Feromonen (vlinders/kevers) bestelling bij Pherobank Wageningen

Gestart door Henri25, september 21, 2011, 13:19:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Hallo Mede-hobbyisten!

Al geruime tijd loop ik rond met het idee om eens een bestelling te plaatsen bij de Pherobank van de Universiteit Wageningen. Deze webshop levert feromonen (geslachtslokstoffen) om bestrijding van schadelijke insecten tegen te gaan. Door deze geleverde stoffen op te hangen kunnen de mannetjes van de soort in kwestie eenvoudig worden aangetrokken in een val, of in de omgeving.

Nu: Het gaat mij niet om het voorkomen van plagen, maar ik wil graag eens proberen te monitoren of er hier zeldzame wespvlinders voorkomen (bovendien wil ik ze nu wel eens zien). Ik heb in het verleden al eens contact gehad met de Pherobank en er is geen enkel probleem wat betreft mijn ideeen. Het probleem zit hem in het minimale afname bedrag wat moet worden behaald voordat een levering wordt gedaan. Het minimum bedrag is namelijk €150-,. Ik snap best dat ze deze eis stellen, maar deze prijs is natuurlijk voor mij in mijn eentje nooit te halen.

Om dus op mijn uiteindelijke vraag te komen: Zijn hier misschien meer mensen die eens zo'n poging willen ondernemen? Dan kunnen we een gezamelijke bestelling doen waardoor de minimale prijs wel te halen is en het dus uitkan.

Zie hier de lijst met beschikbare soorten (niet volledig up-to-date): http://www.plant.wageningen-ur.nl/products/pherobank/pheromone_list.asp

De hangmechanismen waarin de feromonen worden gelegt kosten 2.10 per stuk.

Ik ga zsm nog even op zoek naar een recentere lijst + de prijs voor de feromonen.

Met vriendelijke groet,

Henri Zomer
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

huysse

Hoe groot is het risico dat je een insekt " van zijn koers afbrengt" ?
Om het even heel simpel voor te stellen wat ik bedoel:

Stel insekt kan 3 km overbruggen.
Op locatie A zit vrouwtje.
3 km naar het oosten op lokatie B zit mannetje.
Weer 3 km naar het oosten zit de persoon met de feromenen op lokatie C.
Insekt op B vindt feromonen uit potje op C interessanter (sterker?) dan die van het vrouwtje op A.

Gevolg: Je ziet misschien een Wespvlinder maar de jaren daarna niet meer....

groet,
Marijke

beetlestitch

op kleine schaal is dit niet van belang en verder is de vliegtijd van de soort meerdere weken vaak dus als je een week vangt dan de volgende week vliegen er weer nieuwe individuen. dus wegvangen is een utopie. zeldzaam is alleen dat de mens ze weinig ziet maar in aantal zijn ze vaak met velen daar ook voor insecten ongeluk in kleine hoekjes zit. groeten toon.
Toon Keukelaar

huysse

#3
Zoals gezegd, ik heb het even simpel voorgesteld aan de hand van 2 exemplaren.
Maar bij kleine populaties kan het natuurlijk best gevolgen hebben.
Het is toch ingrijpen in de natuur, op kleine schaal.

Ik heb er wat moeite mee dat alles maar moet kunnen zonder dat de gevolgen precies bekend zijn.

groet,
Marijke

beetlestitch

een rondje met de auto rijden ook gezien de vele dode insecten op de voorkant. niet te spastisch zijn anders is de lol er snel af voor kleine onderzoekjes en als de soort gezien is dan stoppen met deze vagmethode of het zo doen dat de gevangen dieren niet dood gaan door vallen met lijm te gebruiken maar met het principe van een fuik. groeten toon.
Toon Keukelaar

huysse

Een te verwachten reactie!
Alsof ik Bleker hoor.
Als de dieren gevangen zijn lijkt het diervriendelijker om ze maar wel te doden.
Het enige pleziertje dat ze hebben is alleen maar te verwezenlijken op een niet te overbruggen afstand....

Marijke


gko

het is al (te) laat in het seizoen, kunnen de feromonen  bewaard worden tot
zeg maar april-juli 2012 ? Als het kan ben ik wel ge-interesseerd,
ik wil natuurlijk de soorten weten die gelokt kunnen worden en wat
de kosten zullen zijn, er schijnen ook cocktails te zijn voor een aantal soorten tegelijk.
Je kunt me eventueel mailen met een PM
met vr gr gkoopman

Henri25

Ik vermoedde al dat er wat klachten zouden komen over het verstoren van de wespvlinders. Ik zal echter geen middelen gebruiken om enige dieren op te zetten, ik gebruik ze enkel en alleen voor de fotografie! (en bij deze hoop ik dat iedereen die mee zou willen bestellen dit ook doet!).

Als het zo storend kan zijn voor populaties (wat me erg sterk lijkt): Waarom maakt de Wageningse universiteit dan in vredesnaam ook feromonen voor deze soorten? Dat ze het voor Cossus cossus of Autographa gamma doen daar kan ik dan wel weer bij, die zijn er wel meer.

@gko: Zodra ik tijd heb zal ik even een excel in elkaar draaien met prijzen en de soorten die ze aanbieden. De feromonen zijn sowieso 1 jaar houdbaar, maar we hoeven natuurlijk niet meteen de bestelling te plaatsen, dat kan ook in het voorjaar.

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

op zich zijn er nog best witte plekken in onze kennis over het voorkomen van de wespvlinders in Nederland,
1 soort (wilgenwespvlinder) heb ik in een aantal jaren wat meer gezien (plusminus 12 ex totaal) en 1 soort 1 keer (tabaniformis)
de laatste soort zou in elke populierenlaan voor moeten komen en daar zelfs algemeen zijn, toch slechts  1 waarneming in 7 jaar. Hoe zit het met de andere soorten? Leven die ook zo verborgen? Een mooie gelegenheid om het op een diervriendelijke manier uit te zoeken, de dieren leven lang genoeg om na het lokken weer terug te vliegen naar hun biotoop, ik zie hier absoluut geen problemen,
Misschien leuk om na afloop de gegevens te verzamelen en te publiceren. Ik weet niet of dit al op wat grotere schaal gedaan is.
met vr gr gkoopman

vuurvlinder

Citaat van: huysse op september 21, 2011, 15:17:36 PM
Een te verwachten reactie!
Alsof ik Bleker hoor.
Als de dieren gevangen zijn lijkt het diervriendelijker om ze maar wel te doden.
Het enige pleziertje dat ze hebben is alleen maar te verwezenlijken op een niet te overbruggen afstand....

Marijke

Marijke, ik vind dit een onzinnige reactie. Er is niemand die het heeft over vlinders doden. Ik vind het een zinnige manier om onderzoek te doen naar naar soorten die een meer verborgen leven leiden.

@ Gerrit, die feromonen zijn zeker 3 jaar houdbaar. Ik heb ze nog steeds in de vriezer liggen en er dit jaar niets mee gedaan. Ik vermoed dat ze volgend jaar (na 4 jaar) nog steeds bruikbaar zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Henri25

@gko: Klopt! Het lijkt mij ook een mooie manier om te kijken waar deze verborgen soorten nog meer voorkomen waar we ze niet verwachten. Het lijkt me gewoon het beste om de waargenomen soorten met foto netjes in de waarneming.nl database te zetten. Die worden dan vanzelf gevonden. Een complete publicatie lijkt me wat uit den boze, dan heb je ten eerste veel meer dekking over Nederland nodig, en natuurlijk gaat er veel meer werk in zitten. Mijn voorkeur: Invoeren op waarneming.nl.

@vuurvlinder: Bedankt! Ik dacht dat ze in de vriezer 1 jaar konden blijven liggen, maar ben zeker blij dat het na een aantal jaar ook nog wel werkt.

De lijst volgt! Ik zal even kijken of ik vanavond tijd heb!  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

@henri.
je hebt gelijk, ik zat ook niet echt aan een grotere publicatie te denken, maar meer aan een kort stukje van de resultaten bijv op vlindernet, maar dat kan alleen als er wat meer mensen meedoen, anders wordt het gewoon invoeren op waarneming.nl en daar is ook niets mis mee
met vr gr gkoopman

Henri25

Laten we zeggen dat ik het plan in het achterhoofd houd en even afwachten of we uberhaupt een bestelling kunnen plaatsen en hoeveel mensen er dan mee doen. Mocht het aantal groot genoeg zijn, kunnen we natuurlijk even een mailtje richting Vlinderstichting doen met uitleg van het project... ik denk dat ze daar best open voor staan.  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

beetlestitch

houdt er ook rekening mee dat met een feromoon meerdere soorten aan getrokken worden zeker die soorten waarbij de vliegtijd niet samen loopt. groeten toon.
Toon Keukelaar

Henri25

Hoe bedoel je dat precies? Feromonen werken toch 'bijna altijd' enkel op 1 soort? Tenminste als we het over seksferomonen hebben?  :rolleye:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Bij deze de lijst met beschikbare soorten. Prijs per feromoontrechter/feromoon (of hoe je het wil noemen) is €3,70. Mijn voorkeuren staan ook in deze excel evenals de enkele totalen die ik bereken. Ik zal als er meer mensen geïnteresseerd zijn elke keer de lijst even updaten, zodat we zien in hoeverre we vorderen.

Zouden mensen die geïnteresseerd zijn even willen reageren met de Latijnse naam van de soort waar ze graag feromonen van zouden willen bestellen?

www.creations-of-nature.com/Feromonen%20beschikbaar.xlsx

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vuurvlinder

Nee hoor, S. spheciformis is met het feromoon van S. tipuliformis te vangen. Ik heb nog wel wat informatie materiaal liggen. Als je wil stuur ik het je toe via de mail.]
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Henri25

Dan hebben ze de feromonen in Wageningen niet helemaal 100% nagemaakt. Want een vrouwtje van de ene soort, zal nooit een mannetje van het andere soort lokken. Maarja, dat zal dan wel mee te maken hebben dat het feromoon uit verschillende stoffen bestaat en dat die zich moeten verhouden volgens bepaalde maatstaven voor de ene soort, en anders voor de andere soort. Of zulk soort trucjes  :angel:

Graag zou ik de informatie via de mail eens lezen!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Henri25

Hoor net dat niet alle feromonen perse soort-specifiek zijn, zeer verwante soorten kunnen elkaar dus wel aantrekken (oeps)  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

beetlestitch

ik heb er ook bij gezet dat de vliegtijd elkaar niet overlapt dus ze komen elkaar in de natuur nooit tegen daarom kunnen meerdere soorten de zelfde lokstof gebruiken.  het is zelfs misschien wel mogelijk dat dit ook in verschillende wereld delen geldt. groeten toon.
Toon Keukelaar

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

op een of andere manier krijg ik hem niet goed geopend, maar ik heb zeker belangstelling,
dus misschien kun je me een gewoon excelbestand doormailen (PM) of een tekstbestand
met vr gr gkoopman

Henri25

Das apart, denk dat ik wel weet wat het is, probeer deze link eens: www.creations-of-nature.com/Feromonen%20beschikbaar.xls

Werkt het nog niet, stuur ik hem je via de mail als je me even een PB stuurt met je e-mailadres  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

het werkt nu wel, maar je kunt de email-adressen altijd onder de symbooltjes links van het bericht vinden.
je hoort deze week wat ik eventueel wil kopen aan feromonen
met vr gr gkoopman

Henri25

Dan werk je dus nog met een oudere Microsoft Office versie. Vandaar de fout die je eerst kreeg.

Owja, daar staat natuurlijk ook een e-mailoptie, helemaal vergeten  :angel:.
Ik hoor het wel!  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Ik houd het graag warm... iemand nog?

@gko: En staan er nog interessante soorten voor je tussen?  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

gko

sorry door wat drukte vergeten, ik wil een aantal wespvlinders en de gestippelde houtvlinder,
ik moet nog even overleggen welke wespvlinders, maar het lijkt me dat ik ze pas in het voorjaar kan gebruiken.
sorry voor het vergeten
met vr gr gkoopman