Hertenbeheer Noord-Holland

Gestart door Margreet Kwh, september 21, 2011, 10:16:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

g.berbers

@ joost, ik ben een tijdje niet geweest ; betreffende veehouderij en de ovp;
kijk eens naar de ovp en diverse gebieden op de veluwe waar dezelfde waanzin ideeën worden toegepast.
aan het eind van de winter sterk vermagerde dieren, die veelal uiteindelijk toch de hongerdood sterven, omdat als het gras eindelijk weer begint te groeien hun ingewanden het sterke voedingsrijke jonge gras en andere gewas niet meer kan "verwerken"ze daardoor aan de diarree  raken en dus alsnog sterven....

bij de veehouderijen, worden de koeien in de winter gewoon gevoerd, zou een veehouder dat niet doen, dan is de dieren bescherming en de huidige dierenpolitie zou op zijn bedrijf om de boel in beslag te nemen etc.

als je naar de hoeveelheid kijkt die een grote grazer eet, en naar de ganzen zoals in de ovp, dan weet je dat 3 ganzen evenveel vreten als een grote grazer.....en tel dan eens 30.000 getelde! ganzen= dus 10.000 grote grazers en doe de rekensom.....


@Norman; wie de ( leren) schoen past, trekt hem aan ... en loopt dus niet op blote voeten...... :rolleye:

overigens; afgelopen week motorrijder een damhert op de vogelzangse weg aangereden.....motor totalloss, damhert dood...
als je op het weggetje van de vogelzangse weg naar  "pannekoekenhuis het pannenland" rijdt, zie je links en rechts, niet gehinderd door enig hek minimaal 35 / 40 damherten grazen in het grasveld op nog geen 100 mtr van de vogelzangse weg af.
het valt mij mee hoe "weinig" er per week doodgereden worden, of liever gezegd gemeld worden....uit kennissen kring weet ik er minimaal 22 stuks die in de kofferbak zijn verdwenen na aangereden te zijn in 2011.
als je er iedere dag rijdt, zie je zeer regelmatig glas en andere brokstukken van auto's "vers"liggen aan de kanten van de vogelzangseweg. 
die hekken zullen best helpen, maar niet voldoende! of de hekken moeten meer als 4 meter hoog worden.
op de N206 heb ik er al meerdere over het hek heen zien springen....let wel, het nieuwe verhoogde hek.

en het stuk op de faunabeschermingsite ; tranen trekkerij, duidelijke geschreven vanuit de anti-jacht ideeén die ze daar hebben.
Ik heb daar nog noit een objectief stuk gelezen over hoe en wat er werkelijk wettelijk mag of niet, ze maken zeer vaak fouten in de voorlichting van de bezoekers van de site hoe e.e.a. werkelijk wettelijk in elkaar steekt.
betreffende de reactie van de beide personen, ik kan mij er wat bij voorstellen, als je legaal bezig bent, en een "wijsneus"( sorry voor deze betiteling) ze komt vertellen dat het niet mag en dat het zielig is etc. ;maar keur het niet goed. beter hadden ze ( een van beide) met deze persoon een dialoog aan kunnen gaan hoe en wat en waarom,
maar als iemand "hatelijk en aggresief"je bejegend, kan ik mij hun reactie voorstellen, zoals ik de ( door de faunabeschermingsite aangedikte) "verontwaardiging" van de fotograaf ook goed kan voorstellen..
als ze  overigens weldegelijk (legaal) bezig waren met afschot van een aangereden/ziek dier , is het lijden van het betreffende dier duidelijk verlengt, wat nu niet echt diervriendelijk is.
dat is de andere kant van het verhaal, waar je de faunabescherming niet over hoort....dat de onjuiste/des informatie
die ze geven, ook kan zorgen voor onnodig lijden van de dieren.....

met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Stan.

#31
Ja, die koeien en paarden in de OVP heben meer leefruimte dan welk ander vee in Nederland dan ook, een natuurlijk gezinsleven, waar ze in natuurlijke groepen en met hun eigen jongen/ouders leven, modder, schaduw, water, honderd verschillende plantensoorten om te eten, etc, kortom meer vrijheid en een natuurlijker leven dan al het andere Nederlandse vee. En er gaan er elk jaar een paar dood van de honger.
Ze hebben inderdaad overduidelijk een verschrikkelijk leven vergeleken met de dieren die hun hele leven afgesloten in een stal zitten waar ze zich nauwelijks kunnen omdraaien, om vervolgens urenlang in een vrachtwagen vervoerd te worden om onverdoofd geslacht te worden..

Laten we alle winterkoninkjes, ijsvogels, houtsnippen en roerdompen volgende winter ook in kooitjes stoppen en ze vervolgens opeten, dan lopen we tenminste niet het risico dat ze doodgaan van de honger, want dat zou toch waanzin zijn..
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

Sterk vermagerde dieren aan het eind van de winter is normaal, tijdens de winter wordt ingeteerd op de vetreserves en is voedsel schaarser. Dit geldt voor heel veel dieren in de natuur. Dat in de veeteelt dit niet het geval is, is logisch. De dieren vertegenwoordigen een economische waarde, de boer heeft zorgplicht en vermagerd vee levert weinig op. Dit betekent natuurlijk niet dat de veeteelt de norm moet zijn hoe wij naar wilde dieren kijken. Als de veeteelt ons iets leert is het wel hoe het niet moet. De afgelopen tien jaar heeft vrijwel elke sector in de veeteelt te maken gehad met ziektes en ruimingen (er worden vandaag tussen neus en lippen door trouwens 42.700 kalkoenen geruimd in Limburg,  de media berichten er niet eens meer over). Ik denk dat ik een natuurman zoals jij toch niet hoeft uit te leggen dat de veeteelt helemaal niets meer met de natuur te maken heeft.
Als het puur altruïsme is wat jagers drijft, zoals jij suggereert, dan zouden ze zich wat drukker moeten maken over de situatie in de veeteelt (ik zeg bewust niet bio-industrie, ook in de reguliere veeteelt is de situatie pervers en dieronterend imo). Een harde dood na een prachtig leven (ovp, veluwezoom) is in mijn ogen velen malen beter dan een zachte dood na een vreselijk leven (veeteelt). Als jagers het echt zo goed voor hebben met de dieren dan richten ze zich eens op de situatie in de veeteelt, daar is nog veel winst te boeken. Of zoals Stan suggereert bekommeren ze zich om winterkoninkjes en roerdompen. Die sterven en masse de hongerdood en worden ook niet bijgevoerd.


Overigens ben ik zeer benieuwd naar de bron die jou vertelt dat drie ganzen evenveel eten als een koe. Ik heb dit nog nooit gehoord en het lijkt me dat je er weleens een factor of 50 naast kan zitten...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Citaat van: g.berbers op maart 17, 2012, 21:54:40 PM
@Norman; wie de ( leren) schoen past, trekt hem aan ... en loopt dus niet op blote voeten...... :rolleye:

Mijn laatste leren schoenen heb ik toch wel weer enkele jaren terug gekocht.
Alternatieven zat.

Kijk deze documentaire eens. En dan met name dit deel over leer (vanaf 3:20).
Het dierenleed is evident, maar het mensenleed zal bij de meeste onbekend zijn.