nieuwe camera tips (originele post geupdate)

Gestart door michielg, september 22, 2011, 08:15:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

michielg

Beste Mensen,

Ik ben nu enige tijd in het bezit van de canon powershot 30sx is en mis helaas de mogelijkheid voor actiefoto's en het is ook meer een mooi weer camera die bij erg bewolkt weer niet optimaal is. Momenteel heb ik de manueel functie aardig onder controle en begin de basis al aardig te snappen.
Toch wil ik overstappen op een goede spiegelreflex voor een niet al te dure prijs maar wel met goede kwaliteit.

Nu heb ik de volgende twee camera's op het oog met waarvan ik denk een goede lens voor voornaamste reden natuurlijk vogelfotografie.

Nikon d3100  met lens af-s_vr_70-300mm_f45-56g_if-ed

of is de combi

Canon eos_550d met lens ef_70-300mm_14-56_is_usm



Zijn dit geschikte camera's voor wat ik zoek? Deze lijken me ook goed draagbaar als ik door het bos loop ipv van zo joekel van een lens eraan.

Gr,

Michiel

Melchior van Tweel

Hallo Michiel,
Ik heb geen verstand van Nikons (Canon-adept), maar kan je wel een belangrijke algemene tip geven: Ga naar een fotozaak en voel aan beide camera's. Hoe liggen ze in de hand, kan je gemakkelijk bij alle knopjes en ringen. Het is mijn ervaring dat er eigenlijk geen matig of slechts (spiegelrefex-)camera's meer op de markt zijn en dan gaan juist persoonlijke voorkeuren als deze een doorslaggevende rol spelen. Succes met de keuze.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

michielg

Bedankt voor je reactie maar het gaat me er voornamelijk om of de lens goed genoeg is voor fotografie voor vogels in vlucht en actiefoto's e.d. terwijl ik er ook nog gewoon mee door het bos kan lopen zonder zo'n grote toeter die ook nog buiten mijn budget valt te kopen.

rrrrr

#3
De 70-300 VR van Nikon is een heelijk hanteerbare lens.
Niet te groot, redelijk licht.

In combinatie met de D3100 heb je dan omgerekend naar kleinbeeld een 450mm lens
als maximum.
Een heel erg leuke beginners combi.
Een kennis van mij heeft deze lens ook (met een D3000) en die is er bijzonder tevreden over.
Bij telewerk (ook 300mm) in het bos (donker) is het wel handig als je (ondanks VR) een steunpunt zoekt voor uit de hand fotograveren.
Een bewogen foto is zomaar gemaakt bij wat minder goed licht als je de sluitertijd niet in de gaten houdt.
Als je alles op automaat zet (en dus ook Auto-ISO aan) gaat er vaak heel veel goed.

Vluchtfoto's is wel een aparte tak van sport hoor!
Maakt niet uit of je dan een Nikon of Canon hebt.
Veel oefenen is het devies en niet teleurgesteld zijn als het in eerste instantie niet lukt.

Enne: Ik ben het helemaal met Melchior eens:
Ga eens naar een winkel waar je de combinatie kunt beethouden.
Als de camera goed in de hand ligt heb je de basis van een goede foto al gemaakt.

Succes met je keuze.

Rob


michielg

#4
Hey Rob,

bedankt voor je reactie. Ja ik neig ook echt naar die combi en vogels in vlucht gaan me nu al met de powershot steeds beter af. Alleen mis ik de snelheid die een spiegelreflex me kan bieden want met de digi zoom is het gewoon te langzaam als een vogel snel voorbij komt.











Het zijn wel geen pro fotoś maar denk toch aardig voor met de powershot uit de hand.

:)

Gr,

Michiel

rrrrr

Ik heb geen ervaring met ongeacht welke compactcamera.....

Ik heb je foto's even bekeken.
Als ik het zo inschat zou je wel eens veel plezier kunnen beleven aan een spiegelreflex.

Vergis je echter niet: je zult ALTIJD willen dat je een langere lens had (weet ik uit ervaring ;))

Rob

michielg

Citaat van: rrrrr op september 23, 2011, 10:41:48 AM
Ik heb geen ervaring met ongeacht welke compactcamera.....

Ik heb je foto's even bekeken.
Als ik het zo inschat zou je wel eens veel plezier kunnen beleven aan een spiegelreflex.

Vergis je echter niet: je zult ALTIJD willen dat je een langere lens had (weet ik uit ervaring ;))

Rob

haha, ja dat zal ongetwijfeld maar ik wil er nog wel lol aan beleven en niet lui als vele vanuit mijn auto de dijk op rijden en de hele dag flits flits :P

Thx