Hoofdmenu

batdetector

Gestart door Windekind, september 22, 2011, 16:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Welke batdetector kunnen jullie aanbevelen voor gebruik m.b.t. vleermuizen en sprinkhanen !
ik had een nieuwe elekon gezien die me perfect leek voor vleermuizen ook omdat deze steeds op de laats binnengekomen frequentie zelf stopt en dit aangeeft.
Echter voor sprinkhanen is ie schijnbaar niet zo geschikt. geluiden komen slecht door en hij reageert niet automatisch op sprinkhanengeluid met zijn optimale frequentieaanduider.

By the way, op dit moment gebruik ik een petterson 240d die goed bevalt. Maar die is van het werk en ik wil er zelf ook wel één, maar dan een stuk goedkoper.
Lets say max. ong, 200 euro.
Ik heb me er via internet al een beetje in verdiept, maar hoor graag jullie ervaringen.

Wie heeft hier ervaring mee ?
http://www.all-about-bats.net/dstartbild/isuche.htm


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

diertjesvriend

Met jou budget kom je normaal gesproken bij de D-100 uit.

Windekind

#2
Dag Lotte,

ben je soms in dienst van Petterson ? ;)
Ik ken de prijzen van Peterson prima hoor ! Even op internet kijken klaar.
Graag een ervaringsvergelijking met andere merken.
How about the batbox duet ?
Niet alleen heterodyne maar ook frequency division mode.
Zit je bij e Petterson al op de D230 met een prijs van over de 500.
Waarom is die beter  ???

Het mag het eventueel ook nog wel to 300 euro of zo kosten als ik maar een goede afweging kan maken.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Richard Gerritsen

Misschien eerst maar een goedkope Magenta bat5 aanschaffen en dan doorsparen voor de 240x of griffin? ???

Windekind

ja, die magenta is zeker de moeite waard, maar hij schijnt nogal wat ruis te hebben.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

diertjesvriend

@ Elmar: Sorry ik had helemaal niet gezien dat je een admin was, dat was wel een heel simpel antwoord je ziet via internet niet wie de vragensteller is, ik dacht waarsch dat het een verkennings vraag was, van iemand die er nieuw mee was.


Windekind

Hoi Lotte,

dat ik admin voor planten ben zegt niets over  groepen dieren hoor. Er zijn diergroepen die ik redelijk goed ken, maar ook groepen waar ik niets van weet. Dat kan bijna ook niet anders.
However, je hoeft je zeker niet te verontschuldigen,  dat kan ik zel beter doen, want het was een beetje flauw van me om zo een opmerking te plaatsen terwijl je in alle best mij een goedbedoeld en waardevol advies gaf. Ovreigens was het zeker als geintje bedoelt, maar desalniettemin, sorry.

Ik weet nu nog niet precies wat ik wil want ik ben me dus aan het oriënteren. vanavond wer met de d240x op pad, maar zoals ik al zei is die van het werk en, ik vind 1500 euro nog wel een beetje veel (te veel) geld voor zo een apparaatje  ;)

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Vandaag overdag de mini-3 getest versus de petterson d240x.
De petterson heeft veel minder ruis, maar met het wegfilteren van ruis worden sprinkhanen blijkbaar ook weggefilterd.
De resultaten die ik heb vast gesteld zijn echt extreem.

Aan de petterson had ik echt nul komma niets !!! Soorten als snortikker en knopsprietje waren niet hoorbaar te maken.
Met de mini-3 kon ik deze soorten op grote afstand al horen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een snortikker hoorde ik op 10 meter alsof er 50 watt versterker achter zit !!!!. Op die afstand doet de petterson du niets. veel dichterbij ook niet. ???

Heidesabelsprinkhaan hoorde ik gister wel goed met de petterson en op grote afstand (de hoge frequentie van deze soort pakt de petterson dus wel op, struik en sikkel ook ), maar ik had de mini toen niet bij de hand, dus geen vergelijk.


mijn conclusie: de petterson ruist veel minder, maar pakt sprinkhanen met blijkbaar minder hoge frequentie niet op.
de mini is veeel en veel en veel en veel beter voor sprinkhaaninventarisaties, hij ruist wel erg veel, waar je een beeje gek van wordt, maar ook sprinkhanen die je gewoon goed kan horen hoor je op zeer grote afstand keihard.
Ik gebruikte wel het opzetpijpje bij de mini wat ook nog eens de richting goed aangaf !!!


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

Dat is waardevolle informatie. Ik zie al een tabelletje met horizontaal alle batdetectoren en vertikaal alle sprinkhanensoorten met een plusje erin als de soort met de betreffende detector waar te nemen is...

BartNoort

Onlogisch IMHO,


De microfoon uit de D240X is wellicht iets minder gevoelig dan die van een Mini-3, maar dat je er niets mee zou horen is nagenoeg onmogelijk.
Waarschijnlijk een knopje verkeerd gehad.


Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Windekind

#10
Ok, dan zal ik het als de sprinkhanen weer wakker worden opnieuw testen en ook nog eens de stand van de knopjes in de gaten houden.
Hij was ook al een keer van normal naar te-het verschoven. Ik zal het nog een keer testen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins