Hoofdmenu

laatvlieger?

Gestart door whmvb, september 23, 2011, 07:48:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

deze vleermuis zat gisteravond bij mij in de garage en heeft daar ook de nacht doorgebracht. Op basis van de grootte (zo'n 5 cm), vrij grote oren, donkere kleur en snuitvorm kom ik op Laatvlieger. Klopt dat?
En zou deze vleer al op zoek zijn naar een winterverblijf, of is het daarvoor nog te vroeg?

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Theo Linders

Het is een grootoorvleermuis, die als hij gaat slapen zijn oren invouwt en alleen zijn "tragus" te zien is. Laatvliegers zijn nog een stuk groter dan deze vleermuis.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

whmvb

Hoi Theo,

bedankt voor de reactie. Grootoor had ik af laten vallen, omdat volgens de zoogdierengids de oren daarvan meer dan de helft van de lichaamslengte zijn. Blijkbaar is dat lastig in te schatten? Of zijn de oren ook op de eerste foto ingeklapt?
En ook de neus van Grootoor zou anders zijn (omwalde neusgaten). Is hier blijkbaar ook niet goed te zien dus?

Wim
Wim van Boekel

diertjesvriend

Ja grootoor.
Een laatvlieger heeft ook een heel ander koppie.
En verder alles wat Blaat al zei ;)

whmvb

Oke Lotte,

dan ga ik ervanuit dat de oren op de eerste foto ook ingevouwen zijn.
En hoe zit het met de mogelijkheid dat hij een winterslaapplaats zoekt? Of is dat nog te vroeg in het jaar?

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Het gaat om een 1e jaars gewone grootoorvleermuis. De oren zijn grofweg 1/3 tot 1/2 van de lichaamslengte. Alleen de Bechsteins vleermuis heeft oren van vergelijkbare grootte. Dat het een jong dier is, is te zien aan de donkere snuit (waardoor gemakkelijk verwarring met de grijze grootoorvleermuis optreedt).

Grootoorvleermuizen zijn vrijwel jaarrond actief, zelfs bij perioden met vorst! Het aangetroffen dier zal dan ook zeker nog niet in winterslaap willen gaan. Wel kan het zijn dat het dier mogelijke verblijfplaatsen, waaronder overwinteringsplekken, in zijn leefgebied aan het verkennen is...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Hoi Rob,

duidelijk dus. Bedankt.

Wim
Wim van Boekel