor een andere rubriek om aan te kaarten?) Op websites van kranten zie je die polls ook. Staafdiagrammen geven "ja", "nee" en "geen mening" aan. Voordeel van deze methode is dat iedereen de mogelijkheid heeft om een mening te geven.

De vraag zou kunnen luiden: "Waarneming.nl overweegt om (bescheiden) reclame op zijn site toe te laten om de kosten te helpen dekken. Zie bijgaand voorbeeld hieronder [mockup homepage]. Wat is uw mening hierover?"

Citaat van: xenion op oktober 03, 2011, 18:57:18 PM
Volgens mij krijg je de meeste meningen los door een poll op waarneming.nl te maken, naast het topic op het forum voor de discussies.

Die poll was er al, maar is er door Hisko af gemieterd