Geluid vleermuis met iPhone en externe microfoon

Gestart door upidipupi, september 26, 2011, 12:08:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

upidipupi

Dit weekeind heb ik met mijn iPhone (Fire.app) in combinatie met een Røde externe videomicrofoon de hele nacht opnames gemaakt van omgeving geluiden rond mijn huis. De range van de microfoon gaat van 20Hz tot 20kHz, de applicatie neemt het mono op 24 bits, 48kHz.

Naast schitterende opnamen van diverse bosuilen had ik ook enkele opvallende spikes die ik met mijn oren niet meer kon horen. Na verlagen van de snelheid en de toonhoogte met de helft lukte het wel.

http://krimpen.waarneming.nl/waarneming/view/57508380

Nou ben ik een beetje verbaasd dat dit überhaupt mogelijk is, ik dacht zelf dat de meeste vleermuizen ver boven het bereik van het menselijk gehoor zaten, maar het blijkt toch mogelijk om met deze eenvoudige audio setup opnames te maken. Heeft iemand hier meer ervaring hiermee?
Groeten,

     Joep Vermaat

DunesUnLimited

Lijkt me de sociale roep van een dwergvleermuis. Welke (ruige of gewone) gaat mijn kennis te boven.

Bernard
Bernard van Duijnen

upidipupi

Bedankt, dat vermoedde ik zelf ook. Maar ik was vooral benieuwd of het mogelijk is om vleermuis detectie te doen met deze setup, het lijkt erop van wel. Waarschijnlijk niet alle soorten...
Groeten,

     Joep Vermaat

DunesUnLimited

Eigenlijk de meeste soorten niet denk ik. Er zijn maar een paar soorten die in de buurt van hoorbare frequenties komen. En daar zal je het toch van moeten hebben. Op  www.zoogdiervereniging.nl/node/286 staat een tabel met frequenties
van de echo locatie. Alleen wetenschappelijke namen, maar de lijst is erg goed.

Bernard
Bernard van Duijnen