Struiksprinkhaan?

Gestart door Windekind, september 22, 2011, 14:37:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Gisteravond hoorde ik met de batdetector in een laan met ruige grasberm een hard getik (op 18khz zeer duidelijk).
Tussen de tikken zat steeds een pauzetje. Nu was het donker en had ik welliswaar een zeer felle lamp bij me, maar de batdetector gaf niet duidelijk genoeg de plek aan om het besstje te kunnen vinden.
Wat anders dan een struiksprinkhaan kan het eventueel nog geweest zijn ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

florisbrekelmans

Hoi Elmar,

Het zou ook een sikkelsprinkhaan geweest kunnen zijn. Die striduleert echter onregelmatig en vaak in korte series. De tikken van de sikkelsprinkhaan zijn beduidend harder dan struiksprinkhaan en ook beter hoorbaar met het blote oor (jonge oren dan). Ook van deze soort staan geluidsopnamen op waarneming.nl

De D100 is een sterke batdetector, die goed gebruikt kan worden voor onderzoek naar sprinkhanen. Geen Time Expansion mogelijkheden.

Groet,

Floris

Windekind

Hoi Floris,

Zeker geen sikkelsprinkhaan.
Exact het geluid zoals op enkele opnamen van de struiksprinkhaan. ik kon het geloof ik net, maar dan ook heel net horen af en toe zonder batdetector.
Met batdetector hard geluid, af en toe een tik, nogmaals dus zoals de opnamen. En afstand locatie niet te bepalen, maar zeker hoorbaar in een actieradius van 10meter of meer. Er zij dus geen amndere soorten die een vergelijkbare tik kunnen produceren?

Dank voor de tip van de petterson. Ik had deze bekeken. Ik denk dat ik dan voor de 200 zou gaan ivm het display van de frequentie.
Nog liever de 230 met frequency divison, maar ja, daar gaan we weer .......
Heeft iemand ervaring met de batbox duet ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins