3 planten onbekend

Gestart door hermankoek, september 24, 2011, 22:27:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Deze 3 planten heb ik niet kunnen vinden. De eerste is en struik van ongeveer een meter hoog en groeit in de volle zon op de hellingen van Mt Ste Victoire in de Provence, Frankrijk. De andere 2 groeiden/bloeiden begin september op een braak stuk bosgrond in de Drome. 
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Pieter Stolwijk

De bovenste is vermoedelijk Phillyrea angustifolia.
De tweede zou ik bij Centaurea of na verwante genera zoeken.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

nick w

de tweede is inderdaad volgens mij een Centaurea maar ik kan 'm ook niet vinden (Provencaals zusje van C jacea dacht ik); de derde zou Scilla autumnalis kunnen zijn.

Groet,
Nick W

hermankoek

Pieter en Nick bedankt. Vor de 2e houden we het maar op het zusje van...
Met vriendelijke groet
Herman Koek

nick w

herken je dit als bloeiwijze, of was de jouwe anders?

Groet,
Nick W

hermankoek

Nee dat niet. Toen ik deze plant op een ruig braak stuk terrein zag dacht ik gezien de bloeiwijze aan een Centaurea soort. Maar omdat ik hier op vakantie in frankrijk geen goed plantenboek voor Frankrijk heb ben ik op internet aan het schuimen geweest. Maar veel verder kwam ik niet. Ik ben dus niet veel verder gekomen. Ik doe er een crop bij van de foto misschien geeft dat meer duidelijkheid
Met vriendelijke groet
Herman Koek

nick w

Herman, dat helpt inderdaad, ik heb hier een plantenboek van het  Middellandse Zeegebied en daar blijkt duidelijk dat de stekels van de schutbladen karakteristieke verschillen per soort tonen. Kijk eens wat je van Centaurea pullata denkt?

Groet,
Nick W

belle

De derde is mogelijk Scilla autumnalis.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

hermankoek

#8
Nick,

N.a.v. jouw suggestie hiermee aan het google-en geslagen en kwam op deze terrecht Centaurea paniculata en dan misschien mogelijk de subsp. leucophaea. Of de C. pectinata.
Volgens mij is die het want ik vind deze er wel het meeste van hebben.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

ejslootweg

Ik kwam ook net op iets in de richting van C. leucophea of C. paniculata uit (is me niet helemaal duidelijk hoe die groep is indeeld).

groeten, Erik
groeten, Erik

nick w

C paniculata lijkt me niet, gezien het gebrek aan stekels op de bloemschubben/schutblaadjes bij die soort. Leucophaea lijkt me dan eerder een kanshebber. De verspreiding lijkt ook te kloppen.

Groet,
Nick W