Feromonen (vlinders/kevers) bestelling bij Pherobank Wageningen

Gestart door Henri25, september 21, 2011, 13:19:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Citaat van: gtroost op mei 01, 2012, 17:35:42 PM
Heeft ooit iemand wel eens navraag gedaan bij bijvoorbeeld de Vlinderstichting wat de risico's zijn van dit soort acties?
Naar mijn mening heeft de Vlinderstichting baat bij dit soort acties. Het draagt bij aan de verspreidingsgegevens. Uit onderzoek met feromonen blijkt dat wespvlinders niet zo zeldzaam zijn als werd gedacht.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

caliprobola

Citaat van: gtroost op mei 01, 2012, 17:35:42 PM
Ik ben met stijgende verbazing bovenstaande reacties aan het lezen. 3 kilometer is wel iets anders als de afstand die vlinders voor een lampje afleggen. Heeft ooit iemand wel eens navraag gedaan bij bijvoorbeeld de Vlinderstichting wat de risico's zijn van dit soort acties?


Het is al een aantal jaar geleden dat ik nog feromoon gebruikt heb, maar in de praktijk gebruikte ik dit nooit veel langer dan een kwartier à  twintig minuten op één plaats. Als je binnen een kwartier geen resultaat hebt, probeer je beter op een andere plaats of een ander moment. Je blijft ook best aandachtig want soms bezoeken mannetjes het feromoon maar gedurende korte tijd om dan weer weg te flitsen. Het lijkt me dat 3 kilometer misschien een maximum afstand is waarover feromoon kan werken maar m.i. vang je in de praktijk dieren die binnen een afstand van enkele tientallen meters zitten. Je moet er rekening mee houden dat die geurpluim ook de kans moet krijgen om 3 kilometer ver te geraken en de mannetjes die die geurpluim ruiken dan ook nog eens de kans moeten krijgen om 3 kilometer ver te vliegen. Een erg kleine kans, lijkt me. Het is dus zeker niet zo dat je alle exemplaren binnen een straal van 3km kan wegvangen door eventjes met feromonen te spelen.
Het is trouwens ook niet echt zo dat vlinders een afstand afleggen voor een lamp, de vlinders die passeren door de "invloedssfeer" van je lamp raken gevangen in die bal van licht en volgens de theorie vliegen ze dan in de richting van de lamp doordat die facetten van hun ogen die naar de lamp gericht zijn overbelicht zijn en een soort van zwarte vlek in hun gezichtsveld vormen (geen fabeltje over oriëntatie op de maan dus). Ook hier, verder dan enkele tientallen meters geraakt die invloedssfeer niet.

Gerard Troost

Citaat van: vuurvlinder op mei 01, 2012, 23:24:32 PM
Citaat van: gtroost op mei 01, 2012, 17:35:42 PM
Heeft ooit iemand wel eens navraag gedaan bij bijvoorbeeld de Vlinderstichting wat de risico's zijn van dit soort acties?
Naar mijn mening heeft de Vlinderstichting baat bij dit soort acties. Het draagt bij aan de verspreidingsgegevens. Uit onderzoek met feromonen blijkt dat wespvlinders niet zo zeldzaam zijn als werd gedacht.  ;)
Het een sluit het ander niet uit. (Zoals ook erg veel andere onderzoeksmethodes). En wanneer je er goed mee omgaat (dus verstand van zaken hebt) zal het geen probleem zijn. Maar je kunt niet ontkennen dat de ware reden om feromonen te gebruiken bij diverse mensen gewoon ordinair "plaatjes maken" is. Wanneer "iedereen" zomaar dit soort dingen kan gebruiken vind ik het toch wel erg eng vooral ook omdat de meeste argumenten gebaseerd zijn op "het lijkt" en "de kans".
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

maartenimmerzeel

Gerard,

Dat wij deze feromonen kunnen kopen komt omdat de universiteit deze (onder andere?) verkoopt voor commercieel gebruik. Dan gaat het met name om soorten die voor tuinders overlast veroorzaken. De dieren worden dan als plaag bestreden.

Dat wij hier met een zeer beperkt groepje feromonen gebruiken om de verspreiding ervan (enigszins) in kaart te brengen of om eens een wespvlinder te kunnen zien of fotograferen zal geen negatieve invloed hebben op deze vlinders.

Mensen die ik ken bij de vlinderstichting reageerden overigens erg enthousiast.
Groet Maarten Immerzeel


Gerard Troost

Ik wordt ook enthousiast hoor als ik denk aan het gebruik van feromonen ;) En zie degelijk ook de voordelen die er zijn, maar mijn gevoel zegt echter dat een wat minder vriendelijke methode is. Is er wel eens gepubliceerd over de eventuele aanwezigheid van risicos die kleven aan het gebruik van feromonen?

En zijn deze bedreigde wespvlindersoorten een plaag in Nederland (verbazing alom)? Wellicht dan eens een rondje bellen langs de afnemers van deze feromonen of ze eens een paar weken hun oogst willen verzamelen. Dat levert ook een grote bijdrage aan het inzichtelijk brengen van de verspreiding.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

gko

Citaat van: caliprobola op mei 02, 2012, 01:01:33 AM
Het lijkt me dat 3 kilometer misschien een maximum afstand is waarover feromoon kan werken maar m.i. vang je in de praktijk dieren die binnen een afstand van enkele tientallen meters zitten. Je moet er rekening mee houden dat die geurpluim ook de kans moet krijgen om 3 kilometer ver te geraken en de mannetjes die die geurpluim ruiken dan ook nog eens de kans moeten krijgen om 3 kilometer ver te vliegen. Een erg kleine kans, lijkt me. Het is dus zeker niet zo dat je alle exemplaren binnen een straal van 3km kan wegvangen door eventjes met feromonen te spelen.


ik heb  in een onderzoek gelezen dat vrouwtjes de mannetjes kunnen lokken over zeer grote afstanden,
(5 a 10 km), ik ben alleen vergeten op welke soort dit betrekking had, misschien is zo'n grote afstand ook
uitzonderlijk en geld dit niet voor de gemiddelde wespvlinder. Sommige soorten nachtvlinders kunnen uitzonderlijke verdunning
nog detecteren, wie kent dit onderzoek?

@Gerard T, het lijkt me een prima methode om de populaties in een bepaald gebied te meten,
ik zie geen nadelen mits met beleid gebruikt,  de wespvlinders kunnen na waarneming onveranderd weer verder
gaan met hun wespvlinderleventjes, als er echte nadelen zijn wil ik die graag horen
met vr gr gkoopman

caliprobola

Dergelijke afstanden zijn wellicht niet onmogelijk maar onderzoekers zijn wellicht tot die afstanden gekomen door middel van een experimentele setup. In de praktijk zal een vrouwtje dat feromonen verspreidt eerst gevonden worden door de mannetjes die dichtst bij het vrouwtje zitten. Een mannetje dat op 3 kilometer afstand van een vrouwtje zit moet al over hele sterke genen beschikken als hij sneller dat vrouwtje wil vinden dan zijn concurrent die op 50 meter afstand zit. Eens de paring begint, stopt het vrouwtje met feromonen verspreiden. Dergelijke grote afstanden zullen maar overbrugd worden bij erg lage dichtheden. Wanneer je dus niet binnen korte tijdspanne resultaat hebt, betekent dit dat de dichtheid erg laag is. Ofwel probeer je dus op een ander tijdstip, dat beter past binnen de vliegperiode (activiteit binnen de periode van de dag kan ook een rol spelen, sommige soorten zijn meer in de voormiddag actief, andere meer in de namiddag), of op een andere plaats, die beter overeen komt met het biotoop van de soort.

Yeronimo

Citaat van: gtroost op mei 02, 2012, 21:51:51 PM
Ik wordt ook enthousiast hoor als ik denk aan het gebruik van feromonen ;) En zie degelijk ook de voordelen die er zijn, maar mijn gevoel zegt echter dat een wat minder vriendelijke methode is. Is er wel eens gepubliceerd over de eventuele aanwezigheid van risicos die kleven aan het gebruik van feromonen?

Hoezo denk je dat het een minder vriendelijke methode is Gerard? Het feromoon is soortspecifiek dus je bent geen bedreiging voor de andere aanwezige soorten en het is inderdaad voor een korte tijd. Je dood of verwond ze niet en je zorgt ervoor dat ze daarna gewoon verder kunnen foerageren (iets wat met een vlinderval bijvoorbeeld vaak niet ter sprake is).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Gerard Troost

Citaat van: Yeronimo op mei 03, 2012, 11:20:37 AM
Hoezo denk je dat het een minder vriendelijke methode is Gerard?
Voortplanting is hét doel van een vlinder, ik kan me dus voorstellen dat het sexueel opgewonden raken erg veel energie kost en wellicht zelfs een bepaalde eenmalige reactie ingang zet. (voor alle duidelijkheid, kan dus totale onzin zin ;) )
Maar ik leer elke keer weer bij zoals door de reactie van Pieter (ik had er bijvoorbeeld nooit overnagedacht wanneer het feromonen verspreiden stopt).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Dieter

Nadeel, inderdaad energie die het dier erin steekt om de op de feromonenpluim af te gaan, maar ook de verloren tijd en belangrijker mating disruption. Hangt er natuurlijk ook van af hoe lang die pluim blijft hangen.
Pieter, je sprak ergens van sterke genen? Kan dit iets anders geformuleerd worden wat je bedoeld, want sterke genen bestaan niet...
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

gko

je zou dan het hele nachtvlinder-lokken met lampen ter discussie kunnen stellen, het naar het laken vliegen kost dan ook energie die anders gebruikt kan worden, ik vind het wel terecht om naar nadelen te zoeken,
maar zulke tere poppetjes zijn nachtvlinders nu ook weer niet en het eenmalig lokken met feromonen lijkt mij geen nadelige invloed op een soort te kunnen hebben. mits het niet jarenlang dagelijks gebeurt, net als bij kevers worden de aanwezige aantallen enorm onderschat. dezelfde discussie wordt trouwens ook bij de vogels gevoerd, waarbij bepaalde soorten dmv bandopnames gedetecteerd worden, hier zijn de aantallen veel en veel kleiner
en deze methode heeft volgens mij mogelijk wel enige nadelen, maar ik ben geen expert op dit terrein
met vr gr gkoopman

Dieter

Er werd naar nadelen gevraagd, ik soms ze op. Maar ik ben er wel niet tegen om ze te lokken hoor.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

gko

Citaat van: Dieter op mei 06, 2012, 16:52:33 PM
Er werd naar nadelen gevraagd, ik soms ze op. Maar ik ben er wel niet tegen om ze te lokken hoor.  ;)

bedankt Dieter, ik las jouw mail dan ook met belangstelling, als dit de enige nadelen zijn, kan ik er mee leven
met vr gr gkoopman

Henri25

Zeer intressante discussie, ik lees zeker mee! Maar ook de nadelen die hier genoemd worden (en ik begrijp ze zekers, en heb daar ook zeker over nagedacht) wegen op tegen de voordelen.

Greetz Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Ik heb wel eens gehoord dat veel nachtvlinders snel na het ontpoppen paren en ei-afzetten en dat de meeste exemplaren die je lokt met lamp en laken al klaar zijn met de voortplanting. Met feromonen lijkt me dat anders te werken en dat je daar vooral vlinders mee lokt die nog moeten paren. Weet iemand hier het fijne van?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

maartenimmerzeel

Nou, morgen is het zo ver... Ik ga eens kijken of er berken- en eikenwespvlinders zitten op de Ginkelsche Hei. Ik ben benieuwd!
Groet Maarten Immerzeel


beetlestitch

feromonen worden uit gezonden om een partner te vinden dus lijkt mij vrij simpel wat de taak hiervan is. groeten toon.
Toon Keukelaar

maartenimmerzeel

Wil iedereen die met de feromonen werkt en zijn ervaringen wil delen dat doen in dit topic:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=184373.0
Groet Maarten Immerzeel


Thijs Fijen

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 10, 2012, 11:26:31 AM
Hallo allemaal,
Ik heb wel eens gehoord dat veel nachtvlinders snel na het ontpoppen paren en ei-afzetten en dat de meeste exemplaren die je lokt met lamp en laken al klaar zijn met de voortplanting. Met feromonen lijkt me dat anders te werken en dat je daar vooral vlinders mee lokt die nog moeten paren. Weet iemand hier het fijne van?
Niet helemaal: mannetjes en gepaarde vrouwtjes worden gemiddeld meer aangetrokken tot lichtbronnen. Mannetjes zowel ongepaard als gepaard (zouden ze ooit klaar zijn met paren?) en gepaarde vrouwtjes betekend niet dat ze niet meer eitjes kunnen afzetten, sterker nog, ze zetten geregeld eitjes af op het doek.

(ben bezig met onderzoeken naar invloed van licht op nachtvlinders, dus heb een redelijk beeld van de aanwezige literatuur en kennis)
Thijs Fijen

Gerard Troost

Citaat van: Thijs Fijen op mei 21, 2012, 15:35:45 PM
(ben bezig met onderzoeken naar invloed van licht op nachtvlinders, dus heb een redelijk beeld van de aanwezige literatuur en kennis)
Even offtopic en ter info. Vorige week woensdag is er op een avond van de Zeeuwse vlinderwerkgroep een presentatie gegeven over relatie tussen maanlicht en nachtvlindervangsten (door Joop de Bakker). Ik kon zelf helaas niet aanwezig zijn, dus weet niet of het nuttig was, maar je zou hem eens kunnen mailen om de presentatie eens te zien (mocht je zijn emailadres niet hebben, mail me dan even)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Melchior van Tweel

Citaat van: Thijs Fijen op mei 21, 2012, 15:35:45 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op mei 10, 2012, 11:26:31 AM
Hallo allemaal,
Ik heb wel eens gehoord dat veel nachtvlinders snel na het ontpoppen paren en ei-afzetten en dat de meeste exemplaren die je lokt met lamp en laken al klaar zijn met de voortplanting. Met feromonen lijkt me dat anders te werken en dat je daar vooral vlinders mee lokt die nog moeten paren. Weet iemand hier het fijne van?
Niet helemaal: mannetjes en gepaarde vrouwtjes worden gemiddeld meer aangetrokken tot lichtbronnen. Mannetjes zowel ongepaard als gepaard (zouden ze ooit klaar zijn met paren?) en gepaarde vrouwtjes betekend niet dat ze niet meer eitjes kunnen afzetten, sterker nog, ze zetten geregeld eitjes af op het doek.

(ben bezig met onderzoeken naar invloed van licht op nachtvlinders, dus heb een redelijk beeld van de aanwezige literatuur en kennis)
Thijs, eigenlijk klopt wat ik hoorde dus juist helemaal niet. Ze moeten dus nog eitjes afzetten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

caliprobola

Citaat van: Thijs Fijen op mei 21, 2012, 15:35:45 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op mei 10, 2012, 11:26:31 AM
Hallo allemaal,
Ik heb wel eens gehoord dat veel nachtvlinders snel na het ontpoppen paren en ei-afzetten en dat de meeste exemplaren die je lokt met lamp en laken al klaar zijn met de voortplanting. Met feromonen lijkt me dat anders te werken en dat je daar vooral vlinders mee lokt die nog moeten paren. Weet iemand hier het fijne van?
Niet helemaal: mannetjes en gepaarde vrouwtjes worden gemiddeld meer aangetrokken tot lichtbronnen. Mannetjes zowel ongepaard als gepaard (zouden ze ooit klaar zijn met paren?) en gepaarde vrouwtjes betekend niet dat ze niet meer eitjes kunnen afzetten, sterker nog, ze zetten geregeld eitjes af op het doek.

(ben bezig met onderzoeken naar invloed van licht op nachtvlinders, dus heb een redelijk beeld van de aanwezige literatuur en kennis)
Erg logisch allemaal: mannetjes vliegen veel rond om vrouwtjes te zoeken en vrouwtjes met bevruchte eitjes vliegen veel rond om ei-afzetplaatsen te zoeken dus die twee hebben meeste kans om een lichtval tegen te komen. Ongepaarde vrouwtjes vliegen niet veel rond, ze zitten gewoon stil met feromonen te wapperen tot er een mannetje voorbij komt gevlogen.

ed.michels

Beste Henri, is er nog te krijgen?


zou heeeel fijn zijn.


Ed
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Henri25

Nee helaas, misschien dat ik volgend jaar een nieuwe bestelling doe.. of een jaar later, maar dit topic is wat betreft aankoopmogelijkheden sluitbaar  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

ed.michels

Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland