Welke vogel is dit?

Gestart door heuvelsdoorn, september 24, 2011, 19:39:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Kan iemand mij vertellen ( mag ook met "jizz" ) welk vogeltje dit is. Biotoop: duinen van Texel.
Gedrag: Erg schuw, vloog van laag struikgewas steeds naar de grond, om vervolgens weer(onzichtbaar) in een struikje te gaan zitten. Volgens mij geen Tjif (die waren overigens wel aanwezig en duidelijk anders dan deze). Op foto 2 lichte pootjes en oranje zweem in de oksels.
BvD
Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

jonas D

Groeten,
Jonas

heuvelsdoorn

Nou je het zegt...vrouwtje.
Bedankt Jonas
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Oenanthe

Heggemus is al niet zeker maar vrouwtje kan je zowiezo niet zien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

heuvelsdoorn

Klopt, bij heggenmus m/v vrijwel gelijk. Heb in het boek per abuis de grasmus opgezocht.
Dus eigenlijk denk ik meer aan grasmus/vrouw.
nog een foto. deze moet worden geplaatst tussen die andere.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Suzie

Lijkt me toch echt een heggenmus, grasmus zou een witte keel moeten hebben die hier niet zichtbaar is.. Ook zie ik een grijzige kop en meen ik op de laatste foto zelfs streping op de rug te zien.
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

HPM

Citaat van: heuvelsdoorn op september 25, 2011, 21:02:13 PM
Klopt, bij heggenmus m/v vrijwel gelijk....

Als er al een verschil is tussen de geslachten zal je dat op deze foto's zeker niet kunnen zien.
Herman van der Meer

heuvelsdoorn

De kwaliteit van de foto's is helaas erg slecht. Het beestje was erg schuw en liet zich alleen heel kort zien , steeds van grond naar struik en terug. Zelf denk ik dat ik een heggenmus direct herkend zou hebben, zelfs in een flits. Dit jizz-gevoel trad nu niet op en twijfel nam de overhand. Vandaar.
Maar ik weet ook wel dat dat eerder een tekortkoming van mij is dan van de vogel :-[
Bedankt voor jullie reacties,
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankw

Fitis determineren op basis van jizz lijkt me ook niet echt de beste manier..

heuvelsdoorn

Citaat van: frankw op september 26, 2011, 19:04:47 PM
Fitis determineren op basis van jizz lijkt me ook niet echt de beste manier..
Ik weet dat sommige mensen in voorkomende gevallen bij het zien van een foto direct een "idee over de soort" hebben. Aangezien ik zelf  "totaal geen idee" heb, wilde ik hiervan gebruik maken. Terplaatse probeerde gedurende 3 kwartier harde kenmerken waar te nemen, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk toch 3 foto's gemaakt voor "determinatie achteraf". Als men er dan een heggenmus in ziet (jizz, want de  foto's zijn slecht en kenmerken moeten (bijna) worden gesuggereerd) ga ik er ook een in zien (laats ook een wolf gezien...in schaapskleed!!).
We hadden eigenlijk "heggenmus" gedetermineerd.
Bedoel je: Deze vogel is een fitis en determinatie op basis van jizz leidt tot foutieve conclusies zoals grasmus,heggenmus....
of gewoon als algemene stelling:
"Fitis moet je niet determineren op basis van jizz ". ( de vogel blijft een heggenmus)
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

HPM

Citaat van: heuvelsdoorn op september 27, 2011, 09:26:26 AM
Citaat van: frankw op september 26, 2011, 19:04:47 PM
Fitis determineren op basis van jizz lijkt me ook niet echt de beste manier..
Ik weet dat sommige mensen in voorkomende gevallen bij het zien van een foto direct een "idee over de soort" hebben. Aangezien ik zelf  "totaal geen idee" heb, wilde ik hiervan gebruik maken. Terplaatse probeerde gedurende 3 kwartier harde kenmerken waar te nemen, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk toch 3 foto's gemaakt voor "determinatie achteraf". Als men er dan een heggenmus in ziet (jizz, want de  foto's zijn slecht en kenmerken moeten (bijna) worden gesuggereerd) ga ik er ook een in zien (laats ook een wolf gezien...in schaapskleed!!).
We hadden eigenlijk "heggenmus" gedetermineerd.
Bedoel je: Deze vogel is een fitis en determinatie op basis van jizz leidt tot foutieve conclusies zoals grasmus,heggenmus....
of gewoon als algemene stelling:
"Fitis moet je niet determineren op basis van jizz ". ( de vogel blijft een heggenmus)

Ik ben het met Maarten eens dat een Heggenmus nog niet eens zeker is.
De kans dat het een Fitis is is momenteel zeer gering.
Herman van der Meer

frankw

Citeer
"Fitis moet je niet determineren op basis van jizz ".
Klopt.
Ik ben er overigens ook nog niet zo zeker van dat dit een Heggenmus is.

Jeroen Nagtegaal

Prima heggenmus toch op de 2e foto? Zulke lichte/roze poten hebben maar weinig soorten. Verder past de rest er prima op.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jameslidster

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 27, 2011, 13:42:04 PM
Prima heggenmus toch op de 2e foto? Zulke lichte/roze poten hebben maar weinig soorten. Verder past de rest er prima op.

een prima Heggenmus
James

Oenanthe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 27, 2011, 13:42:04 PM
Verder past de rest er prima op.

De nekstreep kan ik met geen mogelijkheid met een heggemus in verband brengen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Dat donkere? Dat is schaduw van de kop. Je ziet op de borst ook nog zijn snavel terug in de schaduw.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

heuvelsdoorn

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 27, 2011, 14:48:52 PM
Dat donkere? Dat is schaduw van de kop. Je ziet op de borst ook nog zijn snavel terug in de schaduw.
Heel goed opgemerkt die schaduw, heb je misschien ook een verklaring voor de oranje kleur in de flank?

Citaat van: HPM op september 27, 2011, 12:48:14 PM
Citaat van: heuvelsdoorn op september 27, 2011, 09:26:26 AM
Citaat van: frankw op september 26, 2011, 19:04:47 PM
Fitis determineren op basis van jizz lijkt me ook niet echt de beste manier..
Ik weet dat sommige mensen in voorkomende gevallen bij het zien van een foto direct een "idee over de soort" hebben. Aangezien ik zelf  "totaal geen idee" heb, wilde ik hiervan gebruik maken. Terplaatse probeerde gedurende 3 kwartier harde kenmerken waar te nemen, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk toch 3 foto's gemaakt voor "determinatie achteraf". Als men er dan een heggenmus in ziet (jizz, want de  foto's zijn slecht en kenmerken moeten (bijna) worden gesuggereerd) ga ik er ook een in zien (laats ook een wolf gezien...in schaapskleed!!).
We hadden eigenlijk "heggenmus" gedetermineerd.
Bedoel je: Deze vogel is een fitis en determinatie op basis van jizz leidt tot foutieve conclusies zoals grasmus,heggenmus....
of gewoon als algemene stelling:
"Fitis moet je niet determineren op basis van jizz ". ( de vogel blijft een heggenmus)

Ik ben het met Maarten eens dat een Heggenmus nog niet eens zeker is.
De kans dat het een Fitis is is momenteel zeer gering.

Welke vogel zie jij in deze foto's. Fitis kan nog tot oktober.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankneijts

Astrid/Gerard, met of zonder jizz: Suzie, Jeroen & James hebben natuurlijk hartstikke gelijk!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Dat oranje is volgens mij gewoon oranje bij Heggenmus. Morgen wellicht een in de hand, zal er dan eens op letten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: heuvelsdoorn op september 27, 2011, 17:26:16 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 27, 2011, 14:48:52 PM

Ik ben het met Maarten eens dat een Heggenmus nog niet eens zeker is.
De kans dat het een Fitis is is momenteel zeer gering.

Welke vogel zie jij in deze foto's. Fitis kan nog tot oktober.

Mijn indruk is meer Tjiftjaf/Fitis dan Heggenmus, maar zoals je ziet zijn de meningen verdeeld..
Fitis is in deze tijd niet uitgesloten maar ik had het over de kans. Fitissen zijn vrijwel uit het land verdwenen en doorgetrokken terwijl er nu wel volop Tjiftjaffen zijn en je ze dan ook overal tegenkomt.

Vergelijk de grafieken
Fitis http://waarneming.nl/soort/stats/89
Tjiftjaf http://waarneming.nl/soort/stats/186

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het daarom een Fitis is.
Herman van der Meer

heuvelsdoorn

Citaat van: frankneijts op september 27, 2011, 18:30:43 PM
Astrid/Gerard, met of zonder jizz: Suzie, Jeroen & James hebben natuurlijk hartstikke gelijk!
Ik heb al van alles gedacht, maar nu ik de determinatie gids Tjif vs Fitis (van Vincent Hart elders op deze site) heb doorgekeken neig ik ook meer naar fitis(a-typisch).
Mede omdat ik bij heggenmus toch duidelijkere streepjes op de flanken verwacht.

Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankneijts

Citaat van: heuvelsdoorn op september 27, 2011, 20:07:30 PM
Citaat van: frankneijts op september 27, 2011, 18:30:43 PM
Astrid/Gerard, met of zonder jizz: Suzie, Jeroen & James hebben natuurlijk hartstikke gelijk!
Ik heb al van alles gedacht, maar nu ik de determinatie gids Tjif vs Fitis (van Vincent Hart elders op deze site) heb doorgekeken neig ik ook meer naar fitis(a-typisch).
Mede omdat ik bij heggenmus toch duidelijkere streepjes op de flanken verwacht.

Gerard

Je foto's zijn natuurlijk niet van dien aard dat ons een al te florissante blik op de flanken is gegund Gerard maar die streepjes op de flank zijn toch heel aardig zichtbaar op foto 2. Ook op die foto de al door Jeroen genoemde en inderdaad voor Heggemus karakteristieke dikke rozeachtige poten die alleen al op grond van het formaat Fitis op slag uitsluiten......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

heuvelsdoorn

De onregelmatigheden op de flanken zouden kunnen worden uitgelegd als strepen en in combinatie met andere kenmerken de heggenmus rechtvaardigen.
Anderzijds zie ik:
foto 1:witte/lichte keel
foto 2:lichte witte buik ipv loodgrijs, wit in de staart, (misschien overbelicht??)
Foto 1+3: duidelijke vuilwitte wenkbrauwstreep .
Als ik dan lees dat de (a-typische)fitis , er heel on-fitis uit kan zien en anderen ook die ingeving krijgen bij het zien van de foto's, durf ik de fitis niet zondermeer uit te sluiten. (zonder te beweren dat het een fitis is).
Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Vincent Hart

Citaat van: heuvelsdoorn op september 27, 2011, 20:07:30 PM
Citaat van: frankneijts op september 27, 2011, 18:30:43 PM
Astrid/Gerard, met of zonder jizz: Suzie, Jeroen & James hebben natuurlijk hartstikke gelijk!
Ik heb al van alles gedacht, maar nu ik de determinatie gids Tjif vs Fitis (van Vincent Hart elders op deze site) heb doorgekeken neig ik ook meer naar fitis(a-typisch).
Mede omdat ik bij heggenmus toch duidelijkere streepjes op de flanken verwacht.

Gerard
Dan moeten we misschien nog eens kritisch naar die tekst kijken  ;)
Ook voor mij een heggenmus. Ik zie niets atypisch voor die soort, dus geen reden om aan een atypisch exemplaar van een andere soort te denken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

heuvelsdoorn

Citaat van: Vincent Hart op september 28, 2011, 11:55:37 AM
Citaat van: heuvelsdoorn op september 27, 2011, 20:07:30 PM
Citaat van: frankneijts op september 27, 2011, 18:30:43 PM
Astrid/Gerard, met of zonder jizz: Suzie, Jeroen & James hebben natuurlijk hartstikke gelijk!
Ik heb al van alles gedacht, maar nu ik de determinatie gids Tjif vs Fitis (van Vincent Hart elders op deze site) heb doorgekeken neig ik ook meer naar fitis(a-typisch).
Mede omdat ik bij heggenmus toch duidelijkere streepjes op de flanken verwacht.

Gerard
Dan moeten we misschien nog eens kritisch naar die tekst kijken  ;)
Ook voor mij een heggenmus. Ik zie niets atypisch voor die soort, dus geen reden om aan een atypisch exemplaar van een andere soort te denken.
Ik heb nog eens naar andere foto's van heggenmussen gekeken en ANWB gelezen, en alhoewel niet expliciet in ANWB vermeldt, hebben ze inderdaad forse poten. Terwijl voor de fitis expliciet wordt vermeldt dat zij dunne poten hebben. Dus moet fitis inderdaad worden uitgesloten zoals eerder in dit topic gezegd.
Vincent,
A-typisch wordt hier in algemene zin gebruikt voor vogels die niet aan het verwachtte patroon voldoen(kleed,geluid,gedrag enz). Als referentiekader geldt dan mijn beperkte kennis en ervaring.
Dus een fitis met bv afwijkend kleed zal door mij niet als fitis worden herkend, als dan blijkt dat het wel een fitis is, zal deze fitis (voor mij) een atypisch fitis zijn.Totdat ik er genoeg van heb gezien om het afwijkende kenmerk te accepteren voor fitis.
Ik zal je (geweldige)determinatie gids nog vele malen goed moeten lezen om hierin te groeien, maar het begin is er.
Ik heb weer wat geleerd van dit topic.
Hierbij toch even mijn complimenten voor Jonas, die direct de heggenmus wist "te zien", zoals ik hoopte bij het starten van dit topic.
Iedereen bedankt voor de bijdrage.
Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Vincent Hart

Je complimenten m.b.t. de Determinatiegids mogen naar Robert vd Meer en Frank Neijts. Ik heb alleen wat aan de tekst en layout gesleuteld  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

heuvelsdoorn

Citaat van: Vincent Hart op september 28, 2011, 16:25:59 PM
Je complimenten m.b.t. de Determinatiegids mogen naar Robert vd Meer en Frank Neijts. Ik heb alleen wat aan de tekst en layout gesleuteld  ;)
Bij deze :duim:
Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard