wie kent deze kever

Gestart door Petraenik, september 24, 2011, 13:40:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Petraenik

Bij ons in de tuin zitten een hele hoop van die rare kevers van ongeveer 1,5 cm groot en ca 8 mm breed. Ik heb ze nog nooit in zo'n groot aantal tegelijk gezien. Weet iemand wat het voor een kever is. Hij zit zowel op blad als hout. Ik wil vooral weten wat ik er mee moet doen. Het zijn er best veel.

Gr. Petra

MarjoSmeets

Hallo Petra, welkom op het forum! Dit zijn geen kevers maar wantsen. Om precies te zijn Rhaphigaster nebulosa. Ze zijn nog relatief zeldzaam in Nederland, behalve in het zuiden, dus het zou fijn zijn als je ze wilt invoeren. Zeker niets mee doen dus, ze zijn geheel onschadelijk. Menigeen hier op het forum zit erop te wachten totdat hij/zij er ook eindelijk een in de tuin vindt cq. elders voor de lens krijgt en jij hebt er gelijk een heleboel!  ;D  Proficiat dus, mooie eerste waarneming!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Petraenik

Hoe gaat dat invoeren dan? Er zijn 2 verschillende zoals je op de foto kunt zien het zijn dezelfde alleen een heeft een grijs vlak onder op de rug, wij dachten zelf aan een vrouwtje omdat er maar 1 van is en de rest is er in groot aantal. Ze zijn aanwezig in een tuin in Oss in Noord Brabant

harry60

Welkom op het forum Petra.

Volgens mij is er niet te zien van foto of het man of vrouw is.
Het zijn allemaal Grouwe veldwantsen - Rhaphigaster nebulosa.
Je kan het beste de exemplaren tellen die je hebt gezien en het aantal invoeren op waarneming.nl

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Zover ik weet kun je zo aan de bovenkant niet zien of het een mannetje of vrouwtje is. Wel zijn er vaker variaties in kleur en ook de weerkaatsing van de zon in de doorzichtige vleugels, de ruitvorm onder aan de rug, kan een andere indruk geven. Op dit filmpje op you tube kun je duidelijk zien hoe je iets moet invoeren http://www.youtube.com/watch?v=CLIyETpAkEk Je kunt om te beginnen gewoon op de eenvoudige manier invoeren. Hoe je de foto's moet toevoegen wordt ook verder op in het filmpje uitgelegd, maar voor het geval dat je dat filmpje niet helemaal wilt uitkijken... als je je waarneming hebt ingevoerd krijg je daar een bevestiging van en dan staat ook onderaan in blauwe letters de mogelijkheid om foto's toe te voegen. Na het toevoegen van een foto, kun je nogmaals op bladeren klikken en een nieuwe foto invoeren. Veel succes!

PS. je kunt de waarneming op zeker invoeren!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Petraenik

Wat doen ze in een gewone achtertuin? Er zijn 2 verschillende, 1 met een gewone rug, zoals de 2 bovenste, maar als de onderste word uitvergroot, zie je een grijze onderrug. Ze hebben een prachtig schild dat zilver lijkt in de zon. Ik heb er nu verschillende op de camera staa. :blink:

harry60

Het is niet zo moelijk, je gaat naar waarneming.nl
je kiest van het menu waarneming; invoeren.
Vervolgens voer je de datum in als deze niet goed staat.
Vervolgens de Plaats Oss - ?? op de vraagtekens kun je de wijk of gebied waar je deze hebt gezien invoeren.
(Als het goed is zie je nu een satelietfoto rechts waar je twee keer kan klikken op de plek waar je deze wantsen hebt gezien)
Soortgroep kies je wantsen en cicaden.
Soort: Rhaphigaster nebulosa, na de eerste drie of 4 letters krijg je de naam al te zien en kun je daar op klikken.
Aantal geef je het aantal geziene exemplaren daarachter staat nog onbekend man en vrouw dat blijft op onbekend staan.
Kleed: kun je op imago zetten om dat dit volwassen exemplaren zijn.
gedrag kan je laten staan op terplaatse
De rest eronder is niet zo heel belangrijk je mag dat uiteraard ook invullen.
Vervolgens druk je op OK, nu verschijnt er onder OK een blauwe tekst met de waarneming en kun je klikken
op foto toevoegen waar mee je je foto(s) kunt toevoegen aan jou waarneming.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

In de tuin doen ze niet zo veel het is een soort die graag in klimop zit.
Misschien zijn ze op zoek naar een warm plekje voor de winter ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ik ben zo vrij geweest om jouw foto te gebruiken om iets duidelijk te maken. Het gemarkeerde stukje (ik denk dat je dit stuk bedoelt met "onderrug"?) is het zichtbare gedeelte van de doorzichtige vleugels, als de zon er op een bepaalde manier op schijnt lijken ze inderdaad net zilver. Dat zul je beslist ook wel eens gezien hebben bij vliegen. Als de zon bij die andere 2 niet zo op de vleugels valt, dan lijkt het alsof dat stukje anders uitziet. Het heeft dus niks met man/vrouw, of andere soort te maken.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Petraenik

Bedankt, ik leer zo heel veel bij, vroeger was ik bang voor alles wat kroop, na dit exemplaar ben ik ze mooi gaan vinden en wil ik er meer over weten.

Gr. Petra

MarjoSmeets

Leuk! Let maar eens op, nu eenmaal je interesse gewekt is zul je ontdekken dat er een enorme variëteit in de insectenwereld is, dat er méér is dan " 'n vlieg", " 'n wesp", " 'n bij". En er zitten prachtige exemplaren bij. En het leuke is, dat als je goed kijkt, je alleen al in je eigen stadstuin een heleboel kunt ontdekken. Kijk maar eens aan de onderkant van een blad, of onder een steen, je komt er vaak vanalles tegen!  ;D 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Michiel en Milka

Citaat van: MarjoSmeets op september 25, 2011, 08:51:14 AM
Leuk! Let maar eens op, nu eenmaal je interesse gewekt is zul je ontdekken dat er een enorme variëteit in de insectenwereld is, dat er méér is dan " 'n vlieg", " 'n wesp", " 'n bij". En er zitten prachtige exemplaren bij. En het leuke is, dat als je goed kijkt, je alleen al in je eigen stadstuin een heleboel kunt ontdekken. Kijk maar eens aan de onderkant van een blad, of onder een steen, je komt er vaak vanalles tegen!  ;D
Hoe herkenbaar! Gisteren liep ik ook allerlei blaadjes om te draaien en dat deed ik een jaar geleden echt niet. In het begin (?) is het zelfs lastig om een insect in de goede groep te plaatsen: hommel, bij of vlieg. Een van de mooiste namen die ik tegenkwam en die voor mij symbool staat voor het feit dat het niet zo makkelijk is, is dan ook de Hommelbijvlieg.  :) Maar boeiend is het zeker.
Groet, Michiel

harry60

Hommelbijvlieg ??? en het is een zweefvlieg :)

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

beetlestitch

wantsen vallen in de groep hemiptera betekent halfvleugeligen. ze zijn voor de helft doorzichtig vandaar de naam. groeten toon.
Toon Keukelaar