Feromonen (vlinders/kevers) bestelling bij Pherobank Wageningen

Gestart door Henri25, september 21, 2011, 13:19:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ja, klopt, het is pas in het voorjaar weer te gebruiken, maar voor die tijd wil ik al wel graag en zeker weten dat we de 150 euro halen, en de feromonen in huis hebben gehad en verdeeld hebben over de mensen die meebesteld hebben. Stel dat we nog te kort komen, heb ik nog tijd om een extra besteller te zoeken  ;). Dus als je zsm even je 'definitieve lijstje' met soortnamen kunt sturen.. ben ik je zeer dankbaar  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

hallo henri, er is een probleempje, ik belde de mensen waar ik mee vang en een van hen
zei dat de vlinders vast komen te zitten op een soort strip, als we zeker weten dat de vlinders onbeschadigd
en levend weer losgelaten kunnen worden zal ik de bestelling bij je plaatsen. ik had me er wel
op verheugd maar ik begrijp dat het met een lijmstrip vangen met het risico bij het bevrijden de poten te beschadigen
voor sommige mensen niet acceptabel is. Ik hoop dat er hiervoor een oplossing is.
met vr gr gkoopman

Henri25

Zeker is hiervoor een oplossing. Zoals reeds vermeld worden idd erg veel feromonen gebruikt in de plaagbestrijding, en deze feromonen worden meegeleverd met kleefstrippen zodat de vlinders hierop worden gevangen en afgemaakt. Begrijpelijk soms voor Eikenproccesie of enkele microvlinders die nogal wat schade aan kunnen richting. VB: http://www.pri.wur.nl/NL/Producten/Pherobank/accessoires/
Hier staan vallen waar je kleefstrips in kunt doen....

Echter, je kunt natuurlijk de feromonen ook gewoon ophangen in zo'n val zonder er een kleefstrip in te doen. De val kan dan zo worden dichtgemaakt dat de vlinders er niet in kunnen. Of het feromonen buisje wordt gewoon los opgehangen zonder nodige toebehoren.... geen probleem toch lijkt mij?  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Een nieuwe besteller heeft zich gemeld, waardoor ik inmiddels op de 110 euro zit! Bijna  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Violet (en Remco)

Geef ons nog even de tijd, maar misschien komen wij ook nog wel met een bestelling.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Henri25

Haast je niet! Maar ik zal het opschrijven dat jullie misschien interesse hebben  :duim:, er is nog tijd genoeg immers  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

wouterbosgra

ik heb misschien ook wel interesse, maar alle bovenstaande linkjes zin inmiddels dood?

Henri25

#37
Ow, dat is een foutje van mijn kant... de lijst met beschikbare soorten + prijzen kun je vinden op:

www.phasma.eu/Feromonen%20beschikbaar%20leeg.xls

Ben erg blij dat je ook geintreseend bent en zou het zeker zeer op prijs stellen als je mee zou bestellen  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

wouterbosgra

Dit systeem is me toch wat al te specifiek. Op deze manier moet je eigenlijk op zoek gaan naar 3-5 specifieke soorten, terwijl ik het toch leuker vindt om gewoon een lamp op te zetten en maar te zien wat erop afkomt. Waar ik interesse in zou hebben is een cocktailmix van alle feromonen, maar dat is wel erg prijzig. Tenzij ik 100 andere mensen kan interesseren...

Henri25

Ja, het klopt dat dit systeem erg soortspecifiek is. Maar juist daarom trekt het mij aan. Ik ben al langere tijd op zoek naar wespvlinders maar heb deze nog niet mogen waarnemen en zou het wel heel erg tof vinden er eens eentje te kunnen fotograferen. Bovendien zijn de waarnemingen van deze familie waardevol omdat niet alle soorten zo vaak worden gezien.

Een coctailmix maken, denk persoonlijk niet dat dat gaat werken. Omdat feromonen ook vaak een mengsel zijn van verschillende stoffen en de concentratie van de verschillende componenten ook iets vertelt aan het vrouwtje...  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Arno van Stipdonk

Indien de bestelling nog niet verzonden is heb ik wel interesse in feromonen voor een aantal wespvlinders welke ik alleen wil inventariseren/fotograferen en zeker niet ga vangen.

Dieter

Citaat van: Henri25 op september 22, 2011, 21:33:12 PM
Dan hebben ze de feromonen in Wageningen niet helemaal 100% nagemaakt. Want een vrouwtje van de ene soort, zal nooit een mannetje van het andere soort lokken. Maarja, dat zal dan wel mee te maken hebben dat het feromoon uit verschillende stoffen bestaat en dat die zich moeten verhouden volgens bepaalde maatstaven voor de ene soort, en anders voor de andere soort. Of zulk soort trucjes  :angel:


Feromonen bestaan inderdaad uit verschillende componenten, maar de reactie is soortspecifiek. Er zijn soorten die al een respons vertonen bij het waarnemen van de belangrijkste component van het 'feromonenmengsel', andere hebben alle componenten nodig, of toch op z'n minst een complexer mengsel van componenten. Nauw verwante soorten gebruiken dikwijls zeer gelijkende feromonen en dan zijn verhoudingen/menging van de componenten van belang. Voila, kleine introductie in insectenfysiologie.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Yeronimo

#43
Heb even uitgezocht bij elke wespvlinderachtige die je met een feromonenval kan lokken wat zijn habitat, voorkomen en waardplant is. Dit had ik al uitgezocht voor mijn eigen stage en is dus wellicht ook interessant om hier neer te zetten. Het kost wat minder tijd denk ik om uit te zoeken voor anderen ;) De bron hiervoor is Vlindernet.nl.

Bembecia ichneumoniformis - Klaverwespvlinder
Habitat: Zonnige, warme droge (kalk)graslanden, spoordijken en steengroeven.
Voorkomen: vooral Zuid- en Midden-Limburg.
Waardplant: Verschillende klaversoorten.
Paranthrene tabaniformis - Populierenwespvlinder
Habitat: Lanen en bossen met populieren; soms ook wilgenstruwelen.
Voorkomen: Een weinig waargenomen, maar vermoedelijk vrij gewone soort die verspreid over het land voorkomt.
Waardplant: Vooral populier, soms wilg.
Pennisetia hylaeiformis - Frambozenglasvlinder
Habitat: Hogere zandgronden en in het rivierengebied.
Voorkomen: Een zeldzame soort.
Waardplant: Framboos
Sesia apiformis - Hoornaarvlinder
Habitat: Solitaire bomen in open landschap en bomen in wegbeplantingen hebben de voorkeur, omdat de stam snel opwarmt in de zon; ook parken, struwelen, steengroeven en moerasachtige gebieden.
Voorkomen: Een vrij gewone soort die verspreid over het hele land voorkomt. Veel waarnemingen komen uit het westen van het land.
Waardplant: Vooral populier, soms wilg.
Synanthedon culiciformis - Berkenwespvlinder
Habitat: Vooral open bossen waar recent gekapt is; ook berken- en elzenstruwelen op heiden en andere open zonnige plaatsen.
Voorkomen: Een zeldzame soort die verspreid over het land voorkomt.
Waardplant: Vooral berk; soms els of andere loofbomen.
Synanthedon formicaeformis - Wilgenwespvlinder
Habitat: Vooral grienden langs de grote rivieren. Ook andere vochtige en moerasachtige plaatsen met wilgen, zoals extensief beheerde graslanden en natte duinvalleien.
Voorkomen: Een zeldzame soort die vooral voorkomt in het rivierengebied, in de duinen en in veengebieden in het westen en noordoosten van het land.
Waardplant: Diverse soorten wilg.
Synanthedon myopaeformis - Appelglasvlinder
Habitat: Vooral oude boomgaarden en tuinen.
Voorkomen: Een zeldzame soort die verspreid over het land voorkomt; in appelboomgaarden echter vrij gewoon en soms talrijk.
Waardplant: Vooral appel; ook zoete kers, peer en meidoorn.
Synanthedon tipuliformis - Bessenglasvlinder
Habitat: Vooral (volks)tuinen; ook commerciƫle aalbesplantages.
Voorkomen: Een vrij gewone soort die verspreid over het land voorkomt.
Waardplant: Vooral aalbes en zwarte bes; ook kruisbes en wilde kardinaalsmuts.
Synanthedon vespiformis - Eikenwespvlinder
Habitat: Vooral bossen en lanen met oude eiken.
Voorkomen: Een weinig waargenomen soort die lokaal voorkomt op de hogere zandgronden in het binnenland.
Waardplant: Vooral eik, maar ook andere loofbomen.
Synanthedon spheciformis - Elzenwespvlinder
Habitat: Bosranden, houtwallen en paden in vochtige bossen, elzenbosjes, heiden, beekoevers en moerasachtige gebieden.
Voorkomen: Een zeldzame soort die verspreid over het land voorkomt.
Waardplant: Els; soms berk.
Zeuzera pyrina - Gestippelde houtvlinder
Habitat: Vooral open bossen en struwelen; ook tuinen, boomgaarden en parken.
Voorkomen: Een soort van bosachtige gebieden die verspreid over het land voorkomt.
Waardplant: Diverse loofbomen, waaronder lijsterbes, eik, gewone es en paardenkastanje; ook diverse fruitbomen.

Vanuit deze lijst kan eenieder opzoeken wat de trefkans is in zijn of haar gebied en overwegen of het zin heeft het specifieke feromoon te bestellen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henri25

Jeroen! Ik ben je super, maar dan ook echt superdankbaar!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

met vr gr gkoopman

Yeronimo

Overigens kan je de verkregen feromonen bewaren bij -20 graden zodat het een jaar mee gaat.
Het gaat 4-6 weken mee als je het ergens ophangt, onder invloed van de omstandigheden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henri25

Ik hoorde van verschillende gebruikers dat het in de vriezer zelfs wel 2 of 3 jaar mee kan...
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Gerben Mensink

#48
In Zwolle gaan we ook meedoen. Mooie aanvulling op ons lamp- en smeerwerk. Ik heb nog wel een vraag over hoe het nu precies werkt. Je hangt zo'n buisje of val (zonder kleefstrip) op een geschikte plek op en dan...? Laat je dat dagen hangen op dezelfde plek? Of zitten de vlinders er na een half uur al en masse op?
groet,
Gerben Mensink

Henri25

Naar ik heb vernomen (geen eigen ervaring) kun je na een 20 minuten al wel weggaan als er niks op afgekomen is. Het schijnt dat de mannetjes heel snel reageren als ze in de buurt zijn!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

maartenimmerzeel

Is meedoen nog mogelijk?

Ik heb maandag as. overleg met de vlinderwerkgroep knnv wageningen, ik ga in de groep gooien of wij hier in geinteresseerd zijn en welke soorten voor ons interessant kunnen zijn.
Groet Maarten Immerzeel


Henri25

Wanneer de bestelling compleet VOOR maandag 12-03 wordt gedaan is dit nog mogelijk, daarna ga ik contact leggen met Wageningen.
Gelieve de bestelling te mailen, niet via PB

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

maartenimmerzeel

Dan gaat het niet lukken, ik heb 12 maart overleg...misschien een volgend jaar.
Groet Maarten Immerzeel


Henri25

Voor 15-03 dan? Maar dan wel echt uiterlijk, anders wordt het wel heel laat xD  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

maartenimmerzeel

Groet Maarten Immerzeel



Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Yeronimo

Mijn bestelling is binnen, is het misschien een leuk idee om op het nachtvlinderforum als de tijd rijp is een topic aan te maken waar iedereen zijn of haar bevindingen neer kan zetten? :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Gerard Troost

Ik ben met stijgende verbazing bovenstaande reacties aan het lezen. 3 kilometer is wel iets anders als de afstand die vlinders voor een lampje afleggen. Heeft ooit iemand wel eens navraag gedaan bij bijvoorbeeld de Vlinderstichting wat de risico's zijn van dit soort acties?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen