Najaarstrek bekijken in Midden/Zuid-Limburg, waar?

Gestart door HugoP, september 26, 2011, 11:28:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

HugoP

Een eenvoudige vraag van een beginnend vogelaar (en met het aankomende mooie weer in het achterhoofd) :

Wat is een leuke plek om de najaarstrek te bekijken in Midden of Zuid-Limburg?

Op trektellen.nl staat  o.a. "Aan de Majoor" in Koningsbosch die mij interessant lijkt. Is of zijn er nog andere goede locaties?

Ik dacht zelf nog aan de Maasplassen tussen Maasbracht en Roermond, maar waar precies? Het Proefproject Grensmaas bij Meers/Stein, plassen bij Eijsden, wellicht een plateau in het Heuvelland.

NB: Het gaat er dus met name om specifiek doortrekkende vogels te bekijken, van de locaties die ik zelf aandraag denk ik min of meer te weten dat het sowieso wel goede locaties zijn om vogels te kijken, maar of het ook geschikte locaties zijn om de najaarstrek te observeren weet ik dus niet.

Voor wat het waard is: ik heb een lichte voorkeur voor roofvogels; voor groepen piepers, vinken, kneu's etc. heb ik iets minder belangstelling.

HPM

Als ik jou was zou ik mij richten op bekende trektelposten zoals die op Trektellen genoemd worden. Dat zijn niet voor niets vaste plekken.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Opzich kan de Grensmaas hele leuke dingen opleveren. Ook aan steltlopers.
Net over de grens in Belgiƫ ligt ook wel een leuke telpost.
http://trektellen.nl/trektelling.asp?taal=1&land=2&site=0&telpost=428
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HugoP

Bedankt! Ik zal binnenkort eens afreizen naar Koningsbosch of de grensmaas!

Zijn er nog meer personen met kennis van het Limburgse die mij advies kunnen geven?

Jeroen Nagtegaal

Je kan trouwens ook eens een mail sturen over de yahoo-group van Vogelinfolimburg. Is makkelijk aan te melden en (bijna) alle limburgse vogelaars kijken daar op.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ed van Hecke

Beste Hugo,
Citaat van: HugoP op september 26, 2011, 11:28:26 AM
Een eenvoudige vraag van een beginnend vogelaar (en met het aankomende mooie weer in het achterhoofd) :

Wat is een leuke plek om de najaarstrek te bekijken in Midden of Zuid-Limburg?

Op trektellen.nl staat  o.a. "Aan de Majoor" in Koningsbosch die mij interessant lijkt. Is of zijn er nog andere goede locaties?

Ik dacht zelf nog aan de Maasplassen tussen Maasbracht en Roermond, maar waar precies? Het Proefproject Grensmaas bij Meers/Stein, plassen bij Eijsden, wellicht een plateau in het Heuvelland.

NB: Het gaat er dus met name om specifiek doortrekkende vogels te bekijken, van de locaties die ik zelf aandraag denk ik min of meer te weten dat het sowieso wel goede locaties zijn om vogels te kijken, maar of het ook geschikte locaties zijn om de najaarstrek te observeren weet ik dus niet.

Voor wat het waard is: ik heb een lichte voorkeur voor roofvogels; voor groepen piepers, vinken, kneu's etc. heb ik iets minder belangstelling.

Een terril, als ze nog bestaan is ook het overwegen waard, en indien afstand minder bezwaarlijk   het dal van de Gulp in Belgie net over de Graaf/Voerstreek grens, plaatsje Hombourg, plek de Schaes  -of Kruisberg net ten noorden van het dorp. Kale heuvel ( vrij uitzicht dus) met  een groot kruis. Parkeren in het dorp
Nadelen:
afstand, zonopkomst in oosten precies over   interessante  bospercelen tegen Aken aan en naar zuidoosten Herzogerwald, gecheckt op Waarnemingen,be behalve  vlucht kraanvogels en enkele ropde wouw  lijken locale vogelaars weinig  trek waar te nemen, ach levert het niets op  het Eupen Wald is dichtbij met in ieder geval waterspreeuw , mibo specht, zwarte specht en mogelijk  grijskopspecht maar die schijnt wat minder vaak gezien te worden  in de Ardennen
Misschien  heb je met de juiste weersomstandigheden  geluk qua roofvogels , in mijn jeugd was het hier in ieder geval vaak interessanter dan in Nederland (Limburg)

Mvg
Ed