Hoe zet ik een meeuw op de foto

Gestart door Margreet Kwh, september 23, 2011, 11:42:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Beste medefrisseblikkers,

wie kan mij wat tips geven om een meeuw goed op de foto te zetten?
Ik had een meeuw ingediend die niet beoordeelbaar bleek, en dat gaf wat gekrakeel. Dat wil ik graag voorkomen bij een volgend probleemgeval.
Alvast bedankt!

Even wat toelichting: ik kan me voorstellen dat het handig is om het dier van de zijkant te fotograferen.
Het betreft meeuwen in een weiland. Als je te dichtbij komt, vliegen ze weg en ze lopen toch al van je af, als je van je fiets stapt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Norman

Meeuwen lukken vaak wel, de meeuw uit de bijlage kwam keurig op de foto in ruil voor een frietje. (foto 1)
Op afstand zul je het moeten doen met een telelens of d.m.v. digiscoping. (foto 2)

Margreet Kwh

Dank je wel, Norman, voor je humoristische bijdrage.
Ik merk dat ik met vogelfotografie tegen mijn grenzen aanloop.
Ik kies voorlopig voor andere onderwerpen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

De meeuwencracks zweren bij wit brood van Euroshopper (en volgens de cracks de meeuwen zelf ook ;)) Daar wat van strooien op een plek met veel meeuwen (middenin de stad is dus ook prima) en lekker oefenen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Overigens is een retourtje Texel ook altijd goed voor flinke hoeveelheden meeuwen die het brood uit de hand komen kapen.
Gisteren, Grote en Kleine Mantel-, Kok-, Storm- Zilver-, Drieteen en Zwartkopmeeuw binnen 5 meter hangend in de wind op de terugweg van Texel.

Margreet Kwh

Ja, de meeuwen achter de Texelse boot zijn inderdaad fotogeniek en ze hangen op camerahoogte. Ook op de Helderse dijk, rond de viskraam, heb ik ze (in het analoge tijdperk) wel eens gefotografeerd. Dank voor jullie aanvullingen, Vincent en Norman. Als ik weer eens een geschikte meeuw vind, ga ik misschien weer een poging wagen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Of wacht totdat er een zeearend voorbij komt vliegen: http://www.ongein.nl/plaatje-adelaartje-pesten-14706.aspx
Serieus: brood werkt inderdaad erg goed. Maar natuurlijk ook patat en vis. Hoek van Holland is een leuke stek, en soms komt er ook een huiskraai om het hoekje kijken.
Vanaf de boot van Texel: laat iemand een stuk brood uitsteken, de meeuwen eten het uit de hand. Als je nou net daarvoor foto's maakt, heb je ook wel aardige. Desnoods zet je de 'voerder' erbij :)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

woost

Bij de meeste havensteden blijven ze wel aardig zitten.
Pas op de pier van ijmuiden geweest en daar bleven de meeuwen ook aardig op het randje zitten
Op het strand zelf was echter een ander verhaal
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Botervlieg

Citaat van: Norman op september 25, 2011, 12:30:33 PM
de meeuw uit de bijlage kwam keurig op de foto in ruil voor een frietje. (foto 1)

LIKE  :duim:

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op september 23, 2011, 11:42:51 AM
wie kan mij wat tips geven om een meeuw goed op de foto te zetten?

Brood werkt inderdaad heel goed.

Tip: Gooi het brood omhoog ipv omlaag.
Dan blijven meeuwen (is mijn ervaring in elk geval op strand zandvoort) voor je in de lucht hangen.
Nog handiger is als je iemand anders laat gooien, kan jij rustig foto's maken. (En je staat dan niet in de vuurlinie (poep))



Of anders foto's maken door je verrekijker. Vergt enige oefening, maar het kan wel.
Dat kan door het in je hand te houden, maar misschien is de verrekijker op een muurtje ofzo leggen (indien in de buurt) makkelijker?

Tot zover mijn tips.

Groetjes, Marleen

woost

Brood is overigens wel slecht voor vogels is er niet een beter alternatief?
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Margreet Kwh

Leuk, al die tips! En mooie foto, Marleen :duim:
Ik krijg zin om naar het strand te gaan, ook al regent het nu.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op oktober 12, 2011, 08:21:13 AM
Ik krijg zin om naar het strand te gaan, ook al regent het nu.

Ga je toch gewoon? Regenjas aan, en als je vanmiddag thuiskomt lekker warme kleren aan, kopje thee maken.

Doe ik ook wel eens hoor!

JandJ

aaah! alleen het idee al! 8) Je weet de sfeer wel te zetten.
Ik zit helaas middenin een toetsweek, en ben nu aan het leren. Mét een kop koffie!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

Helaas vandaag geen tijd voor het strand, wel even naar de Molenplas geweest, geen meeuw te zien, wel twee ramshoorngallen. Ook leuk.
Ik zal binnenkort eens een meeuwenfoto posten, voor kritiek.
Intussen: wie heeft er nog een mooie meeuwenfoto, en vertelt over het maken ervan?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

DuDe

Niet zozeer een mooi verhaal, maar meer als bewijsplaatjes voor de genoemde locaties.

Pier IJmuiden: http://waarneming.nl/foto/view/2325226
Veerboot (in dit geval Terschelling): http://waarneming.nl/foto/view/2325179  
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

steenl


Margreet Kwh

Dank je wel, Lennaert! Hebben de verschillen met leeftijd te maken? Ik zie bij die ene vliegende donkere vleugels.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Citaat van: MarKoHu op oktober 13, 2011, 13:41:45 PM
Dank je wel, Lennaert! Hebben de verschillen met leeftijd te maken? Ik zie bij die ene vliegende donkere vleugels.
Allemaal adulte vogels, die hebben inderdaad een gedeeltelijk donkere ondervleugel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

#20
Vincent,  :duim:
Is het aan te raden om bij meeuwenfotografie onder te belichten?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op oktober 13, 2011, 14:08:22 PM
Vincent,  :duim:
Is het aan te raden om bij meeuwenfotografie onder te belichten?

Ik heb de balle verstand van fotografie , maar toch hier mijn idee over belichting....

Je moet met belichting buiten opletten hoe licht/donker het is aan de hand van zon, bewolking en kleur van het beest.
Zelf fotografeer ik overdag door het foto in te stellen op +0,3 / +0,7 of +1,0. Hoe meer (felle) zon hoe hoger. En witte dingen + zon reflecteren vaak, als je het dan wat donkerder zet, gaat het iets beter.

Als het bewolkt is of begin van de avond, dan kan het handiger zijn het iets lichter te zetten.

Vooral uitproberen... Oefening baart kunst  :angel: